Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ihmettä tarkoittaa kun moni nuori ilmoittaa nykyään olevansa "She/He/Her?"

Vierailija
20.04.2023 |

Jokin muoti vai mitä? Vanha ei enää pysy kärryillä.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulin että siinä ilmoitetaan onko tyttö vai poika, vai muunsukupuolinen.

Olen ilmeisesti ollut ihan pihalla.

Niin siinä ilmoitetaankin. Ideana osoittaa tukea sukupuolivähemmistöille ja kertoa omasta sukupuoli-identiteetistään (joka useimmilla vastaa biologista sukupuolta). Tuo on kätevää etenkin englanniksi pronominien takia, mutta on rantautunut tännekin tapana kertoa asiasta. Vastaava voisi olla nainen/mies/muu.

Vierailija
22/82 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittasivat vaan HÄN. Mennään massan mukana kaikessa.

Tai minäminäminäminä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsellista pelleilyä.

Vierailija
24/82 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tapa ilmoittaa sukupuoli-identifikaatio.

Jos olet muunsukupuolinen niin silloin merkintä on they/them

Erittäin hämmentävää että nämä merkinnät on linkedinissä myös! Törmäsin taannoin verohallinnon korkeaan virkamieheen jolla oli tuo merkintä they/them. Joo, fine, jokainen on mitä on, mutta pitääkö se ÄÄNEEN JULISTAA ja vielä linkedin profiililla, joka tavallaan on työnantajan käyntikortti myös.

Vierailija
25/82 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ideana oli kai näyttää tukea somen trans- ja muunsukupuoliselle, joilla on usein profiilissaan persoonapronominit, ajatuksena ettei ulkonäöstä voi päätellä sukupuolta. Eli vältellään sukupuolioletuksia ja annetaan sen sijaan jokaisen itse kertoa mitä pronomineja haluaa käytettävän, näin olen sen ymmärtänyt. Vähän hassuahan se on, kun isolla osalla tuskin edes on englanninkielisiä seuraajia.

Ja kun puhutaan suoraan, niin kaikki ovat "you". Mitä nuo kolmannen persoonan pronominit siis hyödyttävät? Ne eivät edes kerro, haluaako joku olla Mr tai Mrs tai Ms tai Miss tai Sir tai Madam tai jotain muuta. Minä en ymmärrä yhtään.

Vierailija
26/82 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ideana oli kai näyttää tukea somen trans- ja muunsukupuoliselle, joilla on usein profiilissaan persoonapronominit, ajatuksena ettei ulkonäöstä voi päätellä sukupuolta. Eli vältellään sukupuolioletuksia ja annetaan sen sijaan jokaisen itse kertoa mitä pronomineja haluaa käytettävän, näin olen sen ymmärtänyt. Vähän hassuahan se on, kun isolla osalla tuskin edes on englanninkielisiä seuraajia.

Ja kun puhutaan suoraan, niin kaikki ovat "you". Mitä nuo kolmannen persoonan pronominit siis hyödyttävät? Ne eivät edes kerro, haluaako joku olla Mr tai Mrs tai Ms tai Miss tai Sir tai Madam tai jotain muuta. Minä en ymmärrä yhtään.

Et tajua. Tuo on kooditus sukupuolesra. Nyt ei pronominit ole tässä tarkoitusperänä.

Vierailija
27/82 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juma1auta pe8kele mitä täysin tyhjänpäiväistä jonniinjoutavaa läpimätää pa8kaa. Onneksi Stallone uskaltaa sanoa miten asiat oikeasti ovat:

Vierailija
28/82 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

neopronouns vielä tuohon päälle, frog/frogs

Nämähän on suoraan jotain täysin varttihulluja :D

https://www.youtube.com/shorts/fU_osfYBmQ4

Vierailija
29/82 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"She/Her/Hers" on ainakin mun tyttären  Instassa nimen perässä.

Sitä en minäkään tiedä tarkottaa, teinin hömpötyksiä varmaan.

Vierailija
30/82 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkoittaa, että jos heistä puhuu englanniksi niin ne persoonapronominit on mitä he toivovat ihmisten suosivan.

Eli jos on she/her niin toivoo, että ihmiset käyttäisivät she/her pronomineja. Ja ei tarvi olla trans tai mitään vaan ihan kuka tahansa voi laittaa pronominit näkyville. 

Jos jollain on she/they/he tai any pronouns tarkoittaa, että heitä ei haittaa mitä pronomineja käyttää heistä puhuttaessa.

Pelkästään they/them käyttävät on niitä sukupuolineutraaleja sun muita huuhaa tyyppejä ja monesti myös nuo ylemmät any pronouns tyypit. 

Vierailija
31/82 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on hii ja nainen höö.

Vierailija
32/82 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ihme jaksaa muistaa jonkun pronominit? Eihän puhumisesta tule mitään.

Vierailija
33/82 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tajua. Tuo on kooditus sukupuolesra. Nyt ei pronominit ole tässä tarkoitusperänä.

Onko they-ihminen herra, rouva, neiti vai jotain muuta? Ihmisoletettu?

Vierailija
34/82 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kaiketi tarkoittaa ristiriitaa ilmoitetuissa pronomineissa. En osaa kyllä vastata

Muunsukupuolisen "preferoidut pronominit" vaihtuvat sen hetken feminiinisten/maskuliinisten/sukupuolettomien/x-gender/jne. tunteiden mukaan. Joskus on she, joskus he tai vaikkapa xhi. Siten voi olla rajaton määrä eri pronomineja.

(En kyllä ymmärrä näitä ahtaita sukupuolirooleja mitä harrastavat, mutta olenkin aikuinen nainen...)

Vierailija
35/82 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

neopronouns vielä tuohon päälle, frog/frogs

Nämähän on suoraan jotain täysin varttihulluja :D

https://www.youtube.com/shorts/fU_osfYBmQ4

Onko tämä nainen parodia kulttien käyttämistä orjuutustädeistä vai elääkö transsut näin? "Minä rakastan johtajaa ja frogin neopronounsejaan" :DD

Vierailija
36/82 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

He he he 😅

Vierailija
37/82 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen voi laittaa sinne bioon tms. vaikkei olisi seuraajia. Jos tulee juteltua englanniksi niin sieltä voivat käydä katsomassa pronominit.

Vierailija
38/82 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun moista on kysytty olen ilmoittanut "his highness". Jos joku käyttää jotain muuta minusta, on kyse transfobiasta ja syrjinnästä.

Vierailija
39/82 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun moista on kysytty olen ilmoittanut "his highness". Jos joku käyttää jotain muuta minusta, on kyse transfobiasta ja syrjinnästä.

Olet todella hauska ja oivaltava. Ihan bileiden hauskimpien kärkikolmikossa!

Vierailija
40/82 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on jo sukupuolettomat persoonapronominit, joten turhaa jenkkilarppia tuokin.

Totta. Minä ilmoitan pronominikseni "hän", jos joku haluaa sen jostain syystä tietää. Jostain syystä se ei tunnu kelpaavan kaikille. En tiedä miksi.