Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihottaako beetasalpaaja? Olen lihonut löytämättä muuta syytä

Vierailija
24.04.2023 |

Sain rytmihöiriöihin, joihin onkin auttanut, mutta paino on noussut. Sykekin on hidastunut. Onko aineenvaihduntakin hidastunut?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut niistä lihottaa, kyllä. En merkkiä muista mikä oli, mutta yleisimpien joukossa kuitenkin. Se hidastaa aineenvaihduntaa ja tekee laihtumisestakin mahdotonta. Kun syke hidastuu niin myös energiankulutuksesi hidastuu. päinvastaisena ilmiönä sitten oma kokemukseni kun oli viikonpäivät syke levossakin 160 yötä päivää niin paino tippui paikallaan maaten 5kg.

Ei kai se nyt voi aineenvaihduntaa mitenkään tuntuvasti hidastaa, jos sillä lääkkellä alentaa sydämen sykkeen normaaliksi?

Hidastuu useilla sadoilla kcl/vrk.  Ei tarvitse hidastua kuin 300-500kcl niin se on nopeasti puoli kiloa lisää painoa viikossa. Läskihän sulaa ihmisellä hengittäessä, eli läski poistuu kehosta palamisprosessina. Silloin kun elät matalalla liekillä niin poltat myös vähän energiaa.

Kiva. 😢 Mä olen tuo matalasta sykkeestä kirjoittanut sairaalloisen ylipainoinen. Ei mulla paino putoa vaikka miten vähän syön. Tai siis ateriankorvikkeilla saan putoamaan hitaasti. Normaalisti en voi syödä tai paino nousee. Nyt noussut, vaikka olen syönyt mielestäni kevyesti. Aina ollut matala syke(tutkittu jopa sairaalassa yli 20v sitten) ja mitä olen nyt keväällä mittaillut niin 45 on. Jos syön vain laihdutusvaliota niin paino pysyy samassa. Tarkoittaa=ei leipää, ei pastaa, perunaa, riisiä yms. hiilareita. Sivusta.

Koitappa rakastua palavasti. Syke nousee pitkäksi aikaa, aineenvaihdunta nopeutuu ja paino tippuu ihan itsestään.  Niin se vain menee. 

Vierailija
22/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut niistä lihottaa, kyllä. En merkkiä muista mikä oli, mutta yleisimpien joukossa kuitenkin. Se hidastaa aineenvaihduntaa ja tekee laihtumisestakin mahdotonta. Kun syke hidastuu niin myös energiankulutuksesi hidastuu. päinvastaisena ilmiönä sitten oma kokemukseni kun oli viikonpäivät syke levossakin 160 yötä päivää niin paino tippui paikallaan maaten 5kg.

Ei kai se nyt voi aineenvaihduntaa mitenkään tuntuvasti hidastaa, jos sillä lääkkellä alentaa sydämen sykkeen normaaliksi?

Hidastuu useilla sadoilla kcl/vrk.  Ei tarvitse hidastua kuin 300-500kcl niin se on nopeasti puoli kiloa lisää painoa viikossa. Läskihän sulaa ihmisellä hengittäessä, eli läski poistuu kehosta palamisprosessina. Silloin kun elät matalalla liekillä niin poltat myös vähän energiaa.

Kiva. 😢 Mä olen tuo matalasta sykkeestä kirjoittanut sairaalloisen ylipainoinen. Ei mulla paino putoa vaikka miten vähän syön. Tai siis ateriankorvikkeilla saan putoamaan hitaasti. Normaalisti en voi syödä tai paino nousee. Nyt noussut, vaikka olen syönyt mielestäni kevyesti. Aina ollut matala syke(tutkittu jopa sairaalassa yli 20v sitten) ja mitä olen nyt keväällä mittaillut niin 45 on. Jos syön vain laihdutusvaliota niin paino pysyy samassa. Tarkoittaa=ei leipää, ei pastaa, perunaa, riisiä yms. hiilareita. Sivusta.

No se on se kilpparin vajaatoiminta. Ei varmaan lääkitys kohdillaan, eikös siihen ole vaikea saada Suomessa osaavaa apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bisoprolol nostaa painoa keskimäärin 4kg, luin. Kyllä ne muuttaa kehon toimintaa niin että painoa voi kertyä. Joku Propral jota otetaan satunnaisesti pieniä annoksia tuskin nostaa painoa, vaikutus on niin vähäinen.

Tuskin kaikilla. Mulla ei nostanut Bisoprolol grammaakaan päinvastoin laihduin. Ystävätär syö kanssa ja on todella laiha.

Vierailija
24/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bisoprolol nostaa painoa keskimäärin 4kg, luin. Kyllä ne muuttaa kehon toimintaa niin että painoa voi kertyä. Joku Propral jota otetaan satunnaisesti pieniä annoksia tuskin nostaa painoa, vaikutus on niin vähäinen.

Tuskin kaikilla. Mulla ei nostanut Bisoprolol grammaakaan päinvastoin laihduin. Ystävätär syö kanssa ja on todella laiha.

Niin, _keskimäärin_. Etkö ole tietoinen siitä etteivät ihmisten kehot toimi kaikki samalla tavalla? Siksi lääkkeiden haittavaikutuksista kaikki eivät esiinny kaikilla. Minulla putosi paino samalla e-pillerillä kuin kaverilla jolla paino taas nousi. Eikö olekin hämmästyttävää!

Vierailija
25/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kilppari on poistettu ja pysyvä tyroksiini-lääkitys. Tästä huolimatta pulssi huitelee jossain 80 tienoilla ja korkeammallakin ilman beetasalpaajaa, jota siis käytän myös. Ylipainoa on, mutta se johtuu herkuista. Mielenkiintoista tekstiä kuitenkin ja pitää pitää mielessä jos saan elämäntapojani muutettua.

Vierailija
26/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet ei lihota vaan se kaikki muu mitä suuhun pistää. Tunnen monia jotka syö beetasalpaajaa mutteivat ole lihoneet vaikka ovat syöneet 5-10 vuotta.

Vierailija
27/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Beetasalpaajilla on hyödyllisten ominaisuuksiensa lisäksi haitallisia vaikutuksia aineenvaihduntaan, kuten insuliinin vaikutuksen heikkeneminen (insuliiniresistenssi) ja verensokerin nousu. Näihin ja todennäköisesti muihinkin vaikutuksiin liittyy taipumus painonnousuun. Tätä on tutkittu eniten kohonneen verenpaineen hoidossa. Beetasalpaajat vähentävät energian kulutusta 510 %, mikä vastaa 100200 kcal/vrk. Tutkimuksissa beetasalpaajiin, verrattuna muuhun verenpainelääkkeeseen, on liittynyt 0,53,5 kg:n painonnousu 612 kuukaudessa. Painonnousu näyttää tapahtuvan muutaman ensimäisen hoitokuukauden aikana ja tasoittuvan sen jälkeen.

En löytänyt suoria vertailuja selektiivisten ja ei-selektiivisten beetasalpaajien vaikutuksesta painoon. Erillisissä tutkimuksissa niiden vaikutukset näyttävät olevan samaa, edellä mainittua suuruusluokkaa. Eniten toiveita beetasalpaajien aineenvaihduntaan liittyvien haittojen vähentämisessä on asetettu verisuonia laajentaviin (vasodilatoiviin) beetasalpaajiin, joista eniten on tutkittu karvedilolia. Tutkimuksessa, jossa verrattiin verenpainepotilailla selektiivistä metoprololia vasodilatoivaan karvediloliin, viidessä kuukaudessa metoprololiin liittyi keskimäärin 1,2 %:n painonnousu (ryhmän keskiarvo 97,0 98,2 kg), karvediloliin keskimäärin 0,17 %:n painonlasku (98,2 97,2), mikä ero oli tilastollisesti merkitsevä.

🤣🤣🤣🖕

Vierailija
28/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koitappa rakastua palavasti. Syke nousee pitkäksi aikaa, aineenvaihdunta nopeutuu ja paino tippuu ihan itsestään.  Niin se vain menee. 

😅 Eli irtosuhteita irtosuhteiden perään, niin pysyy hoikkana.

Vierailija
29/29 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metoprololissa mahdollisina haittavaikutuksina

- painonnousu

- nesteen kertyminen kudoksiin (edeema)

Beetasalpaajat vähentävät energian kulutusta 5–10 %, mikä vastaa 100–200 kcal/vrk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän