Mikä on nimitys sille, kun on liian pitkään ollut stressaantunut ja ahdistunut, ja lopulta kaikki tunteet vaan häviää?
Kun mieli tavallaan väsyy siihen stressiin ja lopulta sulkee kaikki tunteet pois ja ihmisestä tulee kuin robotti. Oliko tälle tilalle joku nimitys?
Kommentit (52)
Anhedonia on ainakin kyvyttömyys tuntea mielihyvää.
Anhedonia? Kyvyttömyys tuntea mielihyvää asioista, joista yleensä sitä tuottavat.
Dissosiaatio se on. Mene turraksi.
Tapahtuu käytännössä jokaiselle, joka työskentelee hoitoalalla yli vuoden.
Alivireydestä mulle puhui psykologi, kun valitin, että jos ahdistaa liikaa, niin mieli menee turraksi.
Lamaannus, turtumus, alivireys. Väliäkö sillä termillä nyt niin on.
Tunteiden puuttuminen - anhedonia
Jos tunne-mieliyhteyden irtoamiseen liittyy mm muistamattomuutta - dissosiaatio, esim jos ammattilainen ei muista ammattiinsa liittyviä itsestäänselvyyksiä. Ns. lennetään pää edellä seinään.
Tunteiden latistuminen ja jaksamattomuus voi liittyä korkean toimintakyvyn masennukseen. Keho pakottaa vetäytymään sivuun ja miettimään elämää.
Ihminen voi autaa itseään lukemalla kirjan.Uupumuksesta takaisin elämään.Kirja paja 2021 kirjoitanut juha Mattila.Riköhän kirjasto löydy?
Mulle on käymässä juuri noin. Tai on käynyt jo. Olen kaatunut taloudellisten ja terveyshuolien alle. Mikään ei tunnu enää miltään.
Olisko vain päässyt yli asioista ja siksi ei tunne samalla tavalla. Tuntee eri tunteita nyt. Joskushan se ahdistuskin häviää
En tiedä. Jokin vaan napsahtaa pois päältä.