miten tekareihin tottuu??
maanantaina otettiin hampaat pois ja laitettiin tekarit!! aika kamala kokemus koko hoito mutta näähän vasta kamalat on!! on ihan mahottomat pitää suussa!! oksettaa, kuola valuu, vedet silmissä ja pakko ottaa melkein heti pois!! mitään en saa näillä syötyä ei voi oikeien edes kokeillakaan ku niin kamalantuntusta!! puhuminen ihan mahotonat pelkkää sönkötystä mistä ei kukaan saa mitää selvää!! en totu ikinä itkettää vaan ja ens maanantaina pitäs mennä töihin!! auttakaa?? onko kokemusta?? en kestä näitä!!
Kommentit (42)
Voi ollakin kamala kokemus jos maanantaina on hampaita otettu pois. Ikenet on turvoksissa ja varmasti tekee kipeääkin. Toipuminen ikenillä vie viikkoja, joten jos nyt vain otat ne pois ja pidät vain muutaman tunnin päivässä näin alkuunsa.
Hammasproteesit voidaan valmistaa myös vasta hampaiden poistojen jälkeen, eli annetaan ikenien parantua välissä yleensä ainakin 6 - 8 viikkoa, ja vasta sitten aloitetaan proteesien valmistus. Näin saadaan toki kerralla paremmin istuvat, mutta nykyaikana harva pystyy tai haluaa olla tuota 2 - 3 kk väliä hampaattomana. Siksi tätä metodia käytetään harvemmin nykyään enää.
Olisiko mitään ohjekirjaa tai nettiohjeita. Onko jokin mennyt mallinnuksessa pieleen, ei sovi suuhun? Vaikeaa varmasti. Entä vastaako joku hammashoitaja kysymyksiin tai hammaslääkäri. Eri paikassa tai samassa. Mikä voisi auttaa tuohon tilanteeseen, että tulisi parannus.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tehdään liian isoja tekareita tai muita kruunuja mitkä ei meinaa mahtua edes suuhun, esim Ville Valo ja Jasper Pääkkönen näyttää kuin irvistäis koko ajan kun hampaat tulee liikaa esiin ja puhekin sössöttää, mun mieskään ei tykkääomista tekareistaan kun tekee just ton mitä noillaki, joten ei ole käyttäny niitä olleskaan.
Mulle tehtiin just osaproteesi ja siinä on ihan luonnolliset omien hampaideni kokoa vastaavat hampaat. Ei erota mitenkään omistani. Luulisi tämän onnistuvan koko proteesiinkin.
Vierailija kirjoitti:
41 olen mutta mitä se tähän liittyy?? tekarit tehtiin valmiiks ja samalla kertaa ensin hampaat vedettiin ja sitte nämä tilalle suoraan!! poistettiin paljo ja oli jo hirveetä sek8n mut nää vasta kamalat on!! tää kitalaki 9n järkyttävä ja yökötys loputonta!! ja tosiaan hirveen isot on nääkin ei mee huulet kiinni ollenkaan tms!! ja mies sanoo että aika kummalta näytän ja kysyy koko ajan mitä mitä mitä ku ei saa selvää mitä koitan sanoa että kivasti kannustaa sekin!!
Ne asentuu paikalleen paremmin kun turvotus laskee. Se työntää niitä nyt ulospäin varmaankin sen turvotuksen takia. Minulla on 2 vuotta sitten poistettu ja kuivuneet ikenet ja ne on vetäytyneet ylöspäin useamman millin.
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu pskaa. Ei varmasti tule heti hampaiden poiston jälkeen tekareita.
Kyllä muistaakseni viimeset hampaat otettiin pois proteesi suuhun Tietysti ikenenet vähän muuttuva ja proteesi tulee pohajauttaa.
Kyllä niihin tottuu pahempaakin tässä elämässä on, jos ottaa aina pois sitten kulkee lopuuikänsä hampaattomana, kuten edesmennyt mummini.
Minä ihmeskelin alkuun pastilleja, siinä unhohti hetkeksi yökkäilyn.
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu pskaa. Ei varmasti tule heti hampaiden poiston jälkeen tekareita.
Tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tehdään liian isoja tekareita tai muita kruunuja mitkä ei meinaa mahtua edes suuhun, esim Ville Valo ja Jasper Pääkkönen näyttää kuin irvistäis koko ajan kun hampaat tulee liikaa esiin ja puhekin sössöttää, mun mieskään ei tykkääomista tekareistaan kun tekee just ton mitä noillaki, joten ei ole käyttäny niitä olleskaan.
Mulle tehtiin just osaproteesi ja siinä on ihan luonnolliset omien hampaideni kokoa vastaavat hampaat. Ei erota mitenkään omistani. Luulisi tämän onnistuvan koko proteesiinkin.
Tässä alkuperäisen kirjoittajan tapauksessa varmaankin kyse kokoproteeseista, ja niiden ienosat lienee ne jotka on nyt varmaan tehty hieman liian suuriksi.
Itse sain 2v sitten immediaattiproteesit. Kyllä ne tuntuivat oudoilta, mutta olin tosi iloinen, että sain heti hampaiden poiston jälkeen hampaat suuhun. Alku oli hankalaa, mutta asiaa auttoi, kun oli kaunis, ehjä hammasrivi. Kehtasi taas hymyillä. Minulla kesti n.3vk, kun totuin proteesiin. Toki ienten täysin parannuttua, proteesia jouduttiin pohjaamaan, kun se jäi hieman väljäksi. Nykyään en edes huomaa, että minulla on proteesit. Tarkoituksena olisi teettää toinen pari joskus, mutta nykyiset ovat olleet niin hyvät, että asialla ei ole kiire. Kärsivällisyyttä ap, kyllä sinäkin totut.
Vierailija kirjoitti:
41 olen mutta mitä se tähän liittyy?? tekarit tehtiin valmiiks ja samalla kertaa ensin hampaat vedettiin ja sitte nämä tilalle suoraan!! poistettiin paljo ja oli jo hirveetä sek8n mut nää vasta kamalat on!! tää kitalaki 9n järkyttävä ja yökötys loputonta!! ja tosiaan hirveen isot on nääkin ei mee huulet kiinni ollenkaan tms!! ja mies sanoo että aika kummalta näytän ja kysyy koko ajan mitä mitä mitä ku ei saa selvää mitä koitan sanoa että kivasti kannustaa sekin!!
huh huh siis 41 ja tekarit suussa? ei ole todellista
oisko kannattanut harjata omia?
toivottavasti sulla ei ole lapsia ettet niille anna tuollaista mallia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna olla, ap ei tuollaista kaipaa. Hampaat voidaan joutua poistamaan vaikka kuinka niitä hoitaisi. Ja tekohampaat on ihan yleinen ratkaisu korvata niitä, edelleen tänäpäivänäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kiitos tsempistä!! kyllä tää todellista on!! ja ainuttakaan omaa hammasta ei siis enää ole vaan kaikki vedettiin pois!! ja kyllä tosiaan harjasin ja lankasin ja hoidin mutta eipä auttanut kun reikiintyi aina uudetsaan ja uudestaan ja juurihoidettiin varmaan kaikki ja lohkeili ja hajosi vain suuhun ja oli halkeamia ja aina vain kipuja!! ajattelin että ois ollut helpotus saada ne pois ja vain tekarit tilalle mutta en tajunnut millaiset nää on!! ja kyllä mulla on lapsia ja heidän hampaita on hoidettu eikä reikiä ole!! lapsetkin tajuaa että aikuisena jotkut voi saada tekohampaat vaikka tuntuu että täällä kaikki ei tajua!! kyse on siitä miten näihin tottuu ja yökötys loppuu ja miten opin ikinä puhumaan ja syömään ja kaikki se ei se että sain nämä!!
Koita kestää ap, kyllä meitä on muitakin joille alku oli hankala mutta kyllä näihin tottuu. Itse olen sinua muutaman vuoden vanhempi, mutta sain yläleukaan samallalailla immediaattina kokoproteesin jo 36-vuotiaana. Alku oli varmaan lähes yhtä hankala kuin sinulla mutta sitkeydellä, verta hikeä ja kyyneleitä, ja muutamassa viikossa helpotti.
Muutamassa kuukaudessa alkoi tuntua että proteesi on ollut aina ja ei sitä enää kokoajan huomannut.
Alaleuassa minulla on osaproteesi, ja sen koitan mahdollisimman pitkään siellä pitää, koska alakokoproteesi on kuulemma haastavampi. Eli siinä olet nyt joutunut kovaan paikkaan kerralla kun sait ilmeisesti molemmat yhtä aikaa. Ajattele kaunista hymyäsi ja koita mm. lukea ääneen itseksesi, niin sillälaillakin totut ja puhekin lähtee luistamaan. Aikamoista suhistelua se minullakin aluksi oli, mutta nyt en enää usko kenekään kuulevan että minulla on proteesit.
Voimahali sinulle ja yritä pitää tosiaan proteeseja suussasi, puhu rohkeasti, lue ääneen, hymyile, naura ja ajattele että hammassäryt ja juurihoidot ovat sentään taaksejäänyttä elämää.
mä ajattelin kirjoittaa omat kokemuksieni tänne myös kun olen proteesisuu. ikää on 54v ja ja n. 5v olleet kokoproteesit suussa. alku oli myös mulla kakomista ja siihen olin jo vähän varautunutkin kun aina hammaslääkärissäkin olin vedet silmissä kun takahampaita hoidettiin ja sitten lopuksi vielä ihan kauheinta oli ne mallien otot proteeseja varten. mulle auttoi lopulta se että yläproteesia lyhennettiin vaikka se sitten kyllä huonmmin selvästi pysyi niin kakominen helpotti. kiinnitysvoiteilla saan sen siellä pysymään eikä nykyään enää ole kakomista yhtään. treeniä ja tarvittaessa vastaava temppu yläproteesille niin niillä totut.
Tsemppiä AP, toivottavasti totut niihin. Itsekin olen niin herkkä että pienikin muutos suussa saa saman tunteen.
Yökiskoon totuin niin että viilensin niitä kylmässä vedessä aina ennen käyttöä. Nyt ne menee jo huoneenlämpöisinäkin suuhun..
Mutta positiivinen puoli tuossa on että enää ei tule reikiä, ...jos tämä nyt yhtään lohduttaa.
Tule kertomaan kokemuksia myöhemmin, olisi kiva kuulla (että olet tottunut).
Voi AP minkä teit, nyt iski mulle hirvitys jos tottuminen on noin kauheeta! Kokoproteeseista on ollut jo hampilääkärin kanssa puhetta, mutta vielä ei hommaan ole ruvettu vaan omia risoja on vaan koitettu tekohengittää. Mutta edessä se aika lähitulevaisuudessa vaan on, siitä ei mihinkän pääse! Tuon sun kertoilun jälkeen kestän ehkä vielä muutaman uusintajuurihoidon ja rakentelun sun muun vielä! Voi ei, kun sääliksi käy mutta tosiaan samalla ihan kylmikset ittellä et miten ikinä sit selviän! Ittekin ajattelin et sit helpottaa porailut ja muut, mutta ei toikaan kivalta kuulosta. Kerro vaan tosiaan joo kokemuksia jatkosta, kun mullakin se auttamatta varmaan kuitenkin jossain kohtaa edesä sit on.
ajattelinpa laittaa missä mennää kun 2 kk on nyt takana ja kyllä tää olo tuskasena vaan jatkuu!! on koitettu korjailla ja yläproteesia on lyhennetty että yökötys helpottais ja vähän auttokin mut nythän se ei mainaa pysyä paikallaan!! kaikki liimat ja tahnat kokeiltu ja ehkä auttaa vähän ehkä ei en tiedä!! edelleen nää tuntuu kamalan isoilta ja hankalilta suussa eikä huulet mene edelleenkään kiinni!! puheessa varsinkin ässä suhisee niin että ei ole epäselvää kellekään että mulla on tekarit ja siltä ne näyttääkin!! joo vähän on kaikki helpottanut sitä en kiellä mut tätä menoa menee vuosi tai kaksi et näihin oikeesti tottuu niin ku joku sano ettei huomaakaan enää!! ehkä kyllä usko että mulle niin käy koskaan!!
Koita vaan tsempata ja pitää sitkeästi proteesejasi ja harjoitella puhumista ja ääneen lukemista ym, vaikka uskon että alkaa varmaan jo tuskastuttaa kun aikaakin on jo kulunut kuitenkin. Toiset vaan tottuvat hammasproteeseihin nopeammin ja toiset hitaammin, ja valitettavasti suun muodoista riippuen voi joskus olla että kaikki s-suhinat eivät täysin koskaan katoa.
Uskoisin kuitenkin myös että jonain päivänä sitten kun saat kokonaan uudet alusta lähtien hampaattomaan suuhun tehdyt kokoproteesit, niin tilanne helpottaa kyllä. Immediaattiproteesit ovat aina kompromissi, ikenien turvotuksen vuoksi hieman liian suuriksi tehdyt, ja muutenkin hankalat tehdäkin kun muotit otetaan vielä hampaallisesta suusta. Varmasti sinullekin on kerrottu että niitä ensimmäisiä immediaattiproteeseja ei ole tarkoituskaan pitää kuin vuosi pari, ja sitten kannattaa jo ehdottomasti teettää kokonaan uudet proteesit.
Sinusta itsestä varmasti tuntuu varmasti vielä enemmän siltä että kaikki huomaavat proteesisi, vaikka niin ei olisikaan. Ja vaikka joku huomaisikin, niin nehän ovat merkki hoidetusta suusta ja ne ovat ihan yleisiä eikä niitä kannata missään nimessä hävetä.
no eihän tekarit oo merkki hoidetusta suusta haloo???? päinvastoin
Siten että minkä ikäisenä täällä satuja kerrotaan.