Voiko pian 13-vuotiaan "pakottaa" mummolaan yökylään?
Ei haluaisi mennä. Ei kuitenkaan yksin voi kotiinkaan jäädä yöksi, meillä on miehen kanssa hotelliyö varattu ja pienemmät lapset innoissaan menossa mummolle. Tämä vanhin juputtaa vastaan.
Kommentit (37)
Noh, senkun pakotat. Ja teet itse mitä lystäät. Mutta älä odota, että olisi sitten vanhempana hyvät ja läheiset välit.
nimim. Tuo entinen teini, nykyinen 45v, joka ei ota omatoimisesti vanhempiin yhteyttä ja jokainen soitto sieltä päin v##uttaa.
Ei saa pakottaa. Ei lapsi tai nuori ole mummon viihdyttäjä. Eikä tätien saati setien. Hän itse haluaa olla varmaan kotona tai minkä kokee turvalliseksi. On turvaton nuoruus, jos on väkisin sukulaisilla ja joku muu päättää. Lapsen tunteita pitää todellakin kuulla ja kuunnella. Mummon näkee muutenkin normaalilla kyläilyllä, sekään ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13-vuotiasta ei oikein voi jättää yksin kotiin eli voi pakottaa.
Minlä ikäisen voi jättää yksin kotiin?
Lain mukaan 18v
Tässä ei todennäköisesti ole kysymys siitä että lapsi ei varsinaisesti haluaisi mennä mummolaan vaan siitä että hän ajattelee että vaihtoehtona on tyhjä kämppä jossa voi olla yksikseen ja touhuta omiaan. Kaverit ovat todennäköisesti omien vanhempiensa valvonnan alaisia joten kotibileitä ei välttämättä tarvitse pelätä mutta esimerkiksi yötä päivää pelaaminen tietokoneella tai konsolilla saattaisi tulla kysymykseen.
Voi pakottaa. Olen itse pakottanut omat lapset välillä siskon luokse, kun olen tarvinnut omaa aikaa, vaikka varsinkin nuorempi on jumpitellut vastaan. Olen yksinhuoltaja. Lapsi on lapsi vielä 13- vuotiaanakin.
Ei 13-vuotias saa vielä päättää kaikesta, eikä hänen ehdoillaan mennä. Muksut vaan mummolaan, ja sillä sipuli.
Meillä 17-vuotias tyttö menee ihan mielellään mummolaan, jos vaihtoehtona on jäädä yksin kotiin viikonlopuksi. Tyttö on niin säikky, että säpsähtelee pientäkin kolinaa ja kuvittelee, että joku on yöllä ikkunan takana pihalla.
Mitähän vttua taas? 13 v tekee juuri niin kuin aikuinen sanoo. Mitä kyselemistä tuossa edes on? Ei lasten kanssa neuvotella mistään asiasta.
Aikuiset määrää, mitä 13-vuotias tekee. Ei voi vielä jäädä yksin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei todennäköisesti ole kysymys siitä että lapsi ei varsinaisesti haluaisi mennä mummolaan vaan siitä että hän ajattelee että vaihtoehtona on tyhjä kämppä jossa voi olla yksikseen ja touhuta omiaan. Kaverit ovat todennäköisesti omien vanhempiensa valvonnan alaisia joten kotibileitä ei välttämättä tarvitse pelätä mutta esimerkiksi yötä päivää pelaaminen tietokoneella tai konsolilla saattaisi tulla kysymykseen.
Ei 13 vuotiaisiin voi luottaa yhtään, tiedä vaikka tappaisi vielä jonkun ollessaan ilman valvontaa. En ottaisi nykylasten kanssa sitä riskiä, että kotiin tullessa on joku tapettuna olohuoneen lattialla ja tuo nuori kriminaali pakomatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 17-vuotias tyttö menee ihan mielellään mummolaan, jos vaihtoehtona on jäädä yksin kotiin viikonlopuksi. Tyttö on niin säikky, että säpsähtelee pientäkin kolinaa ja kuvittelee, että joku on yöllä ikkunan takana pihalla.
Se johtuu geeneistä.
Meillä on 11 v jatkuvasti yksin öitä kotona, kun meidän vanhempien työvuorot menee päällekkäin. Ollut jo 10 v alkaen. Meillä ei ole mummoloita.