Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisko sulla hyvä elintaso ilman velkoja ja elämällä vaatimattomammin?

Vierailija
18.04.2023 |

Kun sitä aina ihmettelee näitä keskusteluja, missä tienataan ihan hyvin, jopa yli keskiansion reilustikin.

Eli jos saisit saman palkan käteen, mutta ilman mitään ylimääräisiä lainoja, laskuja niin olisko leppoisaa?

Miten eläisit ja mitä valintoja tekisit toisin?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän elintasosta juuri tekee hyvän, että kuluttaa eikä elä säästeliäämmin. Mikä hyvä elintaso se olisi, jos eläisi nuukasti ja laittaisi rahat sukanvarteen?

Se, että jäis rahaa kuluttaa ja elää huolettomasti. Ettei kaikki rahat mene lainanlyhennyksiin ym . jatkuviin menoihin.

Esim: asumiskulut nyt 1200€ ja puolittaisi ne ym.. ym..

En tainnut vastata riittävän selkeästi. Kysymys oli, että olisiko elintaso parempi, jos eläisi vaatimattomammin. Minusta ei olisi, koska vaatimattomammin elämällähän elintaso olisi silloin huonompi. Se taas, että kuluttaa, nostaa elintasoa.

Minulla ei ole enää lainaa, maksoin asuntolainat pois nyt, kun korot nousivat. Asumiskuluista en voi enkä halua pihistää, koska haluan asua yhden lapsen kanssa kolmiossa ihan hyvällä alueella, ja yhtiövastike on 341,-/kk, siihen tietysti sähkö päälle. Tuloni ovat n. 2700,-/kk nettona, joten minulla on varaa sekä säästää että kuluttaa.

Vierailija
22/28 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan nollasta lähdin opiskelijana. Ei ollu mitään, vain velkaa. Isä ukko kuoli, perin hyvät rahat ja maksoin velat pois. Sain hyvän auton mitä on varaa ylläpitää ja voin käydä kunnon ostoksilla cittarissa. Saan maksettua yh:na lapsen kuluja paremmin. Oispa vaan töitä niin olisin täysin tyytyväinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole huono tilanne nytkään. Pieni omakotitalo pikkupaikkakunnalla, on siitä velkaa, mutta ei paljon. Mukavasti menee.

Vierailija
24/28 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan olla vaiheessa jossa voisin siirtyä osittaiselle varhennetulle vanhuuseläkkeelle. Se saattaisi jopa olla mahdollista ilman taloudellista perikatoa, jos ihan vapaaehtoisesti päättäisin muuttaa halvempaan asuntoon. Olen vähintään kymmenen vuotta haaveillut siitä että saisin haistattaa pitkät työelämälle, mutta nyt tuntuu siltä että jänistän. Mitä jos alan ikävöidä arvoalueella arvoasunnossa asumista? Järki sanoo, että asumismukavuus on missä tahansa muuallakin jopa loistava, ehkä jopa parempi, mutta tyyli ja arkkitehtuuri ympäristössä ei oikein muualla ole miellyttänyt.

Vierailija
25/28 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla netto on 1100. Asun Ok talossa ajan autolla ja syön joka päivä ravintolan lounaan. Kaikki noi on mulle ilmaisia. 20 euroa mulla on puhelin lasku joten 1050 jää sit käytettäväksi mihin haluaa.

Vierailija
26/28 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole velkaa koska olen elänyt vaatimattomasti ja sijoittanut säästyneet rahat. Kuulun Suomen varakkaimpaan kymmennykseen just siks etten levittele rahoja ympäriinsä enkä ole antanut elintasoinflaatiolle valtaa.

Vierailija
27/28 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea miettiä, kun isoin velka on asuntolaina. Että jos sitä ei olisi, niin todennäköisesti asuisin vuokralla. Koska on mies ja kolme lasta, ei me kovin paljon pienempään asuntoon mahduttaisi. Eli maksettaisiin ehkä kuitenkin vuokraa suunnilleen se määrä, mikä menee nyt asuntolainaan.

Autosta meillä ei ole velkaa. Toisaalta jos olisi matalampi elintaso, sittenhän meillä ei olisi autoa ja aika paljon enemmän jäisi rahaa, koska autoilu on kallista. Toisaalta meiltä on isompaan kauppaan matkaa 3,5 km ja lasten harrastukset keskustassa, jonne 4 km. Taitaisi ne harrastukset jäädä. Meiltä kulkee bussi keskustaan tunnin välein klo 06.45-12 välillä ja pois päin pääsee klo 14.15, klo 15.15 ja klo 16.15. Sen jälkeen ei pääse. Asutaan siis lähiössä, joka ei ole edes pieni, mutta surkea paikallisliikenne. Lasten kesälomalla kulkee bussi keskustan suuntaan klo 6.45 ja klo 09.05 ja keskustasta takaisin muistaakseni klo 16.15. Muuta liikennettä ei ole, tai ei ainakaan viime kesänä ollut. Ehkä se autosta luopuminen olisi helpompaa, jos julkinen liikenne toimisi.

Vierailija
28/28 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lainoja, palkka on mediaani ja sitä myöten elintasokin on "mediaani". Asuminen on kohtuuhintaista, kun ei ole asuntolainaa (eikä tarvitse maksaa vuokraa), matkustamiseen menee tänäkin vuonna suurin osa säästyvistä rahoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän