Miten saan kuohkeat lihapullat
Aina minulla tulee kovia. Vaikuttaako siihen mitä jauhelihaa on, siis rasvan määrä vai?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Normaalin keittokirjan mukaan, ei tarvii mitään creme fraicheja eikä kermaviilejä. Tärkeintä on, ettei purista niitä liian tiiviiksi, vaan pyörittelee käsissään kevyesti. Itse paistan aina uunissa ohjeen mukaisessa lämpötilassa ja ajassa. Hyviä tulee, jauhelihasta kuin jauhelihasta.
Annatko tarkemman ohjeen.
Minä laitan vain kevyt kermaviiliä broilerinlihapulliin, maustan ja sekoitan puulastalla. Sitten otan taikinaa pikkulusikoilla ja mätkäisen pellille ja vähän töpsöttelen sillä lusikalla, että saa pyöreyttä. Niin on tullut suht kuohkeita.
Mä lisään jatke-aineisiin aina vähän leivinjauhetta. Käytän korppu- tai kauraryynejä ja vähän jauhoja, vaikka kauraa.
Kuohkeat lihapullat. Selvää AV hall of fame -ainesta.
Rasvaista kermaa taikinaan, siitä se kuohkeus tulee.
Tästä ketjusta tuli mieleeni, etten aikoihin ole tehnyt keitettyjä lihapullia. Niihin ei pidä paljon jatkeaikeinta laittaa. Tulee hyviä, kun keittää vaikka tomaattikastikkeeseen tiputtelemalla. Kypsyvät hyvin nopeasti.
Kermaviiliä purkillinen sekaan, reilusti paistettua sipulia. Lihapullia paistetaan tasan 13 minuuttia 200 asteessa.
Työtön mies kirjoitti:
Kermaviiliä purkillinen sekaan, reilusti paistettua sipulia. Lihapullia paistetaan tasan 13 minuuttia 200 asteessa.
Rapiat 6 minuuttia 400 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitkään jauhot ei kuulu pulliin!
Miten pullaa leivotaan ilman jauhoja?
Vierailija kirjoitti:
Hiivaa taikinaan. Puoli palaa per 400 grammaa jauhenlihaa.
Vitsi.
Mulla on ruotsalaisten lihapullien ohje, mihin tulee leivinjauhetta.
En laita munia enkä korppujauhoja, pyöritän kevyesti pullaksi ja sitten paistan pannulla
400g jauhelihaan pitää muistaa laittaa mukaan 200g pekonikuutioita, sitten tulee maukkaat.
Mun mielestä lihapullien pitääkin olla napakoita, pelkkää nautaa, ei mitään korppu-tai muita jauhoja.
Pehmeät löllöt lihapullat on ällöjä.