Saako Rybelsus -tabletin puolittaa?
Pakkauksessahan lukee että ei saa puolittaa, mutta apteekissa farmaseutti suositteli puolittamaan jos lääkkeestä tulee alussa pahoinvointia. Mitä tässä nyt sitten uskoisi? Ja mulla siis 14 mg tabletti.
Kommentit (25)
Tekisi itsekin mieli silti puolittaa vaan....
Aivan JÄRKYTTÄVÄT sivuoireet 14mg tableteista ja nyt koko 120e laatikko menossa hukkaan! Niin ärsyttävää!
Vierailija kirjoitti:
Nostan tätä kun sama asia kiinnostaa, kun olen aloittanut 3 mg ja tullut hyviä tuloksia nyt kuukaudessa jo -4,5 kg pudonnut painoa, ja minimaaliset sivuvaikutukset, mutta nyt kun olen aloittamassa 7 mg satsia, niin pelkään että tulee sivuvaikutuksia, niin eikö olisi loogista jatkaa puolitetulla tabletilla eli 3,5 mg? Lääkäri ei sanonut mitään määrätessään, mutta olen lukenut ettei saisi puolittaa, mutta loogisest
kuten ap sanoo, jos pärjää pienemmällä annostuksella, niin eikö siinä tapauksessa voisi puolittaa sen pillerin.
Muilla kokemuksia asiasta?
Olen ollut oikein tyytyväinen tuloksiin ja mielialaa piristänyt kun jo kuukaudessa näyttääkin sutjakammalta.
Kyseessä on kuitenkin diabeteslääke, eikä laihdutus- tai mielialalääke. Huonosti hoidettu db johtaa helposti valtimokovettumatautiin, ja silloin on tosi kyseessä.
Puolisoni on käyttänyt Rybelsusta nyt muutamia kuukausia. Ei ole laihtunut vaikka laihdutettavaakin olisi. 14mg vrk. Varsinaisesti diabetekseen muiden lääkkeiden ohella.
Ei saa puolittaa. Otettava suuhun suoraan pakkauksesta kokonaisena veden kanssa, ei minkään muun nesteen. Odotettava vahintään 30min ennen muun nesteen tai ruoan nauttimista. Tämä käskytys iskostui mieleen suoraan lääkeyhtiön edustajalta ja lääke toimii hyvin kohdallani. Sivuoireina närästys, jos erehtyy syömään piilorasvaa, ajoittainen väsymys ja todella hidas vatsantoiminta. Silti suosittelen.
Ei ole loogista, vaan tuossa tapauksessa et tiedä minkä määrän lääkeainetta siitä puolikkaasta saat, lääkeaine kun ei ole jakautunut tablettiin tasaisesti.