Aloitin eilen suursivouksen. Nyt kaduttaa. Kaikki on levällään
Kommentit (23)
Älä välitä. Niin mullekin läy, aloitan innolla ja sitten en jaksa enää järjestellä.
Nyt tähän tilanteeseen tämä neuvo tulee myöhässä, mutta laita nyt korvan taakse muistiin, että ensi kerralla teet suursiivouksen pala kerrallaan. Ei niin, että vedät kaikki kaapit ja laatikot tyhjiksi lattialle. Yksi asia kerrallaan pienissä paloissa. Tuntuu kivalta kun voi tehdä sen verran kun jaksaa ja alouttaminenkin on pienemmän kynnyksen takana.
Vierailija kirjoitti:
Miten sä teet suursiivouksen? Koska mä teen sen huone kerrallaan. Ja yleensä vielä niin, etät kaapit ja lipastot jne per huone ensin ja sitten pölyt, imuorinnin ja lattian moppaukset koko kämpän osalta samana päivänä.
Tyhjensin tavarat kahden huoneen kaapeista ja piti lajitella ne poismeneviin ja säilytettäviin. Ja nyt kaikki on pitkin lattioita 😭
Ap
Mä päätin kanssa viime kesänä, että nyt teen oikein kunnollisen konmartitus- tai kuolinsiivoustapaisen. Tyhjensin kaikki olkkariin ( mulla ei ole kuin kaksi huonetta). Oli vähän heikko olo siinä ja sittenhän se olikin korona, joka ei mennytkään ohi hetkessä ja lievänä vaan kesti ja kesti. Kolmisen viikoa oli tavaroita pitkin poikin, mutta nyt melkein vuoden on sitten kaikki tavarat pysyneet siististi, kun karsin paljon turhaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä teet suursiivouksen? Koska mä teen sen huone kerrallaan. Ja yleensä vielä niin, etät kaapit ja lipastot jne per huone ensin ja sitten pölyt, imuorinnin ja lattian moppaukset koko kämpän osalta samana päivänä.
Tyhjensin tavarat kahden huoneen kaapeista ja piti lajitella ne poismeneviin ja säilytettäviin. Ja nyt kaikki on pitkin lattioita 😭
Ap
Miksi tyhjensit ne kaikki yhdellä kertaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Koska ajattelin että helpompi lajitella kun kaikki tavarat on yhtäaikaa näkyvillä. Virhe!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi .Aloitan innokkaasti ,vedän esille kaiken ja sitten lopahdan ja tavarat jäävät näkyville .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En ole ap mutta olen itse tehnyt tuon virheen aikanaan useita kertoja ennen kuin opin.
Alkuinnostuksissaan en osannut realistisesti mitoittaa omaa jaksamista ja kuormittumista. Kuvittelin, että sellainen reipas repäisy tuo tekemisen meininkiä ja homman jaksaa vetää loppuun asti. Pakkohan se on, koska lattiat on täynnä tavaraa. Mutta sitten kävikin näin kuten ap:lle nyt.
Kunpa saisin siivousinnostuksen vähän useammin... Mutta kun sen saan, niin siivoan yhden asian kerrallaan. Jos ottaa liian ison urakan, jo siihen ryhtyminen on liian ison kynnyksen takana.
Pitäisikin muuten joskus kesälomalla käydä läpi pari isoa kaappia ja yksi lipasto.
Tuli mieleen tästä aloituksesta kysyä, että onko jollakin sellainen mies, joka ihan omasta aloitteestaan joskus päättää aloittaa tällaisen "suursiivouksen", ja purkaa kaapit, järjestelee, lajittelee, pesee ja putsaa ja laittaa tavarat takaisin? Veikkaan että aika harvinaista on. Mikä naiset saa tekemään tällaista?
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen tästä aloituksesta kysyä, että onko jollakin sellainen mies, joka ihan omasta aloitteestaan joskus päättää aloittaa tällaisen "suursiivouksen", ja purkaa kaapit, järjestelee, lajittelee, pesee ja putsaa ja laittaa tavarat takaisin? Veikkaan että aika harvinaista on. Mikä naiset saa tekemään tällaista?
Koska nainen on kasvatettu ajattelemaan olevansa huono nainen jos koti on sotkuinen. Heikot kodinhoitotaidot omaava nainen tekee sitten tämän tyyppisiä mokia, koska ei oikein muutakaan osaa.
Mies kääntää kalsarit ympäri jos pyykkipäivä jäi väliin, antaa kaappien olla silleen ja jättää lakanat vaihtamatta. Pojat on aina poikia jne.
Mä teen yksi kaappi tai laatikko kerralla. Saattaa mennä useampi päivä, että etenen tasaisesti. Joka päivä vähän. Silti jossain vaiheessa tulee stoppi. Jatkan taas, kun motivaatio iskee. Muuten kerran viikkoon normi imurointi ja pölyjen pyyhintä.
Vierailija kirjoitti:
En mä normaalisti teekään tällaisia siivouksia. Olen vain tehnyt mielessäni alustavan päätöksen erota miehestä ja katsellut pienempiä asuntoja, joihin voisin muuttaa tulevaisuudessa. Kåyn siivotessa läpi tavaraa ja heitän pois turhia. Minulla on niin paljon roinaa, etteivät kaikki mahdu pienempään asuntoon mitenkään. Mies ehkä luulee, että siivoan huvikseni.
Ei kannata revitellä kaikkea kerrallaan vaan tehdä yksi kohde kerrallaan alusta loppuun.
Toki jos tietää mitä aikoo panna kiertoon, niitä voi kerätä kaapeista sieltä täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinä olet reipas. Ei muuta ,kun nyt lajittelemaan. Illalla on jo pajon kunnossa ja palkitset itsesi jollain mieluisalla.
Minulle on vaikeaa saada uudelleensijoitettua se tavarat. Haluaisin päästä eroon yhdestä turhasta lipastista, joka tekee kodin ahtaaksi, mutta kun kaikki muut paikat ovat jo täynnä myös, niin en tiedä mihin ne oikein uudelleensijoittaisin. Ihan liikaa tavaraa kertynyt siis.
Olen itse opetellut siihen, että teen sellaisia "ei niin mielenkiintoisia hommia" etukäteen, siis ennen varsinaista siivouspäivää.
Tällaisia itselle on mm. keittiön kaappien järjestely, leivinuunin pesu, saunatilojen pesu. Sitten kun aloittaa sen isomman siivouksen, niin nämä on jo valmiiksi tehty, eikä tarvitse viimeisillä voiman rippeillä ajatella, että tuokin on vielä tekemättä.
Usein siivotessa miettiikin vain sitä, mikä on vielä tekemättä. Pitäisi miettiä, että "tuonkin olen jo tehnyt, hienoa".
Vierailija kirjoitti:
Minulle on vaikeaa saada uudelleensijoitettua se tavarat. Haluaisin päästä eroon yhdestä turhasta lipastista, joka tekee kodin ahtaaksi, mutta kun kaikki muut paikat ovat jo täynnä myös, niin en tiedä mihin ne oikein uudelleensijoittaisin. Ihan liikaa tavaraa kertynyt siis.
Tuohon on hyvä muutama musta iso jätesäkki ja eiku sekajätteisiin kippaat. Ei ole vaikeaa. Turha liika tavara ahdistaa ihmistä, niinkuin olet havainnut.
Toivon ap:lle sateista, koleaa viikkoa, niin kotihommat tulee tehtyä.