Työhöntulotarkastuksessa kyseltiin kaikki mahdollinen
Kävin työhönulotarkastuksessa johon työnanatjani oli myös määrännyt huumetestin (vaikka perus toimistotyö kyseessä) ja työnantjana suomalainen pörssiyritys. Työhöntulotarkastuksessa udeltiin aivan kaikki siitä lähtien käytänkö ehkäisyä, mitä tuteja vanhempani ovat sairastaneet ja olenko ottanut koronarokotteita?! Vastasin kaikkiin, mutta olisi pitänyt sanoa että ihan oikeasti en halua vastata ja ei helvetissä kuulu teille? Muilla ollut vastavaa?
Kommentit (161)
Olen kaupungin siivous- ja ruokapalveluissa ja meillekin kuuluu huumetestit työhöntulotarkastuksessa. Olen käynyt niissä useamman kerran, koska tein pitkään määräaikaisuuksia. Kai ne ajattelee, että me siivoojat ja tiskaajat imppaamme niitä pesuaineita tms. Olen ollut myös kolmivaiheisessa työhaastattelussa, tosin en edennyt viimeiseen vaiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo itseä harmittaa nyt, että en sanonut että en halua vastata! Tuntuu että rajata rikottiin ja ne sai minusta tietoja, joita en olisi halunnut antaa ja jotka ei mun mielestä oikeasti kuulu niille yhtään!
Minulta kysyttiin mm asunko yksin ja lisäksi paljon muuta,alko.tupakka,tutkinto, edelliset työpaikat...outoa kyddäreirä
Joo! Ja multa yritettiin saada ulos, että mikä viimeisimmässä työnantajassa mätti? (Ei mikään, oli loistava ja ei hypyttänyt mua tällaisissa pelleilyissä ja sinne saankin palata halutessani, otin tämän haasteen vastaan, koska päällikkötason tehtävä pörssiyrityksessä kiinnosti, mutta en ole varma onko sen arvoista jos on vielä tämän jälkeen tällaista)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo itseä harmittaa nyt, että en sanonut että en halua vastata! Tuntuu että rajata rikottiin ja ne sai minusta tietoja, joita en olisi halunnut antaa ja jotka ei mun mielestä oikeasti kuulu niille yhtään!
Minulta kysyttiin mm asunko yksin ja lisäksi paljon muuta,alko.tupakka,tutkinto, edelliset työpaikat...outoa kyddäreirä
Joo! Ja multa yritettiin saada ulos, että mikä viimeisimmässä työnantajassa mätti? (Ei mikään, oli loistava ja ei hypyttänyt mua tällaisissa pelleilyissä ja sinne saankin palata halutessani, otin tämän haasteen vastaan, koska päällikkötason tehtävä pörssiyrityksessä kiinnosti, mutta en ole varma onko sen arvoista jos on vielä tämän jälkeen tällaista)
Siis eihän noi kysymykset edes liity terveyteen?? Jollekkin ne vastaukset menee🤔 Onko sit työnanatajalle suoraan, kun ei itse voi niitä kysyä???
Mä ainakin valehtelisin ja satuilisin ummet ja lammet niin poliitikotkin tekevät : )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä täyty lain kirjain tuossa. Mikäli suvun sairauksia kysellään, pitää suvun jokaiselta jäseneltä olla lupa tietojen luovutukseen. Eli jos tällainen kysymys tulee eteen, voi sanoa suoraan että tietosuojalakien mukaan en voi vastata kysymykseenne. Voitte halutessanne olla yhteydessä sukulaisiini.
No, hah ha.
Ei siellä yksityiskohtaisesti niistä kysellä, kysymys on esitetty tyyliin onko lähisuvussa sitä ja sitä perustautia... Sydän- ja verisuonitauteja, syöpätauteja, diabetesta...
Ei kysytä onko isälläsi, mikä isäsi nimi on, onko äidilläsi, mikä äitisi nimi on, onko veljillä ja sisarilla, isovanhemmilla...
Ja kuten sanottu, ei tarvitse vastata, voit sanoa, ettet tiedä tarkemmin tai ei ole....
NÅITÄ KYSYMYKSIÄ ON ESITETTY JO ENNEN TIETOKONEAIKAA!
Tiedättekö, että Suomessa on erilaisia Finriski- ja muita kansanterveyttä koskevia tutkimuksia teetetty väestölle. Onkohan näistäkään tutkimuksista mitään hyötyä, kun ei sukuhistoriaa tautien suhteen voi kertoa edes yleisluonteisesti, tai jotkut eivät voi kertoa kun se nostattaa niin suurta vastustusta kun edes kysytään.
Mutta mieti sitä mahdollisuutta, että näitä rekistereitä YHDISTELLÄÄN! Kyllä mun äiti ja isä on selvillä toisissa rekistereissä.
Mitä yhdistellään. Ei ole oikeutta mennä yhdistelemään rekistereitä keskenään. Jos siihen mentäisiin, siinä pitäisi olla laki taustalla.
Yhdistellään. Ai sun työterveys-terveys-sairauskertomustietosi laitettaisiin samaan nippuun sun isäs ja äitis ja siskojes ja veljies rekisterin kanssa. Mitä sinä nyt tarkoitat!
Ei työterveyshuolto mene nuuskimaan sun isäs ja äitis tietoja. Toki, voihan olla että olette saman työnantajan palveluksessa, mutta siinäkään tapauksessa työterveyshuollolla ei ole oikeutta mennä yhdistelmään sun tietoja sun vanhempies tietoihin. Teidän tietonne ovat teidän omia tietojanne ja sellaisina pysyvät.
Sun kannattais muuttaa autiolle saarelle.
Apina, hei vaan! Kai ymmärrät, että terveystietojen lisäksi on MUITA rekistereitä MUILLA viranomaisilla joista selviää MUITA tietoja ja näitä sitten yhdistellään halutun datasetin saamiseksi?!
Kerropa vähän tarkemmin. Olen terveydenhuollossa ollut töissä. Ja mun tietääkseni ainoa rekisteri jolla yhteys terveystietojärjestelmään on väestörekisterin osoitetietojärjestelmä. Ja tässäkin tämä yhteys on julkiseen terveydenhuoltoon, yksityispuolelta en tiedä onko yhteyttä vai ei.
Terveydenhuollon rekisterit eivät ole yhteydessä poliisin rekisterihin, eivätkä edes sosiaalitoimen rekistereihin. Terveystiedot ovat salassapidettäviä... No, nyt tulee taas se suvun perussairaushistoria. Sanotaan edelleen, näitä ei kysytä niin yksityiskohtaisesti että tulisi tietoon sun isäs tai äitis tai kenenkään muunkaan sukulaises henkilöllisyys.
Jatka sinä vaan valitsemallasi vaikealla tiellä!
Ei tarvitse olla yhteydessä, mutta saat kyllä rekistereitä kun pyydät niitä viranomaisilta. Voit yhdistellä vaikka rikosrekisteriin terveystietoja, jos teet kriminologiasta väikkärin. Et sinäkään varmaan hallinnoinut teidän IT-puolta? Se, että on edes teoreettinen mahdollisuus näillä uteluilla perustaa kansalaisista varjorekisrereitä on ahdistava ajatus. Moraalista olisi kysyä, ainoastaan työkyvyn kannalta tarpeelliset ja relevantit tiedot, eikä tentata kaikki mahdollinen!
Tuskinpa se väikkärin tekijä mistään työterveyshuollon asikasrekisteristä lähtee tietoja hakemaan, kyllä se käyttä mitä todennäköisimmin ja useimmiten tutkimuksissaan julkisen terveydenhuollon rekistereitä. Ja jos on ihan tutkimuspotilaita, niin silloin kyllä näiltä potilailta itseltään kysytään lupa tietojen hankkimiseen ja suostumus yleensäkin tutkimuspotilaaksi.
Tieteellistä tutkimusta tehdään kirjoitettuja eettisiä ohjeita noudattaen.
Ei välttämättä tarvitse lupaa hlöltä itseltään.
Niin, mutta sen tutkimuksen tekemiseen ja täytyy esittää myös mitä ja millä keinoin tutkitaan.
Näitä tutkimuksia on tehty jo ennen sähköisiä rekistereitä. Sairaalan arkistot ovat olleet tutkimuskäyttöön tarjolla, mutta ei tietenkään ihan kenelle vain. Esim. sinä et saa mennä sinne tutkimaan yhtään mitään noin niin kuin taviksena.
Ja kuten sanottu, se mitä haetaan on data... ei henkilöiden nimiä ja sukulaisuussuhteita, vaan tietoa, tilastoitavaa vertailukelpoista tietoa.
Kerrotaas tänne vauva.fi:n rekistereihin sellainen tieto, että mun hammasterveystiedot ovat olleet opetuskäytössä. Multa kysyttiin saadaanko käyttää kuvia ja tietysti siinä tulee sitten myös sitä muuta tietoakin mukaan, mutta asioita ei tietenkään ole esitetty sitten materiaaleissa siten, että on kerrottu mun nimi ja muut henkilötiedot. Että sellaista käyttöä.
Ja jos on tutkimuspotilas, niin siihen on sitten kyllä itse suostunut ja antanut luvan myös tietojensa käyttöön tutkimusaineistona. Useinhan lääketieeteellisiin tutkimuksiin haetaan tutkimuspotilaiksi halukkaita ihan lehti-ilmoituksin.
Ja jos joku tutkii asiakirjoja, niin sitä ei pääse tekemään kuka tahansa, vaan juurikin luvan saaneet ja tarkasti tutkimusaiheensa esitelleet. Eikä kenenkään henkilötietoja aineistossa tuoda esiin. Salassapito velvoittaa myös näitä tutkijoita.
Tutkimustulosten lopputeksteissä ei kerrota nimeltä mainiten kenen tietoja on käytetty.
Tilastokeskus muuten tuottaa erilaisia tilastoja Suomen väestöstä ihan jatkuvalla syötöllä, oletko tietoinen tästä?
No, montako kertaa teille elämänne aikana tehdään työhöntulotarkastus. Meinaan vaan kun täällä joku kertoo olevansa vaikka kuinka vanha ja aina vaan vtuttaa utelut.
En tietenkään vastaisi tuollaisiin kysymyksiin. Nuo eivät kuulu työnantajalle.
Oletteko oikeasti noin hölmöläisiä että vastaatte rehellisesti tai satuilette noihin? Ei niihin ole pakko vastata. Kohteliaasti ilmoittaa, että en valitettavasti vastaa tähän.
Tuo huumetesti on ihan vakio. Itse olin terveydenhuollon palveluksessa ja tuo kuului terveystarkastukseen.
Vierailija kirjoitti:
Hain IT-osaajan paikkaa isosta monikansallisesta yrityksestä (yrityksen toimiala on muualla teollisuudessa).
Eniten työhöntulotarkastuksessa kysyttiin minun kuukautisistani, esikoiseni syntymästä (ja kun synnytin esikoiseni) ja hoitaja hämmästeli kun sanoin, että minulla ei ole ehkäisyä ja että miehen kans ei huvita (yhteisymmärryksessä) harrastaa seksiä kuin yhden käden laskettavissa määrissä ja tällöinkin on kondomi käytössä. Me käytetään vapaa-aika mieluummin muihin harrastuksiin kuin kusielimien hinkutteluun. Ei alkanut tuputtaa ehkäisyä minulle.
Kummaksuin asiaa, mutta kerron mieluusti tuosta jo kavereille ja (aiheen tulleessa puheeksi) myös työkavereille.
Vanhemmillani ei ole sairauksia vaikka ovat kuusikymppisiä, joten tämän osalta ei ollut mitään kerrottavaa edes. Silti ihmetyttää miten nämä liittyy työhöni...
Huumetestit oli myös, mutta tästä ilmoitettiin jo työpaikkailmoituksessa, joten hyväksyin sen hakupapereita laittaessani. Ymmärrettävästi työympäristössäni on työturvariskejä ja halutaan varmistaa, että siellä ei toikkaroida päihteiden vaikutuksen alaisena. Minäkin joudun kulkemaan kovaäänisten tuotantolaitoslaitteiden läheltä töitä tehdessäni sekä ajelemaan firman autolla tuotantolaitosalueella. Tässä mielessä huumausainetestit oli minun työpaikallani ok.
Nyssää sitte kerrot täällä vauva.fi:ssä seksielämästäs ihan julkisesti. Älä viitti, kato mode tietää sun osoittees mistä kirjoitat, ip...
Vierailija kirjoitti:
No, montako kertaa teille elämänne aikana tehdään työhöntulotarkastus. Meinaan vaan kun täällä joku kertoo olevansa vaikka kuinka vanha ja aina vaan vtuttaa utelut.
Miten tämä liittyy yhtään mihinkään?
Miten nuo viestisi kaksi lausetta liittyvät toisiinsa? En ymmärrä.
Haluatko vain kettuilla siitä, että joku ei ehkä vietäkään koko elämäänsä samassa työpaikassa? Jos on kaiken lisäksi "vanha", niin eikö silloin ole vielä "normaalimpaa", että on ehtinyt elämässään yhtä ja toista?
t. 32 vuotta ja 5 tarkastusta by so far.
Vierailija kirjoitti:
Tuo huumetesti on ihan vakio. Itse olin terveydenhuollon palveluksessa ja tuo kuului terveystarkastukseen.
No joo terveydenhuollossa onkin normaalia kun ollaan lääkkeiden kanssa tekemisissä! Huumetesti ei ollut tässä edes se pihvi, vaan yksityiselämän alueelle tunkeutuvat ja työhön liittymättömät utelut mm. ehkäisystä ja koronarokotteista!
Olipa aika kysymykset. Mitähän työtä oikein teet, jos ehkäisystäkin kysyttiin?
Minä en tajunnut edes sitä, että gynekologi alkoi seksielämästä neuvomaan ilman kysymistä, jolloin jouduin sanomaan, ettei sellaista ole, asun yksin.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko oikeasti noin hölmöläisiä että vastaatte rehellisesti tai satuilette noihin? Ei niihin ole pakko vastata. Kohteliaasti ilmoittaa, että en valitettavasti vastaa tähän.
Näin olisi pitänyt ehdottomasti toimia, olin niin yllättynyt ja hämmentynyt, että vastasin niihin, vaikka olin kokoajan todella ahdistunut ja koin että mun yksityisyyden rajoja rikottiin t. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä en tajunnut edes sitä, että gynekologi alkoi seksielämästä neuvomaan ilman kysymistä, jolloin jouduin sanomaan, ettei sellaista ole, asun yksin.
No niinpä! Tarkemmin en viitsi paljastaa, mutta siis ihan perus toimistoduuni kyseessä!
Vierailija kirjoitti:
Mua sit kans vitutti, että näkö- ja kuulotestit olis myös kuulunu tarkastukseen, jos niissä oli ongelmaa. Sanoin, että ei ole ongelmia. No sit kysyttiin, milloin on testattu? Sanoin, et joskus yläasteella. Sit kyseltiin pituutta ja painoa, laitoin ne paperiin. Ja sit kommentit onko nämäkin yläasteelta? Siis Wtf?? Olen siis kolmekymppinen nainen ja ihan suomalaisen naisen keskiarvopaino- ja pituus oli paperissa. Ja sit mulle suositeltiin e-pillereitä, kun sanoin, et ei ole ehkäisyä käytössä (syy on että ei ole miestä, mut mistä ne tietää vaikka oliskin ja lapsi toiveissa???!) Eniten ahdistuin silti noista koronapiikkien uteluista koska niillä on liikkumista rajoitettu, segregoitu ja syrjitty ihmisiä enemmän kuin millään muulla syyllä koko mun elinaikana (k-passi)!!
Tuo ehkäisystä tenttaaminen on muuten outoa. Minä kävin työttömän terveystarkastuksessa. Kysyttiin sielläkin, mikä ehkäisy on käytössä.
Olin juuri maininnut, että edellinen lääkärikäynti (mitä sitäkin kysyttiin, kun hienot järjestelmät ei kerro) oli gynekologi kaksi kuukautta sitten. Tästä voisi päätellä, että asia on kunnossa -kuten siitäkin, että olen 45-vuotias lapseton nainen, niin että varmaan olen tähän ikään keksinyt miten ehkäisyni hoidan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä! Tarkemmin en viitsi paljastaa, mutta siis ihan perus toimistoduuni kyseessä!
Ei kettu sentään, jos toimistotyöhen mennessä kysytään ehkäisystä, kysyjällä on jotain muuta kuin työ mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla kyselty esim noista koronarokotteista täysin eri asian yhteydessä? Ajojahti on ollut päällä ja olen melko varma, että kerätään listaa niistä, jotka jätti ne välistä?!
Ei niistä tarvitse mitään listaa erikseen kerätä. Kyllä se löytyy jo rokotekortistakin. Samoin kun kaikki muutkin rokotteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kettu sentään, jos toimistotyöhen mennessä kysytään ehkäisystä, kysyjällä on jotain muuta kuin työ mielessä.
Onko se työterveys joka nämä kaikki kysymykset keksii, vai voiko työnantaja laittaa puolestaan utelemaan noita?
Jep ja kun kyseessä on esim omassa tapauksessani ihminen jonka seksielämä on aloitettu jo melkein 15 vuotta sitten? Teinin kohdalla toki ymmärrän, että ehkäisystö kerrotaan. Mutta siis sairasta, epäilyttävää ja halventavaa tämä touhu on näköjään nykyään