Talousostokseni s-ryhmälle 370e/kk, puhelinlasku 20-25e/kk, taloyhtiölaajakaista 12e/kk, kuntosalin kk-maksu 28e/kk, hsl-kausikortti 60e/kk...Voisiko nyt joku selittää että miten minun perustoimeentulotuestani voitaisiin leikata???
370e+25+12+28+60 = 495e
Kuukausittaiset PAKOLLISET kuluni ovat siis 495e kun ruoan hinta on noussut niin älyttömästi viimensen vuoden parin aikana...Perustoimeentulotuena määrä on 555e/kk.
Syön terveellisesti mutta en ökyillen...Ruoan osuus on ehkä 340e/kk, ja loput muita talousostoksia.
Käyn 4 kertaa viikossa kuntosalilla ja treenaan tavoitteellisesti sekä kovaa.
Urheilen myös muuten; Käyn uimassa sekä juoksemassa.
Pakollisten kulujen jälkeen jää siis vain 60e "liikkumavaraa".
Ja ottakaa huomioon että tuossa ei ole vielä mitään ns. ylimääräistä...Ei edes vaatteita, jotka nekin ovat melko pakollisia ostoksia ajoittain.
Puhumattakaan virkistyksestä, jota sitäkin kai saa työttömälläkin olla joskus?
Kaikkia lääkkeitäkään ei saa kelasta korvattuna...
Joten voisitteko laskelmalla nyt kertoa että miten tästä "ruhtinaallisesta" perustoimeentulotuesta olisi muka varaa leikata jotain?
Mielestäni se tarvitsisi ennemminkin korotustua, ruoan hinnan noususta johtuen...
M34
Kommentit (1047)
Vierailija kirjoitti:
Maltan tuskin odottaa että tekoäly ja automatisaatio vievät työttömiä haukkuvien, Ahkerien Veronmaksajien työpaikat. Saavat sitten kortistossa miettiä että oliko asiallista haukkua muita loisiksi.
Saat jäädäkin odottamaan.Hyvälle työntekijälle on aina töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.vantaa.fi/fi/palveluhakemisto/palvelu/ulkokuntoilupaikat#ta…
Tuossa linkki ulkoliikuntapaikkoihin Vantaalla. Oli AP:lle liian työlästä etsiä itse googlettamalla.En ole AP, mutta näköjään vastaajalla itsellä pahoja ongelmia ymmärtää lukemaansa. Nyt puhuttiin saleista, ei ulkoliikuntapaikoista. Et ole selvästi koskaan harrastanut aktiivisemmin mitään kestävyysliikuntaa, kun et ymmärrä, että näissä on todella iso ero.
Kaupungin sisäsalit eivät ole kalliita myöskään.
Et selvästi osaa itse ottaa asioista selvää ja lauot asioita täydellä mutulla. Kunnan salit, joita sijaitsee esimerkiksi uimahallien yhteydessä, maksavat kunnasta/kaupungista riippuen 5-8 € kerta. Kuukauden salikortista saa pulittaa 20€-30€. Hintaero AP:n salikorttiin on siis minimaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos ap valittaisiin töihin joutuu hakee jäisi työttömäksi muita hakijoita työpaikasta riippuen 30-100. Mihin he menisivät? Miten joku voi olla niin tyhmä ettei tajua että työpaikkoja ei ole kaikille?
Niin että ap on muka laupias samarialainen, joka uhraa oman työllistymisensä, jotta joku muu niistä 30-100 ihmisestä saa töitä 🤣🤣🤣🤣
Onko taas typerämpää kuultu.Ei vaan vasta argumentti mene töihin mantralle. Miten voi olla niin typerää porukkaa ettei tajuta ettei töitä ole kaikille???
No oi suuri guru, kerropa se Suomen työpaikkojen MAKSIMIMÄÄRÄ, ja mikä sen siihen rajoittaa?
Mikä sun ajatus nyt tästä sitten on? Mihin mennä töihin? Mistä joku suostuu maksamaan palkkaa? Ota huomioon että Suomessa tarvittaisiin kaksinkertainen tai kolminkertainen määrä työpaikkoja että kaikilla sellainen olisi. Joka kolmas yli 16-vuotias on eläkkeellä ja suomalaisista vain joka neljännellä on vakituinen kokoaikainen työpaikka työttömiä ja osa-aikaisia ja epävarmojen tulojen varassa on suuri osa työikäisiä miten sen selittäisit että kaikille olisi jossain työpaikka ja ketään ei vaan ole sinua ennen ajatellut heille sitä kertoa? Ja miksei ketään kertoisi?
Ei tarvittaisi. Väitteesi mukaan Suomessa tarvittaisiin 5,2- 7,8 MILJOONAA työpaikkaa että saataisiin parisataatuhatta työllistettyä. .
kaksinkertaiselle määrälle nykyisestä olisi tarvetta, kolminkertaiselle jos eläkeläisetkin joutuisivat töihin ja kaikki kynnelle kykenevät jotenkin tarvisi päästä töihin.
MIKSI tarvittaisiin LISÄÄ työpaikkoja ENEMMÄN KUIN SUOMEN VÄKILUKU ON?
Ei ole niin paljon kunnollisia työpaikkoja kuin luulet. Suurimpaan osaan työpaikoista ei valita työtöntä vaan joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maltan tuskin odottaa että tekoäly ja automatisaatio vievät työttömiä haukkuvien, Ahkerien Veronmaksajien työpaikat. Saavat sitten kortistossa miettiä että oliko asiallista haukkua muita loisiksi.
Tirsk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä kun lukee, niin todella toivoo että tukia pienennetään.
Itse just tulin helvetillisestä työvuorosta,sosiaaliala,huomenna lähden klo 06 uudelleen. Ei kuntosalikorttia... Itse maksan oman asumiseni saunoineen päivineen.
Ja nää vinkuu,että korotuksia pitää saada. Onko yhteiskunta teille jotain velkaa??. Onko tämä hyysääminen mennyt jo liian pitkälle?
Ettekö ymmärrä,että rahaa ei ole ylläpitää tällaista järjestelmää? Vttu!Työttömät eivät ole syy sinun ahdinkoosi tai siihen, että työskentelet alalla missä on matala palkka ja haastavat työolot ja -ajat.
Niin onhan se mukavaa köllötellä kotona kun matalapalkka töitä ei huvita tehdä mutta raha kyllä kelpaa.
Olet laiskempi kuin loiset.
Minä olen sitä matalapalkka työtä tehnyt enkä valita .Toiset katsoo oikeudekseen loisia koska ei huvita.Kuka on laiska?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä et ole töissä? Jos voit käydä salilla, voisit varmaan tehdä töitäkin?
Jos haluaa vaikuttaa omiin tuloihinsa, ei kannata elellä muiden armopaloilla.
Ei voi tehdä töitä, jos ei ole työpaikkaa. Tyhmää verrata työntekoa salilla käymiseen, salille kun voi kuka tahansa lampsia vaikka heti. Töihin ei.
Töitä löytyy pk-seudulla pilvin pimein, jos vaan halua on. Mutta kivempihan se on tietysti loikoilla ja käydä välillä salilla ja hengata kavereiden kanssa.
Ei yhteiskunnan pitäisi sallia tätä, että osa porukasta on vapaamatkustajia. Jos ei työnteko kiinnosta, niin sitten voi asua vaikka sillan alla. Ei ole muiden vastuulla maksaa terveiden ihmisten ilmaista ylläpitoa. Ap on selvästikin ihan toimintakykyinen aikuinen mies, ei mitään syytä olla työttömänä. Jos ei löydy oman alan töitä, niin sitten jotain muuta. Näin me muutkin teemme.
On nimenomaan muiden vastuulla kustantaa ylläpito ja tulonsiirrot yhteiskunnassamme vähätuloisille heillä kun ei ole tuloja ja eriarvoisuus pitää pitää kurissa.
Höpö-höpö!Ei ole mikään velvollisuus elättää muita kuppaavia terveitä ihmisiä jotka ei itse pärjää elämässä ilman paapomista.
Onon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse just tulin helvetillisestä työvuorosta,sosiaaliala,huomenna lähden klo 06 uudelleen. Ei kuntosalikorttia... Itse maksan oman asumiseni saunoineen päivineen.
Ja nää vinkuu,että korotuksia pitää saada. Onko yhteiskunta teille jotain velkaa??. Onko tämä hyysääminen mennyt jo liian pitkälle?
Ettekö ymmärrä,että rahaa ei ole ylläpitää tällaista järjestelmää? Vttu!Työttömät eivät ole syy sinun ahdinkoosi tai siihen, että työskentelet alalla missä on matala palkka ja haastavat työolot ja -ajat.
Niin onhan se mukavaa köllötellä kotona kun matalapalkka töitä ei huvita tehdä mutta raha kyllä kelpaa.
Minä olen sitä matalapalkka työtä tehnyt enkä valita .Toiset katsoo oikeudekseen loisia koska ei huvita.Kuka on laiska?
Sinä olet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa linkki ulkoliikuntapaikkoihin Vantaalla. Oli AP:lle liian työlästä etsiä itse googlettamalla.En ole AP, mutta näköjään vastaajalla itsellä pahoja ongelmia ymmärtää lukemaansa. Nyt puhuttiin saleista, ei ulkoliikuntapaikoista. Et ole selvästi koskaan harrastanut aktiivisemmin mitään kestävyysliikuntaa, kun et ymmärrä, että näissä on todella iso ero.
Et selvästi osaa itse ottaa asioista selvää ja lauot asioita täydellä mutulla. Kunnan salit, joita sijaitsee esimerkiksi uimahallien yhteydessä, maksavat kunnasta/kaupungista riippuen 5-8 € kerta. Kuukauden salikortista saa pulittaa 20€-30€. Hintaero AP:n salikorttiin on siis minimaalinen.
Minä käyn kunnan uimahallin salilla, josta saa työttömänä alennuksen.
Hinta on tuo 28e/kk alennuksen jälkeen.
Ap
Saat sympatiani AP. Olen itse tkeläkkeellä ja välillä on käynyt mielessä tosi masentuneet ajatukset inflaation tekemän elintasoleikkuun myötä. Kovasti tahtoisin töihin mutta olen työkyvytön.
Ei tämä ole elämää tämä pikkutuloilla kitkuttelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä löytyy myös ulkoilmakuntosalit, kannattaa ottaa selvää, ennen kuin arvostelee muita.
Nämä "ulkoilmakuntosalit" eivät ole toiminnassa suurilta osin talvisin. Sitä paitsi nämä eivät vastaa varustukseltaan liikuntasaleja, Et selvästi ole vieraillut itse yhdessäkään. Liikuntaan tutustuminen AP:n tavoin tekisi sinullekin kyllä hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö ymmärrä,että rahaa ei ole ylläpitää tällaista järjestelmää? Vttu!samat fiilikset oli itsellä kun.olin ls laitoksessa töissä ohjaajana. vihasin sitä työtä ja työaikoja kolmessa vuorossa. nyt olen koulunkäynnin ohjaaja päivätyössä ja tienaan vähän mutta saan päälle toimeentulotukea ja asumistukea. olen siis kokopäibäisessö työssä mutta palkka on tosi huono.suosittelen alan vaihtoa vaikka palkka pienenisi.
t: sosionomi
Oletteko nyt pikkuisen väärällä alalla, jos asenne tosiaan on tuo? Ja ajatusmalli kateellinen huono-osaisille sekä syy-seuraus suhteiden ymmärtäminen puuttuu täysin.
T. Myös sosionomi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saleilla voi käydä omilla rahoillaan tai syököön vähemmän jotta jää salimaksuun rahaan. Ei ole yhteiskunnan asia maksaa työttömille.
Eiköhän tuo liikkuminen ihmisten ilmoilla ja se bussilippu että voi nähdä vaikka kavereita ehkäise mt-hoitokuluja. Kotonako sitä pitäisi syrjäytyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet
Taidat itse olla se kotona loisiva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Vaikka olisit maailman paras työssäsi, menetät sen heti jos joku kone tekee sen tehokkaammin tai halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.
Bussilippu ylimääräistä luksusta??? Täh? Nyt olen aivan ällikällä lyöty.
Millä minä sitten kuljen esim. kuntosalille tai työhaastatteluun? Vanhempia/sisaruksia tapaamaan? Kaverille? Vaatteita ostamaan kun tarve?Vai onko työttömän mielestäsi tarkoitus ainoastaan istua neljän seinän sisällä?
Ap
Työhaastattelun matkakuluihin saa erillistä tukea. Kuntoile kotona. Kävele vaatekauppaan. Ei veronmaksajien tehtävä ole maksaa sun sosiaalisten suhteiden hoitoa.
Kotona ei pysty tekemään samanlaista kehitystä antavaa harjoitusta kuin kuntosalilla...Ei voi edes verrata keskenään.
Millä minä esimerkiksi korvaisin 150kg:lla tehdyn kyykkysarjan kotona?
ap
Yritätkö edes elää halvemmalla? Jos yrittäisit, pyöräilisit tai kävelisit kaupungin ILMAISELLE salille
Missä itä-vantaalla on ilmainen kuntosali?
Vaihdan heti sinne jos kerrot.
Ap
Kerrotko nyt ap, kuka vuokrasi ja sähkösi maksaa. Tunnut olevan paikalla, muttet vastaa asialliseen kysymykseen.
En ole ap. Mutta eikö se nyt ole kysymättäkin selvää kun toimeentulotukea saa.
Ei ollut täysin selvää, kun itse en ole koskaan toimeentulotukea saanut. Omalla työllä elämiseni maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuossa olisi vielä kiristämisen varaa. Turhia kuluja ainakin
-kuntosali -> kuntoa voi hoitaa ilmaiseksikin
-puhelinkulut-> reilusti halvempiakin liittymiä on
-Netti - > miksi maksat netistä kun selkeäasti taloyhtiöliittymä on, se perusnopeus on ihan riittävä normikäyttöön.
-Ruoka. Ruokakuluista selkeämmin voisi nipistää,pienemmälläkin kulutuksella pärjää.
Eli "pakolliset" kulusi EIVÄT olleet pakollisia kuluja vaan sisälsi jo niitä "virkistymismenoja".
Poistoon joutaa tämäkin spämmialoitus.
-Kotitreeni kehonpainolla vs. kuntosali eivät ole verrannollisia keskenään. En saa samaa ärsykettä mitenkään kotitreenillä.
-Ei ole halvempaa liitttymää, eikä enää edes samanhintaista. Olen kyllä kysellyt. Minulla siis 4g rajaton, joka 19e/kk. Halvempi perusmaksullinen tietysti olisi, mutta sitten siinä nostaisi netin käyttö ja puhelut laskun yli nykyisen.-Taloyhtiön netti on sellainen jonka voisin tietysti vaihtaa hitaampaan, mutta säästäisin vain 12e/kk, ja nopeus netissä tipussu 10 prosenttiin (100mbs ->10mbs)
-En kyllä keksi miten nipistäisin ruokakuluista. Kuten sanoin niin treenaan kovaa 4 kertaa viikossa ja urheilen muutenkin. Painan 90kg ja olen 185cm pitkä. Energiankulutukseni on kova.
Ostan ihan perusjuttuja vain, kuten kanaa ja riisiiä, maitoa, ruisleipää, kinkkua leivän päälle, joskus jauhelihaa...ap
Tuon tyyppinen raskaamman luokan kuntosaliharjoittelu on luksusta. Ei siihen ole suurella osalla työssäkäyvistäkään varaa. Kuten täällä on sanottu, oletat elintasosi olevan tavallista keskiluokkaista elämää toisten kustantamana. Toimeentulotuella on tarkoituskin olla tiukkaa eikä siihen kuulu luksus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet
Taidat itse olla se kotona loisiva?
Kyllä olen kaikkea mitä voit kuvitella ja nimenikin on Lois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3,5€/krt on oma lähisali, mutta toki jos käy usein niin ei ole sen kannattavampi. En ole itse kritisoinutkaan ap:n salillakäymistä. Jotkin ulkosalit ovat myös hyviä, mutta suurin osa lienee surkeita ja tehty design edellä.
Koska yhteiskuntamme lakkaa toimimasta ilman tuota mekanismia eikä ketään halua sitä toisenlaista yhteiskuntaa. Pohjois-Koreaa ym.
Vähätuloiset eivät ole todennäköisesti ole yhtään sen laiskempia tai kummempia kuin sinäkään.