Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selvisit kun äitisi kuoli?

Tyttö
21.04.2023 |

Heippa, kerro ihmeessä minkälaisia erilaisia keinoja käytit tähän prosessiin ja miten neuvoisit kokematonta. Backstory: äitini menetti äitinsä jokunen päivä sitten ja on aivan suunniltaan kuten myös minäkin. En osaa neuvoa äitiäni asiassa enkä antaa mitään toimivia vinkkejä, koska koen nyt ensimmäistä kertaa kuoleman lähipiirissä. Kiitos, jos jaksasit lukea tähän asti ja kirjoittaa vielä neuvonkin kaupan päälle<3

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surra saa ja pitääkin. Aika parantaa haavat...

Vierailija
2/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on toisenne. Teidän täytyy kummankin prosessoida asiaa. Se ottaa aikansa. Teillä ei ole mitään suorituspaineita. Jokainen käy oman surutyöpolkunsa omalla tavallaan. Suru on hyvä ja oikein tuossa vaiheessa, antakaa sen tulla, sitä ei tarvitse pelätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole periaatteessa lapsen tehtävä kannatella äitiä, jonkun pitäisi lohduttaa sinuakin. Jos on sukulaisia, hänen ikäisiä tai vanhempia, jotka osaavat lohduttaa. Kriisipuhelin, on kriisikeskus. Ehkä hän koki äidin turvaksi tässä maailmassa. Onko kirjoja, itseapuopasta, joka käsittelee aihetta. Aika auttaa vähän..? Se voi olla muillekin katastrofi, koska äiti koetaan kauhean tärkeäksi, äidille soitetetaan aina hädässä - keksii ratkaisun.

Vierailija
4/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten selvisin? Selvisin, kun oli pakko. Itkin, kun itketti. Hoidin kaikki ne asiat, jotka piti hoitaa. Sureminen on yksilöllistä.

Vierailija
5/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällä pelkää surua. Sitä ei voi välttää. Se on luonnollista.

Itsekin juuri menetin äitini. Suru on välillä hellittänyt, kun on ollut muuta pakottavaa, sitten olen taas tehnyt aktiivista surutyötä.

Vierailija
6/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin uimassa ja saunassa ja kävelyllä joka päivä. Vaikeaa oli.

Vierailija
7/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. Mun äitini oli mielisairas ja ilkeä. Olin iloinen kun hän kuoli.

Vierailija
8/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin itkenyt 2vk minulle sanottiin, nyt riittää.

Itkin 2v. Vuoden jälkeen vähän helpotti.

Vierailija
9/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No järjestin hautajaiset. En halunnut nähdä häntä enää kun kuolemasta oli ilmoitettu. En muista olleeni mitenkään surun murtama. Tuosta on jo aikaa ja kukkiakaan ei tule enää vietyä haudalle. Meidän välimme olivat neutraalit.

Vierailija
10/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen ole oikein mitään neuvoja. Paitsi ehkä se, että mitä enemmän on tekemistä ja ihmissuhteita ja sisältöä elämässä, sitä paremmin pääsee eteenpäin. Sureminen on normaalia.

Elämä on sellaista, että ihmiset lähtevät ja heitä on ikävä. Ajan myötä oppii elämään ilman heitä, koska on pakko ja koska tulee uudet rutiinit. Muistot vähän haalistuvat. Sitten muistaa eniten vain hyviä asioita.

Vierailija
11/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kuolemasta on nyt vähän yli puoli vuotta ja olen itsekin edelleen ihan puulla päähän lyöty. Että onhan se ihan normaalia, jos on ollut todella läheiset välit. Mulle äitini oli kaikki kaikessa, hän oli oikeastaan ainoa ystäväni ja läheiseni kun ei mulla ole lapsiakaan. Yritä vaan olla äitisi tukena. Ohjaa häntä hoidon pariin jos ei pärjää, itsellänikin aloitettiin juuri masennuslääkitys ja se tuntuu jollain tavalla auttavan. Ei paljon, mutta tässä tuskassa pienikin helpotus on plussaa. 

Vierailija
12/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätettiin pitkiä jäähyväisiä jo vuosia. Äidillä oli muistisairaus ja en tiedä tunsiko enää viimeisenä vuotena. Menetin äidin jonka tunsin jo vuosia sitten vaikka fyysisesti hän poistui vasta viime syksynä. Surulle pitää antaa aikansa eikä sitä voi kiirehtiä. Suru kulkee mukana muuttaa vain muotoaan. Äidilläsi on elämänkokemusta kyllä hän selviää.

Vierailija
13/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten keski-ikäinen sinkku selviää jos isä on kuollut, ei sisaruksia, ei lapsia, ei lemmikkejä ja sukulaiset eivät yhteydessä. Sekin olisi kiva tietää. Kaikilla ei ole kovin kannattelevia tuttavia, heillä oma perhe ja osalla talous huono.

Vierailija
14/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli alkoholisti. Tirautin muistaakseni haudalla yhden kyyneleen, koska tapana on. En surrut.

Vierailija
15/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini kuolemasta on nyt vähän yli puoli vuotta ja olen itsekin edelleen ihan puulla päähän lyöty. Että onhan se ihan normaalia, jos on ollut todella läheiset välit. Mulle äitini oli kaikki kaikessa, hän oli oikeastaan ainoa ystäväni ja läheiseni kun ei mulla ole lapsiakaan. Yritä vaan olla äitisi tukena. Ohjaa häntä hoidon pariin jos ei pärjää, itsellänikin aloitettiin juuri masennuslääkitys ja se tuntuu jollain tavalla auttavan. Ei paljon, mutta tässä tuskassa pienikin helpotus on plussaa. 

Mäkin menetin viime vuonna äidin ja se tuli totaalisena järkytyksenä ja koko mun maailma muuttui harmaaksi. Ei oo maailma enää samanlainen... näennäisesti elän tätä elämää mutta, mutta.. en usko että elän vanhaksi. Eihän tätä murhetta ulkopuoliset enää näe, kun yritän elää arkea.. mulla oli vastoinkäymisiä ennen äitini kuolemaa mutta mikään ei valmistanut minua äitini menetykseen koska äitini menetys on mulle menetyksistä pahin, olen sen aina tiennyt ja pelännyt pienestä pitäen

Vierailija
16/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kuolee joskus. Outo aloitus.

Kauheaa olisi se, että eläisimme ikuisesti.

Vierailija
17/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten keski-ikäinen sinkku selviää jos isä on kuollut, ei sisaruksia, ei lapsia, ei lemmikkejä ja sukulaiset eivät yhteydessä. Sekin olisi kiva tietää. Kaikilla ei ole kovin kannattelevia tuttavia, heillä oma perhe ja osalla talous huono.

Antamalla aikaa itselleen ja luvan surra silloin kun siltä tuntuu. Yksinäistä se kyllä on, joutuu yksin tekemään kaiken sen työn mikä olisi jos olisi sisaruksia jakamassa taakkaa. Mutta eipä siinä auttanut kuin tehdä asiat järjestyksessä.

Vierailija
18/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa oli, todella vaikeaa. En meinannut millään pystyä hillitsemään sitä iloa ja riemua. Piti vaan yrittää olla hillitty ja surevainen vaikka olis tehnyt mieli bailata viikko putkeen.

Vierailija
19/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen kuolee joskus. Outo aloitus.

Kauheaa olisi se, että eläisimme ikuisesti.

Et ole itse tainnut kohdata surua.

Vierailija
20/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa oli, todella vaikeaa. En meinannut millään pystyä hillitsemään sitä iloa ja riemua. Piti vaan yrittää olla hillitty ja surevainen vaikka olis tehnyt mieli bailata viikko putkeen.

Sulla taitaa olla jotain käsittelemättömiä tunteita.