Vegaanisten einersuokien epäterveellisyys ihmetyttää!
En ymmärrä miten tuotteiden optimaaliseen ravintosisältöön ei ole juurikaan kiinnitetty huomiota?!
Monet proteiinisemmät lihankorvikkeet (pihvit, pyörykät, makkarat, suikaleet....) ynnä muut sisältäät ihan järkyttäviä määriä rasvaa! Samoin miltei kaikkiin kasvijuomiin, eli maidon korvikkeisiin ja jogurtteihin on pitänyt tunkea öljyä(?) Ymmärrän toki että voi olla haastavaa koostumuksen kannalta jne, mutta samaan aikaan ihmettelen että miksi niiden tarvitsisi edes olla niin "lihamaisia".
Myöskin vegaanisten juustojen olemus ihmetyttää, ovat todella rasvaisia ja mauttomia, miksei niitä juustoja kypsytetä kunnolla edes??
Markkinoille kaivattaisiin jokin terveellisempi vegaaninen tuotemerkki.
Kommentit (48)
Olen vege ja samaa miettinyt. Seuraan somessa erilaisia vegaaniruokakanavia ja sieltä tulee tosi hyviä ja terveellisiä vinkkejä. Harmittaa kun niitä ei saa valmiina kaupasta. On muuten hintavaa ja ''työlästä'' (jep aina ei jaksa vaikka ainesosalista olisi oikeasti lyhyt) lähteä itse väsäämään esim cashew juustoa tai muuta vain saadakseen spagettiin vähän höystettä. En kaipaa ruokaani myöskään sitä määrää (palmu) öljyjä mitä vege-eineksissä käytetään.
On se kumma ettei pavuista ja muista kotimaisista paljokasviksista myöskään saada puolijalosteita ilman järkyttävää kilohintaa. Luulisi ettei kuivatun papurouheen hirveän kalliiksi pitäisi tulla..
Jos taas vertaa esim vegaanista suklaavanukasta ja sitä halvinta kaupan maitojogurttia niin suklaavanukas vie voiton ravintosisällöltään. Mutta laiha lohtu kun verrokkiaan sokeripommi halpisjogua ei varmaan kukaan pidä minään A-luokan ravintona.
Kohta 30 vuotta vegaanina olleena minua ei ihmetytä nämä asiat ollenkaan. Ja syön tuollaisia tuotteita itse huoletta.
- Rasvaa proteiiniruoissa ja maidonkorvikkeissa
Niin, se on vain hyvä asia. Vegaaniruokavaliosta kun ei sitä muuten kovin paljoa saakaan, ja ihminen tarvitsee rasvaakin. Maidossa maku ja koostumus on paljon pehmeämpi, kun siinä on rasvaa suunnilleen saman verran kuin lehmänmaidossa.
- Lihamaiset tuotteet
Koska lähes jokainen on tottunut lapsuudessaan liharuokiin, ja moni kaipaa vegaaniksi ryhdyttyäänkin välillä niitä tuttuja makuja ja koostumuksia. Itse kyllä tykkään kovasti näistä erilaisista lihamaisista valmisteista kuten quorn, soijaproteiinisuikaleet ja -pihvit, seitan yms. Kivaa vaihtelua papuihin proteiininlähteenä.
- Juustot
Ei noita vegaanijuustoja saa samalla tavalla kypsytettyä kuin lehmänmaitojuustoja. Itse en syö mitään vegaanijuustoja, koska ne on minusta kaikki pahoja. Mutta kun niitä kerran kaupoissa on, ilmeisesti jotkut niitä syö.
Itse en kaipaa mitään terveellisempiä vegaaniruokia. Syön tosi terveellisesti noin yleisesti, itse tehtyä ruokaa kasviksista, ei juuri sokeria tai valmisruokia tms. Kyllä siihen mahtuu hyvin teehen lorautetut kauramaidot, ja ehkä muutaman kerran viikossa käytetyt "lihankorvikkeet" ilman että terveys on vaarassa.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin vegaanien on kai vaikea tajuta, ettei kaikki vegaanit ole vegaaneita terveyssyistä. On olemassa myös ns sipsikaljavegaaneita, ihan siinä missä on roskaruokaa syöviä ei-vegaaneita. Kaikki vegaanit eivät ole trendikkäitä smoothie bowleja ja raakapuuroja syöviä instagram malleja, vaikka ei siis siinäkään mitään vikaa ole. Veganismin ei ole pakko olla terveellistä ja trendikästä.
Joo, varmaan suurin osa meistä on vegaaneja eläinoikeussyistä, ja terveellisyys on yksi paskan hailee.
Ihmiset täällä valittaa näistä tuotteista samaan aikaan, kun yksikään ei syö puolta kiloa kasviksia päivässä. :D
Minua se ei ihmetytä ollenkaan. Einekset sisältävät aina paljon rasvaa, suolaa ja kaikenlaisia koodeja, niin miten vege-einekset sen parempia olisi? Niitä on onneksi kaupoissa aika vähän, joten niiden takia ei kukaan terveyttään menetä, kyllä ne on ne lihapitoiset makkarat, lihapiirakat ym. joita hurjasti enemmän popsitaan.
Näin kasvissyöjänä en osta vegepitoisia eineksiä oikeastaan koskaan. En tykännyt eineksistä lihaa syövänäkään, niin ei tilanne ole muuttunut. Kalliitakin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vegaani niin pitää sitten syödä luontaisesti ja luonnollisesti vegaanista ruokaa ja jättää tuollaiset korvikesotkut kauppaan.
Miksi pitäisi? Kai vegaanikin saa halutessaan syödä eineksiä kuten muutkin.
Söin itsekin tänään papu-kasviskastiketta ja ohraa mutta pidän silti vege-eineksistä ja käytän niitä usein, ei nämä sulje toisiaan pois.