Saan tukina 890e vuokran maksetuksi, 555e perustoimeentulotuen osan tilille, sähkölaskun joka kalleimmillaan oli 120e/kk talvella, kotivakuutuksen 15e/kk
Sitä lisäks julkisen terveydenhuollon ja reseptilääkkeet...esim. just sain reseptin erääseen 6kk kuuriin joka maksaa yhteensä 220e, sit suolistolääkkeitä 25 eurolla/kk
Siitä tulee yhteensä 1660e/kk nettohyöty.
Miksi menisin paskaduuniin?
Kommentit (63)
Onko sinulla hakemus voimassa halvempaan vuokra-asuntoon? Yhdellä ihmisellä ei saa olla noin korkea vuokra eli sitä ei huomioida täysimääräisesti toimeentulotuessa ellei samanaikaisesti hae halvempaa asuntoa. Ap ei selvästikään kerro kaikkea.
Kyllä mulle 90-luvun alussa maksettiin kaikki. Siis 1000 markan yksiön vuokra plus sain vielä 2000 markkaa joka kuukausi käyttörahaa. Kodinoerustamistukea sain 3000 markkaa sossusta.
Asutko yksin noin kalliissa asunnossa?
Itse asun kaksin tuon hintaisessa 82 kokoisessa aso-asunnossa. Meitä on kaksi maksamassa tätä. Tämän kokoisesta vuokra-asunnosta joutuisi maksamaan 950-1000 euroa, johon en muuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä alan olemaan sitä mieltä, että tukia voisi leikata vaikka olen vasemmistolainen. Hyvä kun tällaisia aloituksia tehdään.
Itse saan 1280€/netto ja maksan siitä osani asuntolainasta. Mieheni myös matalapalkka-alalla ja kaikki maksetaan itse. Mitään tukia emme saa. Itselläni menee rahaa vielä lääkkeisiin joka kuukausi.
Tällaisia aloituksia tehdään nimenomaan sen vuoksi, että saataisiin tietämättömät ihmiset raivostumaan valheista ja uskomaan, että harvat poikkeukset olisivat tavallisia.
Älä usko kaikkea, mitä luet.
Näin on. Jokapäiväisiä aloituksia oikeistolaisilta. Muokkaavat ihmisten asenteita työttömiä, sairaita ja eläkeläisiä kohtaan, jotta voivat aloittaa kovat leikkaukset.
Miten saa täyden toimeentulotuen jos saa työmarkkinarahaakin?
Taas sama trolli. Vaihtaa vähän otsikkoa ja uudestaan jatkuvasti. Et sinä reppana tuollaista määrää yksinasuvana kykene saamaan edes Helsingissä. Yrität saada tukien saajat näyttämään ahneilta paskoilta mutta onneksi totuus on toinen kuin mitä sinä esität. Motiivistasi en tiedä vai maksaako kokoomuksen puoluetoimisto jatkuvan trollauksesi täällä koska muutenhan sinulla olisi varmaan muuta tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulle 90-luvun alussa maksettiin kaikki. Siis 1000 markan yksiön vuokra plus sain vielä 2000 markkaa joka kuukausi käyttörahaa. Kodinoerustamistukea sain 3000 markkaa sossusta.
Voi kuule meillä elin makeasti kotihoidontuella ja lapsilisällä 30 vuotta sitten. 80-luvulla sossusta sai päivän lehdetkin erikseen maksettuna, tosin sitä hyödykettä en käyttänyt kun olin silloin töissä. Niin ne ajat muuttuvat, nyt kolmekymppiset vievät vauvansa hoitoon ja palaavat töihin.
Jos ei ole voimassa olevaa hakemusta halvempaan vuokra-asuntoon noin korkeaa vuokraa ei oteta huomioon täysimääräisenä toimeentulotuessa. Ainoastaan ns. kohtuulliset asumismenot. Eli väliaikaisesti voi saada kalliimpaankin asuntoon täysimääräisen tuen mutta ei jatkuvasti.
Kelasta myös mielellään avitetaan että saa halvemman kaupungin vuokra-asunnon. Tiedän lähipiiristä tapauksen jossa on toimittu näin.
Ilminan aloituksen. Koska tuo, mitä tämä sepustaja tuossa kirjoitti ei tod, pidä paikkaansa. Haluaa vain provota.
Joten, turha kommentoida enempää.
Niinkö? Kaikki muut saa asumistukea kyllä tuon kokoiseen vuokraan vain 450 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Jos elät koko terveen aikuisuutesi tuilla, kun voisit tehdä töitä ja kerryttää eläkettäsi, tulet saamaan kansaneläkettä 733e/kk. Tähän päälle saat takuueläkkeen, joka nostaa eläkkeesi 922e kuussa. Sillä summalla sitten kituutat vanhuutesi eläen ilman mukavuuksia ja miettien, jättääkkö lääkkeet ostamatta että saa rahat riittämään edes ruokaan.
Sitten saan eläkkeellä asumistuen joten lopputulos on sama kuin jos tekisin paskaduunia. Paskaduunin eläkettä kun täydennetään asumistuella. Joten velttoilun ja työnteon tulos on sama eläkkeellä olon toimeentulon kanssa
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä niin lasketa että koko vuokran voi maksaa tuista ja tuohon päälle saa vielä toimeentulotuen perusosan? Vaan vuokran omavastuu pitää maksaaa perusosasta? Vai eikö pidäkään?
Jos pakollisten menojen (vuokra, sähkölasku, lääkkeet, lääkärit) jälkeen jää vähemmäm kuin 555e yksin asuvalle, voi hakea perustoimeentulotukea erotuksen verran.
Ap
Ei mitään järkeä, että työttömille maksetaan asumistukea isolla paikkakunnilla, joissa vuokrat ovat korkeita. Sen työhaluttoman on ihan sama muuttaa pikkupaikkakunnalle, jossa on halvat vuokrat.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä niin lasketa että koko vuokran voi maksaa tuista ja tuohon päälle saa vielä toimeentulotuen perusosan? Vaan vuokran omavastuu pitää maksaaa perusosasta? Vai eikö pidäkään?
Ei nykyään. Nykyään koko vuokra huomioidaan ja se perusosa jää kokonaan muuhun käyttöön. Sitähän on väläytelty että se omavastuu palautettaisiin ja tttuesta pitäisi maksaa myös sitä vuokraa. Tällainen oli joskus 90-luvun lopulla ainakin. En tiedä milloin tuo lakkautettiin.
Koska se ei ole reilua, termi jota nämä ehdoin tahdoin tuilla elävät käyttävät kaikista hyväosaisimmista, kun puhutaan varallisuuden jakautumisesta. Ja siitä olen samaa mieltä, mutta tuon tuilla oleilu ei ole reilua pieni-ja keskituloisia kohtaan, toki myös hyvätuloisten, mutta ei varsinaisesti rikkaiden, joiden elämä kurjistuu ihan yhtä lailla molempien ääripäiden toimista, niin kaikista rikkaimpien kuin vähätuloisimpien toimesta.
Toisin kuin monet tuntuu ajattelevan, nämä erilaiset tuet ei ole palkka olemassaolosta, se että on lain mukaan oikeutettu johonkin tukeen, ei tarkoita sitä että se olisi tarkoitettu jatkuvaksi tavaksi rahoittaa elämänsä, siis ilman jotain sairautta tai muuta vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitää. Ap on kokoomustrolli
Mitä mahtaa olla tämä Ap.n mainitsema "paskaduuni"?
Varmaan jotain tällaista jota minä olen tehnyt koko aikuisikäni, eli vuorotyötä tehtaassa. Hyvin olen tällä pärjännyt, omakotitalo, mökki ja 2 uudehkoa autoa maksettu "paskaduunilla".
Eihän duunarin palkoilla mitään äkkirikastuta, mutta ahkeruus ja pitkäjänteisyys kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos elät koko terveen aikuisuutesi tuilla, kun voisit tehdä töitä ja kerryttää eläkettäsi, tulet saamaan kansaneläkettä 733e/kk. Tähän päälle saat takuueläkkeen, joka nostaa eläkkeesi 922e kuussa. Sillä summalla sitten kituutat vanhuutesi eläen ilman mukavuuksia ja miettien, jättääkkö lääkkeet ostamatta että saa rahat riittämään edes ruokaan.
Noin siinä käy, jos ei ole ollut työssä. Kostautuu sitten eläkeiässä. Eräs tuttu teki ns " pimeitä töitä miltei koko työikänsä " miehensä firmassa( varmasti myös mies teki osan pimeenä". Nyt vanhana valittaa, ettei rahat riitä. Eläke on ns takuueläke.
Eli kannattaa ottaa työtä ja tehdä sitä, sillä muutoin ei kerry työeläkettä.
Vuokran jälkeen pitää jäädä perusosan verran vielä tuista. Eli ei pidä maksaa perusosasta vuokraa (ellei vuokraa ole kohtuullistettu).