Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työelämä tienhaarassa. Kumman valitsisit näistä töistä?

Vierailija
19.04.2023 |

A) Nykyinen työ. Ei etenemismahdollisuuksia koko organisaatiossa ennen kuin esimies lähtee eläkkeelle 10 vuoden päästä. Eikä eteneminen luonnollisesti esimiesasemaan ole 10 vuoden päästä varma. Aivan mieletön työyhteisö, ihanat ihmiset, töihin kiva mennä. Keskisuuri organisaatio (80 työntekijää), jossa tehdään kaikkien kanssa töitä. Itse työ tökkii, on puuduttavaa ja yksitoikkoista, eikä haasta ollenkaan. Koen olevani ylipalkattu työn vaativuuteen nähden. Palkka tälläkin hetkellä yli suomalaisten keskipalkan, mutta siihen se jää. Pieniä vuosittaisia korotuksia eläkeikään asti, ei muuta.

B) Tarjottu, uusi työ. Rajattomasti etenemismahdollisuuksia, heti kättelyyn +500 euroa lisää palkkaa ja vuosittaiset bonukset, joita nykyisessä työssä ei ole. Työ mielenkiintoista, haastavaa. Mutta työyhteisö on kuiva, kankea ja pieni. Yksikössä vain kuusi ihmistä, joten töitä tehtäisiin pienellä porukalla. Yhteistyötä eri osastojen välillä ei juurikaan ole pikkujoulua kummemmissa tilaisuuksissa.

Mahtava, suuri ja aktiivinen työyhteisö ja paikalleen jämähtänyt palkka ja työnkuva vai pieni yhteisö, jossa työ kivaa ja palkka parempi?

Eniten pohdin sitä, etten viihdy itse työyhteisössä, vaikka työ olisikin haastavampaa ja suuremmasta palkasta olisi kiva nauttia.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielummin paska työ ja hyvät työkaverit kun hyvä työ ja paskat työkamut.

Töissä on kyllä melko tylsää, jos se työ ei haasta yhtään vaikka ympärillä olisi komiikkakerho. Paskoista työkavereista selviää kuuntelemalla, mutta miten selviät päivästä, jossa ei ole mielekästä tekemistä? Juoruilemalla kivojen työkavereiden kanssa? Kirjoittelemalla aihe vapaalle?

Vierailija
22/41 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varmaan jäisin paikkaan A. Olen yhden talvikauden lajitellut perunoita hämärässä, pölyisessä varastossa. Linjasto metelöi niin, ettei puhetta kuullut. Mahtava porukka, heittelimme toisiamme mädillä potuilla. Muistelen aikaa hauskimpana työpaikkana ikinä. Ne siistit perunasäkkilavat. Näki kättensä työn jäljen.

Okei. Aika kultaa muistot. Ja lyhyt oli työpätkä, n2-3 kk.

Mutta: työn palkkaa ei makseta pelkässä rahassa vaan työn suomassa nautinnossa. Työkaverit äärimmäisen tärkeät.

Luulen että katuisin jos jättäisin paikan A.

Toki saattaisin katua jos jäisin.

Pohdinnan paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovasti tunnut tietävän tarjotun uuden työn ilmapiiristä, vaikka et ole päivääkään tehnyt siellä töitä? :D

Yksi tuttu on siellä töissä. Sitä kautta sain ylipäätään tietää työpaikasta. Hän on itse tyytyväinen hiljaiseen, kuivaan ja itsenäiseen työyhteisöön, jossa ei paljoa puhuta tai tehdä mitään yhdessä.

ap

Yllättävää, kaverilta kuulin....

Vierailija
24/41 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsisin B vaihtoehdon. Mutta siinä on se että tykkään itse enemmän pienistä yksiköistä, joten en kokisi pientä työyhteisöä miinuksena kuten ilmeisesti ap, vaan plussana.

Vierailija
25/41 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tuollaisia A-töitä edes on? Olen kokeillut lukuisia Työpaikkoja ja kaikissa joutunut venymään työajan ulkopuolelle ja palanut loppuun. Mene sinä B-työpaikkaan niin minä voin ottaa A-paikkasi. En kaipaa haasteita, vaikka korkeakoulututkinnon olenkin suorittanut kiitettävän arvosanoin.

Vierailija
26/41 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovasti tunnut tietävän tarjotun uuden työn ilmapiiristä, vaikka et ole päivääkään tehnyt siellä töitä? :D

Yksi tuttu on siellä töissä. Sitä kautta sain ylipäätään tietää työpaikasta. Hän on itse tyytyväinen hiljaiseen, kuivaan ja itsenäiseen työyhteisöön, jossa ei paljoa puhuta tai tehdä mitään yhdessä.

ap

Itse olen myös enemmän työorientoitunut, kuin sen kaiken  muun hömpän mitä työpaikan aktiiviset naiset yrittää järkätä, että kaikilla olisi kiva olo. 

Aivan. Ja minä en ole :( Kaipaan sitä yhteistä pöhinää, jotta työ ei olisi ainut työpäivän sisältö.

ap

Työ on vain 1/3 päivästä. 

Vierailija
27/41 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilisin uuttaa työtä, koska yleensä sitä katuu asioita, joita ei tehnyt kuin asioita, joita tekee. Sitä paitsi jos uusi työ ei sittenkään tunnut hyvältä, on ehkä mahdollista hakea myöhemmin entiseen työpaikkaasi ja paremmalla palkalla, omassa työpaikassani esim. on aika paljon palaajia. Ei toki vain siksi, että valittu työ oli huono, vaan siksi että meillä on ollut tarjolla entistä paikkaa parempi työ ja tuttu hyvä työympäristö. Lisäksi usein halutaan palkata tuttu, hyväksi koettu työntekijä, jolle ainakin jo yritys on tuttu. 

Huomatuksena vielä, että jos esimieshommat on sinulla tavoitteena, niin sitten on ihan ok pitää sitä etenemisienä, mutta jos halu "edetä" tulee ulkopuolelta, muiden oletuksista tms, kuten usein on, niin yhtä hyvin voi asettaa tavoitteeksi onnistua omassa työssään hyvin, opetella lisää siihen kuuluvia asioita, ehkä saada lisävastuuta yms. Esimieshommat ei nimittän välttämättä ole aina niin kivoja, ellei itsellä satu olemaan siihen sopivia taipumuksia, eikä palkkauskaan aina vastaa lisääntynyttä työmäärää.

Vierailija
28/41 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

B) Putkinäkö, katse on siellä työputkessa ja ärsyynnyn, jos joku tulee sitä häiriimään ja kertomaan Morttinsa ja Verttinsä korvatulehduksesta tai miehensä saavutuksista työelämässä. 

Vierailija
29/41 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa työpaikassa ei koskaan kannata olla 6 vuotta pidempään. 

Vierailija
30/41 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ota se työpaikka.

Vierailija
31/41 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee molemmista plus/miinus-listat. Saat konkretisoitua ja visualisoitua asiaa. 

Vierailija
32/41 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielummin paska työ ja hyvät työkaverit kun hyvä työ ja paskat työkamut.

Töissä on kyllä melko tylsää, jos se työ ei haasta yhtään vaikka ympärillä olisi komiikkakerho. Paskoista työkavereista selviää kuuntelemalla, mutta miten selviät päivästä, jossa ei ole mielekästä tekemistä? Juoruilemalla kivojen työkavereiden kanssa? Kirjoittelemalla aihe vapaalle?

No juuri tämä. Tylsistyn nykyisessä työssäni, enkä jaksaisi tätä päivääkään ilman työyhteisöä. Mutta nyt jättäisin katsomatta, mitä työelämä voisi minulle tarjota - tai toisinpäin, mitä minusta saattaisikin irrota.

Korona-aika oli elämäni hirveintä aikaa juurikin sen takia, ettei työkaverit olleet vieressä ja työt tuli tehtyä tunnissa joka päivä.

ap

Vierailija
33/41 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilisin uuttaa työtä, koska yleensä sitä katuu asioita, joita ei tehnyt kuin asioita, joita tekee. Sitä paitsi jos uusi työ ei sittenkään tunnut hyvältä, on ehkä mahdollista hakea myöhemmin entiseen työpaikkaasi ja paremmalla palkalla, omassa työpaikassani esim. on aika paljon palaajia. Ei toki vain siksi, että valittu työ oli huono, vaan siksi että meillä on ollut tarjolla entistä paikkaa parempi työ ja tuttu hyvä työympäristö. Lisäksi usein halutaan palkata tuttu, hyväksi koettu työntekijä, jolle ainakin jo yritys on tuttu. 

Huomatuksena vielä, että jos esimieshommat on sinulla tavoitteena, niin sitten on ihan ok pitää sitä etenemisienä, mutta jos halu "edetä" tulee ulkopuolelta, muiden oletuksista tms, kuten usein on, niin yhtä hyvin voi asettaa tavoitteeksi onnistua omassa työssään hyvin, opetella lisää siihen kuuluvia asioita, ehkä saada lisävastuuta yms. Esimieshommat ei nimittän välttämättä ole aina niin kivoja, ellei itsellä satu olemaan siihen sopivia taipumuksia, eikä palkkauskaan aina vastaa lisääntynyttä työmäärää.

Kiitos, tämä oli arvokas kommentti.

ap

Vierailija
34/41 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehto A. Ei siinä ole miettimistä.

Vierailija
35/41 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tuollaisia A-töitä edes on? Olen kokeillut lukuisia Työpaikkoja ja kaikissa joutunut venymään työajan ulkopuolelle ja palanut loppuun. Mene sinä B-työpaikkaan niin minä voin ottaa A-paikkasi. En kaipaa haasteita, vaikka korkeakoulututkinnon olenkin suorittanut kiitettävän arvosanoin.

Jos päädyn vaihtoehtoon B, vinkkaan työpaikkailmoituksen nykyisestä työstäni tänne :)

ap

Vierailija
36/41 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta jos työssä B on rajattomat etenemismahdollisuudet, niin kuinka kauan tekisit töitä sen kuivan pienen porukan kanssa? Luulisi että etememisen myötä se työporukkakin jossain määrin vaihtuu. Itsekin olen vähän jämähtänyt nykyiseen työhöni kivan porukan takia, se vaan on iso osa työssä viihtymistä! Mutta jos todella tulisi hyvä tilaisuus vastaan niin varmaan lähtisin kyllä silti.

Vierailija
37/41 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan valitsisin työpaikan siitä yrityksestä, joka todennäköisemmin olisi pystyssä vielä viiden/kymmenen vuoden päästä, jossa ei ole YT:itä ja jossa taloudelliset numerot näyttäisivät paremmilta. Eli hyvin turvallisuushakuisesti.

Vierailija
38/41 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut, että työyhteisö on sinulle nykyisessä työssäsi niin tärkeä juuri siksi, että itse työ ei tarjoa haasteita? Työyhteisön ilmapiiri voi myös muuttua nopeastikin ihmisten vaihtuessa. Itse valitsisin vaihtoehdon B.

Vierailija
39/41 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työstä. Mutta jos peilaan millainen olen, niin introverttinä ja itseohjautuvana b vaihtoehto voisi sopia itselle paremmin.

Vierailija
40/41 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu työstä. Mutta jos peilaan millainen olen, niin introverttinä ja itseohjautuvana b vaihtoehto voisi sopia itselle paremmin.

En ole ap 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan