vasta omien poikien myötä olen havahtunut siihen miten huonosti poikia kohdellaan
Siis ihan kilttejäkin poikia. Lähtökohta on aina se, että asenne poikia kohtaan on negatiivinen :(
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Pojat on poikia -äiti uhriutuu :(
* tai isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväkäytöksiset saavat hyvää kohtelua. Opettakaa jälkikasvunne käyttäytymään fiksusti eikä mitää pojat nyt on poikii- mentaliteettia. Jos tyttö riehuua ja sikailee niin varmasti tulee samat seuraamukset. Jostain syystä kuitenkin tytöiltä vaaditaan pienestä asti keskimäärin järkevämpää käytöstä.?
Tämä vuoksiko nyt ei saa kertoa tuliko tyttä vai poika vai joku niistä kymmenestä muodosta. Edes neuvoloissa ei saa kysellä moisia.
Hulluksi on mennyt ja yhä hullummaksi menee, onneksi lapseni ovat aikusia. Luojan kiitos.
Ja mitä tämä erottelu, juurihan kailotettiin ettei tytössä ja pojassa, miehessä ja naisessa ole mitään eroa?
Menepä katsomaan minkä tahansa päiväkodin pihaa ja totea, että puolet lapsista on puettu pinkkiin. Sitten voit uudelleen miettiä tuota olkiukkoasi, ettei hulluna nykyaikana saa edes kysyä lapsen sukupuolta.
Ei lehmää tarvitse ostaa jo maitoa tahtii, enkä lähde päiväkoteja syynäämään. Turha olkiukotella, ei uppoa.
Seuraan mediaa, toki kriittisesti ja nyt huomasin kuinka äitiyspakkauksen kaikki vaatteet ovat väriltään kuin 10-vuotta sekaisin pestyt ja likaiset vaatteet. Muistaakseni vauvakin tykkää väreistä yli kaiken.
Olihan täällä jo äsken aloitus, kuinka uskaltaa toimia kun ystävä/tuttava sai vauvan. Siis pitää olla varovainen ettei loukkaa kysymyksellä, kumpi syntyi tyttö vai poika. Onhan tämä naurettavaa, tai kuvottavaa.
Ai niin, nythän lapsukainen saa heti puhumaan opittuaan sanoa tahtooko olla tyttö vai poika, tai sukupuoleton.
Kriittinen median seuraaja pahoitti mielensä äitiyspakkauksen väreistä ja koki anonyymin palsta-aloituksen paitsi taatusti todeksi, myös kuvottavaksi.
Oikeasti tuo on pelkkää olkiukkoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin huomannut tämän ekaluokkalaisen äitunä. Poikia syytellään ryhmänä vaikka vain yksi on jotain tehnyt. Poikani oli ottanut liikaa ruokaa josta luokan tyttö kertonut opettajalle ja tätä tyttöä sitten uskottiin ja poika sai wilma merkinnän väärästä muunnellusta tiedosta. Selvittelin tätä ja sitä pidettiin vähäpätöisenä koska kyse ruuasta. Minusta kyse oli siitä että lastani ei kuultu vaikka asia oli hänen, ei tämän tytön.
Miten h*lvetissä voi ottaa liikaa ruokaa? Onko tämä joku Somalia vai? Minun aikanani koulussa sai ottaa ruokaa ihan niin paljon kuin halusi. Upouudet kirjatkin saatiin aina joka vuosi omiksi.
Niin muuttuu maailma, Eskoni.
Nyt eletään 2020-lukua, ei enää 1980-lukua.
Kyllä menee tosiaan pojilla ja miehillä hyvin: suurempi syrjäytymisvaara, suurempi riski joutua asunnottomaksi, vangiksi, työttömäksi. Suurempi itsemurhatodennäköisyys. Suurempi vaara hävitä taistelu huoltajuudesta. Kyllä menee tosiaan pojilla hyvin! Minkähänlaista olisi, jos miehillä menisi huonommin??? Hehheh!
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli tuttua jo kouluaikoinani 1990-luvulla. Esimerkiksi naispuolinen luokanvalvoja suosi aina tyttöjä meidän poikien kustannuksella. Tytöt saivat tehdä monia asioita mistä poikia rangaistiin vaikka pojat eivät edes siihen syyllistyneet oikeasti, kuten pinnaaminen, koulun käytävillä olo välitunnilla, nimittely ja tunnilla meluaminen. Tyttöjä ei näistä rangaistu, vaikka opettaja tiesi, että he niitä tekivät, koska tytöthän ovat tyttöjä ja niin kilttejä. Mutta jos pojista vaikka vain 2 pinnasi, niin siinä sitten rangaistiin kaikkia poikia yhtä aikaan vaikka suurin osa ei edes ollut tehnyt mitään. Minäkin sain usein rangaistuksia esim. pinnaamisesta, tupakan poltosta välitunnilla, käytävällä olemisesta luvatta välitunnilla, lunttaamisesta kokeissa ja niin edelleen vaikka en tehnyt niitä, mutta eihän opettaja sitä uskonut. Riitti, kun joku tyttö vaikka kertoi opettajalle, että minä olin kiusannut häntä, niin heti sain rangaistuksen vaikka se ei ollut totta ja tytöistä oli kivaa kiusata minua siten, että aiheuttivat minulle aiheetonta kärsimystä.
Tätä se oli meilläkin 90-luvulla. Lisäksi vanha narsisti harakka naisopettaja päästi tyttöjä kesken tunnin vessaan, mutta poikia ei, koska "kyllä pojat jaksaa pidättää". Eräänä päivä sitten yhdeltä tuli housuun ja opettaja kailotti asian koko luokan edessä ja oikein johti sitä naurunremakkaa ja kiusaamista tätä oppilasta kohtaan. Se poika ei koskaan enää ollut entisensä tuon jälkeen. Nykypäivänä kun opettaja tekisi tuollaisen tempun, niin käräjillä tavataan ja työpaikka lähtisi ja maine mennyttä. Saattaisipa joku äkkipikaisempi vanhempi käydä myös laittamassa open nenän uuteen uskoon. Onhan tuo nyt ihan anteeksiantamattoman järkyttävä temppu opettajalta!! Ja sen oppilaan kohtalo niin surullinen, kun olen seurannut. Olen vahvasti sitä mieltä, että hänen elämänsä pilattiin tuona päivänä, opettajan toimesta. Tämä ope oli ihan omaa luokkaansa muutenkin (mm. oppilaisiin kiinni käyminen oli ihan arkipäivää), saikin onneksi potkut sitten vuosikausia myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli tuttua jo kouluaikoinani 1990-luvulla. Esimerkiksi naispuolinen luokanvalvoja suosi aina tyttöjä meidän poikien kustannuksella. Tytöt saivat tehdä monia asioita mistä poikia rangaistiin vaikka pojat eivät edes siihen syyllistyneet oikeasti, kuten pinnaaminen, koulun käytävillä olo välitunnilla, nimittely ja tunnilla meluaminen. Tyttöjä ei näistä rangaistu, vaikka opettaja tiesi, että he niitä tekivät, koska tytöthän ovat tyttöjä ja niin kilttejä. Mutta jos pojista vaikka vain 2 pinnasi, niin siinä sitten rangaistiin kaikkia poikia yhtä aikaan vaikka suurin osa ei edes ollut tehnyt mitään. Minäkin sain usein rangaistuksia esim. pinnaamisesta, tupakan poltosta välitunnilla, käytävällä olemisesta luvatta välitunnilla, lunttaamisesta kokeissa ja niin edelleen vaikka en tehnyt niitä, mutta eihän opettaja sitä uskonut. Riitti, kun joku tyttö vaikka kertoi opettajalle, että minä olin kiusannut häntä, niin heti sain rangaistuksen vaikka se ei ollut totta ja tytöistä oli kivaa kiusata minua siten, että aiheuttivat minulle aiheetonta kärsimystä.
Tätä se oli meilläkin 90-luvulla. Lisäksi vanha narsisti harakka naisopettaja päästi tyttöjä kesken tunnin vessaan, mutta poikia ei, koska "kyllä pojat jaksaa pidättää". Eräänä päivä sitten yhdeltä tuli housuun ja opettaja kailotti asian koko luokan edessä ja oikein johti sitä naurunremakkaa ja kiusaamista tätä oppilasta kohtaan. Se poika ei koskaan enää ollut entisensä tuon jälkeen. Nykypäivänä kun opettaja tekisi tuollaisen tempun, niin käräjillä tavataan ja työpaikka lähtisi ja maine mennyttä. Saattaisipa joku äkkipikaisempi vanhempi käydä myös laittamassa open nenän uuteen uskoon. Onhan tuo nyt ihan anteeksiantamattoman järkyttävä temppu opettajalta!! Ja sen oppilaan kohtalo niin surullinen, kun olen seurannut. Olen vahvasti sitä mieltä, että hänen elämänsä pilattiin tuona päivänä, opettajan toimesta. Tämä ope oli ihan omaa luokkaansa muutenkin (mm. oppilaisiin kiinni käyminen oli ihan arkipäivää), saikin onneksi potkut sitten vuosikausia myöhemmin.
Välitunnit on sitä varten, että silloin käydään vessassa. Sen 45 minuuttia jaksaa jokainen pidätellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväkäytöksiset saavat hyvää kohtelua. Opettakaa jälkikasvunne käyttäytymään fiksusti eikä mitää pojat nyt on poikii- mentaliteettia. Jos tyttö riehuua ja sikailee niin varmasti tulee samat seuraamukset. Jostain syystä kuitenkin tytöiltä vaaditaan pienestä asti keskimäärin järkevämpää käytöstä.?
Tämä vuoksiko nyt ei saa kertoa tuliko tyttä vai poika vai joku niistä kymmenestä muodosta. Edes neuvoloissa ei saa kysellä moisia.
Hulluksi on mennyt ja yhä hullummaksi menee, onneksi lapseni ovat aikusia. Luojan kiitos.
Ja mitä tämä erottelu, juurihan kailotettiin ettei tytössä ja pojassa, miehessä ja naisessa ole mitään eroa?
Menepä katsomaan minkä tahansa päiväkodin pihaa ja totea, että puolet lapsista on puettu pinkkiin. Sitten voit uudelleen miettiä tuota olkiukkoasi, ettei hulluna nykyaikana saa edes kysyä lapsen sukupuolta.
Ei lehmää tarvitse ostaa jo maitoa tahtii, enkä lähde päiväkoteja syynäämään. Turha olkiukotella, ei uppoa.
Seuraan mediaa, toki kriittisesti ja nyt huomasin kuinka äitiyspakkauksen kaikki vaatteet ovat väriltään kuin 10-vuotta sekaisin pestyt ja likaiset vaatteet. Muistaakseni vauvakin tykkää väreistä yli kaiken.
Olihan täällä jo äsken aloitus, kuinka uskaltaa toimia kun ystävä/tuttava sai vauvan. Siis pitää olla varovainen ettei loukkaa kysymyksellä, kumpi syntyi tyttö vai poika. Onhan tämä naurettavaa, tai kuvottavaa.
Ai niin, nythän lapsukainen saa heti puhumaan opittuaan sanoa tahtooko olla tyttö vai poika, tai sukupuoleton.
Kriittinen median seuraaja pahoitti mielensä äitiyspakkauksen väreistä ja koki anonyymin palsta-aloituksen paitsi taatusti todeksi, myös kuvottavaksi.
Oikeasti tuo on pelkkää olkiukkoilua.
Lasten pahoinvointi meillä vaan lisääntyy jostakin syystä, onneksi en ole vastuussa tästä menosta maassamme. Olkiakat jatkakaa vaan samaan malliin jos hyvältä tuntuu😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välitunnit on sitä varten, että silloin käydään vessassa. Sen 45 minuuttia jaksaa jokainen pidätellä.
Okei, eli hyväksyt kyseisen opettajan käytöksen? Asia selvä....
Itse muistan omasta lapsuudesta lukuisat aiheettomat jälki-istunnot, vaikken ollut tehnyt mitään. Opettaja rankaisi nimittäin poikia joukkona, joten jos yksi kaveri teki jotain niin myös syytön kaveripiiri joutui jälki-istuntoon. Tyttöjä en muista jälki-istunnossa olleen kuin kerran tai pari. Silloin nimenomaan ja vain se tyttö, joka oli syyllinen.
Itsellä on tyttö ja poika. Silloin pienenä 0-3 v. tytär sai melkein joka ikinen kerta ulos lähdettyä tuntemattomilta ihmisiltä ihastelua, "voi kun on söpö". Poika sai ehkä kahdesti, Kerran vanhempi rouva aloitti pojan vaunut huomatessaam "voiii kun... ", sitten nähtyään pojan jatkoikin "... oho, eiku". Silloin tuntui pahalta., kun tiesi tämän olevan vasta alkua poikana varttumisen polulla.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa äidiltä, jonka mopojonneja on nuhdeltu, ja jonka poikien ei anneta edes näpistellä.
Miesvihaa? Poikavihaa? Kaikki on miesten vikaa!
Meillä poika sai jälki-istunnon kun kävi kertomassa kun jotain kiusattiin.
Rehtori antoi varoittavana esimerkkinä rangaistuksen koska hänen koulussaan ei kiusata.
Nykyään tämä kiusaaja laittaa TikTokkiin jotain tönimisvideoita ja toisen face on täynnä jotain ryyppäyskuvia. Näitä hyysättiin.
Kyseessä naisrehtori.
Meillä pojat loukkaantuivat kollektiivisista rangaistuksista, kun yrittivät käyttäytyä yleensä ihan hyvin. Sitten rangaistaan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä menee tosiaan pojilla ja miehillä hyvin: suurempi syrjäytymisvaara, suurempi riski joutua asunnottomaksi, vangiksi, työttömäksi. Suurempi itsemurhatodennäköisyys. Suurempi vaara hävitä taistelu huoltajuudesta. Kyllä menee tosiaan pojilla hyvin! Minkähänlaista olisi, jos miehillä menisi huonommin??? Hehheh!
Ei ihme kun naiset jatkuvasti uhriutuvat ja syyttävät miehiä tai poikia.
Miten meidän poika on mitenkään syyllinen 100 vuotta sitten tapahtuneisiin asioihin? Mutta pitäisi kantaa sukupolvien takaisia taakkoja!
Vierailija kirjoitti:
Huomaa tästäkin ketjusta, että heti hyökätään kimppuun, että ei ei ei ei. Onko niin mahdotonta kuvitella, että voisi olla totta?
Kilteistä pojista kirjoittaminen paljastaa tämän kilttis-trollaajaksi, kuten myös konkreettisten esimerkkien puuttuminen viestistä.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän moni näistä vilkkaista pojista saa syyttä ADHD-diagnoosin koska opettaja haluaa hiljaisuuden luokkaan. Tämä on ollut surullista todeta. SItten syötetään amfetamiinipitoisia pillereitä näille pojille. En usko että kaikilla näillä vilkkailla pojilla on ADHD. Joillakin voi olla, mutta ei kaikilla. Suomi on saanut noottia liian hatarin perustein tehdyistä ADHD-diagnooseista.
ADHD-diagnoosia ei saa sillä perusteella, että on ikätasoisesti normaalin vilkas. Kyseessä on huomattavasti isompi asia.
Vierailija kirjoitti:
Itse muistan omasta lapsuudesta lukuisat aiheettomat jälki-istunnot, vaikken ollut tehnyt mitään. Opettaja rankaisi nimittäin poikia joukkona, joten jos yksi kaveri teki jotain niin myös syytön kaveripiiri joutui jälki-istuntoon. Tyttöjä en muista jälki-istunnossa olleen kuin kerran tai pari. Silloin nimenomaan ja vain se tyttö, joka oli syyllinen.
Itsellä on tyttö ja poika. Silloin pienenä 0-3 v. tytär sai melkein joka ikinen kerta ulos lähdettyä tuntemattomilta ihmisiltä ihastelua, "voi kun on söpö". Poika sai ehkä kahdesti, Kerran vanhempi rouva aloitti pojan vaunut huomatessaam "voiii kun... ", sitten nähtyään pojan jatkoikin "... oho, eiku". Silloin tuntui pahalta., kun tiesi tämän olevan vasta alkua poikana varttumisen polulla.
Kun esikoispoikani oli syntynyt, samassa korttelissa asui lievästi muistihäiriöinen mummeli. Hän oli jostakin syystä päättänyt, että vauvani oli tyttö. Puin siis vauvan täysin neutraaleihin väreihin, ja vauva oli kaunis kuten kaikki vauvat ovat.
Joka kerta tavatessamme hän alkoi selittää, mikä onni on, etten saanut poikaa. Pari kertaa jaksoin korjata, lopulta enää en.
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika sai jälki-istunnon kun kävi kertomassa kun jotain kiusattiin.
Rehtori antoi varoittavana esimerkkinä rangaistuksen koska hänen koulussaan ei kiusata.
Nykyään tämä kiusaaja laittaa TikTokkiin jotain tönimisvideoita ja toisen face on täynnä jotain ryyppäyskuvia. Näitä hyysättiin.
Kyseessä naisrehtori.
Missä kaupungissa/kunnassa tämä tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle selvisi vasta jälkikäteen miksi opettaja päästi "iso tytöt" kesken tunnin vessaan. Koulun ainoa oppilasvessa oli iso huone, jossa viisi pyttyä vierekkäin. Kuukautisten aikaan oli sitten lupa käydä kesken tunnin yksin vessassa. Tästä ei kuitenkaan mitenkään ääneen puhuttu muuten, kuin että osalla isoista tytöistä oli lupa käydä vessasa tunnilla. Ei haluttu muiden tietävän, että kuse oli kuukautisiin liittyvästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen kyllä itsekin havahtunut tuohon. Esim. alakoulussa tuli melko usein opettajalta viestiä koko luokalle, että "pojat" olivat tehneet sitä tai tätä pahaa ja nyt on syytä keskustella asiasta jälkikasvunsa kanssa. Mehän tietenkin aina keskusteltiin ja aina oma lapsi sanoi, että ei ollut mukana mainitussa hölmöilyssä. Emme aluksi uskoneet ja ripitettiin poika vielä valehtelustakin. Kysyttiin onneksi opelta, että mitäs kun meidän Ilmari sanoo, että ei ollut mukana. Aina tuli vastaukseksi, että juu, ei teidän poika ollutkaan mukana, mutta muut oli. Silti nuo "pojat" on tuhmia viestit vaan jatkuivat.
Tuli sitten varmaan luokan muillekin vanhemmille olo, että kaikki pojat ne vaan käy vesisotaa sisällä, kiipeilee katolla ja heittelee kivillä autoja. Että sellaisia ne pojat on. Vaikka kaikki pojat eivät ole tuollaisia, on muunkinlaisia poikia.
Mutta on siitä poikuudestakin ollut hyötyä. Jos poika käyttäytyy edes suht koht ok ja tekee kouluhommansa kohtalaisesti, niin saattaa saada suuriakin kehuja. Ei varmaan kukaan tyttö saa kehuja siitä, että ei heittele kivillä autoja. Kun eikös se ole aika perusoletus, että ei heittele? Hyviä numeroita on koulussa saanut toooodella helposti.
Joo, tässä on kyllä kaksi puolta. Ja erityisesti alakoulussa korostuu se, että poikien pitäisi käyttäytyä kuin keskimääräiset tytöt, olla hiljaisia ja miellyttämisenhaluisia. Mulla on kolme poikaa, ja kaikki on melko eläväisiä, eli puheliaita ja vilkkaita. Kaikki ovat kuitenkin peruskohteliaita ja positiivisia. Ei tulisi mieleenkään että esim. haistattelisivat opettajille tai tekisivät ilkivaltaa.
Myös meillä alakoulussa varsinkin yhden pojan opettaja tykkäsi jaella tälläisia " tytöt saa lähteä kotiin koska tytöt osaa käyttäytyä, pojat jää siivoamaan luokkaa koska pojat ei osaa käyttäytyä"- rangaistuksia. Kunnes me vanhemmat puututtiin näihin. Ihan kohtuuttomia, ja tuntui tosi pahalta katsoa, kun omakin poika, joka oli aina tykännyt käydä koulussa, ja jolla oli vahva itsetunto oppilaana, alkoi murentua tuon opettajan simputuksen alla.
Opettajat usein näkevät sen pelkän vilkkauden negatiivisena ja huonona käytöksenä, ja rankaisevat siitä jopa arvosanoissa. Eli ei riitä että saat kympin kokeesta, viittaat ja olet aktiivinen tunnilla, mutta jos siellä vielä puliset muuten, niin aineen arvosanassa rangaistaan. Ei mene mulle jakeluun.
Mutta onneksi tuota oli lähinnä alakoulussa ja vain joillain opettajilla.
Yläkoulussa omat pojat on sitten taas päässeet loistamaan, koska ovat akateemisesti taitavia, eikä se vilkkauskaan enää häiritse, kun ovat kuitenkin niitä jotka tervehtivät opettajia ja avaavat ovet jne.
Ja täytyy vielä sanoa, etä onneksi lapsistani se jolla on ADHD sai 3-6-luokille maailman parhaan open. Kaksi ekaa vuotta oli ihan älytöntä tahkoamista ja taistelua rehtoria myöten, mutta tuon open kanssa kaikki sujui. Sanoipa opettaja vielä kun juteltiin 6. luokan päätteeksi, että lapseni oli hänelle " once in a lifetime"-oppilas, sellainen jota ei tule ikinä unohtamaan. Että näin eri tavalla voidaan sama poika nähdä opettajan asenteesta riippuen.
Mietipä jos nuo sinun eläväiset poikasi olisivat eläväisiä tyttöjä. Arvaatko millaista olisi heidän kohtelunsa jos "poikuus" ei suojaisi heitä? Niinpä.
Pojat on poikia -äiti uhriutuu :(