Onko muita, joita ei kiinnosta matkustelu?
Onko muita 30-40 vuotiaita, joita ei matkustelu kiinnosta? En ole vuosiin käynyt ulkomailla, viimeksi vuonna 2019 opintomatkalla. Kun on paljon muita harrastuksia ja normi duunit valtion virkamiehenä 8-16 työajalla, ei matkustelu oikein olisikaan mahdollista muuta kuin kesäaikaan. Tämä yhdistettynä isohkoon omakotitaloon ja velkaan, niin mistään kahden kuukauden matkoista ei voisi puhuakaan.
En koskaan ole oikein ymmärtänyt sitä, että mistä nämä jatkuvasti matkoilla olevat repivät aikaa tähän. Keskellä talvea ollaan tyyliin kaksi kuukautta jossakin matkoilla. Miten tavallisella työssäkäyvällä pulliaisella on tuohon mahdollisuuksia?
Itse olen enemmän materian perään ja muutamia kalliita harrastuksia löytyykin.
Kommentit (87)
Monet haluavat elämyksiä matkoilta, joita voi vanhemmiten
sitten muistella. Tavallaan ymmärrän tämän, vaikka itse en
juurikaan matkustele, koska olen saanut matkustella tähän ikään
tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Monet haluavat elämyksiä matkoilta, joita voi vanhemmiten
sitten muistella. Tavallaan ymmärrän tämän, vaikka itse en
juurikaan matkustele, koska olen saanut matkustella tähän ikään
tarpeeksi.
Useat myös haluaa välttyä "elämyksiltä".
Valtion virkamies ja ei ole aikaa? Valtion virkamiehenä sulla on lähtökohtaisesti enemmän lomaa kuin muilla, koska lauantaita ei lasketa. Kun virkavuosia on tarpeeksi, lomapäiviä kertyy enemmän ja yhä edelleen lauantaita ei lasketa. Riippuen työpaikastasi myös lomarahoja voi vaihtaa vapaaksi. Itselläni on valtion virkamiehenä 38 pv lomaa ja lomarahojen vaihdolla saa 16 päivää lisää. 54 lomapäivää tekee yli 10 viikkoa lomaa. Kyllä siinä jo ehtii reissata oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
M. Ulkomailla on yleensä kaikki paljon huonommin ja ihmisiin ei voi luottaa. Valitettavasti näin se vaan on.
No mikä siellä on paljon huonommin tarkalleen?
Odotan vastausta innolla. EI täällä Italiassa ainakaan kovin paskaa ole.
1. N atsien perilliset vallassa
2. Italialaiset
3. Kor rup tio
4. Va rkaat
5. Ma fia
6. Kuivuus
7. Välinpitämättömyys ympäristöstä
8.Välinpitämättömyys säännöistä
9 P akol aiset
10 likaisuus ja yleinen siivottomuus
No eipä nuo tavallisen ihmisen arjessa näy. En mä nyt riemusta hihku Suomenkaan valtaapitävien johdalla, en innostu elätettävistä kohdassa 9, puhtauskin on suhteellista - enemmän täällä siivotaan esim katuja ja kauppojen edustoja kuin Suomessa ikinä! Kuivuus on ikävää, onneksi yöllä satoi runsaasti ja Alpeillekin tuli vielä lunta vaikkei se jäätiköitä auta. Italialaisista pidän enemmän kuin kylmistä ja tylsistä suomalaisista
Ap, et ole ainoa. Muakaan ei kiinnosta matkustelu ulkomaille.
Olen jo pari vuotta kohderyhmääsi vanhempi.
Ei löydy intoa matkailuun, sillä työn puolesta tulee matkusteltua n. 70 lentoa vuodessa + autoilu Suomessa. Lomilla tulee fiksailtua okt +mökkiä.
Mun sisko on kaikki lomat mökillä. Asuu kaupungin laidalla ja mökille on matkaa n 10 km.
Hän siellä kuuraa kallioita ja tekee oksista katetta. Syksystä kevääseen kirjoittaa ylös mitä aikoo tehdä mökillä.
Vappuna, kun vappukausi alkaa, laittaa listan seinälle ja alkaa tekemään.
Meidän perhe menee vappuna Nykkiin ja sisko aina kysyy mitä te siellä teette. Kyllä kotimaassakin on katsottavaa.
Kerran sisko oli laskenut paljon hänellä menee mökkiin rahaa vuodessa. Summa on yli 1000 e kk. Ympäri vuoden. Huh
Taas ketju täynnä matkustelijoita, joita ei omien sanojensa mukaan kiinnosta matkustelu. Ja ollaan oikein rikasta elämää viettämässä niillä omilla reissuilla.
Psykoosit taas tulilla.
Vierailija kirjoitti:
Valtion virkamies ja ei ole aikaa? Valtion virkamiehenä sulla on lähtökohtaisesti enemmän lomaa kuin muilla, koska lauantaita ei lasketa. Kun virkavuosia on tarpeeksi, lomapäiviä kertyy enemmän ja yhä edelleen lauantaita ei lasketa. Riippuen työpaikastasi myös lomarahoja voi vaihtaa vapaaksi. Itselläni on valtion virkamiehenä 38 pv lomaa ja lomarahojen vaihdolla saa 16 päivää lisää. 54 lomapäivää tekee yli 10 viikkoa lomaa. Kyllä siinä jo ehtii reissata oikein hyvin.
38 päivään tarvitsee olla 15 vuoden ura. Itselläni on valtiolla vasta 2 vuotta ja kunnalla toiset 2 vuotta. Yksityisen sektorin työhistoriaa ei taidettu tähän laskea.
ap
Joo, ei kyllä kiinnosta koko etelänmatkailu enään. Turva tarkastuskin ottaa, niin päähän joka kentällä. Ihmisetkin on niin huonosti pukeutuneita kuin navetasta tullu.
Mä en oo ite ollu koskaan mikään matkustelija, mutta on ollu mukava olla opintomatkoilla ja on ollu kiva kun kaverit jotka matkustelee enemmän ovat kysyneet mua matkaseuraks. Itekseni ei tuu varattua matkoja, mutta jos joku innostuu lähtemään mun kanssa niin itekin innostun siitä ja kattelen, mitä kaikkee kohteessa vois tehdä.
Aloitus ei oikein kuulosta siltä, että sinua ei kiinnostaisi matkustella. Listaat sen sijaan paljon syitä miksi se ei ole mahdollista: työajat, velka, aika, materian halu ym.
Eli onko kyse kiinnostuksen puutteesta vai muista syistä? Jos muista, niin niihin voi mahdollisesti pyrkiä vaikuttamaan.
Olen vanhempi kuin ap mutta vain kotimaan matkailu kiinnostaa.
Lentomatkustelua pitää muutenkin välttää. Minuakaan ei kiinnosta mikään rantaloma. Junalla tai sähköautolla koko perhe lappiin, Norjaan jne. Itse asiassa meidän matkustustapamme saattaa tulla kalliimmaksi kuin rantalomailu mutta lapsetkin nauttii ja oppivat arvostamaan luontoa.
Vierailija kirjoitti:
Hommatkaa hevosia, niin ei tarvitse matkustella. Ei jää rahaa moiseen. Tosin en ole mitenkään innostunut matkailija muutenkaan. Lentokoneeseen mua EI saa. Olen kyllä joskus ollut (90-luvulla), mutta enää en menisi. Vihaan myös kamalaa ihmispaljoutta. Kauheaa olisi tungeksia jossain turistikohteessa. Nenä toisen pakoputkessa ottaa kuvia.
Miksi menisit turistikohteisiin?? Maailmassa on paljon muitakin paikkoja.
Esim omilla tämän vuoden reissuilla (reilu 9 vkoa) törmäsin peräti 7 ulkomaalaisturistiin oman perheeni lisäksi. 2 näistä brittejä jotka ovat asuneet Italiassa 50/50 jo 17 vuotta, suomalainen pariskunta jonka talo on lähellä meitä ja ovat asuneet Italiassa 50/50 jo 8v sekä suomalainen pariskunta jonka tapasimme eräässä pikkukylässä linnanraunioilla. Ja 1 ystävättäreni. Ja me liikuimme todella paljon eri kylissä ja kaupungeissa. Niissä oli todella nautinnollista ja rauhallista käydä. Mutta emme ns turistirysissä.
Ei mulla ainakaan työssäkäyvänä ole mahista olla kahta kuukautta ulkomailla. Neljä viikkoa on pisin lomaputki minkä meillä saa pitää. Voi kun saiskin pari kuukautta olla pois. Rakastan matkustelua. Oikeastaan matkustelu ja raha ainoat asiat elämässä joista enää välitän. T. masentunut nainen 35
Ei ole koskaan kiinnostanut. Viimeksi olen käynyt ulkomailla 90-luvulla.
Olen tosin nyt viime vuosina alkanut ajatella, että kyllä se matkailu ihan oikeasti avartaa. Kun kuuntelee työkavereiden puheita kahvitauolla, niin aina sen huomaa kuka on matkustellut ulkomailla ja kuka ei. Ihan pieniä juttuja voi olla, mutta se pienikin juttu lisää yleissivistystä/yleistietoa.
Jännää toi, että todella moni mainitsee likaisuuden, likaiset vessat, huonon ruoan - eikö yhtään etukäteen mietitä ja selvitetä minne ollaan menossa, mikä on hygieniataso, ruokakulttuuri?
Ei ole koskaan kiinnostanut. Lapsena raahattiin perinteiset Etelä-Euroopan lomakohteet läpi. Nykyään maailma tulee muutenkin syliin joka tuutista, ei sitä tarvitse lähteä paikan päälle ihmettelemään. Lisäksi minulla on kai epätavallisen korkea rima sen suhteen, että mikä tekee minuun vaikutuksen. Kohteen pitäisi olla jotain maapallon ulkopuolista, ennen kuin se tuntuisi riittävän erilaiselta että jaksaisi vaivautua. Tällä pallolla on loppujen lopuksi kaikkialla hyvin samanlaista. Siis minun mielestäni.
Nuorempana oli tietenkin suunnitelmissa käydä koko pallo läpi, mutta vuosien varrella nämä haaveet ovat onneksi häipyneet tietoisuuden lisääntyessä. Toki olen asunut ulkomailla ja aion vielä tulevaisuudessakin asua.
Mikä oikeus minulla on mennä pskomaan paikkoja ja ramppaamaan tuhoamassa Macchu Pichut ja Colosseumit ja rannat. Ei mitään oikeutta. Eikä ole niillä naapurin Pirkko-Pettereilläkään, vaikka kuinka kuvittelisivat olevansa trävellääviä lumihiutaleita.
Kaukomatkoja eivät enää rummuta muutenkaan kuin henkisesti juntit ja turhasta matkustamisesta onkin ihan oikeutetusti tullut noloa.