Mitä ihmettä tarkoittaa kun moni nuori ilmoittaa nykyään olevansa "She/He/Her?"
Jokin muoti vai mitä? Vanha ei enää pysy kärryillä.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideana oli kai näyttää tukea somen trans- ja muunsukupuoliselle, joilla on usein profiilissaan persoonapronominit, ajatuksena ettei ulkonäöstä voi päätellä sukupuolta. Eli vältellään sukupuolioletuksia ja annetaan sen sijaan jokaisen itse kertoa mitä pronomineja haluaa käytettävän, näin olen sen ymmärtänyt. Vähän hassuahan se on, kun isolla osalla tuskin edes on englanninkielisiä seuraajia.
Ja kun puhutaan suoraan, niin kaikki ovat "you". Mitä nuo kolmannen persoonan pronominit siis hyödyttävät? Ne eivät edes kerro, haluaako joku olla Mr tai Mrs tai Ms tai Miss tai Sir tai Madam tai jotain muuta. Minä en ymmärrä yhtään.
Et tajua. Tuo on kooditus sukupuolesra. Nyt ei pronominit ole tässä tarkoitusperänä.
Miksi sukupuolia pitää koodittaa? Miksi sukupuoli pitää edes nostaa niin tärkeään asemaan että sitä pitää huutaa koko maailmalle?
En ole koskaan tykännyt ahtaista lokeroista, joinne ihmisiä tuupitaan. En ole mikään lokeroihminen, enkä suostu sellaiseksi muuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Sikälihän tämä on outoa, että muualla maailmassa näistä sukupuolia jaottelevista pronomineista halutaan päästä eroon tasa-arvon vuoksi. Suomessa meillä taas on sukupuolineutraalit pronominit, ja täällä sitten otetaan ne ulkomailta käyttöön.
Ei niitä "oteta käyttöön".
Mun mielestä voisi ihan rehellisellä suomenkielellä sen ilmaista
mies - hän, hänen
nainen - hön, hönen
Jos ilmoitan että pronominini on sire/dame/hrh niin koska voin odottaa kutsua kallen kruunajaisiin koska tokihan sinne noilla pronomineilla pääsee automaattisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideana oli kai näyttää tukea somen trans- ja muunsukupuoliselle, joilla on usein profiilissaan persoonapronominit, ajatuksena ettei ulkonäöstä voi päätellä sukupuolta. Eli vältellään sukupuolioletuksia ja annetaan sen sijaan jokaisen itse kertoa mitä pronomineja haluaa käytettävän, näin olen sen ymmärtänyt. Vähän hassuahan se on, kun isolla osalla tuskin edes on englanninkielisiä seuraajia.
Ja kun puhutaan suoraan, niin kaikki ovat "you". Mitä nuo kolmannen persoonan pronominit siis hyödyttävät? Ne eivät edes kerro, haluaako joku olla Mr tai Mrs tai Ms tai Miss tai Sir tai Madam tai jotain muuta. Minä en ymmärrä yhtään.
Et tajua. Tuo on kooditus sukupuolesra. Nyt ei pronominit ole tässä tarkoitusperänä.
Mihin sitä kooditusta tarvitaan? Siihenkö että saadaan lokeroitua ihmiset tarkemmin ja paremmin? Vai siksikö että saadaan kerrottua kerrottua heille millä tavalla heidän kuuluu olla ja elää siinä omassa pienenpienessä lokerossaan? Miksi ei riitä, että ollaan vaan ihmisiä, joilla on yhtäläiset oikeudet elää, valita ammattinsa ja toteuttaa itseään?
Osa porukasta on vasta nyt pääsemässä irti siitä ajatuksesta, että ammattia tai harrastuksia ei tarvitse valita sukupuolen mukaan, vaan omien kiinnostusten ja kykyjen mukaan. Nykyinen entistä pienempien ja ahtaampien lokeroiden rakentaminen ei ainakaan edistä ammatillista vapautta. Nykyään tietyissä ammateissa on jo törmätty siihen, että pitäisi kuulua johonkin tiettyyn pieneen ahtaaseen lokeroon, että saisi tehdä urallaan sitä mitä haluaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä voisi ihan rehellisellä suomenkielellä sen ilmaista
mies - hän, hänen
nainen - hön, hönen
Mitä sinä höpötät?
Meillähän on jo nämä:
mies - hän, hänen
nainen - hän, hänen
Ne riittävät oikein hyvin. Ei tarvitse keksiä mitään omituisia hönejä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ukrainalainen trans.
Sorry vaan, mut mun mieltä ei lämmitä yhtään mitkään Ukrainan liput tai persoonapronominit tuntemattomien ihmisten sometileissä.
Mielestäni se on vain nykyajan hyvesignalointia ja anekauppaa.
Ilmaisevat sillä, millä persoonapronominilla heihin sopii viitata. Että jos on vaikka she/her, saa olettaa kyseessä olevan naispuolinen ihminen ja kutsua häntä tytöksi tai naiseksi. Jos taas ei tahdo tulla kutsutuksi sukupuolen mukaan, sanovat they/them. Kohtelias huomioi noita sitten puhutellessaan tai puhuessaan jostakusta.
Suomessahan tässä ei ole ongelmaa, kun "hän" ei ole sukupuolta ilmaiseva sana, kuten englannin kielessä.
Kun sitten puhutaan hänestä pronominilla they, niin sanotaanko they is vai they are?
Hyvesignalointia, kun muuten suomenkieliseen profiiliin upotetaan näitä termejä. Suomeksi sinne upotettaisiin hän/hänen, mikä ei ole mielekästä kun kyseessä on jo valmiiksi sukupuolineutraali ilmaisu.
Jos profiili on jo ennestään englanninkielinen, ymmärrän tuon jonkinlaisena tuenosoituksena transyhteisölle. Mutta suomenkielisissä profiileissa en näe tuota mitenkään tarpeellisena.
Höö... putosin vähän päälleni ja aivot hajosivat, höö, her her her her, anteeksi random naurukohtaus.
Me setämiehet ollaan se/[sukunimi]
Varmaan jo kymmenes aloitus samasta aiheesta. Mikä pakkomielle ap:lla?
Y l i lau dalla oli ihan paras, kun joku halusi että häneen viitattaisiin "tässä pellemaailmassa" pronominilla "it". Otin itsekin käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisevat sillä, millä persoonapronominilla heihin sopii viitata. Että jos on vaikka she/her, saa olettaa kyseessä olevan naispuolinen ihminen ja kutsua häntä tytöksi tai naiseksi. Jos taas ei tahdo tulla kutsutuksi sukupuolen mukaan, sanovat they/them. Kohtelias huomioi noita sitten puhutellessaan tai puhuessaan jostakusta.
Suomessahan tässä ei ole ongelmaa, kun "hän" ei ole sukupuolta ilmaiseva sana, kuten englannin kielessä.
No ei hitto, minä en ala kumartelemaan ja tekemään temppuja näiden yksien hössöttäjien vaatimana!
Se tarkoittaa, että tällaisella henkilöllä on aivojen tilalla kasa paskaa. Yllättävän yleistä nykyään, niin nuorilla kuin aikuisillakin (18v-).
Miksi sitä sukupuolta pitää korostaa? Näyttää naurettavalta kun selkeä täti-ihminen pistää bioon she/her. No olisin tajunnut muutenkin. Ja jos olisi he/him niin ei edes kertoisi sitä.
Sikälihän tämä on outoa, että muualla maailmassa näistä sukupuolia jaottelevista pronomineista halutaan päästä eroon tasa-arvon vuoksi. Suomessa meillä taas on sukupuolineutraalit pronominit, ja täällä sitten otetaan ne ulkomailta käyttöön.