Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten skitsofrenia voi näkyä ulospäin?

Vierailija
20.04.2023 |

Itse sairastan paranoidista skitsofreniaa ja mietin.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se useinkaan näy. Voit olla huoletta.

Vierailija
2/18 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään ellei selosta esim. aistiharhojaan. Tietysti myös yleinen ahdistuneisuus voi näkyä ulospäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se näy mitenkään ulospäin, jos potilaan käyttämä lääke ei aiheuta näkyviä sivuvaikutuksia.

Vierailija
4/18 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yatävälläni, joka sairastui yliopiston alkuvuosina se nykyisin näkyy ns pälyilynä ja hermostuneisuutena. Huomaan hänestä myös raskaan neuroleptilääkityksen vaikutuksen puheeseen jne.

Vierailija
5/18 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään.

Vierailija
6/18 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yatävälläni, joka sairastui yliopiston alkuvuosina se nykyisin näkyy ns pälyilynä ja hermostuneisuutena. Huomaan hänestä myös raskaan neuroleptilääkityksen vaikutuksen puheeseen jne.

Millaista puhe on?

Vierailija
7/18 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään tapauksen tiedän joka laihtui kovasti kun ei uskaltanut syödä mitään.

Vierailija
8/18 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni elehtii hermostuneesti ja puhuu katkonaisesti. Välillä hihkaisee jotain.

"Vaipuu itseensä" joskus.

Vierailija
9/18 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään.

Vierailija
10/18 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
11/18 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se näy mitenkään ulospäin, jos potilaan käyttämä lääke ei aiheuta näkyviä sivuvaikutuksia.

Jyväskylässä kävelykadulla usein istuskelee vanha ukko, jolla on varmaankin tardiivi dyskinesia. Työntää jatkuvasti kieltä ulos ja sisään.

Vierailija
12/18 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama sairaus minulla, mutta myös sosiaalisten tilanteiden pelko sekä kuulonalenema. Näillä seteillä näkyy ulospäin, mutta enpä paljon missään liikukaan enää.

Vierailija
13/18 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keltaiset silmät on tunnosamaista kitsoille. Jos ovat pahassa tilassa niin kävely on hyvin tsompimaista.

Vierailija
14/18 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katatonia, kummalliset asennot, epäsiisti olemus, outo käytös jne.

Vierailija
15/18 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama sairaus minulla, mutta myös sosiaalisten tilanteiden pelko sekä kuulonalenema. Näillä seteillä näkyy ulospäin, mutta enpä paljon missään liikukaan enää.

Hanki ihmeessä kuulolaite. Sitä ei edes huomaa, jos ei osaa katsoa. Parantaa elämänlaatua.

Vierailija
16/18 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuttu ihminen sairastui luulin sitä vaikeaksi masennukseksi. Ei saanut normaaleja asioita tehtyä ja puhuminen muuttui hitaaksi ja kankeaksi. Yleensä skitsofreniasta tulee ihmisille mieleen psykoosi mutta taudissa on myös ns. negatiivisia oireita jotka ovat vähemmän tunnettuja.

Vierailija
17/18 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki ihmeessä kuulolaite. Sitä ei edes huomaa, jos ei osaa katsoa. Parantaa elämänlaatua.

Minulla on, mutta en käytä sitä, koska se kerää vaikkua ja menee heti tukkoon. Ei sovi minulle.

Vierailija
18/18 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän