Onko kokemusta: kannattaako riitauttaa työpaikkaan valinta?
Kyselen, kun olen alkanut miettiä kohdeltiinko minua väärin. Olin entisellä työnantajalla töissä pari vuotta pätkissä. Minulle kerrottiin, että tulee työpaikka avoimeksi. Siinä vaadittiin sitä koulutustaustaa kuin minulla on ja työkokemusta tietystä tehtävistä. Lisäksi oli mainittu, että eduksi luetaan, jos hakijalla on tällaista osaamista.
Hain työpaikkaa, enkä tullut valituksi. Minua kokeneempi valittiin. Heti valinnan jälkeen kävi ilmi, että hänellä ei ollut sitä osaamista, joka piti lukea eduksi hakijalle. En viitsi tarkkaan kertoa, koska hän tunnistaa itsensä, kun on niin selkeästä asiasta kyse. Minulla oli se osaaminen, mikä piti lukea eduksi, mutta lyhyempi työkokemus alalta.
Mietin, kannattaako ottaa se valinta uudelleen esiin? Työnantajalla on oikeus valita hakijoista sopivin. Miksi pidempi työkokemus alalta tekisi jostain hakijasta sopivamman kuin siitä, jolla kuitenkin on vaadittu pätevyys, työkokemusta alalta ja lisäksi se asia, mikä piti ilmoituksen mukaan olla hakijan eduksi luettava valinnassa.
Jos ta on tyytymätön valintaansa, työsuhde saattaa päättyä joko valitun itsensä ratkaisulla tai ta:n ratkaisulla, koeaikana tai muuten ennen pitkää. Sitten voit hakea uudelleen.
Tässä seuraavassa ei ollut tärkeästä toimesta kyse. Mutta toistaiseksi voimassa oleva työsuhde tuli auki, työtehtävää ja jopa juuri siinä sijaistaen johon tuo haku tuli talossa muutaman vuoden sijaistaneena esimiesten oletus että se paikka on mun jos haen. Mutta työyhteisössä, ensinnäkin se hlöstötiedote, jossa hausta ilmoitettiin, piilotettiin minulta ja piilottaja varmaan se tyyppi joka muutenkin suhtautui kielteisesti minuun, tosin se tyyppi koettiin työryhmässä töistään laistajaksi, jätti aina työkuormaansa muiden hoidettavaksi, mistä asiasta oli jo kissa nostettu pöydälle. No, en halunnut hänelle pettymystä tuottaa, en hakenut paikkaa. Paikan sai toiselta puolelta Suomea seudulle vasta muuttanut täti. Ei tainnut ainakaan pitkään siinä työssä olla, siirtyi joko samassa talossa muihin hommiin tai muutti takaisin sinne mistä tuli. Että oleoa hyvä vaan, sait minulta paljon! Sait minulta sen "mikä oli minulle" miltei varattu. Tätä varaamista on mulle sitten toitotettu muualla sijaisuuksissa, itseänsä ensisijaisena pitävä aukoo vieressä päätään kun mulle on tuotu määräyskirjaa "ethän vaan tuonut sitä, mikä oli mulle varattu!"