Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä myötätuntoa näitä ylisuuria asuntolainoja ottaneita kohtaan?

Vierailija
22.04.2023 |

Ensin mainostettiin ja kehuttiin kaikkialla, miten halpaa oman asunnon ostaminen on ja ihmiset ottivat ihan ylisuuria lainoja. Vaikka viranomaiset varoittelivat.

Nyt sitten ainakin Hesari on täynnä näitä vinkujia, joita harmittaa kun huoleton elämä Kalliossa tai Kalasatamassa loppuu kun pitääkin ihan oikeasti maksaa sitä ylisuurta asuntolainaa ja aloittaa yhtiölainan lyhennyksetkin.

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. En ole vahingoniloinen.

Vierailija
2/85 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oikeastaan. Eivät osanneet talouttaan arvioida, joten en ymmärrä miksi pitäisi sympata. En symppaa ihmisiä jotka ryyppää rahansa tai ottaa pikavippejäkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis esimerkiksi haja-asutusalueilla vaikeuksiin joutuneita kohtaan minulla on myötätuntoa, kun niin monet kustannukset ovat heillä yllättäen nousseet.

Mutta Helsingissä oli viimeiset vuodet jatkuvasti näitä influenssereita ja julkkiksia, jotka mainostivat valtavilla veloilla ostettuja uusia asuntojaan ja osa taviksista sitten seurasi perässä. Että vaikka kuinka viranomaiset varoittelivat, että ne korot tulevat nousemaan ja että se 70% yhtiölaina tulee maksuun joku päivä, niin silti ihmiset ostivat ihan keskipalkoilla noita aivan ylihintaisia asuntoja uusilta muotialueilta. Ja kehuivat, miten niillä vain rikastuu. Nyt sitten ovat vaikeuksissa mutta mistään ei haluta luopua mutta vingutaan vain kuinka väärin on, kun pitääkin vähän katsoa rahanmenoa. Näitä juttuja tuntuu Hesarissa olevan jatkuvasti.

Vierailija
4/85 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, ehkä jos tätä ei ois edeltäny se leveily ja köyhien ja työttömien parjaaminen, vetäkää 'ttu päähänne, ei kel annu solidaarisuus sillon kun teillä oli asiat hyvin.

Vierailija
5/85 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. En ole vahingoniloinen.

Eli sun mielestä holtitonta ylivelkaantumista pitäisi sääliä? Miksi? Ei se ole vahingoniloa todeta, että jos ihmiset ovat menneet kaikista varoituksista huolimatta tekemään tyhmiä asioita, niin ei sitä tarvitse kenenkään sääliä. Miksi nämä ihmiset edes kerjäävät sääliä, mitä se heitä auttaa?

Vierailija
6/85 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä oikeastaan. Eivät osanneet talouttaan arvioida, joten en ymmärrä miksi pitäisi sympata. En symppaa ihmisiä jotka ryyppää rahansa tai ottaa pikavippejäkään. 

Samaa mieltä.

Vierailija
7/85 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Itse kukin päättää aivojensa käytöstä. Tai käyttämättömyydestä.

Vierailija
8/85 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään tuntoja lainojen ottajia kohtaan.

Vierailija
9/85 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan sääli. Jos tulotaso on vain keskituloisen, niin yksinkertaisin matematiikkakin kertoi heille että heillä ei ole varaa miljoonan asuntoon Kalasatamasta. Jos silti meni ostamaan sen miljoona-asunnon niin se on ihan oma moka.

Vierailija
10/85 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin elvistelivät OSTETTIIN ASUNTO JA AUTO oli lyhennys vapaita ja tonttien vuokratkin alkaisivat vasta vuosien päästä. ei käy sääliksi suomen tyhmempää rehvakasta kansan osaa.

Vierailija
11/85 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mutta on myös pientä siitäpäs saitte-iloa, pakko myöntää.   Nyt kaatuu monella tutulla niskaan ylisuuren okt-lainan kulut, sähkökulut, korkokulut, remppakulut jne.   Nämä samat tutut ovat vuosikymmenet nakelleet niskojaan ja naureskelleet tollolle vuokra-asujalle, joka tuhlaa rahansa. Omistusasunto kuulema vaan kasvattaa arvoa ja sen ylläpito on ihan pikkurahoja vaan....

Vierailija
12/85 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myötätuntoinen näitä kohtaan. Taloudellinen ahdinko ei ikinä ole naurun asia vaan avun paikka. 

Vierailija
13/85 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suutari pysyköön lestissään. Soppahan siitä syntyy kun tavikset rupee leveilemään ja pröystäilemään. Kun olisi kelvannut tavallisempi - kuten tavikselle kuuluisi kelvata - ei olisi hätiä mitiä.  

Vierailija
14/85 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myötätuntoinen näitä kohtaan. Taloudellinen ahdinko ei ikinä ole naurun asia vaan avun paikka. 

No mene sitten henkilökohtaisesti maksamaan noiden miljoonalainat.

Säälitkö myös ihmisiä jotka tekevät muita tyhmyyksiä jotka tietävät tyhmyyksiksi ja joista varoitellaan ja silti tekevät niin? Jos on niin tyhmä niin eiväthän noin tyhmät ihmiset sitten ole edes oikeustoimikelpoisia vaan pitäisi laittaa holhoukseen.

Vierailija
15/85 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vahingoniloinen mutta ihmettelen nykyihmisiä kun kaikki pitää saada heti.

Vierailija
16/85 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kyllä, miten minua piikiteltiin ja pidettiin tyhmänä, kun en uskonut nollakorkojen ajan jatkuvan loputtomiin ja siksi en asuntolainaa hieman alle keskituloisena ottanut. Että sinänsä vähentää hieman myötätuntoa se, että omat varoitukseni menivät kuuroille korville.

Toisaalta koen aina myötätuntoa heitä kohtaan, jotka ovat yrittäneet menestyä jossakin, ja ovat epäonnistuneet. Pidän ihailtavana sitä, että joku osaa suuriakin unelmoida samalla, kun itse olen jo jotenkin talouskriisistä toiseen eläneenä jo jotenkin pysyvä pessimisti minkään haaveiden suhteen.

Vierailija
17/85 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan vielä löydy myötätuntoa koska korot eivät ole edes korkealla. Vähän tingitään luksuksesta niin rahat riittävät taas.

Vierailija
18/85 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ottivat ylisuuria asuntolainoja tuloihinsa nähden. Itseaiheutettu ahdinko. Kyllä näitä ylisuuria lainanottajia nauratti kovin kun saivat ison lainan ja saivat muille ylvästellä asunnoistaan ja pilkata muiden köyhäilyä. Mene sinä sitten auttamaan heita. Minä en mene. Myykööt tappiolla vaikka lukaalinsa pois. 

Vierailija
19/85 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, mutta on myös pientä siitäpäs saitte-iloa, pakko myöntää.   Nyt kaatuu monella tutulla niskaan ylisuuren okt-lainan kulut, sähkökulut, korkokulut, remppakulut jne.   Nämä samat tutut ovat vuosikymmenet nakelleet niskojaan ja naureskelleet tollolle vuokra-asujalle, joka tuhlaa rahansa. Omistusasunto kuulema vaan kasvattaa arvoa ja sen ylläpito on ihan pikkurahoja vaan....

Suomalainen klassikkohan on verrata omistusasumista vuokra-asumiseen vertaamalla pelkkää lainan nollakorkoa  vuokraan.    Unohdetaan aina kaikki muut omistusasujan kulut.

Vierailija
20/85 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan vielä löydy myötätuntoa koska korot eivät ole edes korkealla. Vähän tingitään luksuksesta niin rahat riittävät taas.

No tämäpä se. Noissa valitusjutuissa on aina ihmisiä Kalasatamasta ja Kalliosta, jotka itkevät miten heille on niin kauheaa kun ei ole varaa enää joka päivä tilata Woltilla ruokaa.

Tulee mieleen, että ovatko nämä ihmiset ihan oikeasti aikuisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä