Kun läheinen kuolee alkoholin takia
Onko täällä muita, joiden läheinen ihminen on kuollut alkoholismin seurauksena? Minun isäni kuoli vähän aikaa sitten maksakirroosiin. Se oli jo kova pala, kun saimme vihdoin tietää, mikä isää vaivasi. En siltikään halunnut uskoa isän olevan vakavasti sairas ja voivan kuolla milloin vain. Nyt on todella tyhjä olo ja suree vain sitä, kun ei osannut ajoissa puuttua asioihin.. Ei voinut edes yrittää vaikuttaa asioihin. Haluaisin vertaistukea muista saman kokeneista... Löytyykö teitä?
Kommentit (69)
Jos kerran joi, niin miten tuollainen sairaus voi tulla yllätyksenä? Toki maksakirroosiin voi sairastua ja kuolla ihminen, joka ei ole koskaan alkoholia käyttänyt.
Jotenkin ristiriitainen aloitus. Voihan surukin sitä tehdä. Pahoillani joka tapauksessa isäsi pois menon myötä, tää palsta selkeesti tekee skeptiseksi mut.
Mun veli oli narkkari, joutui onnettomuuteen aineissa ja kuoli. Sillä on monenlainen kirjo aineita elimistössään. Isäni joi koko ikänsä ja lopulta kuoli haimasyöpään.
Kasvatti-isä teki itsemurhan kännissä. Mä lasken senkin alkoholiin kuolemiseksi. Jos olisi nukkunut päänsä selväksi, niin maailma olisi tarjonnut parempia vaihtoehtoja. Jotkut vaan ovat kännissä niin pirun ehdottomia. Ei ole enää mitään. :(
Vierailija kirjoitti:
Et sinä mitään vertaistukea löydä. Yrität vain vierittää syyllisyyden pois, jonkun muun niskoille jotta tuntisit olosi paremmaksi.
Sitä suu puhuu, mitä sydän on täynnä 💔
Otan osaa pahaan oloosi.
Alkoholi vei sukulaispojan. Tultuaan armeijasta joi kiihtyvällä tahdilla ja elämänsä viimeisen kolmevuotisen istui paikallisessa keskikaljakuppilassa aina samat pilkkihaalarit päällä oli kesä tai talvi ja ruinasi ihmisiltä olutpullon hintaa selittämällä olevansa syntypäiväsankari.
Sitä mietin, jääkö juoppona kuolleet automaattisesti taivaspaikasta paitsi? Eli joutuvat ikuiseen tuleen, vaikka olisivat anelleet Jumalalta apua sairauteensa?
Käyttäjä31541 kirjoitti:
Päihderiippuvainen todellakin joutuu suomessa tekemään itse ratkaisunsa, koska hoitoa on vaikea tai mahdotonta saada.
Tämä ei ole heidän eikä omaisten syytä. Ihmeellistä, ettei suomessa saada järjestettyä hoitoa järkevästi tähän kansantautiin.
Alkoholismiin ei ole mitään hoitoa, se paranee vasta haudassa.
Voit toki pakottaa alkoholistin olemaan pari kuukautta laitoksessa juomatta, mutta heti sen jälkeen juominen lähtee siitä, mihin jäikin.
Äitini kuoli 52-vuotiaana kun aivot "leikasi kiinni" pitkällisen alkoholin käytön takia.
Osanotto sinulle ap isäsi poismenon johdosta. Alkoholismi on sairaus, jonka etenemiseen et olisi voinut vaikuttaa. Maksakirroosinkaan etenemiseen ei voi vaikuttaa.
Yritä muistella sinun ja isäsi hyviä hetkiä, ja tee hänestä kaunis muisto sydämeesi.
Tsemppiä!
Otan osaa ap! Olen kokenut tuon saman. Oma isäni halusi kuolla raitistumisen sijaan tajuttuaan että maksan kunto on huono. Tai näin ainakin vahvasti luulen. Isäni salasi maksakirroosin läheisiltä ja joi itsensä kirjaimellisesti hengiltä lopulta lyhyen ajan sisällä. En usko että olisin voinut puuttua juomiseen ajoissa. Yksin asuva alkoholisti usein salaa läheisiltään, kuinka paljon alkoholia menee ja piilottelee juomistaan.
Alkoholihuume on merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä31541 kirjoitti:
Päihderiippuvainen todellakin joutuu suomessa tekemään itse ratkaisunsa, koska hoitoa on vaikea tai mahdotonta saada.
Tämä ei ole heidän eikä omaisten syytä. Ihmeellistä, ettei suomessa saada järjestettyä hoitoa järkevästi tähän kansantautiin.
Lääkekannabista on käytetty alkoholivieroitukseen. Toimii monilla tosi hyvin ja on vähähaittainen lääke.
Kuoli alkoholin aiheuttamaan maksasyöpään. Alle viisikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä31541 kirjoitti:
Lääkekannabista on käytetty alkoholivieroitukseen. Toimii monilla tosi hyvin ja on vähähaittainen lääke.
Olen alkoholin liikakäyttäjä itse, enkä ikinä lähtisi tällaiseen vieroitukseen ikipäivänä. Päihteestä toiseen ja kannabiksesta kovempiin. Ehkä toisille toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä31541 kirjoitti:
Olen alkoholin liikakäyttäjä itse, enkä ikinä lähtisi tällaiseen vieroitukseen ikipäivänä. Päihteestä toiseen ja kannabiksesta kovempiin. Ehkä toisille toimii.
Kannabis on lääkekäytössä hyvin vähähaittainen aine. Ihan sama mitä harhaluuloja sinulla asiasta on. Alkoholi taas on yksi voimakkaimmista huumeista maailmassa ja tuhoaa solumyrkkynä myös eniten aivoja.
Viisi addiktoivinta ainetta: Alkoholi ja tupakka samassa sarjassa kovien huumeiden kanssa
https://stumppi.fi/viisi-addiktoivinta-ainetta-alkoholi-ja-tupakka-sama…
.
https://www.is.fi/terveys/art-2000007700851.html
Alkoholi on hermomyrkky, joka tuhoaa aina aivosoluja.
.
https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-156725
Alkoholi linkittyy vahvemmin syöpään kuin tiesimmekään - uusi tutkimus paljastaa.
Isäni kuoli 52-vuotiaana. Maksa petti. Aiemmin hänelle puhuttiin maksansiirtomahdollisuudesra. Ei se koskaan toteutunut, koska sitä varten pitää ihmisen raitistua kokonaan. En ymmärrä, millä ilveellä jotkut julkkikset on saaneet uuden maksan ja jatkaneet juomista. Taviksella se menee niin, että ei saa käyttää tippaakaan, vaan täysraittiutta seurataan kuukausia tai pidempäänkin.
En tiedä, mitä kukaan olisi voinut tehdä. Isäni oli sairastunut alkoholiriippuvuuteen jo alaikäisenä, vaikka välillä oli vuosiakin juomatta, esim. minun syntymäni jälkeen. Vanhemmat kuitenkin erosivat, kun olin noin 5 v., koska isän vapaa-aika meni siinä vaiheessa pullon kanssa pusikoissa ja kuppiloissa. Lakkasin käymästä hänen luonaan viikonloppuisin noin 9-vuotiaana, koska hänellä oli uusi puoliso, joka oli myös alkoholista riippuvainen. En jaksanut katsella sammuvia aikuisia, ja joskus olin äidille viikonlopun jälkeen kertonut ahdistuneena, että tappelivat ja äitipuoli pamautti isääni paistinpannulla. Äiti oli sanonut, että pakko ei ole mennä enää.
Sen jälkeen tapasin isääni enää päiväselti. Esim. hän kävi kotoa hakemassa, vei jäätelölle ja käytiin vaikka sorsia syöttämässä tai ukin haudalla kukkia kastelemassa ja illaksi toi takaisin kotiin. Usein teki myös ohareita. Esim. yhtenä jouluna hänen piti hakea ja olisi menty yhdessä junalla mummon luo, joka asui toisella paikkakunnalla, oli sinne ukin kuoleman jälkeen muuttanut. Isä ei tullutkaan hakemaan enkä nähnyt mummoa sen joululoman aikana. Isä menetti myös useamman työpaikan, jostain syystä tuntui uusia löytyvän. Muutaman vuoden ennen kuolemaansa oli kuitenkin työtön ja sitten oli se maksakirroosi yms., minkä takia ei olisi töihin pystynytkään. Minun yo-juhliin oli kutsuttu, lupasi tulla, varmistin vielä, että selvin päin sitten tulet ja hän lupasi, mutta soitti illalla, että nyt ei pääse. Kuulin äänestä, että ihan päissään. Pyysi, että avaa ovi kun kohta joku tulee, hän on saanut ihmisen tuomaan yo-lahjan sinne. Sen kuitenkin sainkin,, vanha naapuri, jonka minäkin olin tavannut, oli autolla lähtenyt 50 km päähän kuskaamaan lahjaa. Aina minä tiesin, että isä välittää, vaikka hän ei sairautensa takia kyennyt olemaan hyvä isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä31541 kirjoitti:
Kannabis on lääkekäytössä hyvin vähähaittainen aine. Ihan sama mitä harhaluuloja sinulla asiasta on. Alkoholi taas on yksi voimakkaimmista huumeista maailmassa ja tuhoaa solumyrkkynä myös eniten aivoja.
Alkoholi ei ole laillista siitä syystä, että se olisi vähähaittainen päihde. Päinvastoin. Se on laillista siitä syystä, että se on kova ja tappava huume, jonka aiheuttama riippuvuus on kovien huumeiden luokkaa, ja sillä voidaan laillisesti ryöstää ja tappaa ihmisiä mielinmäärin.
Suomessa alkoholi aiheuttaa yli 4000 mielisairaalahoitoa vaativaa psykoosia joka vuosi, ja joka vuosi noin 6000 ihmistä joutuu sairaseläkkeelle alkoholin aiheuttamien sairauksien johdosta. Alkoholi on myös osallisena yli 80 prosentissa väkivaltaa. Merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja.
Kallista lystiä veronmaksajille.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä31541 kirjoitti:
Voit toki pakottaa alkoholistin olemaan pari kuukautta laitoksessa juomatta, mutta heti sen jälkeen juominen lähtee siitä, mihin jäikin.
Kokemuksen syvä rintaääni! Otan osaa 😊
Miksi ap ei saisi koittaa saada syyllisyydentunteita pois? Ei se ole ap:n vika että isänsä kuoli tai edes se että joi.
Et olisi ap voinut tehdä yhtään mitään. Raitistuminen lähtee ihmisestä itsestään.
Voimia suureen suruun.