Ärsyttää kun ex-mies vaihtelee usein lasten viikonloppuja ja tulee miutoksia.
En voi ennakoida juuri ikinä, mitä tapahtuu. En voi vedota mihinkään sopimukseen vanhemman lapsen osalta, koska hän on jo 18. Mutta hänkin asuu vielä kotona luonani, joten sama tilanne ja velvoitteet pitäisi olla exällä kuin minulla. Nuorempi on 16. Ajattelin ottaa siitä yhteyttä lastenvalvojaan. Voiko lastenvalvoja määrätä exän noudattamaan viikonloppurytmiä?
Kommentit (23)
No sitten lastenvalvojalle ja yksinhuoltajuus hakuun. Näin kävi tuttavapariskunnallani samassa tilanteessa.
Tuon ikäinen lapsi osaa ja saa itse päättää haluaako nähdä isäänsä vai ei. Lisäksi terve nuori kyllä osaa kulkea vaikka ulkomaille asti yksin tuossa iässä, joten tilanteessa ei pitäisi olla mitään rasittavaa.
Mikä sua siinä sitten kyrsii niin paljon? Sun lapset on kuitenkin jo niin isoja, vanhempi on jo aikuinenkin, niin sä saat tehdä viikonloppuisin samoja juttuja kuin muulloinkin, kun ei tarvitse huolehtia lapsista. Toki jos on vaikka kotiin suunnitellut tuovansa uuden miesystävän, niin ehkä silllon ei voi tietenkään häntä tuoda jos lapset ovat kotona.
Kohtaavatko he kuitenkin oikeasti?
Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.
Tarviiko enää tuonikäisten lasten noudattaa jotain tapaamissopimusta?
Vierailija kirjoitti:
No sitten lastenvalvojalle ja yksinhuoltajuus hakuun. Näin kävi tuttavapariskunnallani samassa tilanteessa.
Ei sillä perusteella saa yksinhuoltajuutta, että isä ja 16-vuotias sopivat keskenään milloin tapaavat. Jos isä kerran tapaa lasta.
Kai tuon ikäiset kulkevat jo mielensä mukaan vanhempien luona. Tuskin myöskään rajoittavat sinun viikonloppusuunnitelmia. Höllää vähän.
Christiiina kirjoitti:
Mikä sua siinä sitten kyrsii niin paljon? Sun lapset on kuitenkin jo niin isoja, vanhempi on jo aikuinenkin, niin sä saat tehdä viikonloppuisin samoja juttuja kuin muulloinkin, kun ei tarvitse huolehtia lapsista. Toki jos on vaikka kotiin suunnitellut tuovansa uuden miesystävän, niin ehkä silllon ei voi tietenkään häntä tuoda jos lapset ovat kotona.
Kyllä kotona pitää jonkun aina olla ainakin yötä 16-vuotiaan kanssa. Ja haluan tietää mitä tapahtuu ja millloin.
Ap
Al sinäkin ap muuttelemaan aikataulujasi randomisti. Jousto molempiin suuntiin on tärkeää.
Christiiina kirjoitti:
Tarviiko enää tuonikäisten lasten noudattaa jotain tapaamissopimusta?
Alaikäisten kanssa tarvitsee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kai tuon ikäiset kulkevat jo mielensä mukaan vanhempien luona. Tuskin myöskään rajoittavat sinun viikonloppusuunnitelmia. Höllää vähän.
Riippuu aika paljon 16-vuotiaasta onko miten vastuullinen että voiko jättää vaikka viikonlopuksi tai työmatkan ajaksi kotiin yksin. Jos on sellainen joka ajautuu vaikeuksiin, ei voi. Lastensuojeluilmoitus on herkässä jos teini vaikka päättää nauttia alkoholia ja joutuu sitten poliisin kanssa tekemisiin.
Toiset ovat fiksuja ja silloin 16v voi olla yksin kotona. Mutta vaikka laivareissun tai muun ulkomaanmatkan ajaksi en tuon ikäistä yksin jättäisi. Ehkä sitten jos se 18v on saatavilla vähintään jos tulee joku tilanne mihin apua tarvitsee.
Sellasta se on. Et pysty kontrolloida eksääsi, kun olet eronnut.
Vierailija kirjoitti:
Al sinäkin ap muuttelemaan aikataulujasi randomisti. Jousto molempiin suuntiin on tärkeää.
Olen yrittänytkin, mutta lapset eivät ole menneet isälleen siltikään silloin. Siitä ei ole mitään hyötyä.
Ap
Oikea kohtaaminen kirjoitti:
Kohtaavatko he kuitenkin oikeasti?
Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.
Onhan se tietysti kiva napata vain rusinat pullasta, kun kuitenkaan alaikäistä ei voisi yksin jättää kovin moneksi yöksi kotiin. Tapaamissopimuksessa on se hyvä puoli, että kun asioista on sovittu etukäteen niin sillä lähivanhemmallakin on joskus vapaa-aikaa. Mutta ai niin, sehän ei sua kiinnosta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sellasta se on. Et pysty kontrolloida eksääsi, kun olet eronnut.
Mutta hän pystyy minua?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänytkin, mutta lapset eivät ole menneet isälleen siltikään silloin. Siitä ei ole mitään hyötyä.
Ap
Siis exäsi ottaisi lapset, mutta lapset eivät halua mennä? Miksi lapset eivät halua isälleen?
Christiiina kirjoitti:
No vaikka tämä. Jos ei voi yhtään tietää milloin on se teini kotona, niin sittenhän kotiin ei koskaan voi tuoda ketään. Omille olen sanonut että on kohteliasta ilmoittaa tulostaan, koska mullakin voi olla seuraa. Ovat jo niin isoja että tämän ymmärtävät.
Tuollainen 16v teinipoika syö muuten sellaisen määrän safkaa, että siltäkin osin ois hyvä etukäteen tietää milloin on useampi mun jääkaapilla ja milloin ostan ruokaa vain itselleni. Jos voi mennä ja tulla miten haluaa, niin pitäiskö aina olla sitten jääkaappi täynnä siltä varalta että tänään on se päivä kun ollaan äidin lihapadan äärellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSiis exäsi ottaisi lapset, mutta lapset eivät halua mennä? Miksi lapset eivät halua isälleen?
Ovat sopineet isänsä kanssa toisen päivän, seuraavan viikonlopun, ja sanovat minulle, että mene vaan. Jäisivät yksin kotiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kotona pitää jonkun aina olla ainakin yötä 16-vuotiaan kanssa
Okei. Mites sitten, kun syrjäisiltä pikkupaikkakunnilta esim. Lapista joudutaan muuttamaan opiskelupaikan takia esim. Yli 100km päähän jo ysiluokan jälkeen? Mitä sanoisit niille nuorille ja heidän vanhemmilleen?
Ei voi. Lastenvalvoja ainostaan vahvistaa vanhempien välisen elatussopimuksen.