AUTA LASTA SAAMAAN JOULUMIELI!!!!!!!!
Joulupuu on hyväntekeväisyysprojekti, jonka tavoitteena on antaa joululahja niille helsinkiläislapsille, jotka todennäköisesti jäisivät muuten ilman Joulupukin tuomisia.
Keskuspuiston nuorkauppakamari toteuttaa projektin yhdessä kauppakeskus Forumin, yhteistyöyritysten sekä Helsingin kaupungin sosiaalitoimen kanssa. Helsingin sosiaalitoimisto varmistaa lahjojen jakelun niin kodin ulkopuolelle sijoitetuille lapsille ja nuorille kuin avohuollon piirissä oleville lapsiperheillekin.
Paketteja odottaa tänäkin vuonna moni lapsi ja nuori.
Yksistään pääkaupunkiseudulla lastensuojelun piirissä oli vuonna 2005 yli 7 650 lasta. Sijaishoidossa näistä lapsista oli yli 2 500, pääosin 6-12 -vuotiaita. Koko maassa lastensuojelun piirissä oli yli 56 350 lasta, joista kodin ulkopuolelle sijoitettuna oli lähes 15 000 lasta. Viimeisten vuosien aikana huostaanotot ovat kasvaneet vuosittain 2-5 %. Joulupuu haluaakin saada ihmiset tiedostamaan laajemmin lähiympäristönsä tarpeet ja miettimään, mitä juuri minä voisin tehdä lasten hyväksi.
PROJEKTEJA ON MUISSAKIN KAUPUNGEISSA! AUTA!!!!
Kommentit (31)
Esim. minun lapseni sai postia, että hänelle on varattu tuollainen paketti. Meillä kävi perhetyöntekijä muutaman kuukauden alkuvuodesta, kun oli suurehko kriisi menossa. Olen yh, lapsen isä on vankilassa, ja elämme pykälien mukaan köyhyysrajan alapuolella, MUTTA: lapsella on paljon rakastavia aikuisia lähipiirissä, ja lahjoja tulee kymmeniä vaikken itse ostaisi yhtäkään! Soitin jo sossuun ja kerroin tilanteen, mutta sieltä vaan vastattiin että tottakai haette paketin. En tiedä mitä pitäis tehdä :/
Samoin paketin saa kummilapseni perheen lapset, perhe on tällainen tyypillinen sossuhuijariperhe, eli vanhemmat eronneet paperilla ja nostavat kaikki mahdolliset tuet, ahneena vaan odottavat että mitä saavat!
Suurin osa varmasti menee ihan oikeisiin osoitteisiin, mutta minun mielestäni esim. oma lapseni ei ole vailla joulumieltä eikä varsinkaan vailla lahjoja... :/ Hulluinta tässä on, että olin itsekin ajatellut osallistua ko. keräykseen.
Saimme myös MLL:n HyväJoulumieli -lahjakortin, se sentään tuli ihan oikeasti tarpeeseen koska ylimääräistä rahaa meillä ei juuri ole (mun tulot kotihoidontuki, lapsilisä, ei elareita koska olen edelleen virallisesti naimisissa, asumistuki) ja sukulaiset kaukana, joten nyt saadaan meillekin jouluherkut :)
Olen jo osallistunut pienellä summalla toisenlainen lahja keräykseen, mutta tekisi mieleni auttaa myös kotimaassa avun tarpeessa olevaa perhettä.
8.-20.12. Forumin katutasossa Fazerin kahvilaa vastapäätä on Joulupuun pääkuusi, jossa on ihmisiä päivystämässä arki-iltaisin klo 17-20 ja viikonloppuisin koko päivän. Joulupuulta voi hakea pakettikortin, johon on merkitty lahjansaajan sukupuoli ja ikä sekä jätetty tyhjä tila paketin sisällön kuvaamiseksi. Valitun ikäiselle lapselle ostetaan lahja, ja se toimitetaan joulukuusen luokse päivystäjille. Niihin aikoihin kun kuusella ei ole päivystystä, lahjoja voi jättää Forumin Info-pisteeseen. Toimitamme kaikki lahjat Helsingin kaupungin sosiaaliviraston toimipisteisiin, josta ne jaetaan saajilleen henkilökohtaisesti ennen joulua
näitä keräyksiä on monissa kaupungeissa!
Ilmeisesti vanhemmat olivat saaneet esittää toiveita, sillä yhden esimerkkilahjan kohdalla luki " toppahaalari ja topparukkaset"
muissa lahjojen taso/ arvo oli tyyliä body/ tuoksuva saippua.
Ei varmaan jollekulle oli ongelma ostaa haalaria, mutta vähän oli minusta ylimitoitettu pyyntö perheeltä, vaikka tarvetta olisikin, uudesta tavarasta kun on kyse.
ihmiset saavat itse valita minkäikäiselle ostavat lahjan. Se viedään keräyspisteeseen josta ne kuljetetaan sosiaalitoimeen. Sosiaalitoimistot jakavat tarvitseville lapsille.
Meidän pienemmässä kaupungissa sossu on antanut listan lapsista (vain sukupuoli ja ikä) jotka tarvitsisivat lahjan. Tämä tieto roikkuu puussa ja ihmiset saavat valita minkä niistä ottavat. Meillä ei toivota tiettyjä lahjoja vaan kaikki käy.
ja lahjat jaetaan perhetyön keskuksen kautta. Keravalla siis.
¿Lahjan saajilta ja lahjoittajilta saatu palaute oli mykistävää viime vuonna. Kunpa jokainen lahjoittaja olisi voinut olla paikalla näkemässä, kun eräs pieni ekaluokkalainen vastaanotti yllätyslahjan. Hän ei ollut uskoa, että paketti oli hänelle ikiomaksi ja kun paketista vielä löytyi mieluinen lahja, oli joulun tunnelma suorastaan käsin kosketeltavissa!¿
Tässä erään projektin vetäjän kertomaa..
Ens viikolla pakko kerkii, monena vuonna on pitänyt. Ihana ja tärkeä asia.
Ei olisi varaa antaa rahaa/uutta tavaraa, mutta kyllä meiltäkin käytettyä löytyisi. Varmaan sekin kelpaisi jollekin...?
vantaan lastenkodissa on n. 20 lasta mutta osa ovat vauvoja.
Ajatelkaa näiden lasten surua kun eivät voi viettää joulua perheen parissa (läheisten) ja monet eivät saa lahjan lahjaa, odottavat kauhulla vaan sijoituspaikkaa.
en ehtisi tekemään kahta reissua keskustaan vaan ostaisin mieluummin lahjat kotinurkilta ja kävisin vain heittämässä ne forumiin.
Keskuspuiston nuorkauppakamarin sivuilta löytyy tietoa.
varaa lahjoihin ota yhteyttä häneen ja anna heille käytettyä. Sähköpostiosoite on ketjussa.
Vierailija:
täytyykö helsingissä käydä hakemassa lahjakortti etukäteen vai voiko vaan viedä haluamansa lahjan?
en ehtisi tekemään kahta reissua keskustaan vaan ostaisin mieluummin lahjat kotinurkilta ja kävisin vain heittämässä ne forumiin.
Viime vuonna vein keräyksen toka vikana päivänä kolme aikaisemmin hankkimaani lahjaa, ja pyysin kerääjältä niihin sopivat kortit. Kortteja oli vaikka kuinka paljon jäljellä. (Niissä korteissa siis lukee vaan esim. " poika 4v" , " tyttö 10v" jne.) Sen muuten huomasin että pienten lasten kortit olivat käyneet kaupaksi huomattavasti paremmin kuin yli 10-vuotiaiden.
Eiköhän sijoitetut lapset saa lahjoja niiltä sijaisvanhemmilta? He saavat siis lahjat sijaisvanhemmilta, ehkä joiltain sukulaisilta ja sosiaalitoimistolta tämän projektin kautta. Suomessa on paljon ydinperheitä, joilla ei ole varaa ostaa lahjoja lapsille, mutta heitä ei tällaiset projektit saavuta.
joka olisi kuitenkin edullista ja mukavaa. Pienille käy melkein mikä vain pieni lelu.
Vierailija:
Eiköhän sijoitetut lapset saa lahjoja niiltä sijaisvanhemmilta? He saavat siis lahjat sijaisvanhemmilta, ehkä joiltain sukulaisilta ja sosiaalitoimistolta tämän projektin kautta. Suomessa on paljon ydinperheitä, joilla ei ole varaa ostaa lahjoja lapsille, mutta heitä ei tällaiset projektit saavuta.
turussa on ainakin ollut kauppahallissa luulisin et on tänäkin vuonna