Mitä tehdä kun aina tulee riitaa siivoamisesta? Sitten riita eskaloituu ja minä olen aina muka se paha osapuoli
Okei siis käymme molemmat töissä, ei lapsia. Minä en voi tehdä etätöitä, mutta mies on päivää viikosta kotona etätöissä. Torstaihin hän siivoaa talon klo 7-9 ennenkuin alkaa tehdä töitä koneella. Muuten meillä imuroidaan tiistaisin ja lauantaisin. Tiistaisin mies yleensä etätöiden lomassa.
Olen nyt jo useamman kerran tullut töistä kotiin ja katsonut esim kissan raapimapuun taakse ja siellä on vielä kissankarvoja. Tai korkkilattialla on haaleita läikkiä (kissan syljestä?). Mies sanoo, että hän pesee korkkilattiat vain kerran kuussa, mikä on mun mielestä aivan liian vähän.
Tänäänkin tulin kotiin ja ensimmäisenä osui silmään, että korkkilattiassa on läikkä. Kysyin mieheltä mielestäni ihan neutraalisti, että pesikö lattian. Hän sanoi, että ei pessyt, joten yritin selittää, että tässähän on 2 läikkää. Pesin ne sitten talouspaperilla itse pois ja sanoin miehelle, että mun mielestä voitaisiin pestä näitä lattioita paremmin. Mies sanoi ylimielisesti, että nythän pesit, hän pesee ne kerran kuussa tai jos näkee jotain isompaa. Mulle tuli sellainen olo, että hänelle se on yhdentekevää kuinka siistiä tai likaista täällä on.
Siitä tuli sitten riitaa kun hän ei hyväksy sitä, että joskus voisi siivota paremmin tai kiinnittää huomiota asioihin. Joskus tuntuu, että elän sikalassa. Sanoin ehkä kiivastuksissani asioita, joita en niin tarkoittanut. Mies laittoi 2 pakastepizzaa uuniin ja kun kävin hakemassa omani niin mies jäi yksin pimeään keittiöön syömään pizzaansa. Väitti, että halusi vain jättää mut rauhaan, mutta siis että yksin pimeässä keittiössä syöminen ei muka ole passiivis-aggressiivista?!
Aina sama juttu. Mies korottaa ääntään ja lopulta minä olen muka se, joka pilasi päivän. En jaksa kohta enää.
Onko jollakin neuvoja?
Kommentit (78)
Kahden aikuisen ja kissan taloudessa imuroitte kolme kertaa viikossa. Ja se on niin vähän siivousta ettei jaksa ja eroa pitää harkita? Selvä.
No ei siinä muu auta kun että sinä alat siivota pari tuntia ennen työpäivääsi maanantaisin ja perjantaisin. Kyllä sitten varmasti on siistiä ja lattiat kiiltää.
Teillä kyl siivotaan aivan älyttömästi ja mies ilmeisesti eniten? Tahrat kannattaa pyyhkiä erikseen ilman sen isompaa meteliä.
Joillekin naisille siivoaminen on pakkoneuroosi. Olet yksi heistä. Psykologin puheille.
Parempi että asutte eri asunnoissa ja molemmat siivoo sitten oman asuntonsa eikä enää tule riitaa. Että nainen voikin kehittää riitaa tuollaisista asioista.
Tahallaan päin p*rsettä siivoaminen on ihan silkkaa kiusantekoa. Ilmeisesti tästä ei kuitenkaan ole kyse?
Vierailija kirjoitti:
Mä moppaan päivittäin lattiat johtuen koiran sisälle tuomasta moskasta. Mun koira, mun vastuu. Ite en voisi mopata kerta kuuhun. Jättäisin.
No eikö kannata pyyhkiä ne moskat ennen kuin koira tulee sisälle. Minä pyyhin tassut ja mahanalukset ennen sisälletuloa. Ei todellakaan tarvitse mopata kerran päivässä.
Kiltti mies kirjoitti:
Parempi että asutte eri asunnoissa ja molemmat siivoo sitten oman asuntonsa eikä enää tule riitaa. Että nainen voikin kehittää riitaa tuollaisista asioista.
Koita myydä omillaan toimeentulevalle naiselle mies. Nainen parhaimmillaan nostaa miehen ylös suosta ja kiitoksena saa räkäsyn naamalle. Miehillä on paha tapa lähteä hyvästä kodista vehreimmille laitumille. Oikeastaan naisen kannattaa keskittyä itseensä sillä miestä ei kiinnosta kuinka kunnollinen olet sua petetään silti ja vaihdetaan lennosta parempaan. Syy miksi naista kaivataan onpi maksuton hyöty. Rakkauden huumassa naiselta hoituu kotityöt ehkäpä jopa kiintiömuksujen synnytys. Vuosien mittaan unohdat minuutesi seurustelun nimissä. Susta tulee parjattu yh.
Ap, varo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä moppaan päivittäin lattiat johtuen koiran sisälle tuomasta moskasta. Mun koira, mun vastuu. Ite en voisi mopata kerta kuuhun. Jättäisin.
No eikö kannata pyyhkiä ne moskat ennen kuin koira tulee sisälle. Minä pyyhin tassut ja mahanalukset ennen sisälletuloa. Ei todellakaan tarvitse mopata kerran päivässä.
Miksi? Mähän sen moppauksen hoidan.
Sellainen iltasatu sit sieltä.
Miten joku jaksaa noin paljon kirjoittaa puppua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se siivoaa, jolla tarve.
Tää on niin vastenmielinen ajatus. Ok, minä siivoan aina sinun sotkusi koska se siivoaa jota haittaa. Mutta minäpä sitten rikon ja sekoitan sinun tietokoneesi joka päivä, koska mua ei haittaa ettei se toimi. Siinäpä säädät joka päivä sitten. Reilu peli. Eiku...
Miten edes muuttaa yhteen toisen kanssa, jolla on ihan erilainen siisteyskäsitys. Luulisi tämän tulevan jo selville seurusteluvaiheessa, että tyyppi on tosiaankin sellainen, että se siivoaa, jolla on tarve.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen iltasatu sit sieltä.
Miten joku jaksaa noin paljon kirjoittaa puppua
Käykö noin kipeää tajuta minä moni mies naisen näkee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se siivoaa, jolla tarve.
Moni mies nukkuisi vaikka vuoden vanhoissa lakanoissa. Tädin naapurissa asui kerran vuodessa suihkutellu. Lakanat vaihtoi samoihin aikoihin.
Ap:n mieshän ei vaikuta tällaiselta.
Huhhuh. Oikeesti. Pari karvaa ja haaleita läikkiä.
Eikö kotona voi puuhata muuta kuin kyylätä lattioita?
Itse kun pääsen kotiin, alan jatkamaan maalauksia, ompeluksia, kutomisia ym ja aina on sotkua. Mies ei valita, ei tule osoittamaan sormella langanpätkiä lattialla tai öljyvärituubeja ja paperimyttyjä.
Mite tuollaisen työnjohtajan kanssa voi elää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se siivoaa, jolla tarve.
Tää on niin vastenmielinen ajatus. Ok, minä siivoan aina sinun sotkusi koska se siivoaa jota haittaa. Mutta minäpä sitten rikon ja sekoitan sinun tietokoneesi joka päivä, koska mua ei haittaa ettei se toimi. Siinäpä säädät joka päivä sitten. Reilu peli. Eiku...
Mitä sekoilet? Ap:n mieshän se siellä huushollissa pääosin siivoaa. Ja ap pääosin valittaa siivoamisesta. Jos toinen siivoaa, niin sitä ei pidä arvostella. Jos ei kelpaa niin todellakin on itse parempi ottaa siivouksesta vastuu.
Aloittaja tässä. Anteeksi viivästynyt vastaus. Osasin kyllä odottaa, että 90% asettuisi miehen puolelle, mutta ei se mitään. En vain halua elää p*skan seassa.
No asiat eskaloituivat eilen illalla niin pitkälle, että harkitsen nyt vakavissani eroa ja poismuuttoa. Yritin selittää miehelle, että siisteyskäsityksemme ovat ilmeisesti erilaisia ja että minua häiritsee se, että hän ei tule yhtään vastaan. Miten voi olla näkemättä likaisia kohtia lattialla?
Aloin miettiä sitten muitakin asioita, joissa olemme niin erilaisia ja sitä kuinka elämämme on oikeastaan aika tylsää. Muut parit kyllä tekevät kaikkea kivaa ja spontaania yhdessä, mutta me maataan iltaisin sohvalla ja katsotaan telkkaria. Miehen mielestä kaikki on okei ja hän on tyytyväinen elämäänsä. Mutta kun minä en ole. Ja miehelle se on ihan se ja sama.
Illalla hän vielä kerran korotti ääntään minulle, että siivoa sitten itse ja että hän ei hyväksy kritiikkiä.
Nukuin tosi huonosti olohuoneen sohvalla ja nyt töissä vain ajatukset pyörii päässä, että jotain pitää muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se siivoaa, jolla tarve.
Mitä sekoilet? Ap:n mieshän se siellä huushollissa pääosin siivoaa. Ja ap pääosin valittaa siivoamisesta. Jos toinen siivoaa, niin sitä ei pidä arvostella. Jos ei kelpaa niin todellakin on itse parempi ottaa siivouksesta vastuu.
Exä valitti kevät pölyn aikoihin sisälle kantautuneesta pölystä sillä sairastaa astmaa. Vertauksen vuoksi siivosin asunnon lattiasta kattoon ja pyysin kaverilta lainaan mattoimuria. Kuulemma koki vapauden tunteen keuhkoissa. Ei kumminkaan viitsinyt jatkaa. Saa itsekseen elellä keväisin pölyn keskellä. Ikkunaa pitää auki juurikin siksi ettei kärsisi huonosta sisäilmasta.
Tuolle miehelle varmasti sopisi hälläväliä emäntä. Siisteyteen tottunut huomaa jo ovelle tultaessa taloudessa vallitsevan siisteystason.
No mitäs odotat tapahtuvan kun miehesi on ensin siivonnut 2 tuntia ja sitten sinä tulet kotiin naama norsunvitulla nalkuttamaan, että onpas huonosti siivottu. Jos ei kelpaa niin siivoa itse töiden jälkeen uudestaan.