Kun läheinen kuolee alkoholin takia
Onko täällä muita, joiden läheinen ihminen on kuollut alkoholismin seurauksena? Minun isäni kuoli vähän aikaa sitten maksakirroosiin. Se oli jo kova pala, kun saimme vihdoin tietää, mikä isää vaivasi. En siltikään halunnut uskoa isän olevan vakavasti sairas ja voivan kuolla milloin vain. Nyt on todella tyhjä olo ja suree vain sitä, kun ei osannut ajoissa puuttua asioihin.. Ei voinut edes yrittää vaikuttaa asioihin. Haluaisin vertaistukea muista saman kokeneista... Löytyykö teitä?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä muistaa sellanenki, ettei syytä itteensä liikaa, siitä ettei olis tarpeeks yrittäny auttaa, ihmistä jolla alkohoolin kanssa ongelma, kyllä se itestä on kiinni, että haluaa lopettaa juomisen, ei siitä muuten oo mitään hyötyä, vaikka omaiset ja läheiset tekis mitä vaan
Onko se itsestä kiinni?
Oletan, että ihminen juo tai käyttää huumeita sen takia, että hänellä on paha olla. Ja paha olo on mt-ongelma. Mt-ongelmat taas eivät ole tahdonalaisesti päätettävissä.
Addiktion syyt eivät ole noin yksinkertaisia.
Addiktion hankkimiseen riittää pelkkä addiktoivan aineen käyttö.
Toiset ovat myös alttiimpia kuin toiset.
Toki, mutta jotainhan ihminen saa alkolista, jos sitä käyttää. Helpotusta oloon.
Eli ihminen, joka tarvitsee helpotusta oloonsa, on jollain tapaa mt, eikö?
Se paha olo voi johtua riippuvuudesta...
Riippuvuuteen riittää aineen käyttö esim opioidin käyttö kipuun tai alkoholin runsas viihdekäyttö iloisen opiskelija/sinkkuelämän aikana.
Toki usein päihteitä on alettu joskus käyttää itselääkintänä mt- ongelmiin, suruun, yksinäisyyteen...
Vierailija kirjoitti:
Et sinä mitään vertaistukea löydä. Yrität vain vierittää syyllisyyden pois, jonkun muun niskoille jotta tuntisit olosi paremmaksi.
Mene sinä muualle purkamaan sinun pahaa oloa. Jätä ap. rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä muistaa sellanenki, ettei syytä itteensä liikaa, siitä ettei olis tarpeeks yrittäny auttaa, ihmistä jolla alkohoolin kanssa ongelma, kyllä se itestä on kiinni, että haluaa lopettaa juomisen, ei siitä muuten oo mitään hyötyä, vaikka omaiset ja läheiset tekis mitä vaan
Onko se itsestä kiinni?
Oletan, että ihminen juo tai käyttää huumeita sen takia, että hänellä on paha olla. Ja paha olo on mt-ongelma. Mt-ongelmat taas eivät ole tahdonalaisesti päätettävissä.
Toki, mutta jotainhan ihminen saa alkolista, jos sitä käyttää. Helpotusta oloon.
Ei. Alkoholisti on addikti, joka tarvitsee alkoholia estääkseen voimakkaat vieroitusoireet. Se on tietysti helpotusta oloon, mutta ei mielenterveyden takia siinä mielessä, mitä sinä sillä tarkoitat.
Olen tuo, jolle vastaat. Eräs huumeita käyttävä sanoi minulle, että kaikki aineita käyttävät tekevät sitä siksi, että ovat masentuneita tms.
Siksi oletan, että kaikkien päihteiden käyttäjien motiivi on sama.Mikä tässä logiikassa menee pieleen?
Se kumpi on ensin. Masennus -> addiktio, vai addiktio -> masennus. Molemmat on mahdollisia ja on tärkeää tietää, kumpi on alkusyy. Ihminen voi juoda hilpeänä kaljaa, kunnes on koukussa ja masentuu siitä. Ja sama kaikkien muidenkin päihteiden kanssa. Tällaiset asiat ei välttämättä ole yksiselitteisiä ja siksi pitäisi tietää juurisyyt siitä, ottaako ihminen ensin aineita iloon vai suruun (masennus). Addiktion kehityttyä on tavoitteena vain sen ylläpitäminen vieroitusoireiden välttämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se itsestä kiinni?
Ei. Alkoholisti on addikti, joka tarvitsee alkoholia estääkseen voimakkaat vieroitusoireet. Se on tietysti helpotusta oloon, mutta ei mielenterveyden takia siinä mielessä, mitä sinä sillä tarkoitat.
Olen tuo, jolle vastaat. Eräs huumeita käyttävä sanoi minulle, että kaikki aineita käyttävät tekevät sitä siksi, että ovat masentuneita tms.
Siksi oletan, että kaikkien päihteiden käyttäjien motiivi on sama.Mikä tässä logiikassa menee pieleen?
Se, että kaikki eivät ole masentuneita jotka käyttävät päihteitä. Oletat asioita yhden ihmisen mielipiteen pohjalta.
Isäni kuoli maksa kirroosiin 56 vuotiaana, jo nuorena tajusin että alkoholismi on vakava sairaus joka lopulta vie hautaan, ellei ihminen itse pysty juomista lopettamaan. Ei minun rakkauteni koskaan kuollut hänen juomisesta huolimatta, hänet vei sairaus jota ei enää pystynyt hallitsemaan. Siinä kuolin vuoteella kun isääni katsoin, iso mies oli kutistunut, väriltään keltainen. Silloin päätin mielessäni että en koskaan anna alkoholin vaikuttaa elämääni niin suuresti että siihen kuolen. Tuo päätös on aika hyvin pitänyt, käytän kyllä mutta kohtuudella. Kuitenkin minä tunsin että minusta tuli jonkinlainen kokemus asiantuntija, että pystyn auttamaan, että minulla olisi sellaisia kykyjä auttaa ihmisiä. Kuinka väärässä olinkaan, en ole yli- ihminen, en pysty auttamaan tuossa äärettömän vaarallisessa sairaudessa ketään, kaikki lähtee lopulta siitä kuka juo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä31541 kirjoitti:
Päihderiippuvainen todellakin joutuu suomessa tekemään itse ratkaisunsa, koska hoitoa on vaikea tai mahdotonta saada.
Tämä ei ole heidän eikä omaisten syytä. Ihmeellistä, ettei suomessa saada järjestettyä hoitoa järkevästi tähän kansantautiin.
Alkoholismiin ei ole mitään hoitoa, se paranee vasta haudassa.
Lääkekannabista on käytetty alkoholivieroitukseen. Toimii monilla tosi hyvin ja on vähähaittainen lääke.
Wauu, kannabishullu löysi tännekin!
Sinun kannattaisi ottaa selvää asioista, ennen kuin tulet tyhmyyksiäsi latelemaan.
Kommentti, johon sinä hölmöilit, on tosiasia. Kaikkein miedoin päihde on ihan oikea, toimiva ja vaaraton ratkaisu alkoholista vieroittamiseen. Ja jos se ei sattumalta toimisi, mitä siinä menettää?
Addiktiosta toiseen siirtymisessä ei ole mitään järkeä.
Siis miten olisit voinut vaikuttaa edes asioihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se itsestä kiinni?
Se, että kaikki eivät ole masentuneita jotka käyttävät päihteitä. Oletat asioita yhden ihmisen mielipiteen pohjalta.
Alkoholi aiheuttaa masennusta.
-ohis
https://www.surevankohtaaminen.fi/paihdesensitiivinen-suru/