Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotona leipominen myyntiin?

Vierailija
28.04.2023 |

Tätä ehdotettiin joskus täällä lisätienesteiksi, ja ensin ajattelin että onpas utopistinen ajatus, mutta sitten tajusin että itse moniallergisena keliaakikkona leivon kaikenlaisia erikoisruokavalioihin sopivia herkkuja ja olen kehitellyt paljon omia reseptejä.

Te jotka teette tätä, miten toimitte? Mistä löydätte asiakkaat? Myyttekö yrityksille (kahvilat yms) vai suoraan yksityishenkilöille?

(Hygieniapassi löytyy.)

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan maksatte verot ja sivukulut. Vakuutuskin olisi hyvä, sillä tuotevastuulaki koskee kotileipojaakin.

Vierailija
22/44 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliksen pojut eivät kiinnostu kotileipurien veroista. Niitä kiinnostaa vain seksikkäiden Onlyfans-naisten verot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lisää kokemuksia?

Vierailija
24/44 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäriskiset elintarvikkeet eivät sisällä esim. kermaa. Se rajoittaa valikoiman tosi pieneksi.

Vierailija
25/44 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni oman asunnon voi rekisteröidyttää elintarvikehuoneistoksi, jos se täyttää vaaditut kriteerit.

Vierailija
26/44 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähäriskiset elintarvikkeet eivät sisällä esim. kermaa. Se rajoittaa valikoiman tosi pieneksi.

En käytä maitotuotteita, joten tuo ei ole ongelma :)

Vierailija
27/44 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaatimuksia ammattimaiselle leipomotoiminnalle on?

Voiko kotikeittiössä tehdä myyntiin leivonnaisia?

Tekeekö lupaviidakko ja byrokratia homnasta kannattamatonta?

Suomen yleinen lainsäödäntö tuntien en ihmettelisi, että moinen on kielletty.

Hanki kiinteistö teollisuusalueelta, perusta firma, hae läjäpäin lupia...

Katteeksi jää sentti/pulla.

Kannattaahan se, kun tuotat miljoona pullaa päivässä...

Tällainen hakutulos tuli ainakin ensimmäisenä Googlessa, sen mukaan pitäisi olla sallittua kotioloissa kunhan tuotteet ovat sellaisia etteivät helposti pilaannu ja myynti jää alle 10 000 euron:

https://aitojamakuja.fi/suoramyynti-jalostus/esimerkkitilanteita/

Vuosimyynti alle 10 000€...

Tuosta kustannukset pois...

Ollaan todellakin pienimuotoisessa toiminnassa kun elintarvikkeiden valmistuksrsta puhutaan.

Vierailija
28/44 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltaisi ostaa amatöörin kotikeittiössä tekemää gluteenitonta, jos minulla olisi keliakia. Liian iso riski kontaminaatiolle.

Vierailija
29/44 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta toiminta olisi kannattavaa, sinulla pitäisi olla sen verran korkea hintataso, ettei kovinkaan moni ole valmis maksamaan sellaista. Me moniallergiset keliaakikon kun osaamme leipoa ihan itsekin ja kaupan valmistuotteetkin ovat nykyisin hyvälaatuisia. 

Vierailija
30/44 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facessa on mallia, joka sortimenttia löytyy. 

Tarkoitatko siis, että sinulla on leipomuksille oma Facebook-sivu, jossa mallit siitä mitä kaikkea leivot myyntiin? Löytävätkö asiakkaasi sinut itse vai täytyykö sinun ottaa itse yhteyttä esimerkiksi kahviloihin?

Minulla ei ole mitään, mutta olen huomannut ett paikallisessa face-ryhmässä myydään kun siellä saa ilmoitella. 

Vierailija
31/44 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä harrastuksen leipoa ja myydä tuotteet raaka-aineiden hinnalla. Palkoille tuollaisessa toiminnassa ei pääse, koska asiakaskunta jää pieneksi. 

Vierailija
32/44 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua miten erilaisia käytäntöjä tuntuu olevan :/ Itse tiedustelin myös syksyllä kuntamme terveystarkastajalta, Espoon siis, joka toimii myös Kirkkonummen alueella  Sieltä sain vastauksen, että kotikeittiössä saa tosiaan nykyään leipoa myös myyntiin kakkuja. Ehtoina oli, että leivonnan on oltava ehdottomasti sivutoimista ja pienimuotoista, 1-2 kakkua kuukaudessa. Toiminta ei saa olla ammattimaista eli toiminimeä ei saa olla. Kotikeittiö ei yhäkään voi olla elintarvikehuoneisto ja ammattimaiseen leivontaan elintarvikehuoneisto tarvitaan. Omavalvontasuunnitelma pitää toimittaa terveystarkastajalle. Asia on nyt jäänyt mun osallla hieman jäihin aika rankan syksyn takia, vuoden alusta pitäisi hoitaa tuo omavalvontasuunnitelma ja ottaa perehtyä taas asiaan tarkemmin. Niin ja erillinen jääkaappi kuulemma myyntiin tuleville kakuilla pitäisi olla, sellainen meillä onkin jo hankittuna  Ja mitään tarkastuksia eivät kuulemma tee. .

Vähän hullulta kuulostaa tuo, että pitää olla erillinen jääkaappi 1-2 kakulle kuukaudessa.

Vierailija
33/44 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua miten erilaisia käytäntöjä tuntuu olevan :/ Itse tiedustelin myös syksyllä kuntamme terveystarkastajalta, Espoon siis, joka toimii myös Kirkkonummen alueella  Sieltä sain vastauksen, että kotikeittiössä saa tosiaan nykyään leipoa myös myyntiin kakkuja. Ehtoina oli, että leivonnan on oltava ehdottomasti sivutoimista ja pienimuotoista, 1-2 kakkua kuukaudessa. Toiminta ei saa olla ammattimaista eli toiminimeä ei saa olla. Kotikeittiö ei yhäkään voi olla elintarvikehuoneisto ja ammattimaiseen leivontaan elintarvikehuoneisto tarvitaan. Omavalvontasuunnitelma pitää toimittaa terveystarkastajalle. Asia on nyt jäänyt mun osallla hieman jäihin aika rankan syksyn takia, vuoden alusta pitäisi hoitaa tuo omavalvontasuunnitelma ja ottaa perehtyä taas asiaan tarkemmin. Niin ja erillinen jääkaappi kuulemma myyntiin tuleville kakuilla pitäisi olla, sellainen meillä onkin jo hankittuna  Ja mitään tarkastuksia eivät kuulemma tee. .

Vähän hullulta kuulostaa tuo, että pitää olla erillinen jääkaappi 1-2 kakulle kuukaudessa.

Suomen lainsäädäntö on monelta osin hyvinkin hullua. Esimerkiksi tuo hygieniapassivaatimus. Terveellä järjellä pärjäisi ihan hyvin ilman mitään passeja. 

Vierailija
34/44 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista hakea eviralta luvat ja pitää olla kaksi vesipistettä. Teet hygieniasuunnitelman ja ilmoitat saamasi tulot verottajalle.

Ei kotona leipomiselle ole kummoisia. Googlaa 'koti elintarvikehuoneistona'

Vierailija
35/44 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyi olkoon. niin monentasoista hygieniaa olen nähnyt ihmisten kotona, kun työni puolesta niissä kierrän, etten todellakaan tahtoisi syödä jonkun random ihmisen kotonaan tekemiä leipomuksia.

hygieniapassi ei todista mitään. lähes jokainen on omasta mielestään siisti, vaikka asuntoon ei tekisi mieli mennä kuin kumisaappaat jalassa lemmikkieläinten ulosteiden keskelle.

Vierailija
36/44 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni oman asunnon voi rekisteröidyttää elintarvikehuoneistoksi, jos se täyttää vaaditut kriteerit.

Voi kyllä mutta osakehuoneistoa ei voi ainakaan kovin helposti.

Vierailija
37/44 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen lainsäädäntö on monelta osin hyvinkin hullua. Esimerkiksi tuo hygieniapassivaatimus. Terveellä järjellä pärjäisi ihan hyvin ilman mitään passeja. 

Aika tyhjällä päällä saa tuon hygieniapassinkin. En ainakaan ole kuullut että joku olisi reputtanut koetta.

Vierailija
38/44 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hygienia, kylmäsäilytys

Asumisesta ei saa aiheutua vaaraa kotona valmistettaville elintarvikkeille. Omat ruoat tulee säilyttää erillään myyntiin menevistä ruuista ja elintarvikehuoneistotoiminta erottaa ajallisesti kodin muusta toiminnasta. Lemmikkieläimiä ei saa päästää keittiöön. Toiminnassa tulee myös huomioida, etteivät perheenjäsenten mahdolliset sairastumiset aiheuta elintarvikehygieenistä vaaraa.

Mikäli tuotevalikoimaan kuuluu kylmäsäilytystä vaativia tuotteita, tulee varata riittävästi kylmätilaa niiden säilyttämiseen.

Toiminnassa tulee huomioida myös omavalvonta ja tuotteiden pakkausmerkinnät.

Vierailija
39/44 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te oikein vauhkoatte, pienimuotoinen ei tarvitse yhtikäs mitään. 

Pop up -toiminta eli ruoanvalmistus myyntiin enintään 12 kertaa vuodessa ei edellytä rekisteröintiä elintarvikehuoneistoksi. Myöskään pullan tai muun kuumentamalla valmistetun, ei-helposti pilaantuvan leipomotuotteen valmistus kotona ja myynti esim. torilla tai kesäkahvilassa ei edellytä ilmoitusta, kun myynti on alle 15 000 euroa vuodessa.

Vierailija
40/44 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskaltaisi ostaa amatöörin kotikeittiössä tekemää gluteenitonta, jos minulla olisi keliakia. Liian iso riski kontaminaatiolle.

Minä olen itse keliaakikko ja moniallerginen, joten kontaminaatioriskiä ei ainakaan minun puoleltani ole.

Eivät kaikki osaa tai jaksa leipoa, ja ainakin minun allergiayhdistelmälläni ei ikinä löydä mitään valmiina vaikka kyseessä on erikseen ihan yleiset allergiat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän