Onko väärin ottaa lapselta puhelin pois kokonaan jos raivoaa aina puhelin ottamisesta pois?
Eli siis lapsi pelaa liikaa ja vanhempi ottaa puhelimen pois ja tästä lapsi kiukustuu niin että suorastaa hyökkää kimppuun kynsin ja lyöden ja repien vaatteista. Tälläistä ollut nyt kaksi päivää. Jotenkin sellainen fiilis että kännykkä saisi pysyä poissa jonkin aikaa. Olen ollut jo pitkään aikaa sitä mieltä ,että mun lapsi pelaa aivan liikaa puhelimella. Jopa ulos lähtemiset tästä syystä vaikeita ollut. Oon alkanut miettimään ,että voisi tehdä ihan hyvää piilottaa puhelin tai antaa se vaikka kummille hetkeksi aikaa. Mut sit alan syyttää itteäni huonoksi vanhemmaksi.
Kommentit (6)
Minkä ikäinen?
Ihan oikein on ottaa puhelin pois ja muutenkin rajoittaa sen käyttöä, niin hyvä vanhempi tekee. Huonot vanhemmat antaa kiukuttelijalle aina periksi, lapsi ei opi käyttäytymään.
Ehkä sun ap ei olis pitänyt tehdä lasta lainkaan, jos joudut tuollaisia asioita pohtimaan.
Puhelimen käyttöä voi rajoittaa, mutta se olisi pitänyt tehdä alusta asti ja kasvattaa siihen, että lapsi sen luovuttaa itsestään selvänä asiana.
Nyt kasvattaminen on vaikeampaa. Lapsen kanssa löytyy kuitenkin keskustella ja sopia yhdessä miten puhelimen kanssa toimitaan ja millainen palkinto tulee, kun homma sujuu hyvin.
Tuohan on epäjohdonmukaista kiusaa, että lapsen on annettu tehdä miten haluaa ja yhtäkkiä vanhempi päättää toisin ja keksii uudet säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen?
Ihan oikein on ottaa puhelin pois ja muutenkin rajoittaa sen käyttöä, niin hyvä vanhempi tekee. Huonot vanhemmat antaa kiukuttelijalle aina periksi, lapsi ei opi käyttäytymään.
6. Totta, Pakko tehdä nyt vaan niin että otan puhelimen pois kokonaa.
Lasta ei saisi kiusata psyykkisesti. Pitäisi olla selvät säännöt. Myös lohduttaa ja tukea lasta henkisesti. Vastakkain asettelu ei ole hyvä asia. Nyt ei tietoa mikä ikävaihe on kyseessä. Voisiko pelit ja jotkut asiat hoitaa kunnon koneella, ei tihrustamalla pientä näyttöä niska kyyryssä. Puhelin säteilee?
Olet itse kasvattanu penskastas puhelinaddiktin, joten ala korjaamaan jälkiä ja kestä ne raivarit ym. mitkä mahdollisesti edessä antamatta periksi.
Voit toki olla huono, suorastaan surkea vanhempi ja antaa sen jatkaa tuota puhelinriippuvuutta, jolloin se pahenee ja tarpeellinen vieroittaminen tulee vielä vaikeammaksi tai sitten olla vastuullinen vanhempi ja puuttua asiaan nyt vielä, kun se saattaa vielä olla mahdollistakin, vaikka taatusti saat kestää itkupotkuraivarit siitä hyvästä ja antamatta periksi oman huonon omatuntosi vuoksi.