Kotona leipominen myyntiin?
Tätä ehdotettiin joskus täällä lisätienesteiksi, ja ensin ajattelin että onpas utopistinen ajatus, mutta sitten tajusin että itse moniallergisena keliaakikkona leivon kaikenlaisia erikoisruokavalioihin sopivia herkkuja ja olen kehitellyt paljon omia reseptejä.
Te jotka teette tätä, miten toimitte? Mistä löydätte asiakkaat? Myyttekö yrityksille (kahvilat yms) vai suoraan yksityishenkilöille?
(Hygieniapassi löytyy.)
Kommentit (44)
Yliksen pojut eivät kiinnostu kotileipurien veroista. Niitä kiinnostaa vain seksikkäiden Onlyfans-naisten verot.
Vähäriskiset elintarvikkeet eivät sisällä esim. kermaa. Se rajoittaa valikoiman tosi pieneksi.
Käsittääkseni oman asunnon voi rekisteröidyttää elintarvikehuoneistoksi, jos se täyttää vaaditut kriteerit.
Vierailija kirjoitti:
Vähäriskiset elintarvikkeet eivät sisällä esim. kermaa. Se rajoittaa valikoiman tosi pieneksi.
En käytä maitotuotteita, joten tuo ei ole ongelma :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaatimuksia ammattimaiselle leipomotoiminnalle on?
Voiko kotikeittiössä tehdä myyntiin leivonnaisia?
Tekeekö lupaviidakko ja byrokratia homnasta kannattamatonta?
Suomen yleinen lainsäödäntö tuntien en ihmettelisi, että moinen on kielletty.
Hanki kiinteistö teollisuusalueelta, perusta firma, hae läjäpäin lupia...
Katteeksi jää sentti/pulla.Kannattaahan se, kun tuotat miljoona pullaa päivässä...
Tällainen hakutulos tuli ainakin ensimmäisenä Googlessa, sen mukaan pitäisi olla sallittua kotioloissa kunhan tuotteet ovat sellaisia etteivät helposti pilaannu ja myynti jää alle 10 000 euron:
https://aitojamakuja.fi/suoramyynti-jalostus/esimerkkitilanteita/
Vuosimyynti alle 10 000€...
Tuosta kustannukset pois...
Ollaan todellakin pienimuotoisessa toiminnassa kun elintarvikkeiden valmistuksrsta puhutaan.
En uskaltaisi ostaa amatöörin kotikeittiössä tekemää gluteenitonta, jos minulla olisi keliakia. Liian iso riski kontaminaatiolle.
Jotta toiminta olisi kannattavaa, sinulla pitäisi olla sen verran korkea hintataso, ettei kovinkaan moni ole valmis maksamaan sellaista. Me moniallergiset keliaakikon kun osaamme leipoa ihan itsekin ja kaupan valmistuotteetkin ovat nykyisin hyvälaatuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Facessa on mallia, joka sortimenttia löytyy.
Tarkoitatko siis, että sinulla on leipomuksille oma Facebook-sivu, jossa mallit siitä mitä kaikkea leivot myyntiin? Löytävätkö asiakkaasi sinut itse vai täytyykö sinun ottaa itse yhteyttä esimerkiksi kahviloihin?
Minulla ei ole mitään, mutta olen huomannut ett paikallisessa face-ryhmässä myydään kun siellä saa ilmoitella.
Voihan sitä harrastuksen leipoa ja myydä tuotteet raaka-aineiden hinnalla. Palkoille tuollaisessa toiminnassa ei pääse, koska asiakaskunta jää pieneksi.
Vierailija kirjoitti:
Hassua miten erilaisia käytäntöjä tuntuu olevan :/ Itse tiedustelin myös syksyllä kuntamme terveystarkastajalta, Espoon siis, joka toimii myös Kirkkonummen alueella Sieltä sain vastauksen, että kotikeittiössä saa tosiaan nykyään leipoa myös myyntiin kakkuja. Ehtoina oli, että leivonnan on oltava ehdottomasti sivutoimista ja pienimuotoista, 1-2 kakkua kuukaudessa. Toiminta ei saa olla ammattimaista eli toiminimeä ei saa olla. Kotikeittiö ei yhäkään voi olla elintarvikehuoneisto ja ammattimaiseen leivontaan elintarvikehuoneisto tarvitaan. Omavalvontasuunnitelma pitää toimittaa terveystarkastajalle. Asia on nyt jäänyt mun osallla hieman jäihin aika rankan syksyn takia, vuoden alusta pitäisi hoitaa tuo omavalvontasuunnitelma ja ottaa perehtyä taas asiaan tarkemmin. Niin ja erillinen jääkaappi kuulemma myyntiin tuleville kakuilla pitäisi olla, sellainen meillä onkin jo hankittuna Ja mitään tarkastuksia eivät kuulemma tee. .
Vähän hullulta kuulostaa tuo, että pitää olla erillinen jääkaappi 1-2 kakulle kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua miten erilaisia käytäntöjä tuntuu olevan :/ Itse tiedustelin myös syksyllä kuntamme terveystarkastajalta, Espoon siis, joka toimii myös Kirkkonummen alueella Sieltä sain vastauksen, että kotikeittiössä saa tosiaan nykyään leipoa myös myyntiin kakkuja. Ehtoina oli, että leivonnan on oltava ehdottomasti sivutoimista ja pienimuotoista, 1-2 kakkua kuukaudessa. Toiminta ei saa olla ammattimaista eli toiminimeä ei saa olla. Kotikeittiö ei yhäkään voi olla elintarvikehuoneisto ja ammattimaiseen leivontaan elintarvikehuoneisto tarvitaan. Omavalvontasuunnitelma pitää toimittaa terveystarkastajalle. Asia on nyt jäänyt mun osallla hieman jäihin aika rankan syksyn takia, vuoden alusta pitäisi hoitaa tuo omavalvontasuunnitelma ja ottaa perehtyä taas asiaan tarkemmin. Niin ja erillinen jääkaappi kuulemma myyntiin tuleville kakuilla pitäisi olla, sellainen meillä onkin jo hankittuna Ja mitään tarkastuksia eivät kuulemma tee. .
Vähän hullulta kuulostaa tuo, että pitää olla erillinen jääkaappi 1-2 kakulle kuukaudessa.
Suomen lainsäädäntö on monelta osin hyvinkin hullua. Esimerkiksi tuo hygieniapassivaatimus. Terveellä järjellä pärjäisi ihan hyvin ilman mitään passeja.
Vierailija kirjoitti:
Muista hakea eviralta luvat ja pitää olla kaksi vesipistettä. Teet hygieniasuunnitelman ja ilmoitat saamasi tulot verottajalle.
Ei kotona leipomiselle ole kummoisia. Googlaa 'koti elintarvikehuoneistona'
hyi olkoon. niin monentasoista hygieniaa olen nähnyt ihmisten kotona, kun työni puolesta niissä kierrän, etten todellakaan tahtoisi syödä jonkun random ihmisen kotonaan tekemiä leipomuksia.
hygieniapassi ei todista mitään. lähes jokainen on omasta mielestään siisti, vaikka asuntoon ei tekisi mieli mennä kuin kumisaappaat jalassa lemmikkieläinten ulosteiden keskelle.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni oman asunnon voi rekisteröidyttää elintarvikehuoneistoksi, jos se täyttää vaaditut kriteerit.
Voi kyllä mutta osakehuoneistoa ei voi ainakaan kovin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen lainsäädäntö on monelta osin hyvinkin hullua. Esimerkiksi tuo hygieniapassivaatimus. Terveellä järjellä pärjäisi ihan hyvin ilman mitään passeja.
Aika tyhjällä päällä saa tuon hygieniapassinkin. En ainakaan ole kuullut että joku olisi reputtanut koetta.
Hygienia, kylmäsäilytys
Asumisesta ei saa aiheutua vaaraa kotona valmistettaville elintarvikkeille. Omat ruoat tulee säilyttää erillään myyntiin menevistä ruuista ja elintarvikehuoneistotoiminta erottaa ajallisesti kodin muusta toiminnasta. Lemmikkieläimiä ei saa päästää keittiöön. Toiminnassa tulee myös huomioida, etteivät perheenjäsenten mahdolliset sairastumiset aiheuta elintarvikehygieenistä vaaraa.
Mikäli tuotevalikoimaan kuuluu kylmäsäilytystä vaativia tuotteita, tulee varata riittävästi kylmätilaa niiden säilyttämiseen.
Toiminnassa tulee huomioida myös omavalvonta ja tuotteiden pakkausmerkinnät.
Mitä te oikein vauhkoatte, pienimuotoinen ei tarvitse yhtikäs mitään.
Pop up -toiminta eli ruoanvalmistus myyntiin enintään 12 kertaa vuodessa ei edellytä rekisteröintiä elintarvikehuoneistoksi. Myöskään pullan tai muun kuumentamalla valmistetun, ei-helposti pilaantuvan leipomotuotteen valmistus kotona ja myynti esim. torilla tai kesäkahvilassa ei edellytä ilmoitusta, kun myynti on alle 15 000 euroa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
En uskaltaisi ostaa amatöörin kotikeittiössä tekemää gluteenitonta, jos minulla olisi keliakia. Liian iso riski kontaminaatiolle.
Minä olen itse keliaakikko ja moniallerginen, joten kontaminaatioriskiä ei ainakaan minun puoleltani ole.
Eivät kaikki osaa tai jaksa leipoa, ja ainakin minun allergiayhdistelmälläni ei ikinä löydä mitään valmiina vaikka kyseessä on erikseen ihan yleiset allergiat.
Kunhan maksatte verot ja sivukulut. Vakuutuskin olisi hyvä, sillä tuotevastuulaki koskee kotileipojaakin.