Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mtä ajatellaan vanhemmista jotka ei käy vanhempainilloissa?

Vierailija
27.08.2008 |

Lähinnä katsooko hoitajat/opet jotenkin pahalla?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsitellään joo niitä koko luokan juttuja, mutta meidän lapsen koulussa kyllä lähetetään joka asiasta jokin tiedote kotiin.

jos lapsellani olisi jotain ongelmia, kiusaamista tms. niin silloin kyllä pyrkisin käymään vanhempainilloissa, koska näkisin toisten lasten vanhemmat ja voisin ottaa puheeksi tämän ongelman ihan kaikkien vanhempien kesken.

mut tuntuu kyllä turhalta mennä vanhempainiltaan kuulemaan et sukset ja luistimet pitää nimikoida ja lapset menee luokkaretkelle. tämän kaltaisista asioista kuitenkin lähetetään tiedotteita kotiin.

Vierailija
42/76 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkitys on myös siinä, että siinä näkee samalla hiukan muiden lasten vanhempia. Lapset ovat kuitenkin joka päivä tekemisissä keskenään ja on hyvä, että on nähnyt vanhemmat edes joskus, jos vaikka tulee tarvetta esim. lasten keskinäiseen kyläilyyn tai jonkin hankalan asian (kiusaaminen tms) selvittelyyn. Haluan tietää, keiden ihmisten lasten kanssa omani ovat joka päivä.

Verkostoitumisen etuja.

- ehkäisee koulukiusaamista

- on sitä hoitoapuakin saatavilla (päiväkoti-ikäisille) tarvittaessa

- sitten kun lapset ovat teini-iässä, on pienempi kynnys pitää toisiin vanhempiin yhteyttä ja sopia kotiintuloajoista ja tarkistaa ovatko lapset todella siellä missä sanovat olevansa

jne.

Minusta ainakin tuntuu paremmalta päästää koululaiseni sellaiselle kaverille, jonka vanhemmat olen tavannut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pyytää hoitoapua joltakulta jonka olen nähnyt kerran vanhempainillassa. En kehtaisi, ja pitäisin kummallisena jos joku vastaava tapaus soittaisi mulle.

Vierailija
44/76 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pyytää hoitoapua joltakulta jonka olen nähnyt kerran vanhempainillassa. En kehtaisi, ja pitäisin kummallisena jos joku vastaava tapaus soittaisi mulle.

Ai jos joku soittaisi ja sanoisi näin: " meidän Nico-Petteri leikkii teidän Jani-Jeremiaan kanssa päiväkodissa paljon, voisinko tuoda Nico-Petterin teille leikkimään ensi viikon torstaina, koska minulla on tärkeä meno illalla?"

Mitä kummallista tuossa on?

Vierailija
45/76 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä hitosta he voivat tietää, etten ole vaikka kaappijuoppo ja umpikännissä ensi torstaina?

Vierailija
46/76 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä hitosta he voivat tietää, etten ole vaikka kaappijuoppo ja umpikännissä ensi torstaina?

Nyt ainakin Jani-Jeremiaan äiti/isä on tavattu ja todettu ettei ihan pohjasakkaa ole.

Vierailija
47/76 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tekisin itsekin. En ajattele yhtään mitään niiistä, jotka eivät tule yhteisiin vanhempainiltoihin. Sen sijaan ihmettelen kovasti niitä, jotka eivät tule vanhempainvartteihin (jotka siis sovitellaan opettajan ja vanhemman kalenteriin sopiviksi).

Itse käyn aina muissa vanhempainilloissa (ja jätän eka- ja kolmasluokkalaisen kaksin kotiin), mutta ns. massaluennoille en lähde, jollei luvassa ole jotain poikkeuksellisen kiinnostavaa.

Terv. yläkoulun luokanvalvoja.

Vierailija
48/76 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanvalvojamme saarnasi yhdelle pojalle kun tämä ei ollut kertonut vanhemmilleen milloin vanhempainilta on ja pojan isä oli soittanut kouluun ihmetellen eikö enää ole vanhempainiltoja. Miten nykyään opettaja varmistaa, että murrosikäisten vanhemmat saavat tiedon vanhempainillasta?

Vierailija
49/76 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syy ei ole ihan konkreettinen esim työ, yksinhuoltajuus -> vaikeudet lastenhoidossa nin koetaan että vanhempainillat ovat turhia. Mitään välittömän hyödyllistä, konkreettista (lue oman lapsen asioita) siellä ei käsitellä. Pelkkää turhaa ajanhukkaa on kuunnella opettajan terveisiä koulutyöskentelystä, säännöistä, ajankohtaisista asioista... Sen kun laittaa lapun kotiin niistä asioista, jotka MINUN lastani koskevat.

Minusta vanhempainilloissa käynti on selkeä merkki lapselle, että vanhempi on oikeasti kiinnostunut hänen koulunkäynnistään. Jos ei viitsi mennä tapaamaan opettajaa ja koulukavereiden vanhempia, ei oikeasti ole kovin kiinnostunut lapsensa elämästä, ainakaan koulunkäynnistä (se kun ei pelkästään ole opiskelusuorituksia vaan myös mitä suurimmassa määrin sosiaalista elämää!) . Koulussa vietetään paljon aikaa vuorokaudesta.

On paljon helpompi ottaa opettajaan yhteyttä, kun on tutustunut tähän.

Samaten muihin vanhempiin, jos on tarvetta joskus.

Vanhempainiltojen anti on kiinni myös vanhemmista. Opettajalla on omat terveisensä kerrottavanaan ja vanhemmat voivat kertoa omansa. Voidaan keskustella kuinka paljon halutaan panostaa luokan yhteiseen muuhun toimintaan, kuten luokkaretikiin yms.

Minulla on kolme lasta ja olen käynyt monenlaisissa vanhempainilloissa. On niitä jossa vanhemmat lähes hyökkäävät opettajaparan päälle, joka _kehtaa_ ehdottaa jotain yhteistä aktiviteettia ja taas niitä iltoja, joissa innostutaan kehittelemään vaikka mitä ruskaretkeä ja leirikoulua.

On ymmärrettävää, että aika ei riitä kaikkeen, eikä ole mitenkään tarpeellista, että joka lapsen joka luokalla toimii aktiivina rahankerääjänä jne, mutta kyllä se lapsen koulunkäynnin motivaation kannalta on todella tärkeää, että vanhemmat näillä pienilläkin eleillä osoittavat että koulu on tärkeä ja lapsen koulunkäynti erityisesti.

Vierailija
50/76 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta opettajat tietää aina kaikesta kaiken paremmin eikä ne edes kuule muita ehdotuksia. Edes sitä eivät kuule, että luokassa on huono ilmapiiri ja kaikki lapset kärsivät siitä, että joitakuita kiusataan.

Kyllä minä oman lapseni koulumenestyksen tiedän, mutta en viitsi mennä luokkaan pönkittämään opettajan ja parin besserwisservanhemman itsetuntoa. ieluummin käytän senkin ajan paikkaillakseni näiden vanhempien kultamussujen ja opettajan jälkiä oman lapseni itsetunnossa ja oppimisessa. Ja juu, on yritetty toimia luokan vanhempainilloissakin, mutta ihan turhaa se oli.

On selvää, että vanhempainiltaan ei mennä kuulemaan oman lapsen koulumenestyksestä, mutta mielestäni on tärkeää kuulla luokan yhteisitä asioista ja HUOM! olla vaikuttamassa siihen mitä koulussa/päiväkodissa mahdollisesti tehdään. Opettajana/työntekijänä harmittelen sitä, että muutamat eivät vaivaudu tulemaan (vuodesta toiseen).

Lto/luokanope

Vierailija
51/76 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ainakin Jani-Jeremiaan äiti/isä on tavattu ja todettu ettei ihan pohjasakkaa ole.

meinaan vaan useimmille kaappijuopoille ei ole mitenkään ylivoimaista peseytyä ja pukeutua yhtä vanhempainiltaa varten. Tiedän ihan umpijuoppojakin, joitten hoiviin en IKINÄ jättäisi lastani (ja hän on nyt jo sentää 11, eli ei ihan pieni ja avuton!) jotka pystyy vetämään puvun päälle ja edustamaan illan tai jopa kaksi ihan järkevän näköisesti - yksi pyörittää firmaa jolla on miljoonien liikevaihto ja toinen on valtion virkamies - mutta seuraavana päivänä voivat olla niin kännissä että paskovat alleen!

Vierailija
52/76 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä siitä ei ole vartissa edes selvitty, kun opettajilla ja hoitajilla on niin paljon haukuttavaa lapsesta, jolla on ongelmia, ja he olettavat ilman muuta, että jos lapsella on ongelmia, niin vanhemman on oltava äärimmäisen yksinkertainen ja hänelle on selitettävä kaikki lastenkasvatuksen perusasiat a:sta alkaen, koska eihän tuommoisen lapsen vanhempi mitään itse kuitenkaan tajua.

Näin tekisin itsekin. En ajattele yhtään mitään niiistä, jotka eivät tule yhteisiin vanhempainiltoihin. Sen sijaan ihmettelen kovasti niitä, jotka eivät tule vanhempainvartteihin (jotka siis sovitellaan opettajan ja vanhemman kalenteriin sopiviksi).

.

Vierailija
53/76 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös käyty ihan riittämiin kun vanhin lapsi peruskoulun päättänyt. Nuorin juuri eskarin aloittanut. Vanhempain- illat ovet kuolettavan tylsiä joissa puhutaan luokan raha-asioista, tapahtumista jne. Vakioporukka koostuu ihmisistä joilla suuri tarve kuulua erilaisiin ryhmiin.

Nykyään jokaiselle lapselle pidetään "yksityis" vanhempainilta. Niissä tapaamisissa käyn mielelläni, lapsen asiat selvitetään perusteellisesti ja myös muut asiat tulee käytyä läpi.

Eskarin vanhempain-iltaan aion mennä ja eka luokkalaisen, siihen saa sitten jäädä.

Lisään vielä, että taatusti olen kiinnostunut lapsieni asioista. Vanhempain-illat vaan eivät mielestäni koske erityisemmin lastani.

Itse maksan mieluummin retket ym rahalla, ilman kaikenmaailman kirpparien järjestämistä.

Vierailija
54/76 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka en jokaiseen vanhempainiltaan pääsekään. Yleensä siellä keskustellaan yleisistä asioista ,jotka ovat samoja joka vuosi.

Koulusta tulee lappu ja siihen merkitään pääseekö paikalle vai ei. Aina voi olla yhteydessä lasten opettajaan esim. sähköpostilla, jos on kysyttävää lapsen koulunkäyntiin liittyvistä asioista.

En vaan mitenkään pysty jokaiseen vanhempainiltaan menemään vaikka haluaisinkin. En usko, että lapsistaan ei välitä, jos jää pois naistä illoista. Sähköpostiin tulee perässä kuitenkin asiat mistä siellä on keskusteltu. Vanhemmat itse ja opettaja päättävät, miten ja millä tavalla on parasta olla yhteistyössä kodin ja koulun välillä. Ei vanhempainilloissa kuitenkaan keskustella juuri oman lapsen henk.koht. asioista vaan kaikkien. Kodin ja koulun välinen yhteistyö on tärkeää kaikille ja sen voi hoitaa muutenkin hyvin, vaikka ei niissä illoissa olekaan joka kerta mukana.

Vierailija
55/76 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kuskataan lapset joka päivä 13 kilsan päähän, matkoihin menee joka päivä tunti. Kaikkien vanhemmat tunnetaan jo monen vuoden takaa, tapaamme koulun ulkopuolella paljonkin.

Me ollaan mukana vanhempainyhdistyksessä, lahjoitetaan myyjäisvoittoja jne.

Silti en nyt päässyt vanhempainkokoukseen.

Minua ei sitten vissiin kiinnosta lasten koulunkäynti...

Vierailija
56/76 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

Lisään vielä, että taatusti olen kiinnostunut lapsieni asioista. Vanhempain-illat vaan eivät mielestäni koske erityisemmin lastani.

Miten niin lapsesi työyhteisön asiat eivät koske häntä?

Vierailija
57/76 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä aina samat itsestäänselvyydet jotka kerrottiin kaikki jo siinä monisteessa, joka jaettiin joka kotiin vuoden alussa.

Puhuinkin näistä, jotka ovat päättäneet etteivät mene koskaan, kun ei siellä kuitenkaan puhuta mitään "tärkeää".

Vierailija
58/76 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on ymmärrettävää, että joskus elämä asettaa rajoituksensa ja joka kokoukseen ja vanhempainiltaan ei pääse.

Puhuinkin näistä, jotka ovat päättäneet etteivät mene koskaan, kun ei siellä kuitenkaan puhuta mitään "tärkeää".

Teillä tuntuu olevan juuri sellainen yhteisöllinen juttu, jonka toivoisin kaikkien vanhempien kokevat. Eikä olekin mukava olla mukana lapsen koulumaailmassa vanhempainyhdistyksen kautta ja tuntea lapsen koulukavereiden vanhemmat?

55

Vierailija
59/76 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noista illoista ole mitään hyötyä. Mitään uutta tietoa ei niissä tule. Me tunnemme lapsiemme kaverien vanempia muutenkin ilman vanhempainiltoja.

Mut käyköön ne illoissa ketkä haluavat, olkoon menemättä ne keitä ei kiinnosta.

Olet ihan yhtä hyvä vanempi lapsellesi käytkö seurapiireissä vai et

Vierailija
60/76 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin...

Meidän vanhempainillassa jaettiin A-nelonen, jonka sai myös jälkikäteen ja keskusteltiin puoli tuntia xylitolista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi