Vanhemmat! Näkökulmia/ajatuksia? Help!
Mulla on 2015 syntynyt poika, joka on alkanut tässä viime kuukausien aikana liikkumaan enemmän yksin kavereidensa kanssa, joka minua huolettaa ja pelottaa ihan suunnattomasti. Varmaan ihan tavallista ja normaalia että vanhempi on aina huolissaan omasta lapsesta, mutta mä ajattelen että ykkösluokkalainen on vielä tosi pieni, ja onko oikeasti ihan OK että heidät päästää tuonne yksin pyöräilemään ja kulkemaan ja tekemään ties mitä kavereiden kesken, koska edelleen - tosi pieniä lapsia kyseessä. Sitten toisaalta mietin, että olenko ylisuojeleva - pääseehän hänen kaveritkin tuonne jo yksin kulkemaan jne. Vaikea kieltää poikaa lähtemästä esim. ulos pyöräilemään kavereiden kanssa, kun tulevat hakemaan. Pelottaa että osaako he oikeasti varoa autoja ja muutenkin huomioida liikennettä ym.. Puhumattakaan nyt siitä, että mitä tuon ikäiset lapset saattavat keksiä!
Mitä siis muut vanhemmat ajattelevat? Koska olette päästäneet lapsenne yksin ulos, ns "pois silmistä" ?
Ja olisiko jotain hyvä appeja suositella, millä lapsen sijaintia voi seurata kännykällä? Hänellä on android ja minulla apple/iphone.
Kommentit (4)
Jos asutte jossain pikkukaupungissa/kylässä, niin ei pitäisi olla sen suurempaa pelkoa. Vanhempia yleensä pelottaa aina kun lapsi on jossain muualla kuin silmien edessä, mutta se on sellaista ja siihen on totuttava ja luotettava ettei mitään käy. Sama huoli se on kyllä vielä silloinkin kun lapset asuu jo omillaan. Aina niistä on huolissaan, se on sitä vanhemmuutta.
Kiitos kommenteista!
Aika pienessä kaupungissa asutaan. Ja olette varmaan oikeassa, ne napanuora on pakko alkaa pikkuhiljaa katkaisemaan ja antaa pojan mennä "omilla siivillä", ikätasonsa mukaisesti, eli tässä vaiheessa just tuo kavereiden kanssa ulkona pyöräily ja leikkiminen. Liikenne ja autot on se suurin pelko. Tuntuu, ettei lapset osaa hahmottaa ja oikein ymmärtää edes liikenteen vaaroja. Mutta eipä se auta, pitää jatkaa muistuttelua miten esim. pyöräillessä toimitaan ja toivoa aina parasta, ettei mitään tosiaan satu. :)
AP
Olen muiden kanssa pääasiassa samaa mieltä. Liikenteessä tuon ikäiset ovat kyllä aivan arvaamattomia "hetken lapsia" ja luultavasti en uskaltaisi päästää katuliikenteeseen, jos minulla olisi 7-8 -vuotias lapsi.
Riippuu tietty vähän siitäkin missä asutte, mutta Suomessa voi lähtökohtaisesti kyllä päästää lapset ulos pyöräilemään ja leikkimään keskenään. Vanhempia voi tietysti pelottaa kaikki mahdolliset vaarat mitä siellä voi tapahtua, mutta se on ihan normaalia jonka kanssa pitää vaan elää. Kun sinulla on jälkeläinen, niin voi ihan loputtomasti pelätä sen puolesta jos sille tielle haluaa lähteä.