Eikö tunnu oudolta että maapallo ja maailmankaikkeus on ollut miljoonia vuosia ja yhtäkkiä synnyt tänne elämään lyhyeksi ajaksi?
Olet ollut sitä ennen tiedottomassa tilassa miljardeja vuosia ja nyt syntymän jälkeen elät alle 100 vuotta ja katoat ikuisiksi ajoiksi. Eikö tunnu yhtään oudolta kun asiaa alkaa tarkemmin miettimään?
Kommentit (187)
Joku aivoton uskis (AP) taas vauhdissa. Vielä uskomattomammalta tuntuisi että 'sielusi' olisi ikuisesti olemassa ja sinä maan kamaralla vain sen 100 vuotta :D. Kannattaisi käyttää kallisarvoinen aikasi paremmin kuin olemattoman 'herran' palvaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja mistä alkuräjähdys johtui?
Kysymys on epärationaalinen. Vähän kun kysyisi että mitä on pohjoisnavan pohjoispuolella. Koska aika alkoi alkuräjähdyksessä, ei sitä "ennen" ole voinut olla mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnyn tänne, elän aikani ja kuolen. Ennen ja jälkeen sitä mua ei ole olemassa. No onhan se outoa, jos alkaa liikaa miettimään, kaikki on outoa. Miksi yleensä on mitään?
On sinulle tarjottu ikuista elämää myös. Minä ainakin haluan sen elämän kuoleman jälkeen, en halua helvettiin.
On minulle tarjottu myös nigerialaisen prinssin miljoonia ja peniksenpidennyksiä, mutta sattuneista syistä en tarttunut niihinkään tarjouksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on ainoa eläin, joka miettii tällaisia jutskia. Sekion on aika ihmeellistä minusta.
Ei ihminen ole eläin, eikä apinasta "kehittynyt".
No uskovaiset ovat lähempänä kasvista kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Joku aivoton uskis (AP) taas vauhdissa. Vielä uskomattomammalta tuntuisi että 'sielusi' olisi ikuisesti olemassa ja sinä maan kamaralla vain sen 100 vuotta :D. Kannattaisi käyttää kallisarvoinen aikasi paremmin kuin olemattoman 'herran' palvaamiseen.
Kyllä minä mielelläni uskoisin, jos olisi joku oikea hyvä jumala. Mutta tämä "minä kostan teidän pahat tekonne kolmanteen ja neljänteen sukupolveen viattomille lapsillenne". ja niin edelleen, paksu kirja on jumalan pahuudesta ja ankaruudesta ja kostosta ja veemäisyydestä kirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että elämää voi syntyä, mutta miten syntyy tietoisuus?
Ei synny, koska on ajattomasti aina olemassa. Ei myöskään kuole. Ainoastaan tietoisuuden kantaja muuttaa muotoaan.
Mistä tiedät tämän vai onko uskomus?
Koska mulla on ollut yli 50 kehosta irtaantumiskokemusta. Silloin ollaan kehon ulkopuolella pelkkänä tietoisuuspallerona leijaillen. OOBE'stä (out-of-body-experiences) on paljonkin kirjallisuutta. Jo 50-luvulla Monroe Instituutti tutki näitä asioita USA:n valtion kustantamana. Ihan vapaasti saa etsiä kirjallisuutta, jos kiinnostaa.
Kai ymmärrät, että subjektiivinen kokemus ei todista kuin siitä subjektiivisesta kokemuksesta, eikä tarkalleen ottaen edes siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
64: Kivikova tiede pitää noita huuhaana.
Kivikova tiede oli myös aikoinaan sitä mieltä että aurinko kiertää maapallon ympäri eikä päinvastoin.
Ei ole tiede ollut koskaan sitä mieltä. Uskomukset ja kuvitelmat ovat olleet sen puolella, kaikkein varhaisimmatkin astronomiset tekstit kertovat ihan yksiselitteisesti että tiede on aina ollut sitä mieltä että maa kiertää aurinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hitossa norsut ja delfiinit tiedä asuvansa avaruudessa killuvan kivipallon pinnalla ja että aurinko on ydinreaktori ja että tähdet ovat toisia aurinkoja!
Mainitsemasi esimerkit ovat tietoa, ei tietoisuutta.
Mutta selkeä esimerkki, mihin ihmisaivot kykenee. Eläimillä on ihmisten tapaan tietoisuus, mutta eivät ole kuitenkaan itsestään samalla lailla tietoisia kuin ihminen.
Kyllä monet eläimet tunnistavat itsensä, ja esim. Koko-gorilla kykeni varsin hyvin keskustelemaan mm. omista tunteista ja tuntemuksistaan.
Minusta tuo on kaunis ajatus. Kaikki on ollut olemassa ja tulee myös olemaan ennen minua, minun aikanani, ja minun jälkeeni. Tätä mietittyäni en ole kuitenkaan enää voinut tunnustaa mitään ihmisjohtoista uskontoa. Jos kaikki on ollut olemassa jo miljoonia vuosia ennen meitä, niin kuka me olemme sanomaan ja selittämään asioita ja ilmiöitä vain ihmisen näkökulmasta ja nostaa oman lajin jollekin teennäiselle johtopaikalle?
Minusta on lohdullista olla vain matkustajana ja nauttia ajasta minkä itse saa.
Vierailija kirjoitti:
Kunnioitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä mielelläni uskoisin, jos olisi joku oikea hyvä jumala. Mutta tämä "minä kostan teidän pahat tekonne kolmanteen ja neljänteen sukupolveen viattomille lapsillenne". ja niin edelleen, paksu kirja on jumalan pahuudesta ja ankaruudesta ja kostosta ja veemäisyydestä kirjoitettu.
Miten olisi, jos yrittäisimme kunnioittaa muitakin ihmisiä? Eikö se ole jo osa ihmisen etiikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa sinulle on tehty, että niin hyökkäät?
Kaikki aika on niin suhteellista. Joku perhonen syntyy ja elää muutamasta tunnista muutamaan päivään. Siinä ajassa se ehtii kasvaa, elää, lisääntyä, vanheta ja kuolla, ellei joku tirppa napsi sen poskeensa. Siinäpä sitä on miettimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on epärationaalinen. Vähän kun kysyisi että mitä on pohjoisnavan pohjoispuolella. Koska aika alkoi alkuräjähdyksessä, ei sitä "ennen" ole voinut olla mitään.
No mutta mikä sitten räjähti, jos kerran sitä ennen ei ollut mitään. Eihän "ei-mitään" voi noin vain räjähtää. Kyllähän siinä nyt jotai oli pakko olla. Universumissa kuuluu vieläkin alkuräjähdyksen kaiku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta mikä sitten räjähti, jos kerran sitä ennen ei ollut mitään. Eihän "ei-mitään" voi noin vain räjähtää. Kyllähän siinä nyt jotai oli pakko olla. Universumissa kuuluu vieläkin alkuräjähdyksen kaiku.
No mikään ei tietenkään räjähtänyt. Singulariteetti laajeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikään ei tietenkään räjähtänyt. Singulariteetti laajeni.
Ai se olikin sitä, selvä. Kiitos.
Kukaan ei ole itsekseen muusta eristyksessä rakentuva olento. Jokainen meistä rakentuu ympäristön vaikutuksesta. Kieli, ajatukset, geenit, kulttuuri, kaikki peritty muilta, aiemmin eläneiltä. Siinä mielessä ollaan lajina siis vähän kuin tekoäly, kehitytään sukupolvesta toiseen, aiemman päälle rakentuen. Tällä tavalla olemme kaikki yhteydessä jatkuvasti, aina olleet.
Osa minua on siis ollut olemassa jo 1000 vuotta sitten ja toinen osa 100 vuotta sitten ja niin edelleen. Ja kun kuolen, niin osa minua jatkaa eteenpäin muissa. Jos ei ole lapsia, eikä geenit varsinaisesti jatku, niin kaikki sanomani ja tekemäni joka on joskus johonkin toiseen vaikuttanut jatkaa vaikuttamista edelleen sekä mikro että makrotasolla. Vaikka eläisin erakkona enkä muihin vaikuttaisi lainkaan, niin silloinkin ruumiini jäänteet maatuvat ja jatkavat kiertoaan jossakin toisessa, alati muuttuvassa muodossa, ikuisesti.
Emoto Masaru.