Liikunnasta aina kipeäksi - kokemuksia?
Löytyisiköhän täältä vinkkejä tai kokemuksia tällaisesta vähän oudosta ongelmasta - nimittäin olen viime kesästä asti yrittänyt aloittaa liikunnan harrastamista, mutta esteeksi on noussut se, että tulen heti kipeäksi kun yritänkään nostaa liikunnan tasoa rankemmaksi. Ja siis kunnolla kipeäksi: kuumetta, kurkkukipua, päänsärkyä jne.
Nytkin (edellisen flunssan jälkeen) kävelin 8 viikon ajan totuttaakseni itseäni liikuntaan, noin tunnin päivässä, lopulta puolitoista, myös ylämäkeen ja vauhtia kiristäen niin, että tulee kunnolla hiki. No torstaina sitten tein kotona kevyen painotreenin, joka kuitenkin tietenkin tuntui lihaksissa eri tavalla kuin kävely - ja lauantaina heräsin kuumeeseen.
Aiemmin näin on käynyt myös esim. kevyen potkunyrkkeilyn tai kuntopyöräsession jälkeen, eli sen rankemman liikunnan lajilla ei tunnu olevan väliä. Treenaan kotona/yksin, eli en saa mitään pöpöjäkään salilta.
Lääkäriltäni yritin kysyä, mutta hän ei osannut sanoa mitään. Mitä ihmettä tässä voi tehdä, kun haluaisin epätoivoisesti parantaa kuntoani, mutta en voi jatkuvasti olla kuumeessa? Eikä tietenkään mitään edistystä tapahdu, kun jokaisen sairastumisen jälkeen aloitan taas nollasta...
Kiitos jos joku viitsii vinkkejä/kokemuksia jakaa!
Kommentit (70)
minähän vedän viisikymmentä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö lainkaan lepopäiviä? Ei kenenkään kroppa kestä pitkiä aikoja jokapäivästä rankkaa treeniä. Varsinkin alkuvaiheessa olisi hyvä pitää parikolme lepopäivää viikossa ja rauhallisesti kasvattaa treenien kuormittavuutta. Ei kuitenkaan viikon jokaisen treenin kuormittavuutta samalla kertaa, vaan esim. niin, että teet muut treenit kuten edellisellä viikolla, mutta kasvatat pitkän lenkin pituutta puolella (esim. 10km -> 15km). Sitten seuraavalla viikolla lisäät lihaskuntotreeniin yhden tai kaksi toistosarjaa per liike. Ja niin edelleen.
Juu pidän runsaasti lepopäiviäkin. Oudoksuttaa vaan tämä, että se kuume nousee riippumatta siitä, mitä rankempaa liikuntaa teen. Eli vartti kuntopyöräilyä, muutama sarja käsipainoilla, lyhyt aerobinen jumppa - kaikista sama lopputulos.
Kai voin vieläkin vähentää (tyyliin tehdä kymmenen liikettä käsipainoilla ja siinä kaikki), mutta kun ei tämä ole normaalia..? Siksi huolestuttaa mikä ihme voi aiheuttaa tällaista, kun normaalisti aloittelija saa maksimissaan kipeät lihakset muutamaksi päiväksi vaikka aloittaisi liian innokkaasti. Googlailla en kauheasti halua koska kaikesta tulee diagnoosiksi syöpä :D.
Ylikunto? En tosin tiedä sinun treeaikatauluasi sen tarkwmmin
Ei voi olla ylikuntoa kun en pääse edes alkuun.
Voi hyvinkin olla.
Ok, miten? Ainut liikuntamuotoni on kävely, kun en kerta pysty nostamaan tasoa. Eli miten tietää onko kävellyt itsensä ylikuntoon?
Olet liian kova ja sisukas kunnianhimoisissa tavoitteissasi.
Sisukkuus on pahinta ja kova kivunsietokyky.
Urheilussa pitää olla itsensä tunteva ja rehellinen vaivoilleen.
Jos kiskaisee kympin lenkin reippaasti kävellen, eikä ole kävellyt sitä ennen pienempia kilometrin lenkkejä, niin voi joutua pitkäksikin aikaa ylikuntoon.
Vähintään pariviikkoa menee toipua vanhemmalta ihmiseltä. Sisukkaat kykenevät kävelemään kaksikymmentäkin kilometriä, vaikka kuinka paljon. Se vain kostautuu myöhemmin.
Ok, ymmärrän, mutta olen nimenomaan kasvattanut määriä hitaasti enkä kiskaissut mitään jättilenkkejä kerralla. Aloitin puolesta tunnista, lopulta päädyin puoleentoista mutta en koskaan vedä kävelylenkkejäni niin että olisin loppu niiden jälkeen. Olo on aina hyvä, ja palautumista aina välissä.
Sairastuminen ei tule koskaan kävelystä, vaikka kävelisin kovaa/pitkään/useita päiviä peräkkäin (mitä siis yleensä en tee). Se tulee heti kun yritän rasittaa lihaksia, joko rankemmalla aerobisella (tyyliin kotona tehtävä lyhyt potkunyrkkeily) tai muutama kevyt sarja kevyillä käsipainoilla. En myöskään ole vanhempi ihminen.
En siis vieläkään ymmärrä miten tuo kirjoittamasi liittyy tilanteeseeni :).
Vierailija kirjoitti:
Fibromyalgia?
Mulla se ja mulle tulee kipeä olo pelkästään väsymyksestä silloin, kun paha vaihe.
Tämä onkin mulle uusi sana, pitää tutustua.
Googleta PEM (Post Exertional Malaise).
Onpa jännä. Elimistö joutuu johonkin stressitilaan ja nostaa kuumeen liikunnasta. Voisiko olla ylikuntoa tai jotakin autoimmuunivaivaa? Lihakseenhan tulee mikrovaurioita treenatessa, niitä elimistö sitten alkaa korjata. Jos siitä aiheutuu joku laajempi puolustusreaktio elimistössä? Joltain sun kroppasi yrittää sua suojata pakottamalla sut lepoon.
Vierailija kirjoitti:
minähän vedän viisikymmentä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö lainkaan lepopäiviä? Ei kenenkään kroppa kestä pitkiä aikoja jokapäivästä rankkaa treeniä. Varsinkin alkuvaiheessa olisi hyvä pitää parikolme lepopäivää viikossa ja rauhallisesti kasvattaa treenien kuormittavuutta. Ei kuitenkaan viikon jokaisen treenin kuormittavuutta samalla kertaa, vaan esim. niin, että teet muut treenit kuten edellisellä viikolla, mutta kasvatat pitkän lenkin pituutta puolella (esim. 10km -> 15km). Sitten seuraavalla viikolla lisäät lihaskuntotreeniin yhden tai kaksi toistosarjaa per liike. Ja niin edelleen.
Juu pidän runsaasti lepopäiviäkin. Oudoksuttaa vaan tämä, että se kuume nousee riippumatta siitä, mitä rankempaa liikuntaa teen. Eli vartti kuntopyöräilyä, muutama sarja käsipainoilla, lyhyt aerobinen jumppa - kaikista sama lopputulos.
Kai voin vieläkin vähentää (tyyliin tehdä kymmenen liikettä käsipainoilla ja siinä kaikki), mutta kun ei tämä ole normaalia..? Siksi huolestuttaa mikä ihme voi aiheuttaa tällaista, kun normaalisti aloittelija saa maksimissaan kipeät lihakset muutamaksi päiväksi vaikka aloittaisi liian innokkaasti. Googlailla en kauheasti halua koska kaikesta tulee diagnoosiksi syöpä :D.
Ylikunto? En tosin tiedä sinun treeaikatauluasi sen tarkwmmin
Ei voi olla ylikuntoa kun en pääse edes alkuun.
Voi hyvinkin olla.
Ok, miten? Ainut liikuntamuotoni on kävely, kun en kerta pysty nostamaan tasoa. Eli miten tietää onko kävellyt itsensä ylikuntoon?
Olet liian kova ja sisukas kunnianhimoisissa tavoitteissasi.
Sisukkuus on pahinta ja kova kivunsietokyky.
Urheilussa pitää olla itsensä tunteva ja rehellinen vaivoilleen.
Jos kiskaisee kympin lenkin reippaasti kävellen, eikä ole kävellyt sitä ennen pienempia kilometrin lenkkejä, niin voi joutua pitkäksikin aikaa ylikuntoon.
Vähintään pariviikkoa menee toipua vanhemmalta ihmiseltä. Sisukkaat kykenevät kävelemään kaksikymmentäkin kilometriä, vaikka kuinka paljon. Se vain kostautuu myöhemmin.
Ok, ymmärrän, mutta olen nimenomaan kasvattanut määriä hitaasti enkä kiskaissut mitään jättilenkkejä kerralla. Aloitin puolesta tunnista, lopulta päädyin puoleentoista mutta en koskaan vedä kävelylenkkejäni niin että olisin loppu niiden jälkeen. Olo on aina hyvä, ja palautumista aina välissä.
Sairastuminen ei tule koskaan kävelystä, vaikka kävelisin kovaa/pitkään/useita päiviä peräkkäin (mitä siis yleensä en tee). Se tulee heti kun yritän rasittaa lihaksia, joko rankemmalla aerobisella (tyyliin kotona tehtävä lyhyt potkunyrkkeily) tai muutama kevyt sarja kevyillä käsipainoilla. En myöskään ole vanhempi ihminen.
En siis vieläkään ymmärrä miten tuo kirjoittamasi liittyy tilanteeseeni :).
Puolituntia kävelyä voi olla liikaa sulle, jos kärsit tietämättäsi sydämen vajaatoimiinnasta.
Krooninen nielurisatulehdus. Nielurisan poisto auttaa.
Oot kattonu Rocky:n ja saanut siitä vähän innostusta treeniin.
Aattelet että tosta noin vaan kohotetaan kuntoa parissa viikossa mestariksi.
Se on kaikista nopein tie lasarettiin.
Fibromyalgia tai krooninen väsymysoireyhtymä. Voi olla myös kehon normaali reaktio rankkaan treeniin. Kroppa tuottaa liikunnan aikana kasvuhormonia, joka joillekin aiheuttaa pahoinvointia ja sellaista kipeää oloa. Ongelmia voi olla myös kropan lämmönsäätelyssä, eli keho ylikuumenee treenin aikana. Vähennä vaatetusta, avaa ikkunat ja juo vaikka jäävettä treenin aikana, katso auttaako. Voit myös mitata lämpöä treenin aikana ja katso mitä sille tapahtuu.
Mikrovaurioiden korjaaminen vaatii kropalta kovaa työtä ja sen takia vastustuskyky dippaa voimakkaasti treenin jälkeisinä päivinä. Jos on ollut koku lenssu tuloillaan jo valmiiksi, niin tuossa kohtaa se varmasti iskee päälle. Kannattaa olla supertarkkana hygienasta. Ite en salilla koskaan koskettele esim kasvoja, vaikka olis kuinka kuuma. Pesen käsiä joka välissä, mennessä, tullessa ja treenin välissä. Toistaiseksi olen onnistunut pysymään koko talven terveenä.
Mulla oli vähän samaa lievempänä, eli flunssat lisääntyi kun aloin treenata tosissaan. Valmentaja neuvoi ottamaan tuplana vitamiineja, niitä on todettu kuluvan urheilevilla enemmän. Eli siis yhden monivitamiini-poretabun sijaan aloin juoda kaksi, ja kas, flunssat loppui. Sattumaa tai ei, jatkan näin kun on hyvän makuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fibromyalgia?
Mulla se ja mulle tulee kipeä olo pelkästään väsymyksestä silloin, kun paha vaihe.
Tämä onkin mulle uusi sana, pitää tutustua.
Nykyään sanotaan long covidiksi.
Täällä ilmoittautuu vielä yksi jolla on tismalleen sama ongelma! Sairastelun lisäksi lihakset menee jossain vaiheessa niin kipeäksi että pitää vetää särkylääkkeitä. Ei ole normaalia eikä hyvä juttu. Ja alkulämmittelyt ja loppulämmittelyt ja venyttelyt teen kunnolla, lepopäiviä viikossa yksi ja yksi kevyt päivä, kaksi lihaskuntoa ja kaksi aerobista ja vielä yksi pelkkää kehonhuoltoa. Mutta kun tuntuu että mikään määrä kehonhuoltoa ei riitä. En voi jäädä töistä pois kuntoilun takia, mutta ei tunnit viikossa riitä.
Vierailija kirjoitti:
En tajua tällaisia kommentteja, kun AP selvästi kertoo aloittaneensa hitaasti ja kevyesti kuormitusta vähitellen lisäten. Ymmärtääkö kukaan enää lukemaansa?
Vierailija kirjoitti:
Täällä ilmoittautuu vielä yksi jolla on tismalleen sama ongelma! Sairastelun lisäksi lihakset menee jossain vaiheessa niin kipeäksi että pitää vetää särkylääkkeitä. Ei ole normaalia eikä hyvä juttu. Ja alkulämmittelyt ja loppulämmittelyt ja venyttelyt teen kunnolla, lepopäiviä viikossa yksi ja yksi kevyt päivä, kaksi lihaskuntoa ja kaksi aerobista ja vielä yksi pelkkää kehonhuoltoa. Mutta kun tuntuu että mikään määrä kehonhuoltoa ei riitä. En voi jäädä töistä pois kuntoilun takia, mutta ei tunnit viikossa riitä.
Joo eikö olekin merkillinen juttu... vaikka kuinka yrittää kuunnella kehoa ja ottaa rauhassa, niin tämä vaan toistuu. Kyllä mun pitää nyt päästä johonkin tutkimuksiin, ei tämä tosiaan ole normaalia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli vähän samaa lievempänä, eli flunssat lisääntyi kun aloin treenata tosissaan. Valmentaja neuvoi ottamaan tuplana vitamiineja, niitä on todettu kuluvan urheilevilla enemmän. Eli siis yhden monivitamiini-poretabun sijaan aloin juoda kaksi, ja kas, flunssat loppui. Sattumaa tai ei, jatkan näin kun on hyvän makuisia.
Kiitos vinkistä, voisin kokeilla tätäkin koska miksipäs ei. Otan jo päivittäin D-vitamiinia, varmasti magnesium, sinkki, C, jne olisivat myös hyväksi vaikka yritänkin syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Fibromyalgia tai krooninen väsymysoireyhtymä. Voi olla myös kehon normaali reaktio rankkaan treeniin. Kroppa tuottaa liikunnan aikana kasvuhormonia, joka joillekin aiheuttaa pahoinvointia ja sellaista kipeää oloa. Ongelmia voi olla myös kropan lämmönsäätelyssä, eli keho ylikuumenee treenin aikana. Vähennä vaatetusta, avaa ikkunat ja juo vaikka jäävettä treenin aikana, katso auttaako. Voit myös mitata lämpöä treenin aikana ja katso mitä sille tapahtuu.
Mikrovaurioiden korjaaminen vaatii kropalta kovaa työtä ja sen takia vastustuskyky dippaa voimakkaasti treenin jälkeisinä päivinä. Jos on ollut koku lenssu tuloillaan jo valmiiksi, niin tuossa kohtaa se varmasti iskee päälle. Kannattaa olla supertarkkana hygienasta. Ite en salilla koskaan koskettele esim kasvoja, vaikka olis kuinka kuuma. Pesen käsiä joka välissä, mennessä, tullessa ja treenin välissä. Toistaiseksi olen onnistunut pysymään koko talven terveenä.
Joo näin olen itsekin järkeillyt että joku juttu kropassani ei toimi, koska lihasrasitus saa koko systeemin hätätilaan. En ole kokenut ylikuumentuvani treenien aikana mutta kiinnitän tähän huomiota ensi kerralla. Hygienia on myös hyvä pointti vaikka en salilla käykään, kuitenkin kotonakin treenatessa pyyhkii silmiä jne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo, et siis lukenut yhtään viestiäni kunnolla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Googleta PEM (Post Exertional Malaise).
Kiitos vinkistä, täysin uusi termi tämäkin. Näyttää liittyvän tuohon ME/CFS:ään. Sen oirekuvaus ei ihan tunnu sopivan, koska olen yleisesti ottaen energinen ja olo hyvä. Normaalisti jaksan hyvin arjessa enkä koe näitä olon huonontumisia koskaan spontaanisti (tai vaikkapa kauppareissun jälkeen, kuten tuolla mainittiin esimerkkinä). Mutta tutustun vielä lisää, koska varmasti tässäkin oireiden kirjo on laaja.
Vierailija kirjoitti:
Onpa jännä. Elimistö joutuu johonkin stressitilaan ja nostaa kuumeen liikunnasta. Voisiko olla ylikuntoa tai jotakin autoimmuunivaivaa? Lihakseenhan tulee mikrovaurioita treenatessa, niitä elimistö sitten alkaa korjata. Jos siitä aiheutuu joku laajempi puolustusreaktio elimistössä? Joltain sun kroppasi yrittää sua suojata pakottamalla sut lepoon.
Autoimmuuni on käynyt mielessä, toivon todella ettei olisi semmoista... yritän tosiaan päästä lääkärille joka ottaisi vaivan todesta. Ap
Fibromyalgia?