Miten on mahdollista että joku kierrätysskeskus ja kontti saa ilmaista työvoimaa?
Kumpikin on yksityisiä voittoa tuottavia yrityksiä. 9 euron orjat siellä hommissa.
Kommentit (162)
Tästä pitäs olla yhteydessä EU tasolle saakka.
Vierailija kirjoitti:
Sais joku tutkiva journalisti tehdä jutun kierrätyskeskuksen bisneksestä. Omistaja saa varmasti aika muhkeat tili. Ihmiset raijaa tavaraa sinne, hyvät myyntivoitot, paremmat kuin kaupoissa jotka maksavat tuotteista itsekin.
Kierrätyskeskuksen omistajia ovat:
Helsingin kaupunki
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
Espoon kaupunki
Vantaan kaupunki
Kauniaisten kaupunki
Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry
SLL:n Uudenmaanpiiri ry
Ylva
Luonto-Liitto ry
Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ry
Suomen 4H-liitto
Marttaliitto ry
Pääkaupunkiseudun partiolaiset ry
Ympäristö- ja Kuluttajapoliittinen yhdistys ry
Ruohonjuuri Oy
Yhtiöllä on lisäksi henkilöosakkaita.
Aika yhteisöllisiä omistajia tuolla on. Kaupunkeja ja yhdistyksiä.
Eu on kieltämässä ilmaiset harjoittelut, koskeekohan näitä työkkärin järjestämiä harjoitteluita ja kuntouttavaa työtoimintaa, joilla esimerkiksi kierrätyskeskukset toimii?
Tälläinen hyväksikäyttö olisi pitänyt lakkauttaa ajat sitten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne otetaan ilman koulutusta työkokeiluun, helppo reitti työelämään.
Ei niistä hommista kenellekään maksettaisi edes minimipalkkaa, joten ovat työelämän sisäänheittopaikkoja. Käytetyn tavaran myynti ei mikään rahasampo ole.
Höpsis. Siellähän tuotteet maksaa saman kun kaupan alessa. Ja kk saa tavarat ilmasiksi!
No onhan sillä myös kuluja. Valtavat hallit myymälöinä, eli massiiviset vuokrakulut. Siellä on myös ihan palkkatyöntekijöitä paljon.
Oliko tämäkin ketju jonkun Putinin trollin aikaansaannos? Ja jotkut alkaa höyrypäänä uskomaan, että kierrätyskeskus on joidenkin yksittäisten ihmisten omistama.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työkokeilumahdollisuutta pidetään aina vaan huonona asiana?
Mm. siksi, että kyse on näennäisestä vapaaehtoisuudesta ja siitä ei saa palkkaa. Se on huolenpitoon verhottua sumutusta ja kontrollia.
Kierrätyskeskuksrt tulisi siirtää vankeinhoidon alaisuuteen.
Vierailija wrote:
Työttömiä on palkkatuella myös tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa puistoalueiden ruohikkoa jne.
Minä olin hiljan kaksi vuotta palkkatuella. En kokenut olleeni työtön, sain täydet tunnit ja täyden palkan, kertyi lomat, lomarahat ja eläke, kuului työterveyspalvelut ja työssäoloehto täyttyi jo puolessa vuodessa = nyt liiton päivärahat. En ollut missään tekemisissä te-toimiston kanssa tuona aikana.
Nyt uuden hallituksen myötä palkkatukilaisten asema ei ole läheskään yhtä hyvä.
Muistakaa suomessa ei ole korruptiota. satoja tuhansia työttömiä eikä suomalaiselle työttömälle ole muuta kuin orjatöitä tarjolla samaan aikaantyölupat rullaa ja suomeen haalitaan ukkoja ennätysmääriä kaukomailta jos ei muuta niin elämään kelatuilla.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne otetaan ilman koulutusta työkokeiluun, helppo reitti työelämään.
Ei niistä hommista kenellekään maksettaisi edes minimipalkkaa, joten ovat työelämän sisäänheittopaikkoja. Käytetyn tavaran myynti ei mikään rahasampo ole.
Höpsis. Siellähän tuotteet maksaa saman kun kaupan alessa. Ja kk saa tavarat ilmasiksi!
No onhan sillä myös kuluja. Valtavat hallit myymälöinä, eli massiiviset vuokrakulut. Siellä on myös ihan palkkatyöntekijöitä paljon.
Suojatyöpaikkoja ohjaajille ja paperien pyörittäjille. Koko 9 euron sirkus on massiivinen menoerä ja kierrätyskeskukset ovat vain osa sitä. Sinänsä kierrätys on hyvä asia mutta siihen liittyvä turha rahanmeno ei ole.
Minä olen vuosikausia vienyt kierrätyskeskukseen ylimääräisiä tavaroitani… enpä taida enää viedä!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Työttömiä on palkkatuella myös tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa puistoalueiden ruohikkoa jne.
Minä olin hiljan kaksi vuotta palkkatuella. En kokenut olleeni työtön, sain täydet tunnit ja täyden palkan, kertyi lomat, lomarahat ja eläke, kuului työterveyspalvelut ja työssäoloehto täyttyi jo puolessa vuodessa = nyt liiton päivärahat. En ollut missään tekemisissä te-toimiston kanssa tuona aikana.
Nyt uuden hallituksen myötä palkkatukilaisten asema ei ole läheskään yhtä hyvä.
Niin just, en ihan ymmärrä miksi rinnastetaan palkkatuki ja työkokeilu, ihan eri asiat kätyännössä.
Vierailija wrote:
Onko kierrätyskeskukset yksityisiä, luulin että kunnan järjestämiä.
Ei kuulu kuntien tehtäviin tuollaiset paikat. Yksityisiä ovat useimmiten ja joskus harvoin yhdistyksien ylläpitämiä.
Vierailija wrote:
Ainakin meilläpäin Kontti ottaa palkkatuella työttömiä noin vuoden jaksolle, kk-palkka 1690 brutto.
Silloin kun itse olin Kontissa puoli vuotta palkkatuella, niin palkka oli 1200 € ja sai Kelasta 200 € soviteltua päivärahaa. On vissiin nykyään noussut.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Onko kierrätyskeskukset yksityisiä, luulin että kunnan järjestämiä.
Ei kuulu kuntien tehtäviin tuollaiset paikat. Yksityisiä ovat useimmiten ja joskus harvoin yhdistyksien ylläpitämiä.
Siis mitä? Nimenomaan kuntien velvollisuus on järjestää/ylläpitää omalla paikkakunnalla Kierrätyskeskusta. Yksityisiä eivät ole. Kirpputorit voivat ollakin.
Saavat ilmaista työvoimaa ja ilmaista tavaraa, jota sitten myyvät.
Mitä ihmettä?
Suomessa "orja työ" on poliittisesti tehty lailliseksi, tämä on käsittämätön ihmisoikeus rikkomus.
Vierailija wrote:
Oliko tämäkin ketju jonkun Putinin trollin aikaansaannos? Ja jotkut alkaa höyrypäänä uskomaan, että kierrätyskeskus on joidenkin yksittäisten ihmisten omistama.
Osa niistä on yksittäisten ihmisten omistamia. Samoin useimmat osto ja myyntiliikkeet ja monet kirpputorit ovat yksityisten omistamia ja nekin saavat joskus lahjoitettua tavaraa.
Onko sinun aivan pakko tulla joka ainoaan ketjuun luettelemaan autistisesti nämä samat litaniat?