Mitä tehdä kun aina tulee riitaa siivoamisesta? Sitten riita eskaloituu ja minä olen aina muka se paha osapuoli
Okei siis käymme molemmat töissä, ei lapsia. Minä en voi tehdä etätöitä, mutta mies on päivää viikosta kotona etätöissä. Torstaihin hän siivoaa talon klo 7-9 ennenkuin alkaa tehdä töitä koneella. Muuten meillä imuroidaan tiistaisin ja lauantaisin. Tiistaisin mies yleensä etätöiden lomassa.
Olen nyt jo useamman kerran tullut töistä kotiin ja katsonut esim kissan raapimapuun taakse ja siellä on vielä kissankarvoja. Tai korkkilattialla on haaleita läikkiä (kissan syljestä?). Mies sanoo, että hän pesee korkkilattiat vain kerran kuussa, mikä on mun mielestä aivan liian vähän.
Tänäänkin tulin kotiin ja ensimmäisenä osui silmään, että korkkilattiassa on läikkä. Kysyin mieheltä mielestäni ihan neutraalisti, että pesikö lattian. Hän sanoi, että ei pessyt, joten yritin selittää, että tässähän on 2 läikkää. Pesin ne sitten talouspaperilla itse pois ja sanoin miehelle, että mun mielestä voitaisiin pestä näitä lattioita paremmin. Mies sanoi ylimielisesti, että nythän pesit, hän pesee ne kerran kuussa tai jos näkee jotain isompaa. Mulle tuli sellainen olo, että hänelle se on yhdentekevää kuinka siistiä tai likaista täällä on.
Siitä tuli sitten riitaa kun hän ei hyväksy sitä, että joskus voisi siivota paremmin tai kiinnittää huomiota asioihin. Joskus tuntuu, että elän sikalassa. Sanoin ehkä kiivastuksissani asioita, joita en niin tarkoittanut. Mies laittoi 2 pakastepizzaa uuniin ja kun kävin hakemassa omani niin mies jäi yksin pimeään keittiöön syömään pizzaansa. Väitti, että halusi vain jättää mut rauhaan, mutta siis että yksin pimeässä keittiössä syöminen ei muka ole passiivis-aggressiivista?!
Aina sama juttu. Mies korottaa ääntään ja lopulta minä olen muka se, joka pilasi päivän. En jaksa kohta enää.
Onko jollakin neuvoja?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
antakaa kissa pois ja keskustelkaa vakavasti. itse harkitsisin vakavasti suhteen jatkamista omista kodeista käsin. varsinkin kun lapsia ei ole.
Tämä. Muuttakaa erillenne tai pestatkaa siivooja.
Mies joutuisi siivoojan jäljiltä kuitenkin siivoamaan kun isin pikku prinsessalle ei sekään olisi tarpeeksi siistiä.
Ei se ole noin vaikeaa. Kyllähän sitä ehtii töiden jälkeen vaikka yhdessä siivoamaan, otatte hoitaaksenne ne tehtävät joita kumpikin mieluummin/paremmin teette. Ei ole kovin kiva ajatus että etätyöläinen saa töiden lisäksi vielä siivota ja sitten kauhulla odottaa kun kumppani tulee töistä arvostelemaan.
Mulla on ollut kissoja yli 20 vuotta, enkä ikinä ole nähnyt niiden jättävän lattiaan sylkitahroja. Mitä ihmettä 🤣? Ja kissatalouden saaminen täysin karvattomaksi on mahdotonta. Älä ota kissaa jos et siedä irtokarvoja.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja tässä. Anteeksi viivästynyt vastaus. Osasin kyllä odottaa, että 90% asettuisi miehen puolelle, mutta ei se mitään. En vain halua elää p*skan seassa.
No asiat eskaloituivat eilen illalla niin pitkälle, että harkitsen nyt vakavissani eroa ja poismuuttoa. Yritin selittää miehelle, että siisteyskäsityksemme ovat ilmeisesti erilaisia ja että minua häiritsee se, että hän ei tule yhtään vastaan. Miten voi olla näkemättä likaisia kohtia lattialla?
Aloin miettiä sitten muitakin asioita, joissa olemme niin erilaisia ja sitä kuinka elämämme on oikeastaan aika tylsää. Muut parit kyllä tekevät kaikkea kivaa ja spontaania yhdessä, mutta me maataan iltaisin sohvalla ja katsotaan telkkaria. Miehen mielestä kaikki on okei ja hän on tyytyväinen elämäänsä. Mutta kun minä en ole. Ja miehelle se on ihan se ja sama.
Illalla hän vielä kerran korotti ääntään minulle, että siivoa sitten itse ja että hän ei hyväksy kritiikkiä.
Nukuin tosi huonosti olohuoneen sohvalla ja nyt töissä vain ajatukset pyörii päässä, että jotain pitää muuttua.
Hyvä, että harkitset eroa. Ei kukaan kestä tuollaista ihmistä, joka pitää tupatarkastuksen aina kun tulee kotiin.
Joko tämä on nerokas trolli tai417 ap on henkiseltä kehitykseltään 14 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se siivoaa, jolla tarve.
Moni mies nukkuisi vaikka vuoden vanhoissa lakanoissa. Tädin naapurissa asui kerran vuodessa suihkutellu. Lakanat vaihtoi samoihin aikoihin.
On kyllä erikoisen kummallista, että tiedetään milloin naapuri vaihtaa lakanat. Kaameaa naapurikyyläystä. Mistä tiedät, ettei mies käynyt saunassa tai suihkussa? Sitäkin kyylätty ikkunan takaa vai kuinka?
Ap on synnynnäinen nalkuttaja. Malli tullut ilmeisesti lapsuudenkodista. Miesparka, että jaksaa kestää tuollaista jankutusta muutamasta kissankarvasta. Minulla on ollut 40 vuotta kissoja ja nytkin on kolme. Minun kissoistani yksikään ei ole syljeskellyt lattioille koskaan. Hyvä, ettei ap:llä ole lapsia. Siitä syntyisi niin ääretön siivous, ettei mies ehtisi ollenkaan enää tehdä töitään kun hinkkaisi vain kotia. Koti on yleensä asumista varten mutta ap haluaa kodin näyttävän joka hetki sisustuslehden kuvilta. Kauhea neuroosi ap:llä, tiukka pipo ja äkäinen Niskavuoren Hetan luonne lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja se mikä minua myös ottaa päähän on, että mies alkaa riidellessä aina rauhoittelemaan ja hyssyttelemään. Kun yritän puhdistaa ilmaa niin hän vain hymähtelee eikä sano mitään. Sitten korottaa ääntään että nyt riittää. Huoh
Eläkää kuukausi miehen säännöillä. Sinä teet mitä hän sanoo. Ja toinen toisinpäin. Sitten keskustelette siitä, mitä kävi.
Riitelyssänne on ongelma, mutta sinä provosoit miehen ylimielisyyttä esiin sillä, että päästät oman neuroottisuutesi valloilleen. Yhdistelmä on huono ja vaikea, mutta varmaankin olisi kesytettävissä, jos molemmilta löytyy sen verran hyvää tahtoa. Pariterapiaa muutama kerta?
Vierailija kirjoitti:
antakaa kissa pois ja keskustelkaa vakavasti. itse harkitsisin vakavasti suhteen jatkamista omista kodeista käsin. varsinkin kun lapsia ei ole.
Miksi ihmeessä kissa pois?? Ei se ole mikään esine jonka voi laittaa pois tuosta noin vaan.
Jos olet tosi tarkka, miksi et itse siivoa alueita joihin kiinnität huomiota?
Tai voisitteko yhdessä siivota yhtäaikaa, ja tekisitte siitä mukavan yhteisen asian? Voit samalla siivouksen lomassa mainita, että tämä kohta kannattaa siivota huolellisesti.
Jos itsekin näet vaivaa siivouksen suhteen, ja kehut miestä hänen työstään, niin uskoisin että riidat vähenee. Kun teillä on selkeät käytännöt.
Sori vaan AP, mutta kuulostat äärimmäisen rasittavalta henkilöltä. Jos olet noin siivousneuroottinen, järjestä aikaa siivota itse. Miten edes kehtaat nalkuttaa toiselle jostain muutamasta kissankarvasta ja läikästä, kun itse et ilmeisesti siivoa ollenkaan?!? SIIVOA ITSE, jos ei toisen tekemä siivous kelpaa! Olisit kiitollinen että miehesi yleensäkään siivoaa. Miehesi kannalta olisi tosiaan parempi erota, jotta voi löytää jonkun joka arvostaa häntä eikä pidä vaan siivoojanaan. Saat sinäkin huolehtia siivoamisesta ihan rauhassa. Et sitten varmaan muuta elämässäsi teekään kuin siivoat.
Miksi olet tuollaisen mieslapsen kanssa yhdessä?
Vierailija kirjoitti:
Ei miehet muutu koskaan. Turha koittaa, AP. Et saa häntä siivoamaan enempää vaikka kuinka yrittäisit.
Eikö se nyt hittovieköön riitä, jos hän siivoaa torstaina 2 tuntia ja tiistaina imuroi? Mahtaako rinsessa imuroida lauantaina?
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet tuollaisen mieslapsen kanssa yhdessä?
Kukahan tässä se lapsi on?
Lue sellainen kirja kuin Toimiva perhe. Siinä on hyviä neuvoja tuollaisiin tilanteisiin.
En usko, että tilanteenne on toivoton.
Ajan kanssa ymmärrätte tilanteen.
Kumman kissa? Jos ap eroat, niin siivous on sitten sinun vastuullasi...