Nuoret syövät masennuslääkkeitä kuin leipää ja viil televät itseään, masennus ja ahdistus leviää hyökyaallon lailla. Mikä teineillä on huonosti?
Nuoret ovat epätavallisen laajassa mittakaavassa ahdistuneita.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Heikkolaatuinen ruoka. Liikaa sokeria ja prosessoitua ruokaa, vääränlaista rasvaa ja liian vähän eläinkunnan tuotteita.
Ulkoilun puute, älylaitteiden käyttö, yöllä valvominen, liian vähäinen uni ylipäätään.Mä olen pohtinut myös keinovalon aiheuttamia terveysongelmia. Hehkulamppuihin olisi syytä ainakin palata.
Nyt on myös medialla agendana pelotella kaikilla asioilla. On ilmastokatastrofia, sotaa, sähkökriisiä, koronaa...Jos vanhemmat ja kaverit ovat vielä lietsoneet pelkoja tämän reilun 3 vuotta, niin en ihmettele että pää sekoaa.
Lisänä vielä some ja sateenkaarihörhöily jne, niin avot.Mutta ravinnolla on valtava vaikutus mielenterveyteen. Se on epäilemättä suurin syy kaikkeen.
Ilmastopanikointi, some- ja sateenkaarihörhöily, vaihtuvat kumppanit vanhemmalla ovat tie teini-ikäisen pahoinvointiin.
Ihmisistä on tullut joka asiasta ja pienistä normaaliin elämään kuuluvista vastoinkäymisistä ahdistuvia uniikkeja lumihiutaleita jotka eivät siedä vähäistäkään epämukavuutta. Pullamössöjä ja pumpulissa kasvatettuja- tietynlainen karaiseminen voisi tehdä monelle hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisistä on tullut joka asiasta ja pienistä normaaliin elämään kuuluvista vastoinkäymisistä ahdistuvia uniikkeja lumihiutaleita jotka eivät siedä vähäistäkään epämukavuutta. Pullamössöjä ja pumpulissa kasvatettuja- tietynlainen karaiseminen voisi tehdä monelle hyvää.
Kyllä. Jopa aikuisilla ihmisillä jotka kohtaavat kritiikkiä teoistaan tulee tarve uhriutua somessa.
Vanhemmat eivät ole läsnä. Lapsille ei aseteta rajoja. Ollaan kavereita, ei vanhempia. Ei vaadita edes käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikkolaatuinen ruoka. Liikaa sokeria ja prosessoitua ruokaa, vääränlaista rasvaa ja liian vähän eläinkunnan tuotteita.
Ulkoilun puute, älylaitteiden käyttö, yöllä valvominen, liian vähäinen uni ylipäätään.Mä olen pohtinut myös keinovalon aiheuttamia terveysongelmia. Hehkulamppuihin olisi syytä ainakin palata.
Nyt on myös medialla agendana pelotella kaikilla asioilla. On ilmastokatastrofia, sotaa, sähkökriisiä, koronaa...Jos vanhemmat ja kaverit ovat vielä lietsoneet pelkoja tämän reilun 3 vuotta, niin en ihmettele että pää sekoaa.
Lisänä vielä some ja sateenkaarihörhöily jne, niin avot.Mutta ravinnolla on valtava vaikutus mielenterveyteen. Se on epäilemättä suurin syy kaikkeen.
Ilmastopanikointi, some- ja sateenkaarihörhöily, vaihtuvat kumppanit vanhemmalla ovat tie teini-ikäisen pahoinvointiin.
Onneksi meille tulee tolkullinen hallitus joka varmasti alkaa muuttamaan asenneilmastoa asiallisempaan suuntaan.
Pitäisi kieltää lisääntyminen. Maapallo pärjää hyvin ilman ihmis elukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, mikä haitta voi tulevaisuudessa olla nuorille eri diagnooseista, jos lapsuuden ja teini-iän kaikki mielenvaihtelut ja persoonallisuus herkästi medikalisoidaan. Turhat diagnoosit voivat sulkea myös ammatillisia ovia aikuisuudessa.
Hyvin moni lastensuojeluperhe on joko yh-perhe tai uusperhe.
Vanhempien vihreämmän ruohon tavoittelu aidan toisella puolella, sekä heidän kyvyttömyytensä kasvattaa lapsia kantaa hedelmää.
Ei asia ole aivan näin yksinkertainen. Monelta puuttuu vaan terve kyseenalaistamisen taito. Sain itse lapsena isältäni monta hyvää elämänohjetta, joista yksi oli: "Sinun pitää ajaa itse omaa etuasi, koska kukaan muu ei sitä tee". Jos ihmiset tajuaisivat, että kaikkien vaikuttamisyritysten takana on lopulta itsekkäät intressit, kaikkeen "tietoon" oppii suhtautumaan kyseenalaistaen, ja voi siinä kohtaa todeta, kun joku "tieto" alkaa johtaa pahaan oloon, että nyt minua vedätetään ja kieltäydyn tästä leikistä. Pätee myös ilmastohössötykseen. Maksan mielelläni polttoaineesta pari euroa litralta, mutta jos alkaisin illalla vatvoa jotain ilmastopelkoja, olisi pakko todeta, että näin syvälle omaan psyykeeseeni en propagandisteja päästä.
Nuoret eivät osaa vielä asettaa näitä rajoja, vaan uskovat kaiken sokeasti (ainakin pahoinvoivat nuoret).
Samaa olen yrittänyt opettaa omille lapsilleni. Täytyy vielä opettaa, että manipuloitsijat haluaa aina nopeasti vastauksen. Kun meidän halutaan tekevän itsetuhoisia ja typeriä päätöksiä niin jos päätöksen vaatijalla on kiire, vastaa aina ei. Ihminen joka haluaa nopean vastauksen ei halua sinun ajattelevan, koska jos ajattelet et suostuisi.
Jos puhutaan alaikäisistä nuorista ja lapsista niin kyse on rajojen ja rakkauden puutteesta. Vanhemmat ovat itse niin hukassa, etteivät osaa ajatella laskensa parasta. Ja "paras" tarkoittaa myös rajoja, joista pidetään kiinni, eikä luisteta, kun teini kymmennen kerran vinkuu, "mutku kaikki muutkin...." (ja ei ja kaikki muut kuitenkaan....) Ja rajat tarkoittaa myös rakkautta, ja sitä näytetään ja annetaan nuorille aikaa ja yhdessäoloa. Siinä on haasteensa kiireisessä työelämässä olevilla, mutta siihen on vaan löydyttävä aikaa ja yhteistä tekemistä lasten kanssa.
Jos taas puhutaan nuorista aikuisista, niin uupumista aiheuttaa nykyinen asenne: kaikki heti tänne mulle nyt!
Ostetaan ensiasunnoksi vähintään 500.000 euron kämppä ja ihmetellään kun ollaan niin tiukoilla ja tehdään hulluna töitä, että saataisiin se maksuun ja tietenkin pitää olla myös uusi vähintään 80.000 euron katumaasturi kuin muillakin menestyjillä on. Puhumattakaan viikon talvilomasta lapissa ja toisesta viikosta etelässä.... kun muutkin postaa someen upeita lomakuvia.... Kyllä siinä alkaa paineet kertyä ja väsymys iskeä, kun yrittää saada kaiken maksuun.
Oma lukunsa on ilman töitä jääneet... niitä on niin monta kategoriaa, että niitä ei viitsi edes alkaa kirjoitella. On "oikeita" työttömiä ja töitä vieroksuvia ja kaikkea siitä väliltä. Yhteistä heille on se, että elämän hallinta alkaa helposti luistaa, kun ei ole rytmiä elämässä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä pitäisi kysyä nuorilta itseltään. Ei se että täällä aikuiset spekuloivat syillä ja seurauksilla ole mitään merkitystä. Nuoret itse tietävät.
He ilmoittavat aivan idioottimaisia syitä kysyttäessä. Kuten esim. ilmasto- ja sukupuoliahdistuksen jotka on molemmat laitettu heidän vaikutteille alttiiseen päähänsä ulkopuolelta. Yleensä eivät osaa sanoa mitään järkevää.
Se voi olla sinun mielestäsi idioottimaista mutta nuorelle ahdistavaa ja kun kyse on nuorista sekä siitä mikä heitä ahdistaa niin mistä muualta saisit sen tiedon?
Sinun ongelmasi on vakaa usko asioiden tiedettävyyteen ja siihen, että totuus löytyy nuorisosta. Ei löydy, vaan vaikutteille altista, herkkäuskoista kokemattomuutta, ja kyvyttömyyttä hahmottaa omaa tilannettaan. Toki heiltä voidaan ja pitää kysyä, missä mennään ja mikä mättää, mutta ei pidä ottaa jumalansanana heidän vastaustaan.
Media pommittaa mielipiteillä ja painostaa ajattelemaan tietyllä tavalla, vaikka todellisuus on havaittu ihan joksikin muuksi. Esim. maahanmuutto islam, transsukupuolisuus ym.
Kognitiivinen dissonanssi on homman nimi - ja nyt se alkaa vaikuttaa
Vierailija kirjoitti:
Media pommittaa mielipiteillä ja painostaa ajattelemaan tietyllä tavalla, vaikka todellisuus on havaittu ihan joksikin muuksi. Esim. maahanmuutto islam, transsukupuolisuus ym.
Kognitiivinen dissonanssi on homman nimi - ja nyt se alkaa vaikuttaa
Niin. Tätähän tuo on mitä sanoit. Sen lisäksi sosiaalisen median toimijat, bloggarit, influesserit jnejne pyrkivät luomaan kuvaa elämänmallista jossa ei pidä luottaa kehenkään eikä toisaalta itsekään pidä olla rehellinen tai luotettava kenellekään. Ainoa mitä näiden somepersoonien mukaan pitää elämässä hakea on toisten hyväksikäyttöön perustuva hetken nautinto. Mä sanon että tuollaiset tyypit ovat kaikista huonompia vanhempia kasvavalle lapselle ja teinille. Ovat epärehellisyyden ja valheellisuuden perikuvia pitkältä ajalta.
Kerran metroon tuli suht nuori mies vauhdilla ja istui minua vastapäätä, otti ilmeisesti lääkettä, 3 pilleriä, alkoi pelotrtamaan ja vaihdoin paikkaa.
Pitää olla kriittinen ja kyseenalaistaa.
Vanhemmuus hukassa nuoren vanhemmilla. Tarvitaan
riittävää ohjausta harrastusten pariin. Kiinnostusta lapsen koulutyöhön. Perheen yhteiset ateriat. Kotitöihin ohjaaminen. Ruutuaikaa rajoitettava. Ulkoilua päivittäin. Terveellinen ruoka. Sosiaalisia suhteita. Yhteys omiin sukulaisiin, isovanhempiin.
Koulukiusaaminen ja syrjittynä oleminen selittää monen nuoren pahoinvointia. Yhteisöllisyys on vähentynyt ja opettajilla on kovin vähän osaamista näihin asioihin.
Ulkoilun puute, älylaitteiden käyttö, yöllä valvominen, liian vähäinen uni ylipäätään.
Mä olen pohtinut myös keinovalon aiheuttamia terveysongelmia. Hehkulamppuihin olisi syytä ainakin palata.
Lisänä vielä some ja sateenkaarihörhöily jne, niin avot.
Mutta ravinnolla on valtava vaikutus mielenterveyteen. Se on epäilemättä suurin syy kaikkeen.