Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko työntekijä valita milloin haluaa jatkaa työsopimusta?

Vierailija
24.04.2023 |

Olen ollut vuoden määräaikaisena, ja sopimus loppuu kesäkuun vika päivä. Työnantaja on sanonut että jatkuu elokuussa. No nyt hän puhuukin, että kyllä tarvitsemmekin tekijää heinäkuulle. Minä olen varautunut olemaan töissä kesäkuun loppuun, joten onko ihan ok vain ilmoittaa että elokuun alusta käy, en pääse heinäkuuksi, kun ei ole kerta vielä nimiä paperissa?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän voit tehdä ihan miten haluat

Vierailija
2/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätösvalta on sinulla.

Emme me asu p-koreassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit, mutta älä sitten hämmästy, jos et saakaan paikkaa elokuussa, vaan töihin palkataan joku, joka voi aloittaa jo heinäkuussa. 

Vierailija
4/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se on ok, kuten itsekin sanoit. Nykyinen sopparisi menee katkolle ja uutta ei vielä ole, ja sanot olevasi käytettävissä elokuusta.

Mutta se on asia erikseen, vetääkö työntantaja tästä herneen nenäänsä. Mitä veikkaat? Ja oletko kuinka ainutlaatuinen vai korvattavissa? Onko tämä työ sinulle tärkeä? Mieti riskit sen kannalta.

Onko myös niin, että sinulle hyvitetään lomat yms kun sopparisi on katkolla, vai saisitko esim kerrytettyä täydet lomat tms etuudet JOS jatkaisitkin suoraan nykyisen sopimuksen perään? Ota sekin huomioon.

Vierailija
5/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ei, koska työnantajalla ei ole mitään velvoitetta palkata sinua. Eli päätösvalta siitä milloin ja kenelle sopimus tehdään on työnantajalla. Jos sinä ilmoitat olevasti käytettävissä vasta elokuussa, työnantajalla ei ole mitään velvoitetta odotella sinua, vaan paikka voidaan antaa toiselle. 

Vierailija
6/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan saat tehdä niin kuin parhaaksi näet mutta varaudu siihen ettei paikkaa enää ole elokuussa. Sitäpaitsi työnantajana antaisin homman jollekin toiselle jo suoraan koska jatkossa sinun kanssa saisi aina taistella kesälomista koska haluat ne aina heinäkuuksi, eikös vaan?

Vierailija
7/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen määräaikaisena, teen hyvissä ajoin omat suunnitelmani määräaikaisen jälkeiselle ajalle enkä jää odottelemaan. Pahimmillaan minulle on laitettu vuoroja määräaikaisen loppumisen jälkeiselle ajalle ja sitten raivottu, kun olen todennut, että ilman sopimusta ei ole töitäkään ja että minulla alkaa maanantaina työt muualla. Jos ei osaa hoitaa määräaikaisen jälkeiselle ajalle jatkajaa tai jatkoa hyvissä ajoin, se on voi voi.

Vierailija
8/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen määräaikaisena, teen hyvissä ajoin omat suunnitelmani määräaikaisen jälkeiselle ajalle enkä jää odottelemaan. Pahimmillaan minulle on laitettu vuoroja määräaikaisen loppumisen jälkeiselle ajalle ja sitten raivottu, kun olen todennut, että ilman sopimusta ei ole töitäkään ja että minulla alkaa maanantaina työt muualla. Jos ei osaa hoitaa määräaikaisen jälkeiselle ajalle jatkajaa tai jatkoa hyvissä ajoin, se on voi voi.

Työsopimus jatkuu automaattisesti vakituisena, jos on kysymättä laitettu vuoroja määräaikaisen sopimuksen loppumisen jälkeen.

Vierailija
9/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mut tässä tapauksessa sulla katkeaa siis työsuhde, jos jatkat vasta elokuussa. Eli menetät esim. lomaoikeuksia. 

Voit toki sanoa, että sopii vain se elokuu, mutta se on työnantajan asia sitten, haluaako hän jatkaa ollenkaan sun kanssa. Jos heinäkuuksi saadaan ihan yhtä hyvä tyyppi, jolle sitten elokuussa kirjoitetaan se sulle nyt tarjottu soppari.

Vierailija
10/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mut tässä tapauksessa sulla katkeaa siis työsuhde, jos jatkat vasta elokuussa. Eli menetät esim. lomaoikeuksia. 

Voit toki sanoa, että sopii vain se elokuu, mutta se on työnantajan asia sitten, haluaako hän jatkaa ollenkaan sun kanssa. Jos heinäkuuksi saadaan ihan yhtä hyvä tyyppi, jolle sitten elokuussa kirjoitetaan se sulle nyt tarjottu soppari.

Samalla tavalla se katkeaa, jos se työsuhde jatkuu heinäkuussa jostain muusta päivästä kuin ensimmäisestä päivästä lukien. Se kun riittää päivänkin tauko.

Vierailija
11/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja olisi aika mulkku jos olette sopineet että olet käytettävissä kesäkuun loppuun ja uudelleen taas elokuun alusta ja sopparit on sovittu ja puhuttu sen mukaan. Ja nyt sitten alkaisikin kiristää että jos et tee myös heinäkuuta, ei enää elokuussa olekaan töitä!

En tuollaiselle työnantajalle edes tekisi enää mitään.

Vierailija
12/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja olisi aika mulkku jos olette sopineet että olet käytettävissä kesäkuun loppuun ja uudelleen taas elokuun alusta ja sopparit on sovittu ja puhuttu sen mukaan. Ja nyt sitten alkaisikin kiristää että jos et tee myös heinäkuuta, ei enää elokuussa olekaan töitä!

Ei siinä mitään mulkkua ole, jos tarve työntekijälle muuttuu. Ap:n kanssa ei ole mitään sopimusta elokuusta, vaan on vain puhuttu ALUSTAVASTI asioista. Määräaikaisena pitää osata varautua siihen, että tilanteet muuttuvat ja mikään ei ole varmaa ennen kuin on nimi paperissa. 

Vierailija
13/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla se katkeaa, jos se työsuhde jatkuu heinäkuussa jostain muusta päivästä kuin ensimmäisestä päivästä lukien. Se kun riittää päivänkin tauko.

No, tietenkin katkeaa. Mutta taisin lukea aloituksen huolimattomasti, kun ajattelin että se heinäkuun jatko olisi suora siihen kesäkuussa päättyvään. Sori. Kannattais pyytää suora jatko, ja ottaa mahdollisia lomapäiviä siihen alkuun. Onhan tuolle jo lomaa kertynyt. Mikä kumma työnantaja noin käyttäytyy että katkoo eikä tarjoa suoraa... ei ole hyvä työnantaja.

Vierailija
14/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sinulla täysi sopimusvapaus tehdä työsopimus alkamaan vasta elokuussa, toinen asia on se, tarjoaako työnantaja tällaista mahdollisuutta eli pääsettekö asiasta yhteisymmärrykseen.

Vierailija
15/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työnantaja ole mitään tuollaista sanonut. Mutta fakta on, että töitä ei ole elokuussa, jos työnantaja palkkaa jonkun, joka voikin aloittaa jo heinäkuussa. Ja siihen ei liity mitään kiristämistä, vaan on ihan normaali käytäntö palkata työntekijä tarpeen mukaan, ei sen mukaan miten joku yksittäinen tyyppi on käytettävissä. Työnantaja valitsee, kenet palkkaa ja milloin. Työntekijä valitsee ottaako vai jättääkö. 

Vierailija
16/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tietenkin katkeaa. Mutta taisin lukea aloituksen huolimattomasti, kun ajattelin että se heinäkuun jatko olisi suora siihen kesäkuussa päättyvään. Sori. Kannattais pyytää suora jatko, ja ottaa mahdollisia lomapäiviä siihen alkuun. Onhan tuolle jo lomaa kertynyt. Mikä kumma työnantaja noin käyttäytyy että katkoo eikä tarjoa suoraa... ei ole hyvä työnantaja.

Täysin normaali käytäntö katkoa. Juurikin siksi, että silloin ei tarvitse maksella lomakorvauksia eli tulee halvemmaksi työnantajalla. Eihän se täysin reilua ole, mutta sellaista on elämä. Työnantaja harvoin ajattelee muuta kuin sitä, miten pääsee halvimmalla. Siksi määräaikaiset pätkätyöt ovat perseestä. 

Vierailija
17/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin normaali käytäntö katkoa. Juurikin siksi, että silloin ei tarvitse maksella lomakorvauksia eli tulee halvemmaksi työnantajalla. Eihän se täysin reilua ole, mutta sellaista on elämä. Työnantaja harvoin ajattelee muuta kuin sitä, miten pääsee halvimmalla. Siksi määräaikaiset pätkätyöt ovat perseestä. 

Olen ollut kunnalla töissä. Ja mulle kyllä on määräaikaisuuksien jatkot kirjoitettu aina suoraan edellisen perään. Lomakorvauksethan joutuu maksamaan, jos työsuhde päättyy, eikä työntekijä pidä kertyneitä lomapäiviä sen päättyvän sopimuksen voimassa oloaikana.... Ilmeisesti tarkoitat lomakorvauksilla lomaltapaluurahaa. Jos ei pidä lertynyttä lomaa työsopimuksen aikana, työnantajan on maksettava lomat rahana!

Vierailija
18/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi keskustella, mutta sitten ei välttämättä tarjotakaan uutta sopimusta, jos ei voi aloittaa tarvittuun ajankohtaan ja muualta löytyy uusi työntekijä.

Vierailija
19/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kunnalla töissä. Ja mulle kyllä on määräaikaisuuksien jatkot kirjoitettu aina suoraan edellisen perään. Lomakorvauksethan joutuu maksamaan, jos työsuhde päättyy, eikä työntekijä pidä kertyneitä lomapäiviä sen päättyvän sopimuksen voimassa oloaikana.... Ilmeisesti tarkoitat lomakorvauksilla lomaltapaluurahaa. Jos ei pidä lertynyttä lomaa työsopimuksen aikana, työnantajan on maksettava lomat rahana!

Kai ymmärrät, että se, että sinulle on kirjoitettu suoraan, ei tarkoita, että kaikille muillekin kirjoitetaan suoraan? Katkeaahan siinä loman kertyminen, jos sopimus ei jatku suoraan, joten tulee halvemmaksi työnantajalla katkoa. Jos ei tulisi, ei niitä katkottaisi. 

Vierailija
20/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai saat kieltäytyä.

Ymmärrän sinua ap. olit varmasti jo tehnyt jotaikn suunnitelmia heinäkuulle? Kerro tästä työnantajallesi, valehtele jos et ollut. 

Työnantajienkin pitäiis joskus mennä itseensä ja miettiä miten varsinkin pätkätyötätekeviä kohtelevat.

Se on toki fakta että työnantaja voi ottaa tarvittaessa jonkun jo heinäkuussa joka sitten syrjäyttää sinut.

Itselläni on kokemus tämän tyyppisestä työsuhteesta joka olisi päättynyt kesäkuussa. Eikä mitään pidempää jatkoa ollut luvassa. Työnantaja sitten keksi että atrjoaa minulle heinäkuuta. Sain kiitos ei. En halua olla mahdollistamassa sitä että muut pääsevät kesälomailemaan, itse kärvistelen heinäkuun kuumassa toimistossa ja minulla ei tästä hyvästä edes palkata pidemmäksi aikaa. Vaihdoin työpaikaa.