Te, joilla ei ole mitään kummoista koulutusta, mitä teette työksenne???
Minkälaisiin töihin on mahdollisuus päästä ilman koulutusta?
Itse olen keski-ikäinen mies ja olen ollut viimeiset 20 vuotta tehtaassa töissä. Tehdas suljetaan ja jäänen työttömäksi.
Aikoinaan nuorena yläkoulun jälkeen opiskelin ammattikoulussa. Sen alan töitä en ole tehnyt eikä kyseinen ala kiinnosta enää.
Mitkä on vaihtoehdot? Onko uudelleenkouluttautuminen ainoa vaihtoehto?
Kommentit (25)
Olen merkantti (sillä tutkinnolla ei ole 90 -luvun jälkeen tehnyt enää yhtään mitään) ja ajan rekkaa työkseni. Toki vaati tuo rekkakuskin ammatti vajaan vuoden koulutuksen, mutta eipä ollut muutakaan tekemistä.
Yrittäjä. Välillä on hyviä vuosia ja välillä heikompia. Elämä on ollut ihan antoisaa ammattikoulu pohjalta.
Ei ole kuin ylioppilastodistus. Sekin 20:n vuoden takaa. En ole oikeastaan koskaan ollut töissä. Satunnaisia pätkätöitä vain silloin tällöin. Tälläkin hetkellä olen työttömänä. En ole vuosiin edes etsinyt töitä.
Uudelleen kouluttautuminen taitaa olla ainoa tie. Mutta taitaa olla pitkä matka ja paljon haasteita edessä.
Olen vartija. Opiskelin turvallisuusalan perustutkinnon monimuoto-opintoina 35-vuotiaana. Pelkällä ammatillisella koulutuksella olisi työllistyminen ollut varmaa mutta tosiaan, halusin suorittaa tuon perustutkinnon.
N38
Olen leipomotyöntekijä. Alla siis ylioppilastutkinto. Alan olla jo palkkataulukon kärjessä..
Voisin sulle kuvitella rekkahommaa.
Epäsäännöllistä tyätä kummallisilla ehdoilla mutta jos olet joustava niin paikkasi löydät.
Ite oon ensin ollu kuskina ja nyt yrittäjänä ilman palkollisia.
Ihan hyvin menee. Tai siis viimeset 42 v on mennyt.
Hienoa että kysyit, osoittaa aktivisuutta.
Olen markkinointipäällikkö. Pikkuhiljaa noussut "ylöspäin" hierarkiassa. Samassa firmassa töissä 25v.
Aika harvassa ovat nykyisin työpaikat, joihin pääsee ilman alan koulutusta. Eli suosittelen kouluttautumaan ellei sinulla ole tiedossa työtä samalta alalta, jota olet tehnyt.
Niin tuohon äskeiseen lisäys tai kaksi.
Mut erotettiin keskikoulusta. Kaks viikkoo pakkolomaa.
Vaari siis äidin isä hoxas mikä juttu ja keksi hommii.
Ja teki mutsille todistukset! Koulusta.
Sit vaan siitä kaikkien kakkaduudien jälkeen löysin itteni rekan ratista...
Vaimo aina muistuttaa, että kun sinusta huokuu niin äärimmäinen ammattiylpeys.
No haloo what. Näillä vuosirenkailla oon ylpeä.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojaksi tai vartijaksi pääsee aina.
Ei todellakaan pääse. Ei enää 2020-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Ainakaan vartijaksi ei pääse. Siivoojaksikaan ei, jos ei ole kokemusta erilaisista laitteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Ainakaan vartijaksi ei pääse. Siivoojaksikaan ei, jos ei ole kokemusta erilaisista laitteista.
Lomamökkejä voi keikkaluonteisesti päästä siivoamaan.
Minä kävin lähihoitajan koulutuksen, inhosin työtä. Nykyään olen tehtaassa töissä. Säännöllinen päivätyö, viikonloput vapaat. Palkka sama, kuin lähärin 3- vuorotöissä. Liukuhihnaa, mutta ilman stressiä. Lisäksi mukava työyhteisö, ilman selkäänpuukottajia.