Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liiallinen kiltteys ja muiden miellyttäminen, miten päästä eroon?

Vierailija
23.04.2023 |

Ei uskalla toteuttaa omia unelmia, koska lähipiirii ei niitä hyväksy.

Suostuu aina kaikkeen mitä toiset pyytävät.

Töissäkin pyrkii tekemään omat työt mahdollisimman äkkiä että ehtisi auttamaan muita.

Liiallinen kiltteys on todella haitallista itselle.
Miten tästä tavasta pääsee eroon?
Kokemuksia?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue kirja läheisriippuvuudesta ja tunnelukoista.

Vierailija
22/41 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuamalla se, että kiltteyden hyväksikäyttäjiä maailmassa riittää loputtomiin ja ainoa toimiva keino niitä vastaan on rajojen asettaminen. Ylikiltteydellä tulet vain tallatuksi ja todennäköisesti katkeroidut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta ja tee mitä itse haluat. Ei ole muuta keinoa! Et tartte terapiaa ei auta yhtään! Äläkä huijaa itseäsi tai ketään. Tee omat valintasi ja ole rehellinen muille myös. Älä pelkää muiden reaktioita. Älä myöskään ryhdy ilkeäksi tai katkeroidu. Ole johdonmukainen, vahva ja aito sekä rehellinen. Siinä!

Vierailija
24/41 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue kirja läheisriippuvuudesta ja tunnelukoista.

Miksi? Ei ne teitäkään auta. Opiskeletteko loppuelämän? Ihminen tietää mitä pitää tehdä jos on yhtään järjeä päässä. Selitykset pois ja oma elämä haltuun.

Vierailija
25/41 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa kiltteydestä on ollut? Ihan mielenkiinnolla kysyn. Millaisissa tilanteissa sitä käytetään hyväksi?

Mielistely ei ole kiltteyttä. Ja kyllä kilttejä eli hyviä suvaitsevaisia ihmisiä yritetään käyttää hyväksi koska on paljon vaativia itserakkaita ihmisiä. Täytyy pitää huoli itsestä ja olla vahvana. Auttaa kun tuntee itse sen olevan hyvä asia ja sellainen johon pystyy. Rohkeutta ja itsevarmuutta ja kyllä se siitä.

Vierailija
26/41 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika - problem solved!

Vierailija
27/41 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi joku haluaisi elää muita miellyttääkseen. Oma ainoa elämä, miksi tuhlata se tuolla tavalla?

Ihminen toivoo tulevansa hyväksytyksi toisten silmissä. Tavoite ei täyty koskaan, vaan sellaisesta ihmisestä tulee muiden orja ja kynnysmatto, johon kaikki pyyhkäisevät jalkansa. On opittava asettamaan omat rajat. Pitää opetella sanomaan kohteliaasti, että ei käy. Hyväksi käyttöä on monenlaista rahan lainaamisesta kuljetus- ja siivouspalveluihin. Uuden oppimista kannattaa harjoitella.

Vierailija
28/41 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskontolahkoissa rikollisia kirjoitti:

Kristityillä on kiltti syndrooma mutta kyllä saa pitää puolensa ja puolustautua myös kun huomaa selvää rikollisuutta huumerikollisia parasta vaan ilmoittaa niistä varkaista.

Olin pitkään kiltteyskoukussa. Luettelen tässä listan mitä kaikkea tein, saadakseni kiitosta ja hyväksyntää. Olen päässyt näistä irti.

Olen toiminut "kuljetuspalveluna" omaan laskuun tietysti ja omalla autolla.

Antanut rahaa.

Siivonnut ihmisten koteja, ilmaiseksi.

Kuunnellut ihmisiä tuntikaupalla puhelimessa, että saivat kaataa pahat olonsa minulle ja parin päivän kuluttua sama uudestaan. Mikään ei edistynyt. Kerjäsin kiitosta.

Olen maksanut toisten kahveja ja lounaita.

Onneksi heräsin ja opin sanomaan, että en ole pankki, kuljetuspalvelua voi ostaa, siivoojan voi palkata, terapeutit kuuntelevat ammatikseen ja jokainen maksaa omat kahvinsa ja ruokansa. Mikä helpotus.

Vierailija
29/41 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan henki on ankea. Ajatellaan yleisesti että kiltteys= tyhmyys  ja Kiltti= kaikkeen alistuva tossu.  Aivan satavarmasti alunperin ilkeiden lanseeraama ajatusmalli.

Vierailija
30/41 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajan henki on ankea. Ajatellaan yleisesti että kiltteys= tyhmyys  ja Kiltti= kaikkeen alistuva tossu.  Aivan satavarmasti alunperin ilkeiden lanseeraama ajatusmalli.

Nimenomaan. Työssä ja opiskeluissa on tullut vastaan niin monta ei-kilttiä ihmistä, etten halua enää olla heidän kanssaan missään tekemisissä yhtään enempää kuin on pakko.

Vierailija
31/41 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös sanalla "kilttimies" taitaa olla aika negatiivinen kaiku. Tarkoittanee useimmille tylsää tossukkaa.

Vierailija
32/41 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös sanalla "kilttimies" taitaa olla aika negatiivinen kaiku. Tarkoittanee useimmille tylsää tossukkaa.

Ihmisen on hyvä olla kiltti ja ystävällinen,mutta ei hyväksikäytettävä.

Vierailija
33/41 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltteyteen ei kuulu kirehtiä omissa töissään päästäkseen auttamaan muita, vaan se voidaan lukea helposti ylisuorittamiseksi ja puuttumiseksi toisten töihin. Siinä kohtaan kannattaa miettiä hetki haluaako sellaista mainetta itselleen.  Jotakin voi oikeasti ärsyttää ja hän on liian kiltti sanoakseen sen sinulle.

On eri asia tehdä työnsä hyvin ja huolellisesti ja jos aikaa jää on sitten  huomaavaista kysyä voiko auttaa.  Jos työkaverisi on laiska teet väärin muita työkavereitasi kohtaan peittelemällä ongelmaa auttamalla sitä laiskaa/osaamatonta/ alisuorittajaa.  Annat koko työporukan nimissä väärää viestiä pomolle ja hän kuvittelee, että kaikki on hyvin. Sitten sinä joku päivä jäät saikulle uupumuksen vuoksi ja selviää, että suoritat hullun lailla työtehtäviäsi. KUkaan ei tajua miksi, eikä etenkään ammattiliitto rikkoessasi ammattisopimusta suostumalla yhdellä palkalla tekemään kahden ihmisen työt.

Kyllä sinä valitettavasti olet vähän ajattelematon tuossa asiassa, joka menee enemmänkin  naiiviuden puolelle. 

Vierailija
34/41 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Tässä puhuttiin nyt liiasta kiltteydestä ja miellyttämistarpeesta, rajattomuudesta. Todella yleinen ongelma Suomessa tunnekylmän kasvatuksen ja muiden ongelmien kuten esim. alkoholismin vuoksi. Lapsi on pärjännyt kotona ainoastaan sillä että yrittää olla kaikin tavoin täydellinen eikä hänellä saa olla mitään omaa tahtoa ja persoonaa koska sellainen johtaa häpäisyyn/hylkäämiseen.

Vierailija
35/41 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta mikään, se on luonteessa ja siitä joko vanhemmiten kasvaa pois tai sitten ei.

T. Samanlainen...

Vierailija
36/41 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiseni on tuollainen ylikiltti. Otin ohjat suhteessa, niin ettei tämä voi enää suostua kaikkeen, kun asiat eivät ole hänen käsissään. Murtui ennen puhelinmyyjillekin, nyt sanoo niille ettei päätä asioista ja punainen luuri. Tällaisia terveempiä toimintamalleja on helppo opettaa, kun toinen tottelee mielellään.

Itse tietysti otan ilon irti naiseni miellyttämisenhalusta, mutten ikinä hänen terveytensä tai jaksamisensa kustannuksella.

Vierailija
37/41 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua muuttaa itseäni tässä suhteessa, yritin kyllä, mutta elämäni ei parantunut sen myötä, vaan samalla eristäydyin muista ihmisistä. Olen sittemmin hyväksynyt luonteeni, ja oppinut asettamaan rajoja.

Vierailija
38/41 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en halua muuttaa itseäni tässä suhteessa, yritin kyllä, mutta elämäni ei parantunut sen myötä, vaan samalla eristäydyin muista ihmisistä. Olen sittemmin hyväksynyt luonteeni, ja oppinut asettamaan rajoja.

Rajattomasta rajat pitäväksi, miten niin et ole muuttunut :D Ja eihän perustemperamenttiaan voikaan muuttaa. Käytöstä voi.

Vierailija
39/41 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä naiset ajattelee noin toisistaan? Kateellisina, kun tietävät että kiltti viedään vihille, voimaantunut moderni nainen saa irtoseksiä ja kissan.

Vierailija
40/41 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätä etukäteen että mitä sanot. Älä selittele. Poistu tilanteesta.

Ja älä pety itseesi, kun et heti tässä onnistu. Sano itsellesi, että on hyvä kun harjoittelet. On hyvä, että muistit mitä sinun piti tehdä, olla selittelemättä. Tee se uudestaan.

Ole tyytyväinen itseesi. Olet riittävän hyvä. Olet vapaa omiin mielipiteisiin, kuten muutkin, omiin päätöksiin.