34v ja tk-eläke
Huh, vihdoinkin sain päätöksen pysyvästä eläkkeestä. Mielenterveysongelmien takia. Olen tosin vasta 34v, vähän toki surullistakin mutta ihanaa kun ei tarvitse stressata raha-asioita enää. Rahaa jää pakkollisten menojen eli vuokran, sähkön, netin ja puhelimen jälkeen 550e kuussa. Tulen onneksi vähällä toimeen.
Onko kohtalotovereita?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia ap:n tapaisia aloituksia kun lukee, niin tulee aina mieleen minun isovanhemmat, sota-aika ja se, että jos tällaisia ruikuttajia olisi ollut Suomi silloin täynnä, niin venäjää täällä puhuttaisiin eikä suomea.
Ei tämä hyvinvointivaltio tule kestämään näitä tk-eläkeläisiä eikä muitakaan kotisohvalla päivät pitkät makaavia. Jossain vaiheessa tulee muutos.
Tämä on aivan totta. Jos kaikki kotirintamalla olleet olisivat menneet lääkäriin ja sanoneet, ettei jaksa enää, tarviin mt-eläkepaperit ja olisivat jääneet makkariin makaamaan, niin miten olisi käynyt? Tai miehet rintamalla todenneet, että noup, tää ei nyt vaan ole oikein mua, tk-paperit kouraan ja kotio. Voisiko ap edes vähän avautua, mikä ahdistaa? Tässä valmiissa maailmassa? Jossa tosiaan voi olla vaikka sitten kotona vaan ja kaikki maksetaan?
Sinunlaisesi kusipäät ovat ainakin osa ongelmaa.
Loppuelämäsi vietät elättinä köyhyydessä. Omapa on valintasi.
Millainen työnantaja haluaa esim. vakavaa skitsofreniaa potevan ihmisen työpaikalleen?
En ymmärrä näitä kommentteja. Onko osa ihmisistä oikeasti näin tyhmiä?
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia ap:n tapaisia aloituksia kun lukee, niin tulee aina mieleen minun isovanhemmat, sota-aika ja se, että jos tällaisia ruikuttajia olisi ollut Suomi silloin täynnä, niin venäjää täällä puhuttaisiin eikä suomea.
Ei tämä hyvinvointivaltio tule kestämään näitä tk-eläkeläisiä eikä muitakaan kotisohvalla päivät pitkät makaavia. Jossain vaiheessa tulee muutos.
Sinäkö olisit tyytyväinen kun ihmiset makaisivat jossain katuojassa rahattomina tai vaivaistaloissa kuten ennenvanhaan? No, mikä kenetkin onnelliseksi tekee.
Vierailija kirjoitti:
Ei tk-eläke ole oma valinta, uuvatti. Sen tekee vakuutuslääkäri ja neljän muun ammattilääkärin kollegio ja siihen on erittäin tiukat kriteerit.
Miten yksinkertaisia sinä ja sukusi olette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se naurettavaa, että Suomessa voit jäädä eläkkeelle 20-30-vuotiaana. Ymmärrän jotkut vaikeavammaiset, mutta en esim. mielenterveyssyistä, ellei sitten ole joku psykoottinen skitsofreenikko.
Juu, ET TOSIAAN YMMÄRRÄ, eli olet tyhmä. Tyhmät on toki immuuneja psyykkiselle sairastumiselle. Rautakanki ei vikaannu, mutta sveitsiläinen kello voi niin tehdä.
Hoitoa ei saa, vaikka haluaisi. Tyttäreni oli juuri jonossa pelkkiin tutkimuksiin vuoden. Sitä ennen häntä lääkittiin ja hoidettiin väärän diagnoosin takia väärin 12 vuotta.
Arvaapa mitä se tekee ihmiselle?
Ihan vain "säästösyistä", koska tutkimus- ja hoitoresursseja ja tukitoimia (esimerkiksi koulujen oppilashuoltoa) on 30 vuotta leikattu, meillä kroonistuvat ja syrjäytyvät nuoret ihmiset.
Näinpä. Olen vanhempi kuin tyttäresi mutta ollut lähes kaksi vuotta isomman kaupungin erikoissairaanhoidossa mielenterveysongelmien vuoksi. Käytännössä yksi sosiaaliturvatunnus muiden joukossa, mitään ei tutkita, pillereitä vaan kirjoitetaan kasapäin. Ymmärrän kyllä hoitajien ja lääkärien ahdingon kun tekijöitä vaan ei ole. Työterveys "ei saisi puuttua", päivystyksessä "ei saisi juoksennella", lääkettä vaan ja hoitaja avautuu omista asioista vastaanotolla :(
Vierailija kirjoitti:
On myös t-eläkeläisiä jotka saavat hyvät rahat. Jos on ollut korkeapalkkaisessa työssä on eläkekin tk-eläkekin suuri.
Itselläni toki pieni, mutta olenkin tehnyt töitä matalapalkka-aloilla. 0
Vierailija kirjoitti:
Millainen työnantaja haluaa esim. vakavaa skitsofreniaa potevan ihmisen työpaikalleen?
On. Toki skitsofreniaakin on eri asteista joten työkyky varmasti ratkaistaan yksilöllisesti.
Mutta tampioita riittää.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että vakavasti sairaan paikka ei ole töissä, mutta kyllä muistutan, että osa skitsofreenikoistakin kyllä pystyy käymään töissä ja käykin. Luonnollisestikaan eivät varmaan sairauttaan siellä mainosta, vaikka tämän ketjun perusteella siinä ei pitäisikään olla mitään ongelmaa, kun kerran työkykyisiä ovat poikkeuksetta.
Vierailija kirjoitti:
Loinen 🤮🤮
Muistapa pysyä terveenä ja tehdä ahkerasti töitä. Sinulla ei tuolla asenteella ole varaa menettää terveyttäsi.
Osanottoni läheisillesi, jotka joutuvat sinua sietämään.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa ihmisistä tulemaan kiihtyvällä tahdilla r o m a n i e n kaltaisia. Eläkkeelle pitäisi päästä ennen aikuisikää ja maksattaa oma elämä muilla. Upeaa mahtavaa.
Sun panos työekämässä ja veronmaksussa on varmaankin huomattava.
CV:ssä jotain muutakin kuin peruskouluaikainen TET? Vai jäikö sekin väliin kun oli mopo rikki etkä jaksa herätä.
Kuten sanoin, voin hyvinä aikoina tehdä projektinkaltaisia oman alani töitä, mutten voi sitoutua mihinkään säännölliseen kun en tiedä mikä vointini on huomenna. Takana rankkaa koulukiusaamista, hakkaavat vanhemmat. Uskomatonta että täällä lyödään jo lyötyä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää vihdoinkin ymmärtää, että elämä on hankalaa ja ahdistuksia tulee ja menee. Siksi elämä onkin antoisaa. Lukekaapa Tommy Hellstenin kirja: Sen saat mistä luovut.
Yritä sinä tajuta, että työkyvyttömyyden määrittää pitkän seurannan ja tuloksettoman hoidon perusteella usea erikoislääkäri ja vakuutuslääkäri.
Eläkkeelle ei pääse minkään ohimenevän, lievän tilan takia.
Menepä sinä Dunning-Krugerin mallitapaus niillä self help-opeillasi tallomaan erikoislääkärien varpaille ja katso mitä tapahtuu 😂
No juu, tiedän muutaman nuoren mt-eläkeläistapauksen ja sanotaanko näin, että ovat ainakin eksperttejä marisemaan ja tarvittaessa valehtelemaan. Osalle mielenterveys, nepsy tms. oireista tulee identiteetti ja tapa saada huomiota ja jatkuvaa jeesiä muilta, eikä edes viitsitä yrittää muuta kuin märehtiä omissa olotiloissa.
Sulla on identiteettinä krooninen tyhmyys.
"työkyvyttömyyden määrittää pitkän seurannan ja tuloksettoman hoidon perusteella usea erikoislääkäri ja vakuutuslääkäri."
Vierailija kirjoitti:
Sota-aikaa ja mennyttä maailmaa muutenkin on turha rinnastaa nykypäivään. Kukaan meistä ei tiedä, miten pärjäisi sota-ajan olosuhteissa ennen kuin sen itse kokee, sankariksi on siis turha kenenkään heittäytyä ennenaikaisesti, vaikka olisikin käynyt ruk:in ja käy töissä. Se maailmanaika oli agraari yhteiskunnan aikaa, monilta osin henkiseltä ilmapiiriltään vielä kehittymätöntä aikaa ja sitä on mahdotonta verrata nykypäivän teknologiseen palveluyhteiskuntaan oikein miltään osin. Ihmiset ja yhteiskunta (myös työelämä) on nykyään niin erilaiset.
Kyllähän monesta tk eläkeläisestä olisi yhä tänäkin päivänä entisajan malliin työskentelemään leppoisalla toimistotyön tahdilla tai pientilalla oman perheen parissa, sellaisia työpaikkoja vain ei enää muutamia harvoja poikkeuksia lukuunottamatta ole olemassa.
Näkisin, että kova ja kylmä, empatiakyvytön suhtautuminen kanssaihmisten vaikeuksiin on se, joka tämän yhteiskunnan voi yhä tuhota. Onneksi olemme kulkeneet poispäin siitä ajattelumallista. Toki tarvitsisimme lisää mahdollisuuksia kuntouttaa ihmisiä ulos sairauksistaan takaisin työelämään, mutta sitä on vaikea sovittaa nykyajan täydellisyyden tavoitteluun, tehostamiseen ja maksimaaliseen tuloksenteon ideologiaan.
Ei kannata rinnastaa tk eläkeläisiä ja muita "kotisohvalla" makaavia, vaikka kyllä jäkimmäisiäkin tulisi yrittää ymmärtää. Tk eläkkeelle ei niin vain pääse, sinne joudutaan pitkäkestoisen, useamman lääkärin diagnosoiman sairauden perusteella. Ei sinne kukaan "huvikseen" pääse. Tk eläkkeelle päädytään useimmiten työelämästä.
Mikä tekee hyvinvointivaltion? Eikö se juuri ole se, että huolehditaan myös heikommista ja otetaan koppi ihmisestä silloin kun hän ei itse omin voimin enää pärjää. Toisenlaisestakin yhteiskuntamallista on maailma täynnä esimerkkejä, eivätkä ne yleensä ole mukavia asuinpaikkoja kenellekään. Ihmisiä on täysin turhaa ajaa epätoivoon, se ei palvele kenenkään hyvinvointia tai etuja.
Ethän itsekään voi tietää, milloin oma elämäsi ja vointisi sattuu romahtamaan. Ei kukaan meistä ole immuuni sairauksille ja sairastumiselle, mutta toki yksilöllisiä eroja on niin persoonan tasolla kuin ihmisten elämänhistorian ja kokemustenkin kautta. Et ole elänyt muiden "housuissa", joten on äärettömän vastuutonta halveksua muiden "heikkoutta". Yhden mielenterveys katkeaa raskaan työelämän aiheuttaman kuormituksen alla, toisen vasta sitten kun raskaan työelämän lisäksi menettää puolisonsa ja tekee konkurssin, kolmannen on tuhottu jo lapsuudessa aiheuttamalla pysyviä ja syviä traumoja ja nuoruudessa puhkeava sairaus lähinnä viimeistelee epäonnisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti, ja vieläpä irrallaan ilman holhoojaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja diagnoosisi oli mikä? Joku naurettava ahdistuneisuushäiriö vai?
Käyn töissä, ja kustannan itse kaiken - verojen ja kaiken tuon muun jälkeen mulle jää ehkä tuo 500e säästöön. On tämä vinoutunut maa.
Jos on suuret menot, niin silloin jää vähemmän rahaa, vaikka kävisi töissä.
Näille naurettavasta ahdistuneisuushäiriöstä puhujille ajattelin kertoa vähän, miten oma ahdistukseni ilmeni. Ja tämä oli siis lievää lajia, jonka vuoksi en ollut edes päivääkään sairaslomalla.
Heräsin sängyssä joskus neljän (hyvänä yönä vasta viiden) maissa siihen, että stressinaiheet pyörivät ajatuksissa ja mahassa kiersi. En saanut yrityksistä huolimatta enää nukahdettua. Kun nousin puoli seitsemältä, tuntui siltä, että on pakko mennä oksentamaan. Joskus pystyin välttämään itse oksentamisen ajattelemalla, että minulla ei ole vatsatautia, vaan tämä johtuu ajdistuksesta, mutta mahassa oli silti huono olo enkä pystynyt syömään mitään ennen kuin yleensä vasta kahden kolmen maissa. Hyvänä päivänä sain väkisin syötyä jotain (huonosta olosta välittämättä) jo puolen päivän aikaan. Loppupäivä oli yleensä helpompi.
Kun tätä oli jatkunut kaksi viikkoa joka päivä, olin niin loppu, että oli pakko mennä lääkäriin. Sain reseptin täälläkin usein moitittuun mielialalääkkeeseen. Minulla se onneksi auttoi, ja kahden päivän päästä pahin ahdistus oli ohi. Pystyin myös lopettamaan lääkkeen kolmen kuukauden jälkeen, kun pahimmat stressiä aiheuttaneet asiat olivat ratkenneet. Monella muulla lääkkeet eivät auta.
9
Nää armottomat tuomitsijat eivät tajua mitään ihmisaivojen toiminnasta. Sehän on ihmiskehon suurin ihme, älykkäät aivot. Näillä tolvanoilla se lienee vain kasa rasvaa, jota ne viinalla liuottelevat.
Ja me muut, jotka käyttelemme cortexia liikaakin, väsymme ja sairastumme.
Mulla on totaalinen tolloallergia. Tekis mieli airolla kopsauttaa noita hönökkejä, joiden päätä ei tiedonkäsittely rasita.
Kun joku psyykkisiä sairauksia laiskuudeksi väittävä saa syövän, käsken vastavuoroisesti häntä ottamaan itseään niskasta kiinni.
Aivan naurettavaa sairastua syöpään. Mielikuvitusta, laiskuutta! Ei sota-aikanakaan kellään syöpiä ollut.
Fitun ääliöt
Loinen 🤮🤮