Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on nimitys sille, kun on liian pitkään ollut stressaantunut ja ahdistunut, ja lopulta kaikki tunteet vaan häviää?

Vierailija
17.04.2023 |

Kun mieli tavallaan väsyy siihen stressiin ja lopulta sulkee kaikki tunteet pois ja ihmisestä tulee kuin robotti. Oliko tälle tilalle joku nimitys?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus

Vierailija
22/52 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitut mistään-zen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko vain päässyt yli asioista ja siksi ei tunne samalla tavalla. Tuntee eri tunteita nyt. Joskushan se ahdistuskin häviää

Tuossa kuvatussa tilassa ei siis tunne mitään hyviäkään tunteita, on vaan täysin turta. Ei se ole asioiden yli pääsemistä vaan liiallisen stressin aiheuttamaa "tilttaamista". Tunteiden tunteminenkin vie energiaa joten mieli lakkaa tuntemasta niitä.

Vierailija
24/52 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko vain päässyt yli asioista ja siksi ei tunne samalla tavalla. Tuntee eri tunteita nyt. Joskushan se ahdistuskin häviää

Tuossa kuvatussa tilassa ei siis tunne mitään hyviäkään tunteita, on vaan täysin turta. Ei se ole asioiden yli pääsemistä vaan liiallisen stressin aiheuttamaa "tilttaamista". Tunteiden tunteminenkin vie energiaa joten mieli lakkaa tuntemasta niitä.

Suurin osa suomalsista ei tunne sen kummemkin mitään.

Vierailija
25/52 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama. Olisi kiva tietää mitä tämä on. Olen kehittynyt parempaan suuntaan, nyt jälkeenpäin tajusin miten sisältä kuollut olin.

Vierailija
26/52 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

KATATONIA!!!!

Vierailija
27/52 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burn out, tosin silloin kyllä itseäni ainakin itketti tosi paljon.

Vierailija
28/52 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SSRI-lääkkeet tekee tunteettomuuden ja ap:n kuvaaman tilan

Vierailija
29/52 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi noin, ja on muuten yllättävän vaikea siitä enää palautua. Ehkä joku kyynistyminen, krooninen vitutus, uskon puute, ei vaan jaksais edes.

Vierailija
30/52 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normipäivä.

Vierailija
31/52 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto.

Vierailija
32/52 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anhedonia. Voi kroonistua eli kannattaa hankkia apua.

Vierailija
33/52 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi noin parikymppisenä ison leikkauksen jälkeen. Ero poikaystävästä tapahtui samaan aikaan. Olin aneeminen, kyyninen ja iloton. Ajattelin että ei millään ole mitään väliä, kuolema kävi jo niin lähellä.

Tuosta kyllä pinnallisesti toivuin mieheni tavattuani ja lapsien myötä. Mutta edelleen en osaa itkeä. En herkisty silloin kun kuuluisi. Olen luin robotti joka suorittaa elämää.

Vierailija
34/52 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitut mistään-zen.

Ah, kiitos! Mulla on tää.

Sivusta

Vierailija
35/52 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollista myös vakavan masennuksen kanssa. Itselle kävi niin, että yhtäkkiä tunteet vaan "menivät pois päältä". En ymmärtänyt silloi, mistä oli kyse, mutta myöhemmin terapeutin kanssa asian tullessa ilmi, ilmeni että se on mahdollista myös masennuksen oireena. Tuota tilaa kesti muistaakseni muutamia kuukausia. Tunnepuoli palautui hitaasti, mutta kesti ainakin kuukausia. Jonkinlainen itsesuojelun kaltainen reaktio.

Vierailija
36/52 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo mainitsemasi ilmaus "ihmisestä tulee kuin robotti" on hyvin tyypillistä nimenomaan dissosiaatiossa. Dissosiaatio on vaste kuormitukseen, eräänlainen suojamekanismi.

Vierailija
37/52 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo mainitsemasi ilmaus "ihmisestä tulee kuin robotti" on hyvin tyypillistä nimenomaan dissosiaatiossa. Dissosiaatio on vaste kuormitukseen, eräänlainen suojamekanismi.

Dissosiaatio on kyllä aivan eri asia kuin tuo mistä aloittaja puhui.

Vierailija
38/52 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dissosiaatio on kyllä aivan eri asia kuin tuo mistä aloittaja puhui.

Duodecim:

Tavallisia harmittomia dissosiatiivisia tilanteita ovat päiväunelmiin vaipuminen, taide-elämykseen uppoutuminen tai ääriponnistuksissa kehon kokeminen konemaisena. Hieman voimakkaampia mutta silti normaaleja dissosiatiivisia oireita esiintyy usein unen ja valveen rajamailla, stressitilanteissa, läheisen ihmisen kuoleman jälkeen, päihtyneenä tai voimakkaan emotionaalisen kokemuksen yhteydessä.

Depersonalisaatiossa ihminen kokee itsensä koko ajan epätodelliseksi, *konemaiseksi*, ikään kuin olisi vieraantunut itsestään tai katselisi itseään elokuvasta. Lyhytkestoisena oireena tämä on hyvin tavallinen esimerkiksi paniikkikohtauksen aikana, päihtymystiloissa tai unen ja valveen rajamailla.

Vierailija
39/52 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota anhedoniaa kevyesti. Se voi olla alitajunnan viimeinen hätähuuto, sinun pitää muuttaa elämässäsi jotain - ja pian

https://www.duodecimlehti.fi/duo95941

Vierailija
40/52 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apaattisuus. Mikään ei tunnu miltään eikä missään. Elämä on erilaisia harmaan sävyjä. Asioiden merkityksellisyys katoaa. Näköalattomuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan