Tuletteko muut 40+ ikäiset jo raihnaiseksi suursiivouksesta?
Siivosin toissapäivänä mökillä 9 tuntia (välissä kyllä istuin sen ajan että söin, ja join kahvit paristi).
Siivoukseen kuului myös piharakennuksen siivousta, kannoin tynnyreitä yms painavaa, ja olin koko päivän jalkojen päällä liikkeellä, paikasta toiseen kulkien.
Illalla särki nilkkoja, jalkapohjia ja polvia.
Seuraavana päivänä eli eilen piti jatkaa siivousta kotona, siivosin 4 tuntia, vaihdoin järjestystä eli kannoin huonekaluja eri paikkoihin, imuroin, luuttusin, kontaten pesin vessanlattiat, järjestelin jne...
Vaikka loppupäivän vain istuskelin sohvalla, niin illalla sänkyyn päästyäni jalkapohjia, nilkkoja ja polvia kihelmöi särystä varmaan tunnin, ennenkuin rauhoittuivat.
Ja tänään on polvet olleet kipuilevat jo heti herättyä. Olokin flunssainen, pieni päänsärky ja tukkoinen olo. Tiedän, että johtunee vaan noista siivouksista.
Mutta siis, olenko jotenkin poikkeuksellisen huonokuntoinen nelikymppinen, vai tuleeko teille muillekin jo tällaisista parin päivän suursiivouksista tällaisia oireita kehoon...?
Kommentit (33)
Kyllähän tuommoinen jo jäsenissä tuntuisi. Olen 48. En edes ottaisi mitään yhdeksän tunnin urakkaa vaan jakaisin useammalle päivälle.
Enkä todellakaan konttaa lattioilla kun varsimopitkin on keksitty.
Ja käyn siis salilla ja liikun muutenkin päivittäin että en ihan rapakunnossa ole 😄
47v ja en tule. En ole mitenkään erityisen urheilullinenkaan.
Olisit jakanut siivoukset monelle päivälle niin ei tarvitsisi vinkua huonoa kuntoa.
58v mutta en harrasta suursiivouksia. No, mökillä ehkä talven jälkeen. Mutta en tule kipeäksi
Voihan sitä kaksikymppinenkin paikkansa saada kipeäksi, jos yhtäkkiä tekee jotain raskasta tuntikausia putkeen, ja rasittaa lihaksia ja niveliä joita ei muuten käytä yhtä paljon. Iän myötä se luonnollisesti varmaan lisääntyy, mutta en nyt sanoisi että 40 olisi joku absoluuttinen käännekohta, ainakaan minulla.
Vierailija kirjoitti:
58v mutta en harrasta suursiivouksia. No, mökillä ehkä talven jälkeen. Mutta en tule kipeäksi
Mulla sama ikä ja en edes jaksa suursiivota.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuommoinen jo jäsenissä tuntuisi. Olen 48. En edes ottaisi mitään yhdeksän tunnin urakkaa vaan jakaisin useammalle päivälle.
Enkä todellakaan konttaa lattioilla kun varsimopitkin on keksitty.
Ja käyn siis salilla ja liikun muutenkin päivittäin että en ihan rapakunnossa ole 😄
No ei tällaiset urakat mullekaan "normaalia" ole, mutta nyt oli vähän niinkuin pakkotilanne 😅 ja varsimoppi yleensä käytössä, mutta nyt oli senkin suhteen poikkeus, kun halusin putsata kaikki laattasaumat ja ahtaat kolot perusteellisesti.
Jotenkin vaan lähestulkoon säikäytti, miten kroppa ei kestäkään enää kuten nuorempana. Nyt koin ja tajusin ekaa kertaa tämän jotenkin näin konkreettisesti. Mieli olis virkeä ja tekis mieli tänään jatkaa vielä muutama siivoushomma, mutta järki sanoo että keholle pitää nyt antaa lepoa, etten särje sitä... Tylsää 🤷🏼😅
Ap
Miten saa kulutettua yhdeksän tuntia siivoamiseen?
Kyllä minäkin olisin loppu jos noin kauan siivoaisin. Jos teen suursiivouksen (matot, peitot, tyynyt, viltit ulos, imurointi, lattioiden pyyhintä, pölyjen pyyhintä, yleistä järjestelyä) niin saan siihen kulumaan 5 tuntia. Seuraavana päivänä voi vaikka pestä ikkunat ja tehdä muuta järjedtelyjä.
Meen kahville ja robo imuroi. Ap konttaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten saa kulutettua yhdeksän tuntia siivoamiseen?
Kyllä minäkin olisin loppu jos noin kauan siivoaisin. Jos teen suursiivouksen (matot, peitot, tyynyt, viltit ulos, imurointi, lattioiden pyyhintä, pölyjen pyyhintä, yleistä järjestelyä) niin saan siihen kulumaan 5 tuntia. Seuraavana päivänä voi vaikka pestä ikkunat ja tehdä muuta järjedtelyjä.
Mökillä siivous on hidasta. Ensin aloitan sillä, että haen puut liiteristä ja lämmitän hellan, jotta saan lämmitettyä pesuvedet, jotka kannoin ämpärillä kaivosta... Ja 9 tunnin siivoukseen kuului siis myös ison ulkovaraston järjestely ja siivous...
Ap
En tee suursiivouksia, ei ole tarvetta.
No kyllä tommosesta monen tunnin urakasta kieltämättä tulee raihnainen olo. Alaselkää, käsivarsia särkee jne ja ikää 40 :D olen kuitenkin ihan ok fyysisessä kunnossa eikä ylipainoa/sairauksia mut ei ne nivelet ja lihakset enää palaudu tai kestä samaa raadantaa kuin nuorena!
Ootpa ahkera. Ite siivoon nykyisin ehkä kaks tuntia kerrallaan. Sängynaluset on pahat.
Mut oonki jo 62. Laiska liikkumaan. Aiemmin keväällä sain lenkkeilyinnon. Nyt istuskelen tuolissa kuunnellen lintuja
Kyllä nuoremmallekin tulee kipuja ja kolotuksia jos esim. istumstyöläinen yhtäkkiä tekee 9h tuollaisia töitä. Vaikka ei olisi edes rapakuntoinen. Yleensä jalat särkee niiden päälläolosta ja muutoin tulee käytettyä sellaisia lihaksia joita ei normaalisti välttämättä käytä. Olen itse 34v ja meni n. kuukausi-pari tottua kokonaan melko fyysiseen keittiötyöhön
Olen tosi paljon vanhempi, mutta en tule erityisen kipeäksi. Jättimäisiä siivouksia tosin en teekään, kun siivoan jossain järjestyksessä aina enemmän, siis viikkosiivous+ joku ekstrakohde..
Lisäksi olen oppinut, että oikeilla työvälineillä työ sujuu paremmin: teleskooppivarsi ja siihen sopia moppeja, lastoja, liinoja, harjoja jne.
Olen kyllä harrastanut pilatesta vuosikymmeniä, eli osaan tehdä liikkeitä jaseniä oikein käyttäen enkä riuhtoen. Raskaat nostot ( huonekalujen siirto) uloshengityksellä jne. - nuo tulee itsestään, ei tarvitse siihen keskittyä.
Mutta joo, 9 tuntia mökin siivousta + muu rakennus, kyllä siitä rasittuu.
Yhdeksän tuntia siivousta on iso urakka. Jos yhtään lohduttaa, niin mun alaselkään alkaa sattua pelkkä kodin imurointi eikä neliöitä ole kuin 85. Jos konttaisin pesemässä lattioita, epäilen että polviin koskisi seuraavana päivänä.
No, mulla on ikää enemmän ja jaan isomman siivouksen kahdelle päivälle.
No joo.
Tosin olen ollut "raihnainen" jo parikymmentä vuotta ainakin mm.fibron takia, joten yleinen olotila on vähän aina sellainen 100% junan_alle_jäänyt. Oon vaan niin tottunut tähän, etten oikein edes muista muuta. Tuska kuuluu elämään.
En muista koska olisin suursiivonnut, teen usein mutta vähän kerrallaan.