Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikataanko kantapään luupiikkiä vai mikä on hoito?

Vierailija
27.08.2008 |

Mulla niin älytön kipu ollut kesästä ja aina vaan pahenee.

Röntgenissä todettiin luupiikiksi.

Nyt kipu vain pahenee ja nämä hoidot mitkä olen saanut eivät enää auta.

Tulehduskipulääke,tukiteippi,venyttelyt.

Nyt olisin valmis leikkaukseen jos vain se auttaisi mutta leikataanko yleensä?

Oletteko olleet sairaslomalla luupiikistä?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEI !

Onko keneltäkään leikkattu kantakalvon aiheuttamaa haittaa ?

Miten se suoritettiin ja oliko siitä apua? Entä sairausloma ja kipulääkitys?

Terv. Pirjo

Vierailija
2/9 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On leikattu eilen. luuta höylättiin ja limapussi poistettiin , en tiedä milloin kävelen. Sairaslomaa tuli alkuun 5 viikkoa. Ei pahemmin säre kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että nykyään alkavat leikaamaan.

Vierailija
4/9 |
27.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuisin kävelen tukea pidellen ja päivällä jos hetkenkin istun ja lähden kävelemään pitää taas saada tukea. Astumaan en sillä kantapäällä pysty ollenkaan.

Nyt rupeaa nilkkakin olemaan kipeä väärästä astumisesta.

Tiedätkö kuinka pitkiä sairaslomia saa?

Töistä en kehtaisi pois olla mutta pakko mennä lääkäriin taas.

Ap

Toisaalta harmi jos ei muita hoitoja ole :(

Vierailija
5/9 |
27.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään fyysistä luupiikkiä ei edes ole, joten ei ole mitään leikattavaa. Luupiikki-nimitys tulee rtg-kuvissa näkyvästä piikkimäisestä varjostumasta, joka on kuitenkin vain kantakalvon kiinnityskohdan kalkkeumaa. Varsinainen luupiikkivaiva on oikealta nimeltään plantaarifaskiitti eli kantakalvon tulehdus. Siihen auttaa lepo, venyttelyt ja täällä jo mainitut hoidot, sekä erittäin tärkeänä kortisoni-injektiot kantakalvon kiinnityskohtaan. Piikille siis, ellet ole jo saanut.

Vierailija
6/9 |
27.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Vierailija
7/9 |
27.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama vaiva ei ole (vielä) yhtä pahana, onneksi tajusin lähteä hoitamaan tätä sinnikästä vaivaa ja hoitona on tukipohjalliset ja tulehduslääkevoide. Venytellä pitäisi muistaa ja tukiteippauksenkin opetti fysioterapeutti...

Pikaista paranemista tai ainakin kävelykuntoon palautumista, ap!

Vierailija
8/9 |
27.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se "luupiikki" ei ole vaivan ja kipujen syy. Syy on tosiaan plantaarifaskiitti, kuten joku jo aiemmin kertoi. Se johtuu usein liikarasituksesta, jonka taustalla voi olla huonot kengät, pohkeiden kireydet, jalkaholvin madaltuma aiempaan nähden, huono ryhti tms. Esim raskaus ja sen aikaansaama painonnousu ja kehon painopisteen muutos voi olla taustatekijänä. Joskus se myös saattaa olla johonkin reumasairauteen liittyvä. Kantajänne (L. plantaarifaskia) kulkee antapäästä kohti varpaita jalkapohjassa ja sen kiinnityskohta kantaluuhun ärtyy ja tlehtuu em. syistä. Kun tulehdus jatkuu pitkään, kantajänteen kiinnityskohta kalkkeutuu ja se näkyy rtg-kuvassa "luupiikkinä"

Sitten hoito: viikon tulehduskipulääkekuuri, kylmähauteet kipukohtaan, VENYTTELYT eli pohkeiden ja kantajänteen (l.plantaarifaskian) venyttelyt USEITA KERTOJA PÄIVÄSSÄ jopa tunnin välein (varpaat seinää vasten, kantapää maassa - kämmenet ja jalkapohjat lattiaan, peppu kohti kattoa, 90 asteen kulma lantioon - istuen lattialla, varpaista kiinni ja nilkan vääntö nenää kohti).

Mulla vaivasi raskausaikana ja parani kun aloitin nuo hoidot, muutamassa päivässä. Nyt sitten itse työssäni hoidan mm. näitä vaivoja...=)

Jos nuo ei tehoa, voidaan kantajänteen kiinnityskohtaan pistää kortisonipiiki.

Vierailija
9/9 |
28.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin lasinsirun olevan kantapäässäni ja menin lääkäriin.

Osoittautui luupiikiksi ja olisi annettu kortisonipiikki, joka vie tulehduksen ja "sulattaa" sitä... Laitoin jalan keskelle pehmeää lankaa kerälle, ettei kantapää osuisi maahan astuessani ja tuntui auttavan ajallaan. Sama varmaan mitä jalan alle laittaa, kunhan kantapää ei ensikisi osu maahan , miltei ollenkaan, minulla vain ei kivuissani tullut muuta mieleen, pumpulia tai apteekista tähän tarkoitukseen sopivaa. Sain muutaman viikon sairasloman ja jatkossa varovasti kävellen tuli kuntoon n. puolessa vuodessa ilman kortisonia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi