Miksi erityistä tukea tarvitsevia lapsia ja nuoria on nykyään niin paljon?
Kommentit (43)
Nykyvanhempien haukkuminen taitaa olla elämäntehtävä joillekin. Omassa nuoruudessani 80-90-luvulla riitti, että lapset jotenkin piti hengissä. Jos lapsi/nuori oireili niin syytä ei koskaan etsitty vanhemmista elleivät he olleet ilmeisen juoppoja tai rikollisia. Kun sairastuin vaikeaan masennukseen teininä koko elämäni kestäneen kaltoinkohtelun vuoksi niin missään vaiheessa vanhempiani tai kotiolojani ei kyseenalaistettu. Koko hoidon tavoite oli "korjata lapsi" ja osoittaa miten minä olen ongelma. Kun nyt aikuisena pohdin lapsuuttani niin nykykriteereillä minut olisi pitänyt sijoittaa, mutta tuohon aikaan ei edes lastensuojeluilmoituksia tehty.
Huvittaa kun minä kerroin adhd:stani ja yksi tyyppi alkoi paasata kännyköistä ja läppäreistä :D Olen syntynyt 1990. Kun kysyin että millähän aikakoneella kävin kännykällä surffaamassa niin veti punaiseksi ja häipyi.
Sama meillä oli. Lapsi oli todella hyväkäytöksinen ja kiltti koulussa (ja kotona), sekä pärjäsi tiedollisesti ja taidollisesti hyvin. Nyt opiskelee yliopistossa. Ne neurotyypilliset häntä kiusasivat kouluaikoina jopa siinä määrin, että jouduin tekemään rikosilmoituksen.