Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työhöntulotarkastuksessa kyseltiin kaikki mahdollinen

Vierailija
26.04.2023 |

Kävin työhönulotarkastuksessa johon työnanatjani oli myös määrännyt huumetestin (vaikka perus toimistotyö kyseessä) ja työnantjana suomalainen pörssiyritys. Työhöntulotarkastuksessa udeltiin aivan kaikki siitä lähtien käytänkö ehkäisyä, mitä tuteja vanhempani ovat sairastaneet ja olenko ottanut koronarokotteita?! Vastasin kaikkiin, mutta olisi pitänyt sanoa että ihan oikeasti en halua vastata ja ei helvetissä kuulu teille? Muilla ollut vastavaa?

Kommentit (161)

Vierailija
21/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne lähisuvun sairaudet ovat outo kysymys? Ihan perusriskitekijöiden kartoitusta, samalla tavalla kuin tupakoinnista kysyminen. On ihan eri asia, jos jollain ihmisellä kokesterolit ovat koholla ja äiti, isä sekä jokainen täti tai setä on saanut nuorena sydän- tai aivoinfarktin, kuin sellaisella, jolla ei lähisuvussa kellään ole moisia ollut. Sama syöpien kanssa, niissä on periytyvää riskiä myös.

Ymmärrän jos hakeudun itse vaikkapa gynekologille ehkäisyasioissa, niin sukuriskitekijät on merkittävä asia ottaa huomioon.

Mutta haluanko sotkea tällaisia asioita työsuhteeseeni? Työterveydestä on toki hyötyä työntekijälle, mutta työterveys on työnantajan asialla lähtökohtaisesti. Ei tällaiset asiat mielestäni kuulu jo "kättelyssä", vaan korkeintaan sitten jos jotakin hoitotarvetta ilmenee juuri sillä saralla, vaikkapa kolesteroli.

Vierailija
22/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran naishaastattelija pyysi laskemaan housut alas. Sanoin etten saa kun jöpöttää. 

Vastasi vaan, että huomasin ja jatkettiin juttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumetestejä saatetaan tehdään ainakin kuljetusalalla, vaikka olisi toimihenkilötyö kyseessä.

Joku sanoi, että tuollaiselle voi "haistattaa" jos on jo saanut paikan, mutta monesti se ehto "läpäistä" työhöntulotarkastus on kirjattu ihan työsopimukseen eli sopimus on ehdollinen kunnes sen on esim. 4 kk sisällä suorittanut ja tuo siitä kuittauksen työnantajalle.

Olen samaa mieltä siitä, että on mielestäni todella tökeröä ja milteinpä törkeää tiedustella lähisuvun sairauksista. Lomakkeessa on yleensä sellainen rasti ruutuun -lista, johon "pitää" laittaa rasti jos lähisuvussa on kyseistä ongelmaa. No olen sen tehnyt, mutta kyllä siinä tulee olo, että "mitä vit*** se teille kuuluu", ja että miksi minä levittelisin toisten sairauksia. Että olenko minä nyt pee työntekijä jos isälläni on masennus?

No, eivät ne onneksi ihan naz*ja ole, olen päässyt aina läpi kuitenkin.

Ehkä ei teillä, mutta meillä oli työhöntulotarkastus ulkoistettu Gestapolle. Voi pojat, että ne osasi kysellä inhottavia, mutta vastasin sitten kun kauniisti pyysivät...

Vierailija
24/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ne lähisuvun sairaudet ovat outo kysymys? Ihan perusriskitekijöiden kartoitusta, samalla tavalla kuin tupakoinnista kysyminen. On ihan eri asia, jos jollain ihmisellä kokesterolit ovat koholla ja äiti, isä sekä jokainen täti tai setä on saanut nuorena sydän- tai aivoinfarktin, kuin sellaisella, jolla ei lähisuvussa kellään ole moisia ollut. Sama syöpien kanssa, niissä on periytyvää riskiä myös.

Ymmärrän jos hakeudun itse vaikkapa gynekologille ehkäisyasioissa, niin sukuriskitekijät on merkittävä asia ottaa huomioon.

Mutta haluanko sotkea tällaisia asioita työsuhteeseeni? Työterveydestä on toki hyötyä työntekijälle, mutta työterveys on työnantajan asialla lähtökohtaisesti. Ei tällaiset asiat mielestäni kuulu jo "kättelyssä", vaan korkeintaan sitten jos jotakin hoitotarvetta ilmenee juuri sillä saralla, vaikkapa kolesteroli.

Nimenomaan! Näin itsekkin ajattelen. T.Ap

Vierailija
25/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska näille kysymyksille ek ole tarvetta, niin varmasti joku epävirallinen rekisteri on olemassa, johon näitä kysellään?

Vierailija
26/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon jouduit riisuutumaan tuossa työhöntulotarkastuksessa? :D

Vierailija
27/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisistä kerätään ties minkälaisia tietoja. Älkää vastatko.

Vierailija
28/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla kyselty esim noista koronarokotteista täysin eri asian yhteydessä? Ajojahti on ollut päällä ja olen melko varma, että kerätään listaa niistä, jotka jätti ne välistä?!

Sanoisin pokkana, että 2 rokotusta on vaikka ei olekaan. Eivät ne voi sitä todentaa syyllistymättä luvattomaan potilastietojen katseluun.

Vierailija
29/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ehkäisyasiaan vastaamisestahan voi päätellä monta muutakin erittäin arkaluontoista asiaa, joita ei sellaisenaan saisi edes kysyä, mutta kaipa niitä silti sitten kysellään. Nämä tiedothan eivät edes liity mitenkään työssä pärjäämiseen kuin ehkä joillakin hyvin harvoilla aloilla, joilla alan työntekijät osaavat sitten kyllä huolehtia asiasta.

Vierailija
30/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisistä kerätään ties minkälaisia tietoja. Älkää vastatko.

Nykyään kerätään juu ja ne kaikki rekisterit ovat suunnilleen kaikkien nähtävillä napin painalluksella, vaikka juhlapuheissa muuta väitetään...

Vierailija
31/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ne terveystiedothan eivät kuulu työnantajalle ollenkaan. Työnantajalle kuuluu vain lähtökohtaisesti se, onko uuden työntekijän terveys sellainen, että kykenee töitään tekemään. Työterveyshuollolle kuuluu terveystiedot, koska työterveyshuollon tarkoituksena on lähtökohtaisesti ylläpitää / parantaa työntekijän työkykyä.

Juu, ja joku sukurasite, niin sehän on vaan tärkeä tieto siinä mielessä, että kontrolleissa, tuleehan siellä työterveyshuollossa kuitenkin kontrolleja tai hakeudut itse sinne selvittämään jotakin asiaa, voidaan tätä tausta huomioida. Mutta kuten sanottu, ei ole pakko vastata, voit sanoa ettei ei ole, tai jättää ruudut ruksimatta jos asiat kysellään paperilla...

Vierailija
32/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska näille kysymyksille ek ole tarvetta, niin varmasti joku epävirallinen rekisteri on olemassa, johon näitä kysellään?

Näitä samoja asioita on kyselty jo aikoina ennen kuin oli mitään Kantaa tai muita sähköisiä potilastietorekisterejä.

Että sillä lailla.

Vierailija
33/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työterveys on työntekijän toimintakyvyn asialla lähtökohtaisesti.

Vierailija
34/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta ehkäisyasiaan vastaamisestahan voi päätellä monta muutakin erittäin arkaluontoista asiaa, joita ei sellaisenaan saisi edes kysyä, mutta kaipa niitä silti sitten kysellään. Nämä tiedothan eivät edes liity mitenkään työssä pärjäämiseen kuin ehkä joillakin hyvin harvoilla aloilla, joilla alan työntekijät osaavat sitten kyllä huolehtia asiasta.

Todellakin voi päätellä ja paljon toisen perhe- ja seksielämästä tuolla kysymyksellä!

Vituttaa, että en sanonut että ei kuulu teille ja en vastaa näihin. Tuli hyväksikäytetty ja kytätty olo. Ei ollenkaan sellainen, että mun työkyky tai terveys olis ollut mitenkään tärkeä.

Vierailija
35/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja maksaa kyseisen palvelun, joten lähtökohtaisesti on työnantajan asialla. Kenen leipää syöt...

Kun minä menin työpsykologille -- ihan hyvä kokemus sinänsä -- niin ei siellä heitelty psykologin kanssa jaxuhaleja ja dissattu yhdessä, kuinka surkea työnantaja minulla onkaan. Neuvoissa oli aina sellainen lähtökohta, että miten minut saataisiin tehokkaaksi yksilöksi työnantajani palvelukseen.

Vierailija
36/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut sen linjan, että kerron itsestäni mahdollisimman vähän kaikissa viranomaistilanteissa. Jotenkin on alkanut sylettää toi jatkuva utelu ja tiedon keruu.

Sama.

Vierailija
37/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä siitä, että on mielestäni todella tökeröä ja milteinpä törkeää tiedustella lähisuvun sairauksista. Lomakkeessa on yleensä sellainen rasti ruutuun -lista, johon "pitää" laittaa rasti jos lähisuvussa on kyseistä ongelmaa. No olen sen tehnyt, mutta kyllä siinä tulee olo, että "mitä vit*** se teille kuuluu", ja että miksi minä levittelisin toisten sairauksia. Että olenko minä nyt pee työntekijä jos isälläni on masennus?

No, eivät ne onneksi ihan naz*ja ole, olen päässyt aina läpi kuitenkin.

On sillä sukulaisten sairastavuudella merkitystä siinä kohtaa, kun aletaan hakemaan korvausta ammattitaudeista. Jos on mahdollista, että on olemassa sukualtistus jollekin sairaudelle, ei sitä korvausta tietenkään yhtä helposti saa. Tämä on mielestäni täysin loogista.

Vierailija
38/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsken lukea niistä hienoista tietojärjestelmistään, joihin käytetään miljoonia euroja tässä maassa.

Sinne ja tänne pitää kyllä antaa lupia eri tietojen tarkasteluun, mutta sitten niitä ei kuitenkaan käytetä ainakaan asiallisiin tarkoituksiin kuten olemme saaneet lukea.

Vierailija
39/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla kyselty esim noista koronarokotteista täysin eri asian yhteydessä? Ajojahti on ollut päällä ja olen melko varma, että kerätään listaa niistä, jotka jätti ne välistä?!

Kertoo huonoa jos ei ottanut/ota rokotteita, tulee mieleen ettei usko tieteeseen, että uskoo netin salaliittoteorioihin jne. Jos olisin työnantaja, kokisin näin.

Vierailija
40/161 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun mitä hyötyä näistä kyselyistä on, kun suurin osa työterveyspalveluista ei kuitenkaan kata kuin akuutit jutut, eli sairauspoissaolojen kautta tulevat hoidot?

Itsellä juuri sama kokemus, että kaikki mahdollinen udeltiin sukua myöten, parisuhteesta, unesta, ruuasta, liikunnasta ihan kaikesta oli kysymyksiä. Monta kysymystä mt-puolelta, kuten, että oletko koskaan tuntenut työväsymystä. Sanoin, että olen ollut 35 v työelämässä niin aika outoa olisi, ellen. Oli kirjannut, että työväsymystaustaa.

Kysyin lopuksi, että voinko saada reseptin, kun alkaa kilpparilääkkeet loppumaan niin ei kuulu työterveydelle pitkäaikaissairaudet. Aha, no sitten. Eli en tiedä, kai mun työkykyä sitten auttaa se, että he tietää mun mummolla puhjenneen diabeteksen kasikymppisenä, mutta mun kilpparivaivat ei heille kuulu.