10€ päivässä yhdelle ihmiselle ruokaan yms.
Kommentit (61)
Joillain on perus öarasmalli ihan hukassa ja ateriarytmi. Sen mukaan kun pyrkii syömään niin saa oikeassa suhteessa energiaa ja ravintoaineita.
Aamulla esimerkiksi: munakas tai kaurapuuroa, mustikoita, kahvia, voileipä päällisillä, lasillinen appelsiinimehua/maitoa
Lounas: perunoita, kastiketta, salaattia, siivu tai pari leipää/ näkkäriä, levite, maitoa/vettä
Välipala (jos tarvis): jogurtti, leipä, banaani tms
Päivällinen : pinaattikeitto, kananmuna, Karjalanpiirakka
Iltapala: vispipuuroa
Ei sitä ruokaa tarvitse koko kattilallista syödä tai leipäpussia kerralla. Kun syö muutakin lisäksi ja vähintään sen 4 kertaa/ päivä. Siinä säästää kun ateriarytmi on kohdillaan ja valmistaa ruuan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maz kirjoitti:
Tuolla elää viikon.
Makaroonia ja lihaa, tai jotain keittoja voinee myös valita.
Halvin liha taitaa olla Lidlin kanajauheliha 300g, joka maksaa kolme euroa. Siinä on 60g proteiinia ja ~320kcal.
Miehen päivittäinen proteiinintarve (jos ei ole joku salitreenaaja) on noin 80-100g ja energiantarve noin 2000-2500kcal per päivä.
Ei tuo yhtälö oikein toimi että kympillä viikon eläisi, ainakaan miehenä, nykyisillä ruuan hinnoilla. Päivän voi elää kyllä hyvinkin.
Tonnikala ei muuten ole halpaa. Sen kilohinta on ainakin tuplasti enemmän kuin halvimman sikanaudan tai kanajauhelihan.
Myllyn Paras Tumma Makaroni 400 g maksaa 0,45 € ja 56g proteiinia.
Ei ainakaan diabeetikon haima tykkää siitä että tulee 250 grammaa hiilaria. Sama kuin lappaisi sokeria kitaan noin kahden Fazerin sinisen verran.
Tuollaista paskaa meidän ruoka oli lapsuudessa. Koulussa niin karmeeta teurasjätettä että piti elää se päivä pelkällä näkkileivällä ja maidolla. Hyi että inhosin niitä teurasjäte kala ja broileri pullia yli kaiken. Kengänpohja jäte pihvit menivät nälkäänsä joten kuten.
https://askelterveyteen.com/mista-kananugetit-oikeasti-valmistetaan/
Sitten tulivat nämä hyi helvetti nugetit.
Kaikki kakarat syötettiin teurasjätteellä kouluissa ennen ja syötetään nykyäänkin jos ei valitse kasvisruokaa.
Kasvisruuan tulo oli aivan pelastus että oli jotain syötävää koulussa kun ei se paska ns. liharuoka maistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaakin siinä on. Saisin itse siitä säästöön. Itsellä menee n. 4-5e päivän ruokiin. En kyllä syö aamupalaa, toki ruokani siihen riittäisi. Tänäänkin olen tähän mennessä syönyt n. 1e edestä. Puolikas boxi maksalaatikkoa. Kahviakin on kyllä mennyt, muutama kuppi kotona ja pöllittyä töissä. Kohta lämmitän eiliseltä loput jauhelihakastikkeen ja makaroonit.
Jos tekee yhtään fyysisempää työtä, ei yksinkertaisesti voi elää syömällä jonkun 5e aterian ja "pöllimällä töistä kahvia".
Itsellä ei ole varaa työpaikkalounaaseen koska se maksaa enemmän kuin koko päivän ruokabudjettini (lounas maksaa 12,70€). Päiväbudjettini on 10 euroa jolla saan halvimmat proteiinit, rasvat ja hiilarit. Kasviksia on joskus pakko syödä että ruuasta saisi jotain vitamiine ja ravinteitakin.
7
5 eurolla saa jo 2 lämmintä ateriaa oikein hyvin vielä näilläkin hinnoilla!
Tee vaikka n kilon paistipalasta iso satsi (n 6 annosta) stroganoffia riisin kanssa, merimiespihviä tai gulassia kasvisten kanssa. Annoshinta alle 3€ ja pitää nälkää! Toinen ateria voikin olla sitten kevyempi, vaikka joku alle 2e maksava keittoannos. Esim linssikeitto pitää todella hyvin nälkää ja on erinomaista, 400g jauhelihaa/hkblöötä ja kasviksista saa äkkiä 6 annosta soppaa.
Nää neuvot on joillekin todella pienille naisille. 400g jauhelihaa jaettuna 6 aterialle on ~18g proteiinia. Sillä ei pitkälle pötki jos on ulkotöissä.
Toimistohommissa nyt voi syödä melkein mitä tahansa, toki sielläkin suotavaa syödä terveellisesti ettei ajatus pätki.
Turvallinen määrä syödä punaista lihaa on puoli kiloa viikossa. Päivässä saisi syödä noin 70 gramman pihvin.
Perus kotiruoka on halpaa. Kannattaa opetella valmistamaan itse . Sämpylätkin on halpoja kun itse leipoo kaurapuuron jämistä . Ja paljon parempia kuin kaupasta ostetut 😋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaakin siinä on. Saisin itse siitä säästöön. Itsellä menee n. 4-5e päivän ruokiin. En kyllä syö aamupalaa, toki ruokani siihen riittäisi. Tänäänkin olen tähän mennessä syönyt n. 1e edestä. Puolikas boxi maksalaatikkoa. Kahviakin on kyllä mennyt, muutama kuppi kotona ja pöllittyä töissä. Kohta lämmitän eiliseltä loput jauhelihakastikkeen ja makaroonit.
Jos tekee yhtään fyysisempää työtä, ei yksinkertaisesti voi elää syömällä jonkun 5e aterian ja "pöllimällä töistä kahvia".
Itsellä ei ole varaa työpaikkalounaaseen koska se maksaa enemmän kuin koko päivän ruokabudjettini (lounas maksaa 12,70€). Päiväbudjettini on 10 euroa jolla saan halvimmat proteiinit, rasvat ja hiilarit. Kasviksia on joskus pakko syödä että ruuasta saisi jotain vitamiine ja ravinteitakin.
7
Tee vaikka n kilon paistipalasta iso satsi (n 6 annosta) stroganoffia riisin kanssa, merimiespihviä tai gulassia kasvisten kanssa. Annoshinta alle 3€ ja pitää nälkää! Toinen ateria voikin olla sitten kevyempi, vaikka joku alle 2e maksava keittoannos. Esim linssikeitto pitää todella hyvin nälkää ja on erinomaista, 400g jauhelihaa/hkblöötä ja kasviksista saa äkkiä 6 annosta soppaa.
Nää neuvot on joillekin todella pienille naisille. 400g jauhelihaa jaettuna 6 aterialle on ~18g proteiinia. Sillä ei pitkälle pötki jos on ulkotöissä.
Toimistohommissa nyt voi syödä melkein mitä tahansa, toki sielläkin suotavaa syödä terveellisesti ettei ajatus pätki.
Kyllähän sillä pitkälle pötkii, kun lihan kaverina on vaikka kastiketta, perunaa, salaattia, leipää ja lasi juotavaa.
Tokihan jos on isomahainen kun mieheni on, niin grillatakkin pitää 4 hengelle yli 2kg lihaa ja sitä on aina liikaa.
Yksin asuvalle ei, jos taas nelihenkisellä perheellä menee 1200 euroa kuussa ruokaan eikä sisällä syömisiä ravintoloissa, on paljon rahaa.
Aika paljon.
Meillä menee 4.67€/kk/hlö, kaksi aikuista ja kolme lasta.
Mulla menee jo lounaaseen joka päivä 7,5- 13,€ joka päivä. 10€ on vähän.
Ja meillä ei syödä mitään teuras jätettä niin on aika iso ruokalasku enkä edes kehtaa sanoa sitä.
Koulu ruuassa ja kakaroina me olemme ruokittu halvimmalla teurasjätteellä niin ettemme aikuisena enää sitä syö.
Kuvitteleeko kukaan että koulu ruoka olisi muka muuta kuin teurasjätettä kun sen hinta pitää olla kaikkein halvinta.
Suurkeittiöllä kun harjoittelin niin jauheliha tilattiin kaikkein halvinta lihaa. Mikään ei ollut kotimaista ja kun meillä on tarkemmat valvonnat niin hintakin on kalliimpi.
Kun te syötte siellä ruokaloissa niin salaattikaan ei ole kotimaista eikä mikään jos se vaan on halvempaa.
Hinta ratkaisee.
Riittää hyvin.
Söin tänään kahvia, maitoa, banaanin, 2 munaa, 1 sipulin, 1 rkl öljyä, 1 porkkanan, 2 perunaa, 2 itse leivottua sämpylää, 2 tl margariinia ja itse säilöttyä kurkkua. Alle kympin maksoi.
Vierailija kirjoitti:
Riittää hyvin.
Söin tänään kahvia, maitoa, banaanin, 2 munaa, 1 sipulin, 1 rkl öljyä, 1 porkkanan, 2 perunaa, 2 itse leivottua sämpylää, 2 tl margariinia ja itse säilöttyä kurkkua. Alle kympin maksoi.
No alle kympin tosissaan. Tuleeko yhteishinnaksi edes 2e?
Kaikki ilmainen ruoka on kaikkein halvinta ja liha ulkomaalaista jossa ei ole niin tarkkoja näiden antibiottien ja myrkkyjen suhteen kuin suomessa.
Koululaisille, päiväkoti ikäisille ja vanhuksille voidaan syöttää ihan mitä ulkolaista paskaa tahansa kunhan se on kaikkein halvinta.
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuvalle ei, jos taas nelihenkisellä perheellä menee 1200 euroa kuussa ruokaan eikä sisällä syömisiä ravintoloissa, on paljon rahaa.
Kuten sanottu, niin kaupasta ostetaan paljon muutakin kuin ruokaa. Tuohon sisältyy kaikki mitä nyt ihminen voi tarvita paitsi vaatteet.
Kait se riittää, cittarin laskut olleet 900-1000/kk ja meitä on 2+teinityttö, työeväät otetaan kotoa mukaan. Ja tuleehan sieltä pesuaineet, sukat tms tavaraa tuohon samaan plussapalvelun laskelmaan mukaan. En hirveesti katso hintoja, ostan mitä haluan, sisäfilepäivien vastapainona keitetään hernesoppaa lapapalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7
Mun mies on 105kg painava lihaksikas jässikkä ja hänelle riittää hyvin jauhelihakeitto mikä on tehty 400g jauhelihaa (meitä on 3 aikuista ja riittää 2pv) lounaaksi. Ottaa ehkä 1 -2 ruisleipäsiivua lisäksi - joskus, ei edes aina
ed
Olen 190cm/80kg salilla käyvä mies ja minulla menee 400g jauhelihaa yhdellä aterialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei. Täällä ei eväitä saa syödä ja pelkkiin työmaaruokalan sapuskoihin menee kuussa 22x13= 286e.
Sitten päivän muut ateriat plus viikonloput, niin kyllä se menee sinne 400-500 euroon vaikka miten kävisi Lidlissä tai pihistelisi ja ostaisi X-traa ja halvinta itsekokattavaa settiä.
missä työssä ei saa syödä eväitä?
Nää on usein työpaikkoja, joissa postuminen työskentelytiloista edellyttää työvaatteiden riisumista ja vaihtamista toisiin vaatteisiin ennen kuin voi poistua ruokailemaan ulkopuolelle (sosiaalitilojen ruokailutilaan) ja palatessa edellytetään taas uudelleen vaatteiden vaihtoa. Ja jos ruokailuun on varattu aikaa 20min (teollisuudessa yleistä, sisältyy työaikaan) niin tuossa ajassa ei pysty.
Jos tilanne on se, että ruokala on ns. suojavaatealueella, niin eiköhän silloin lounaan hinta 13€ ole höpöhöpöä. Vai onko tässä sama ilmiö kuin lentokentällä turvatarkastuksen jälkeen, että kahvit voivat veloittaa asiakkaalta 3-4xnormaalihimnan...
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ilmainen ruoka on kaikkein halvinta ja liha ulkomaalaista jossa ei ole niin tarkkoja näiden antibiottien ja myrkkyjen suhteen kuin suomessa.
Koululaisille, päiväkoti ikäisille ja vanhuksille voidaan syöttää ihan mitä ulkolaista paskaa tahansa kunhan se on kaikkein halvinta.
Kouluissa, päiväkodeissa ym laitosruokaloissa on TODELLA laadukasta ja monipuolista ruokaa. Uskallan väittää, että yhdessäkään perheessä ei syödä niin hyvin ja monipuolisesti. Se, että annoshinta on saatu pieneksi ei johdu suutä, että ruoka olisi huonoa vaan siitä, että mitä isommalle määrälle sitä tehdään niin sitä pienempi hinta/ suu. Suomessa ruuan laatua, ravitsevuutta ym. tarkkaillaan todella tarkasti, jopa liiankin ja varsinkin näissä suurissa yksiköissä.
T: ruokapalvelutyöntekijä
Sama juttu noin 5-6€, tietysti joskus tulee ostettua jotain kalliimpaa tai enemmän, mutta ei 10€ vielä paljon ole, jos on siihen varaa ja syö etupäässä terveellisesti.