Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Somessa kiertää valhe Mäntysuopaliuoksen myrkyllisyydestä - uskoitko sinäkin??

Vierailija
24.04.2023 |

Sosiaalisessa mediassa on etenkin koiraryhmissä jaettu päivitystä, jossa joku epäilee koiransa saaneen oksenteluun johtaneen myrkytyksen nuoltuaan mattoa, joka oli pesty mäntysuopaliuoksella. Hän epäilee, että koiralle aiheutui myrkytyksestä myös pysyviä hermosto-oireita eli nykimistä. Syyksi hän epäilee mäntysuopaliuoksen sisältämää säilöntäainetta.

Tarina on vetävä ja tunteikas, ja ihmiset ovat aina huolissaan lemmikkiensä hyvinvoinnista. Mutta samalla myös toivoisin, että ihmisillä olisi sen verran kriittistä lukutaitoa, että eivät harkitsematta nielisi aina ihan kaikkea sosiaalisesta mediasta lukemaansa. Olisi hienoa, jos tällaisen päivityksen lukiessaan jokainen lukija pysähtyisi harkitsemaan, kuinka pitkälle meneviä johtopäätöksiä yhtään mistään asiasta kannattaa tehdä yhden random-ihmisen anekdoottina kertoman tunteellisen tarinan perusteella.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesin usein lenkin jälkeen koiran tassut mäntysuovalla kun olivat erityisen likaiset. Ei se siitä mitään myrkytystä saanut.

Vierailija
2/19 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai olla todella huonosti huuhdeltu matto jos oli niin täynnä saippuaa että siitä koira raukalle tuli oireita, kyllä siitäkin varmaan oksentelua saa jos paljon nielee. Tuo nykiminen taas voi olla vaikka jatkuvan oksentamisen aiheuttamaa väsymystä tai stressiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pitkään pessyt kädet mäntysaippualla. En kyllä pahemmin nuole käsiäni.

Vierailija
4/19 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiltähän kuolee koirat sheddingiinkin nykyisi, siksi katsovat tarkkaan minne koiran vievät. Viisi gee ja lentokoneet. Tarinat on monet.

Vierailija
5/19 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näin sen jutun, mutta en ehtinyt tarkastaa mäntysuipapulloani tai googlata sitä kyseistä ainetta.

Jos lisäaine on vaarallista, niin miksei koira voisi siitä saada oireita. Jos oikein muistan niin matosta oli pesty vain tahroja, eli ei välttää ättä huuhdeltu ollenkaan.

Vierailija
6/19 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisessa (ns.myrkkyä sisältävässä) pullossa näytti olevan aika vanha ulkomuoto, tekstit, yhteystiedot, nettisivun osoite..että olikohan monta vuosikymmentä vanha. Mut joku sai nauttia huomiosta koko rahalla, mikähän kuun vaihe nyt on menossa ei olla vielä täydessä kuussa :) ei toi uudempi säilöntainekaan varmaan mitään kevyttä kamaa ole enkä sitä kenenkään elävän olennon pesuun käyttäisi.

Vierailija
7/19 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä joku oli rengastanut sen säilöntäaineen (clutaral) ja kehoitti katsomaan ettei sitä ole siinä mäntysuovassa jota käyttää.

Vierailija
8/19 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. On mahdollista että myrkytys on tullut ulkoa tai kotoa syödystä muusta asiasta. Tai muu kemikaali kotona. Kuinka paljon nuoli mattoa ja onko puutoksia koiralla. Mitä eläinlääkäri sanoi, olisiko siitä apua.

Vierailija
9/19 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä näin sen jutun, mutta en ehtinyt tarkastaa mäntysuipapulloani tai googlata sitä kyseistä ainetta.

Jos lisäaine on vaarallista, niin miksei koira voisi siitä saada oireita. Jos oikein muistan niin matosta oli pesty vain tahroja, eli ei välttää ättä huuhdeltu ollenkaan.

Matto oli pesty mäntysuovalla ja varmaan huuhdeltu, myöskään esimerkiksi eläinkokeissa edes pienet rotat ole saaneet mitään oireita mäntysuovasta. Ja kolmanneksi tuo säilöntäaine on vesiliukoista. Näitä juttuja liikkuu tämän tästä ja mietin kuinka tyhmiä ihmiset on. Muistan yhden jutun jossa joku älyvapaa oli antanut pentukoiran litkiä vettä ties kuinka paljon koirapuiston parkkipaikalta olevasta rapakosta, sitten syyttää että siihen on joku tahalleen kaatanut jäähdytin nestettä, siis tahalleen. Kuinka tyhmä antaa koiran juoda parkkipaikat rapakosta ja kuinka tyhmä ei tajua että auto voi yks kaks yllättäen pukata nesteet ulos ? Näitä sitten juttuja sitten kiertää. Tottakai jokainen tahalleen hajottaa autonsa jäähdytinletkut se on kiva ajella sitten kun ei tiedä millon keittää

Vierailija
10/19 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla totta ja tarua, siis molempia.

ei mäntysuopaa ole tarkoitettu koiralle tai ihmiselle juomaksi, tuskin sitä kaadetaan kupiin ja lähdetään pois, toivon ainakin että se neste olisi puhdasta vettä.

Toisaalta moni aine luokitellaan myrkyksi, tosin määrä miten paljon sille altistutaan on hyvin merkittävä vaikutus onko siitä todellista haittaa.

käytän ihmisruokaesimerkkiä myrkkykasveista ja silti niitä syödään.

Omena,peruna, tomaatti, kirsikka jne... enkä ole kuullut juurikaan näihin kuoltavan, mutta mansikkaan olen kuullut kuoltavan vaikka ei oo myrkyllisten listalla.

Vierailija
11/19 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemian professori on varoittanut juuri tuosta mäntysuovasta jo monta vuotta sitten

Vierailija
12/19 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kemian professori on varoittanut juuri tuosta mäntysuovasta jo monta vuotta sitten

Kohdasta 2.40 alkaen. Toinen mäntysaippua josta ensin (1.30) puhuu, on turvallinen.

Vierailija
13/19 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pesin usein lenkin jälkeen koiran tassut mäntysuovalla kun olivat erityisen likaiset. Ei se siitä mitään myrkytystä saanut.

Olet todella typerä. Haluat siis vauroittaa koiraasi? Mäntysuopaliuoksen pH ei todellakaan sovi koiran iholle. Toivottavasti peset omankin pääsi jollain pazkalla.

Vierailija
14/19 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet todella typerä. Haluat siis vauroittaa koiraasi? Mäntysuopaliuoksen pH ei todellakaan sovi koiran iholle. Toivottavasti peset omankin pääsi jollain pazkalla.

*vaurioittaa

Vierailija
15/19 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annos tekee myrkyn.

-Paracelsus

Vierailija
16/19 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäntysuopa on saippuaa. Luuletko, että se huuhtelmatta puhdistaa yhtään mitään? Hiero saippuaa johonkin ja katso, tuleeko puhdasta huuhtelematta.

Vierailija
17/19 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirajutut ei kiinnosta mutta kyllähän mäntysuopaliuos on myrkkyä, siitäkin huolimatta että esim tiskitabletit ovat vaarallisempia. Ärsyttää kun aina lässytetään "Voit syödä saippuaa, tulee korkeintaan pientä äklötystä". Ihan kuin kemikaalit ja lisäaineet eivät tekisi muuta haittaa, jotain sellaista mikä ei oireile samantien. Sama kuin väittäisi että kun siivojalle kehittyy astma, niin kyse on vain sattumasta kun totta kai sairastelun pitäisi alkaa heti kun ekan kerran aineita on käsitellyt.

Vierailija
18/19 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää lukemassa asiantuntijan ja eläinlääkärin kommentit niin tiedätte miten asia on.

Vierailija
19/19 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan usko!  Eihän koirat syö mattoja, ja toiseksi matot on tapana huuhtoa pesun jälkeen.

Ei matosta lähde tahra vain mäntysaippuaa hankaamalla, ilman huuhtelua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi