Mammat, auttakaa mahavaivaista!
Tutkimuksia on tehty ja lisää on tulossa mutta haluaisin kuulla kokemuksia, mikä voisi olla syynä päivittäiseen, keltaiseen ripuliin? Kestänyt yli kuukauden, ei ulkomaanmatkoja tai muuta erityistä ennen alkamista. Aamuisin on aina pää lievästi kipeä, näkö vähän sumuinen, jaloista vetää suonta, sitten tulee ripuli ja olo vähän kohenee. Imodiumin voimalla mennään, jos pitää kotoa poistua. Jo vuosia sitten löytyi tähystyksissä krooninen gastriitti ja ärtyvä suoli. Nyt lasko ja maksa-arvo vähän koholla, vatsan ultraäänessä ei löytynyt muuta poikkeavaa kuin sappikiviä. Voisiko tämä olla jotain sappihapporipulia vaikka sappirakko on tallella? Seuraavaksi tutkitaan ulostenäytteitä. Eräs tuttu sanoi, että Litalginia kannattaisi kokeilla. Kokemuksia, anyone?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ruuansulatusentsyymejä, voi olla haiman vajaatoimintaa.
Mistä tällaisia voi/kannattaa ostaa, apteekista vai luontaistuotekaupasta?
Ap
Onko antibioottikuuria taustalla? Tuli heti mieleen Clostridium difficile.
Vierailija kirjoitti:
Onko antibioottikuuria taustalla? Tuli heti mieleen Clostridium difficile.
Ei ole, en nyt edes muista milloin olisin viimeksi syönyt antibiootteja. Ehkä 10 vuotta sitten. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ruuansulatusentsyymejä, voi olla haiman vajaatoimintaa.
Mistä tällaisia voi/kannattaa ostaa, apteekista vai luontaistuotekaupasta?
Ap
Niitä löytää kummastakin. Puhdistamon ruuansulatusentsyymit ovat aika hyviä. Minulla ne auttoivat samankaltaisiin oireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Rasvaripuli.
Joo mutta mikä siihen auttaisi? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvaripuli.
Joo mutta mikä siihen auttaisi? Ap
Muutaman päivän kirkkailla ryyppääminen.
Rasvamaksa tekee tuota.
Olin ns. normaalipainoinen mutta selvästi näkyi että vatsan sisällä oli rasvaa kertynyt juurikin sisäelinten ympärille. Työelämä stressasi. Jättäydyin työttömäksi lääkärin pyynnöstä ja aloitin urheilijan uran. Vain tämä pelasti minut. Kahdesti päivässä yhteensä 4h kävelylenkki ja lepoa. Aamulla 2h ja illalla 2h.
Joskus sali tai juoksulenkki kävelyjen tilalle kunnosta riippuen.
Kaksi vuotta ripuloin erittäin rasvaista ripulia rasvamaksan takia. Alkoholi ja työelämä teki sen. Ne melkein tappoi minut.
Kaksi vuotta ansiosidonnaista on mun resepti sulle rakas ihminen, joka luet tätä viestiä. Jumala haluaa että paranet rasvamaksasta. Jumala ja sun perhe haluaa sun parastas.
Vierailija kirjoitti:
Rasvamaksa teki täällä pahvinväristä löysää paskaa. Rasvainen ruoka pahensi asiaa. Rasvaton ruokavalio, sokerit pois. Reipas painonpudotus. Elämäntavat kuntoon, auttoi. Olin tosin elänyt vuosia aivan surkealla ruokavaliolla, elin käytännössä monia päiviä suklaalla ja sipseillä ja muuta hävytöntä.
Onko lääkärikin sitä mieltä, että rasvan voi jättää täysin pois ruokavaliosta? Olen aina ymmärtänyt, että elimistö tarvitsisi pienen määrän rasvaa.
Itsehän olen ripulipaskonut jo kymmenisen vuotta lähes päivittäin. Aika usein yhdistettävissä ruokavalioon, joka on onneton. Välillä voimavarat tosi vähissä, ei varmaankaan mikään oikein imeydy kunnolla siitä vähästä ravintopitoisesta ruoan osuudesta. Keliakia on testattu verikokeella eikä sitä ollut. Laktoosi-intoleranssi on ihan kokemusperäisesti pääteltynä. Mitään allergiatestejä tms. tutkimuksia ei ole tehty. Todettu vain, että IBS. Suvussa paljon vatsan/suoliston syöpiä. Työterveyttä ei kokemukseni mukaan kiinnosta, kun poissaoloja työstä ei ole. Mitään muuta ei sitten jaksakaan tehdä ja jo n. parin kilometrin kävely vie voimat.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olen ripulipaskonut jo kymmenisen vuotta lähes päivittäin. Aika usein yhdistettävissä ruokavalioon, joka on onneton. Välillä voimavarat tosi vähissä, ei varmaankaan mikään oikein imeydy kunnolla siitä vähästä ravintopitoisesta ruoan osuudesta. Keliakia on testattu verikokeella eikä sitä ollut. Laktoosi-intoleranssi on ihan kokemusperäisesti pääteltynä. Mitään allergiatestejä tms. tutkimuksia ei ole tehty. Todettu vain, että IBS. Suvussa paljon vatsan/suoliston syöpiä. Työterveyttä ei kokemukseni mukaan kiinnosta, kun poissaoloja työstä ei ole. Mitään muuta ei sitten jaksakaan tehdä ja jo n. parin kilometrin kävely vie voimat.
Voi ei, kuulostaa tutulta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olet raskaana.
Olen 48v. enkä ole ollut viime aikoina seksuaalisesti aktiivinen. Kuukautiset vielä pyörivät suht säännöllisesti eli tuskin on vaihdevuosivaivoista kyse.
Mulla oli tänä keväänä pari kuukautta vastaavaa ripulia. Lääkäri diagnosoi ärtyneeksi paksusuoleksi.
Kävin ultrassakin varmistamassa, ettei ole maksassa, haimassa tai sapessa ongelmia.
Olin tehnyt talven aikana ruokavaliomuutoksia eli palannut laiskuuttani kasvisruuasta sekasyönnin pariin. Olipa typerää. Kaksi viikkoa pelkkää kasvisruokaa, ja kakka oli taas ruskeaa ja kiinteää.
Onko salmonellaa, kaivovettä, klooriallergiaa (vesijohtovesi), hammastahnan laatu (väkevä vai mieto), entä jokin bakteeri? Mitä verikoe sanoisi.
Diplomag ripuli- kapselit auttoi just samanmoiseen vaivaan mulla.
Kokeile.
Rasvamaksa teki täällä pahvinväristä löysää paskaa. Rasvainen ruoka pahensi asiaa. Rasvaton ruokavalio, sokerit pois. Reipas painonpudotus. Elämäntavat kuntoon, auttoi. Olin tosin elänyt vuosia aivan surkealla ruokavaliolla, elin käytännössä monia päiviä suklaalla ja sipseillä ja muuta hävytöntä.