Mtä ajatellaan vanhemmista jotka ei käy vanhempainilloissa?
Lähinnä katsooko hoitajat/opet jotenkin pahalla?
Kommentit (76)
Esikoinen täyttää pian 18v, joten siitä voi päätellä että aika monet vanhempainillat on käyty istumassa.
Niissä ei IKINÄ ole mitään uutta. Samat jorinat vuodesta toiseen. Vanhempainvarteilla on jotain merkitystä oikeasti, ne tilaisuudet joissa vanhemmat istutetaan liikuntasaliin kuuntelemaan rehtorin jorinoita ovat vaan niin kertakaikkisen turhia.
Ok, kuopus on ekalla nyt ja kyllä minä sinne taas vääntäydyn aikaani tuhlaamaan. Joskus tekisi mieli vaan jäädä pois.
Ehkä sitten kun lapsi on vanhempi. Minkä ikäisen te voisitte jättää illalla pariksi tunniksi kotiin yksinään? Tässä lähellä ei asu sukulaisia, eikä kavereita. Valitettavasti. t. YKSINhuoltaja
koulussa voinut olla lapset mukana,ovat vaan viereissä huoneessa pelailemassa,lukemassa tai videota katsomassa,keväällä kun on illat valoisia lapset ovat leikkineet ulkona,koulun pihalla sen aikaa--yleensä itse olen mennyt mukaan ainoastaan oman luokanosuuteen,en siis siihen yhteiseen jos ei ole ollut lastenhoitajaa
koskee kai yleensä vain niitä lapsia jotka ovat kyseisessä koulussa / päiväkodissa. Eikä meidän kouluissa / päiväkodeissa ole kyllä ollut tuollaista järjestelyä juurikaan.
Jos meillä on tokaluokkalainen, ekaluokkalainen, 4-vuotias ja 2-vuotias ja jokainen eri päiväkodissa, koulussa, iltapäiväkerhossa ja harrastuksessa niin mikä on sellainen paikka jossa hoito järjestyy kaikille? Ei 4- ja 2-vuotiaita noin vain laiteta koulun pihalle keskenään eikä edes isompien vahdittaviksi.
Päiväkodissa on kerran ollut mahdollista laittaa KYSEISESSÄ PÄIVÄKODISSA OLLUT lapsi hoitoon toiseen päähän taloa ja koulussa on joskus SEN LUOKAN OPPILAAT leikkineet keskenään jossakin - MUTTA MINNE NE LOPUT LAITETAAN?
t. 22
Aina se vaan ikävä kyllä ei ole mahdollista.
ajattelen, että jos pk:ssa on hyvä ilmapiiri,
ja kaikkia lapsia kunnoitetaan, myör erityisiä, niin vanhemmat tekevät mitä vaan sen eteen että pääsevät vanhempainiltaan
t. ammattikasvattajana 25 vuoden ajan
Mutta jos aina on poissa, saatan lapsen vanhempana ajatella, miksi lapseni koulutoverin vanhempia kouluasiat eivät kiinnosta. Itse järjestämme / olemme pystyneet järjestämään niin, että ainakin toinen vanhempi on vanhempainillassa mukana.
ja samalla tiedustella mitä tärkeitä asioita on tarkoitus käsitellä. Ollaan muutenkin paljon yhteydessä toisiimme,joten turhat löpinät ohitetaan kokonaan.
vanhempainillat ovat todella turhanpäiväisiä, joten niihin ei kannata mennä. Meillä on käyty kaikissa mahdollisissa vanhempainilloissa (pk ja koulu, 5 lasta). Aina ei olla tietenkään päästy (esim.oma vanhempainilta samaan aikaan), mutta ikinä ei ole ollut sellainen olo, että olisi mennyt ihan turhaan. On selvää, että vanhempainiltaan ei mennä kuulemaan oman lapsen koulumenestyksestä, mutta mielestäni on tärkeää kuulla luokan yhteisitä asioista ja HUOM! olla vaikuttamassa siihen mitä koulussa/päiväkodissa mahdollisesti tehdään. Opettajana/työntekijänä harmittelen sitä, että muutamat eivät vaivaudu tulemaan (vuodesta toiseen).
Lto/luokanope
Aina on ollut useampi vanhempi joilla on yksi tai useampi lapsi siellä mukana istumassa. Ei ole haitannut ketään vaikkei hiljaa pystyisi olemaankaan.
merkitys on myös siinä, että siinä näkee samalla hiukan muiden lasten vanhempia. Lapset ovat kuitenkin joka päivä tekemisissä keskenään ja on hyvä, että on nähnyt vanhemmat edes joskus, jos vaikka tulee tarvetta esim. lasten keskinäiseen kyläilyyn tai jonkin hankalan asian (kiusaaminen tms) selvittelyyn. Haluan tietää, keiden ihmisten lasten kanssa omani ovat joka päivä.
Vanhempainilloila ei ole juuri informatiivista merkitystä,silti menemme sinne aina. Vanhempainvartit sen sijaan ovat todella pienellä painolla - viimeksi kuulin marraskuun alussa, että lapsellani on ongelmia sääntöjen noudattamisessa. Tosi kivaa, ettei kukaan kertonut siitä aikaisemmin.
Tyttö on tokaluokkalaisena kuulemma luokkansa etevämpiä, mutta turhautuu helposti... Fiksu ope olisi soittanut aiemmin. Olen ajatellut aina näitä opettajien valituksia luettuani, etten vaivaa opettajia kyselyilläni. Ilmeisesti niin pitää tehdä, koska muuten palaute jää liian vähälle.
olin sairaalassa leikkauksen johdosta.
Kun lapset oli pieniä he olivat päiväkodin vanhempainiltojen aikana naapurissa hoidossa. Meillä pelasi vastavuoroisuus naapurustossa oli kolme naapuria joista voi kysyä hoitopaikkaa.
Hankkikaa ystäviä läheltä kotianne.
Koulujen vanhempainilloissa olen ollut aina paikalla. Olen myös koulun yhteistyötoimikunnassa.
Kouluikäiset lapset voi olla kotona keskenään tuon ajan mitä vanhempainillassa aikaa menee.
Yleensä on kaikille yhteinen osuus ja sitten mennään luokkiin jossa on oma opettaja paikalla ja joku aineenopettaja voi siellä myös poiketa, ainakin kielten opettajat ovat käyneet kertomassa mitä opiskellaan jne. Englannin opettaja ilmoitti että hän antaa aina läksyä joten älkää uskoko jos lapsi väittää ettei ole läksyjä.
Vanhempainillassa käydään kouluvuoteen liittyviä asioita. Lapseni on musiikkiluokalla ja on ollut paljon konsertteja yms. tapahtumia joissa olen ollut talkootyössä.
Mielestäni kannattaa tutustua myös toisten lasten vanhempiin jollain tasolla se on myös eräs näiden iltojen anti. Vanhempainillat ei saa kestää liian kauan, aika tulee käyttää tehokkaasti.
Olen kiinnostunut lasteni koulunkäynnistä sekä haluan tavata myös opettajan. On totta että tiettyjen lasten vanhemmat ei käy koskaan noissa illoissa.
ja keskustelen mielelläni hoitajien ja opettajan kanssa lapseni asioista, mutta ahdistaa suuresti ajatus pönöttämisestä vieraiden ihmisten kanssa jossakin juhlasalissa, en ole mikään small talkin taitaja, enkä uskalla käyttää puheenvuoroja ja minulla on huono itsetunto. Aina olen laittanut miehen asialle ja jäänyt lastenhoidon verukkeella kotiin.
Onko niiissä jotakin ryhmätehtäviä, apua!
Onko se niin vaikea ymmärtää, että kaikki ei ole mitään supersosiaalisia mallivanhempia, mutta siitä huolimatta voivat olla ihan hyviä äitejä ja isejä lapsilleen.
jos vanhemmat eivät ole vanhempainillassa. Omasta kokemuksestani tiedän saman, mitä muutama edellä jo mainitsi, että juuri ne vanhemmat yleensä puuttuvat paikalta, joiden siellä erityisesti olisi syytä olla.
Pääsin töistä tuntia ennen vanhempainiltaa. Sitä on vaan kertakaikkiaan jalat, selkä ja koko kroppa niin väsynyt kun päivän on siivonnut, että ei vaan jaksanut. Käveleminenkin tekee työpäivän jälkeen kipeää. Ihan kuin olisi veitsiä jalkapohjassa. En mä vaan pystynyt lähtemään kun olin niin poikki.
Meillä on yksi erityislapsi ja rampataan kyllä hänen terapioissaan ja muissa koulunjälkeen viikottain joskus kaksikin kertaa. En usko, että opettaja voisi enää sanoa mitään uutta ainakaan poikamme kehityksestä.
oppilaan asioita vaan yleisiä koko luokkaa koskevia. Yhteisiä pelisääntöjä ja muita ja esim. niitä luokan tulevia retkiä ja rahan keräystä,mutta eihän ne kiinnostaneetkaan ketään.
tuskin käyn enään 3 tai 4 luokan vanhempainilloissa jos lapsella menee ihan ok. jotenkin ne kyllä tuntuu aika turhilta jo nyt..
eikö vielä enemmän kertoisi se, kun olisit sen lapsen kanssa?
jo sinne meneminen kertoo lapselle siitä, että välitän hänen asioistaan!
t. luokanope
Oletko ihan tosissasi? Minusta kertoo äärimmäisestä vastuuntunnottomuudesta, jos jättää menemättä vanhempainiltaan tuollaisella verukkeella. Sinulla on käytännössä kaikki muut illat käytettävissä lapsesi kanssa, mutta et ole sen vertaa kiinnostunut hänen koulunkäynnistään, että kävisit kerran vuodessa vanhempainilloissa. Koulu on sentään merkittävä osa lapsesi elämää, ja antaa myös lapsellesi tietynlaisen viestin siitä, että välität hänen asioistaan, kun käyt siellä.
Olen yh ja ei ole hoitopaikkaa lapsille siksi aikaa. En uskalla niin pitkäksi aikaa jättää keskenään, kun tappelevat herkästi ja keksivät kaikkea tyhmää keskenään olessaan. Jos ne saisi ottaa mukaan, niin menisin.
Päiväkodin vanhempainilloissa en käynyt.