Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jaksan? 2:n km:n edestakainen työmatka kävelten.

Vierailija
24.04.2023 |

Muutettiin ja tilanne on nyt tämä. Julkisia ei mene, joten viitenä päivänä viikossa joudun kävellä päivittäin noin neljän kilometrin matkan. Jos käyn kaupassa, joudun kantamaan myös ostokset. Tuntuu, että seinä nousee vastaan:(

Kommentit (177)

Vierailija
101/177 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa polkupyörässä on sitten reilun sadan kilon, esim. 120 kg  painorajoitus. Ota selvää, jos on ongelma. Hame päälläkin pyöräile ihan hyvin noin mitättömän matkan, jos valitsee naistenpyörän. Hikeähän tuolla matkalla ei oikein saa aikaiseksi.

Kiitä uudesta mahdollisuudestasi liikkua. Jos et lisäisi liikuntaa nyt, olisit hyvin raihnainen keski-ikäinen tai vanhus. Yleensä  alle 5 km matkat hoitaa nopeammin polkupyörällä kuin autolla.

Vierailija
102/177 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella lyhyt matka. Taidat olla melko ylipainoinen.

Ihan normaalipainoinen olen, mutta tuo matka tuntuu niin pitkältä. Tosin taisin sanoa sen jo:)

Ap

Todella outoa. 2km ei ole kävelymatkana yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/177 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitti vastauksista, vaikka ne olivat myötäelämisen sijasta enimmäkseen arvostelua:) Jotenkin ne kuitenkin tsemppasivat, kun kuulin, että moni selviää paljon pidemmästäkin matkasta:)

Ap

Voi ap, ekoilla kerroilla 2 km tuntuu pitkältä, mutta käveltyäsi viikon verran se on ihan pikkulinnun nokka. Et tiettykkään voi kävellä jakkupuku päällä ja piikkarit jalassa. Mieluisa kiva ulkoiluasu ja hyvä lenkkarit, tyylikäs reppu selkäään , silloin kun tarvii käydä kaupassa. Vaihdat vaatteet työpaikalla. Hiki ei tule, ellet ole ylipainoinen.

Just käväsin 5: n km lenkillä- kävellen ja pari 200m:n intervallijuoksupyrähdystä tein. Toki en tee työpäivää, mutta olen 74v mummo. 165cm pitkä ja 59 kg painan.Hyvin jaksaa, vaikkei olekaan superterve.

Vierailija
104/177 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut koskaan polkupyörästä?

Auto on parempi.

Polkupyöräily on samalla hyötyliikuntaa ja se tulee monella tavoin edullisemmaksi. Polkupyörällä voi valita usein kaikkein lyhyimmän reitin, sen huoltokustannukset ovat pienet eikä se vaadi polttoainetta ja on helppo löytää ilmainen pysäköintipaikka. Kotivakuutus riittää polkupyörän vakuutukseksi eikä siitä tarvitse maksaa erillisiä vakuutusmaksuja. Polkupyörän ohjaustangon päällä voi helposti kuljettaa kahta muovipussia molemmilla puolilla ja jotkut ovat jopa hankkineet erityisiä peräkärryjä.

Vierailija
105/177 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella lyhyt matka. Taidat olla melko ylipainoinen.

Ihan normaalipainoinen olen, mutta tuo matka tuntuu niin pitkältä. Tosin taisin sanoa sen jo:)

Ap

Todella outoa. 2km ei ole kävelymatkana yhtään mitään.

Minä totuin jo nuorena kävelemään kaikki koulumatkat ja nykyisin lähin ruokakauppa on vajaan 20 minuutin reippaan kävelymatkan päässä. Kauppareissuun menee tavallisesti hiukan yli tunti, josta noin 40 minuuttia menee edestakaiseen matkaan. On hyvä harrastaa hyötyliikuntaa sen kaiken istumisen ja makaamisen vastapainoksi.

Vierailija
106/177 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap:lla on jokin fyysinen vamma tai sitten hän on sairaaloisen ylipainoinen. Normaalille terveelle ihmiselle tuollaisen matkan kävelyyn menee noin 20 min. 

Tokihan sekin on Porvoossa liikaa.

Vierailija
107/177 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko ap:lla on jokin fyysinen vamma tai sitten hän on sairaaloisen ylipainoinen. Normaalille terveelle ihmiselle tuollaisen matkan kävelyyn menee noin 20 min. 

Tokihan sekin on Porvoossa liikaa.

Ap kirjoitti, että on normaalipainoinen. Ei vaan ole tottunut kävelemään. Vuoden kuluttua jo nauraa aloitukselleen.

Vierailija
108/177 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän nyt ymmärrystä aloittajalle. Jos ei ole ikinä joutunut kävelemään yhtään niin kyllä se varmaan pitkältä tuntuu.

Mutta hei, ihminen on sopeutuvainen. Kaikkeen tottuu. Nyt olet tottunut siihen että ei tarvi kävellä ollenkaan - totut myös siihen että kävelet joka päivä pari kilsaa suuntaansa. Siitä tulee uusi tapa ja se alkaa tuntua normaalilta. Uusien tapojen sisäänajovaihe voi tuntua hankalalta mutta se ei kestä kauan.

Ymmärtäisin, että neljä kilometriä voi jo tuntua pitkältä, jos ei ole tottunut kävelemään. Mutta kaksi?! Se menee niin nopeasti ihan rauhallista tahtiakin kävellen, että sitä ei mitenkään saa tuntumaan pitkältä. Aloittaja ei todennäköisesti vain hahmota mielessään kuinka lyhyt matka kilometri on, ja on siksi tehnyt asiasta itselleen jotenkin ylitsepääsemättömän raskaan.

Vierailija
109/177 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap tuskasi. En minäkään jaksaisi kävellä joka päivä 4km. Siihen vielä työt päälle. Minulla menee melkein puoli tuntia, kun kävelen 2km ja hiki tulee. Olen kyllä reilusti ylipainoinen.

Vierailija
110/177 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Porvoota asut?

Vierailija
111/177 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kyllä miten paljon lähempänä työpaikkaa sitä voi edes asua, jos kerran 2 kilometriä on liikaa. Mulla on 30 kilometriä työpaikalle ja välillä pyöräilen senkin, kun on hyvä pyörä.

Vierailija
112/177 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut koskaan polkupyörästä?

Olen kuullut, mutta tykkään pukeutua siten, että pyöräily on hankalaa.

Ap

Millaiset vaatteet estävät pyöräilyn? Varsinkin lyhyen 2 km pyöräilyn.

Mulla on vaihtovaatteet silloin kun pyöräilen töihin (matkaa 12 km ennen oli vain 3,5km), koska en osaa ajaa hiljaa pyörällä vaan painallan aina menemään hiki päässä. Paitsi jos menen kaupungille vaikka syömään (juomaan). Koska mulla on miesten pyörä, niin mun pyöräilynestävät vaatteet on kapeat hameet kaiken mittaisina ja lisäksi pitkät hameet, olkoon pitkiä tai lyhyitä. Noin polvimittaisissa leveähelmaisissa kesämekoissa pystyy pyöräilemään. Ja jos noita muita haluaa käyttää niin sitten pitää pyöräillä trikoot jalassa ja vaihtaa perillä hame päälle.

Vierailija
113/177 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen mentiin suksella kouluun ja reippaasti yli 2km..

Itse menin koulumatkaa joka pvä 5km. Oli pakkanen - 35 astetta (pimeä pelotti myös) tai hellekeli. Sisua se kasvatti ja sen huomaa näin aikuisena. Ei tule itku ihan helpolla elämän vastoinkäymisissä.

Kovat oli ajat, kun yhdellä suksella piti hiihtää. Meillä sentään oli kaksi suksea käytössä, vaikka hiihdimmekin kouluun kestä talvet 40km suuntaansa ja sudet ulvoivat matkalla. 

Oliko molempiin suuntiin pelkkää ylämäkeä?

Vierailija
114/177 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse menin koulumatkaa joka pvä 5km. Oli pakkanen - 35 astetta (pimeä pelotti myös) tai hellekeli. Sisua se kasvatti ja sen huomaa näin aikuisena. Ei tule itku ihan helpolla elämän vastoinkäymisissä.

Kovat oli ajat, kun yhdellä suksella piti hiihtää. Meillä sentään oli kaksi suksea käytössä, vaikka hiihdimmekin kouluun kestä talvet 40km suuntaansa ja sudet ulvoivat matkalla. 

Oliko molempiin suuntiin pelkkää ylämäkeä?

Ylämäki ei liene kummoinenkaan hidaste, mutta kova vastatuuli voi olla. Joskus tuuli voi iskeä aivan kanveesiin.

Vierailija
115/177 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuiko koko perhe menemään samalla suksella? Oli varmaan raskasta varsinkin silloin hellekelillä.

Vierailija
116/177 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuo matka tuntuu niin lannistavan pitkältä. En ole koskaan joutunut pakolla kävelemään minnekään:(

Ap

Komppaan. Minulla oli aikoinaan työmatka hitusen vajaa 100 metriä. Kyllä sekin nyt vesisateella tai kovalla pakkasella jurppi tarpoa. 

Onneksi meillä sai olla sairaana pois töistä työnantajan luvalla sen muutaman päivän. En tiedä huomasiko kukaan että ne muutamat kerrat meni aika yksiin sään kanssa.

Vierailija
117/177 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on nivelongelmia tms ja olen vain hyväksynyt kivut. Joka päivä käyn vähintään 20min kävelyllä vaikka sääreen tulisi se outo polttava kipu joka askeleella. Pahimpina päivinä jopa 3km pyöräily töihin rasittaa polvia. Silloin toivoo että olisipa työpaikka lähempänä. Töissä sentään voi salaa välillä käydä istumassa jos on huonompi päivä. Harva uskoisi kun olen hoikka ja näytän liikunnalliselta.

Vierailija
118/177 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuo matka tuntuu niin lannistavan pitkältä. En ole koskaan joutunut pakolla kävelemään minnekään:(

Ap

Komppaan. Minulla oli aikoinaan työmatka hitusen vajaa 100 metriä. Kyllä sekin nyt vesisateella tai kovalla pakkasella jurppi tarpoa. 

Onneksi meillä sai olla sairaana pois töistä työnantajan luvalla sen muutaman päivän. En tiedä huomasiko kukaan että ne muutamat kerrat meni aika yksiin sään kanssa.

Kai tämä on sarkasmia?

Vierailija
119/177 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksatko kuitenkin pitää yöpaikalla riittävästi ruoka-, kahvi-, tupakka-, vessa ja muita taukoja. Jos jaksat, niin sitten ei ole mitään hätää, pummaa vaikka työkavereilta työmatkakyyti!

Vierailija
120/177 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

"Tarpoa" :D Minulla on tuon verran matkaa roskikselle, ja sen kipaisee (huom. kahteen suuntaan) niin nopeasti, ettei sitä varten kannata laittaa edes takkia päälle.