Saako Rybelsus -tabletin puolittaa?
Pakkauksessahan lukee että ei saa puolittaa, mutta apteekissa farmaseutti suositteli puolittamaan jos lääkkeestä tulee alussa pahoinvointia. Mitä tässä nyt sitten uskoisi? Ja mulla siis 14 mg tabletti.
Kommentit (25)
No kyllä mä uskoisin farmaseuttia.
Nappaa 1 1/2 tablettia niin tulee testattua aineen ominaisuuksia.
Sinähän oot jo syönyt 7 milligramman kuurin. Tarkoitushan on että annos nousee , kuukausi 3 mg, toinen 7 ja sitten 14 mg
Vierailija kirjoitti:
Sinähän oot jo syönyt 7 milligramman kuurin. Tarkoitushan on että annos nousee , kuukausi 3 mg, toinen 7 ja sitten 14 mg
En ole. Aloitin suoraan maksimiannoksella.
Huomaa ap, että *tähän lääkkeeseen liittyy lisäseuranta*. Sama luki koronarokotteiden tiedoissa.
Otit varmaan rokotteen pelkäämättä moisia tekstejä?
https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=29232&i=NOVO+NORDISK_RYBELSUS
Onhan taas niin järkeä vailla oleva kysymys. Kuvitteletko tosiaan, että täältä löydät oikeita ja luotettavia vastauksia?
*Niele Rybelsus-tabletti kokonaisena pienen vesimäärän (enintään 120 ml) kanssa. Älä jaa, murskaa tai pureskele tablettia, sillä ei tiedetä, vaikuttaako se semaglutidin imeytymiseen.*
En jakaisi.
En tiedä, mutta jostain muistelen kuulleeni, että jos tabletissa on ns. "katkoviiva" (tai sitten "risti") sen saa puolittaa (tai jakaa 4 osaan).
Kaikissa lääkkeissähän tuota ei ole, mutta useimmissa (esim. Buranat, allerhialääkkeet ymv.) on mitkä voi ns. huolittaa puolittaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan taas niin järkeä vailla oleva kysymys. Kuvitteletko tosiaan, että täältä löydät oikeita ja luotettavia vastauksia?
Mä olen farmaseutti ja luottaisin ennemmin pakkausselosteen tietoihin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta jostain muistelen kuulleeni, että jos tabletissa on ns. "katkoviiva" (tai sitten "risti") sen saa puolittaa (tai jakaa 4 osaan).
Kaikissa lääkkeissähän tuota ei ole, mutta useimmissa (esim. Buranat, allerhialääkkeet ymv.) on mitkä voi ns. huolittaa puolittaa.
Kaikki joissa on jakoviiva saa puolittaa. Jos ei ole, niin se pitää tarkistaa lääkkeen pakkausselosteesta. Esim. depotia ei saa koskaan jakaa tai murskata. En osaa sanoa minkälainen lääke tämä ap:n lääke on, enkä jaksa googlata.
Minä kokeilin 7 mg tabletin puolittamista alkuun, kun asiaan perehtymätön lääkärikin sitä kehotti kokeilemaan, jotta ei tulisi niin pahoja sivuvaikutuksia.
Ei tullut mitään vaikutusta koko lääkkeestä, eli hukkaan meni se parin päivän satsi.
Eli en suosittele tabletin puolitusta, ellet halua vain lume-lääkettä AP.
Tämä lääke oli ainakin ennen saatavilla vahvuudessa 7 mg ja sillä aloitettiin kuuri. Etkö ole AP siis saanut tätä lääkäriltä nyt alkuun?
Vasta myöhemmin pitäisi vaihtaa 14 mg annokseen. Mutta ei siis pidä puolittaa tabletteja!!
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ap, että *tähän lääkkeeseen liittyy lisäseuranta*. Sama luki koronarokotteiden tiedoissa.
Otit varmaan rokotteen pelkäämättä moisia tekstejä?
https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=29232&i=NOVO+NORDISK_RYBELSUS
En ole ottanut yhtäkään koronapiikkiä.
Ja kiitos vastauksista. En puolita :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki joissa on jakoviiva saa puolittaa. Jos ei ole, niin se pitää tarkistaa lääkkeen pakkausselosteesta. Esim. depotia ei saa koskaan jakaa tai murskata. En osaa sanoa minkälainen lääke tämä ap:n lääke on, enkä jaksa googlata.
Kyllä depottejakin joskus saa. Esim. Metforemin ja Tramalin tietyt vahvuudet. Pitkävaikutteisuus ei aina ole uloimmassa kuoressa.
Ei saa puolittaa eikä myöskää jakaa dosettiin!
Nostan tätä kun sama asia kiinnostaa, kun olen aloittanut 3 mg ja tullut hyviä tuloksia nyt kuukaudessa jo -4,5 kg pudonnut painoa, ja minimaaliset sivuvaikutukset, mutta nyt kun olen aloittamassa 7 mg satsia, niin pelkään että tulee sivuvaikutuksia, niin eikö olisi loogista jatkaa puolitetulla tabletilla eli 3,5 mg? Lääkäri ei sanonut mitään määrätessään, mutta olen lukenut ettei saisi puolittaa, mutta loogisesti kuten ap sanoo, jos pärjää pienemmällä annostuksella, niin eikö siinä tapauksessa voisi puolittaa sen pillerin.
Muilla kokemuksia asiasta?
Olen ollut oikein tyytyväinen tuloksiin ja mielialaa piristänyt kun jo kuukaudessa näyttääkin sutjakammalta.
Vaikea sanoa, kun en ole kokeillut tuota.
Olen kysynyt puolitusasiasta kolmelta eri farmaseutilta. Kaikkien vastaus on sama, ei saa puolittaa. Ja näin lukee pakkausselosteessakin.
Itsellä nyt 7mg:sta jäljellä 3pv. Sitten siirtyminen 14mg:n. Aion aloittaa 14mg:n niin, että otan lääkkeen joka toinen päivä ja tihennän tarvittaessa jokapäiväiseksi. Tämä 7mg jo tuntuu toimivan hyvin. Pitoisuus veressä ei toki pysy niin tasaisena joka toinen päivä lääkkeen otossa kuin siinä että söisi joka päivä. Mut vatsaoireita minulla nyt sen verran, että koitan tätä joka toinen päivä systeemiä ensin. Jos tämä toimii ja syntyy tuloksia, niin ehkä jatkankin tällä. Saisi lääkekustannuksiakin vähän vähennettyä myös näin..
Jos on ennen käyttänyt Rybelsusia, mutta pitänyt siitä taukoa muutaman kuukauden, saako reseptin uusittua Omakannan kautta/soittamalla? Sivusta ja vierestä utelen.
Mulla kesti kolme päivää kuvottava olo ja väsymys. Eikä ruokaa tee mieli.